HOTARARE Nr.
10 din 26 octombrie 2009
referitoare la contestatia
privind respingerea înregistrarii candidaturii domnului Nicolae-Doru Popescu la
alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2009
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 732 din 28 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
La data de 25 octombrie 2009 a fost înregistrată la
Curtea Constituţională contestaţia formulată de Partidul Popular şi al
Protecţiei Sociale, prin reprezentanţii săi Dinu Constantin - secretar general
şi Gheorghe Vasile Cornel Ilie - preşedinte de onoare şi preşedinte al Comisiei
juridice a partidului, împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 32/D
din 25 octombrie 2009 privind respingerea înregistrării candidaturii domnului
Nicolae-Doru Popescu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009.
Contestaţia formează obiectul Dosarului Curţii
Constituţionale nr. 7.899F/2009, la care au fost ataşate decizia contestată şi
un extras al poziţiei nr. 9 din Registrul partidelor politice, transmise de
Biroul Electoral Central cu Adresa înregistrată la Curtea Constituţională cu
nr. J5.944 din 25 octombrie 2009.
In temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 30 alin.
(1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României,
contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea
reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte
documente aflate la dosar.
In motivarea contestaţiei, Partidul Popular şi al
Protecţiei Sociale, prin reprezentanţii săi, susţine că cererea de înregistrare
a candidaturii domnului Nicolae-Doru Popescu este semnată de secretarul general
al partidului, domnul Dinu Constantin, astfel că aceasta respectă condiţia
impusă de dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 370/2004,
potrivit cărora propunerile de candidatură se fac în scris şi vor fi primite
numai dacă sunt semnate de conducerea partidului sau a alianţei politice ori de
conducerile acestora, care au propus candidatul.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a contestaţiei, arătând că în mod corect Biroul Electoral Central a
respins înregistrarea candidaturii domnului Nicolae-Doru Popescu, întrucât
aceasta nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege, propunerea sa de
candidatură nefiind semnată de conducerea partidului.
CURTEA,
examinând contestaţia în raport cu prevederile Legii
nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile
reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar,
reţine următoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din
Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi celor ale art.
112 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, Curtea Constituţională
este competentă să soluţioneze contestaţia privind respingerea înregistrării
candidaturii domnului Nicolae-Doru Popescu pentru funcţia de Preşedinte al
României.
Curtea constată că prin decizia contestată a Biroului
Electoral Central s-a reţinut că, în condiţiile în care dispoziţiile art. 9
alin. (2) lit. a) din Legea nr. 370/2004 prevăd că propunerile de candidatură
se fac în scris şi vor fi semnate de conducerea partidului sau a alianţei
politice ori de conducerile acestora, întrucât domnul Dinu Constantin, care a
semnat cererea privind propunerea de candidatură a domnului Nicolae-Doru
Popescu, nu se regăseşte în conducerea Partidului Popular şi al Protecţiei
Sociale, aşa cum aceasta apare la poziţia nr. 9 din Registrul partidelor
politice aflat la Tribunalul Municipiului Bucureşti, a fost respinsă
înregistrarea candidaturii domnului Nicolae-Doru Popescu pentru funcţia de
Preşedinte al României.
Potrivit dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. a) din
Legea nr. 370/2004, „Propunerile se fac în scris şi vor fi primite numai
dacă: a) sunt semnate de conducerea partidului sau a alianţei politice ori de
conducerile acestora, care au propus candidatul sau, după caz, de candidatul
independent;".
In temeiul prevederilor art. 8 alin. (2) din
Constituţie, potrivit cărora „Partidele politice se constituie şi îşi
desfăşoară activitatea în condiţiile legii [...]", Curtea reţine că
Legea partidelor politice nr. 14/2003 reglementează condiţiile pe care trebuie
să le îndeplinească un partid politic pentru a lua fiinţă şi a-şi desfăşura
activitatea în mod legal. Astfel, art. 25 alin. (2) din lege prevede că orice
modificare a statutului sau a programului partidului politic se comunică
Tribunalului Bucureşti, în termen de 30 de zile de la data adoptării, cu
îndeplinirea prevederilor legale, instanţa urmând a o examina potrivit
procedurii stabilite de lege. In cazul în care modificările nu sunt comunicate
sau dacă instanţa a respins cererea de încuviinţare a modificării statutului,
iar partidul politic în cauză acţionează în baza statutului modificat, dispoziţiile
art. 26 din lege instituie sancţiunea nerespectării prevederilor legale:
Ministerul Public va solicita Tribunalului Bucureşti încetarea activităţii
partidului politic şi radierea acestuia din Registrul partidelor politice, care
este instrumentul legal de evidenţă a partidelor politice din România.
In ceea ce priveşte organele împuternicite să prezinte
candidaturi în alegerile locale, parlamentare şi prezidenţiale, prevederile
art. 10 lit. j) din Legea nr. 14/2003 stabilesc expres că acestea trebuie prevăzute
în mod obligatoriu în statutul partidului politic. Respectând dispoziţiile
legale, Statutul Partidului Popular şi al Protecţiei Sociale prevede, la art.
53 pct. 14, atribuţia Comitetului director de a stabili candidaţii Partidului
Popular şi al Protecţiei Sociale care vor fi înscrişi pe listele electorale în
vederea alegerii în organele centrale ale puterii de stat, inclusiv Preşedinţia
României, şi, la art. 55 pct. 7, stabileşte competenţa preşedintelui
Partidului Popular şi al Protecţiei Sociale de a semna listele de candidaţi
pentru alegerile parlamentare hotărâte de Consiliul Naţional şi a candidatului
pentru Preşedinţie.
Aşa fiind, examinând extrasul din Registrul partidelor
politice, Curtea reţine că funcţia de preşedinte al Partidului Popular şi al
Protecţiei Sociale este deţinută de domnul Dan Claudiu Tănăsescu. Prin urmare,
cererea privind înregistrarea candidaturii domnului Nicolae-Doru Popescu nu
întruneşte condiţiile prevăzute de lege şi de statut, fiind semnată de domnul
Dinu Constantin, persoană care are calitatea de secretar general al partidului.
Faţă de prevederile de lege citate şi situaţia mai sus
arătată, asa cum rezultă din actele dosarului, Curtea Constituţională constată
că respingerea de către Biroul Electoral Central a înregistrării candidaturii
domnului Nicolae-Doru Popescu la alegerile pentru Preşedintele României este
legală, iar contestaţia formulată împotriva deciziei privind respingerea
înregistrării candidaturii este nefondată.
Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit.
f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 şi 38 din Legea
nr. 47/1992, precum şi al art. 112 alin. (1) şi (2) din Legea nr.
370/2004,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
HOTĂRĂŞTE:
Respinge contestaţia formulată de Partidul Popular şi
al Protecţiei Sociale, prin reprezentanţii săi Dinu Constantin - secretar
general şi Gheorghe Vasile Cornel Ilie - preşedinte de onoare şi preşedinte al
Comisiei juridice a partidului împotriva Deciziei Biroului Electoral Central
nr. 32/D din 25 octombrie 2009 privind respingerea înregistrării candidaturii
domnului Nicolae-Doru Popescu la alegerile pentru Preşedintele României din
anul 2009.
Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului
Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu