Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 0 din 23 iunie 2009

definitiva la 23 septembrie 2009, în Cauza Paula Constantinescu împotriva Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 269 din 26 aprilie 2010



(Cererea nr. 28.976/03)

In Cauza Paula Constantinescu împotriva României,

Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţia a treia), statuând în cadrul unei camere formate din: Josep Casadevall, preşedinte, Elisabet Fura-Sandstrom, Corneliu Bîrsan, Bostjan M. Zupancic, Ineta Ziemele, Luis Lopez Guerra, Ann Power, judecători, şi Stanley Naismith, grefier adjunct de secţie, după ce a deliberat în camera de consiliu la data de 2 iunie 2009, pronunţă următoarea hotărâre, adoptată la această dată:

PROCEDURA

1. La originea cauzei se află o cerere (nr. 28.976/03) îndreptată împotriva României, prin care un cetăţean al acestui stat, doamna Paula Constantinescu (reclamanta), a sesizat Curtea la data de 25 august 2003 în temeiul art. 34 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (Convenţia).

2.  Guvernul român (Guvernul) este reprezentat de agentul său, domnul Răzvan-Horaţiu Radu, din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.

3.  La data de 5 martie 2008 preşedintele Secţiei a treia a decis să îi comunice cererea Guvernului. Invocând prevederile art. 29 § 3 din Convenţie, el a mai hotărât să se analizeze în acelaşi timp admisibilitatea şi temeinicia cauzei.

ÎN   FAPT

I. Circumstanţele cauzei

4.   Reclamanta s-a născut în anul 1921 şi locuieşte în Bucureşti.

5.  Printr-un contract încheiat la data de 6 decembrie 1949, reclamanta a cumpărat un bun imobil compus dintr-o construcţie şi un teren. Conform contractului, construcţia avea următoarea structură: subsol, parter şi două etaje.

6. In anul 1950, bunul menţionat mai sus a fost naţionalizat.

7.  In cursul anului 1999, reclamanta a pornit o acţiune în revendicare împotriva Consiliului General Bucureşti (consiliul general). A fost efectuată o expertiză în procedura în discuţie. Expertul s-a deplasat la imobil în prezenţa reprezentanţilor reclamantei şi ai consiliului general. In raportul de expertiză întocmit, expertul arăta că imobilul avea 3 niveluri, adică parter, etaj şi mansardă, şi că dimensiunile sale exterioare corespundeau cu cele care rezultau din planurile aferente contractului de vânzare-cumpărare din 1949.

8. Prin Decizia din data de 16 ianuarie 2001, Curtea de Apel Bucureşti a admis acţiunea şi a obligat consiliul general să îi restituie reclamantei bunul imobil (bunul) situat în municipiul Bucureşti, str. Lipscani nr. 65 (fostul număr 67), la intersecţia cu str. Hanul cu Tei, compus dintr-o clădire cu 3 niveluri, adică parter, etaj şi mansardă, clădire identificată prin expertiză, precum şi terenul situat sub construcţie. In decizia sa, Curtea de Apel Bucureşti, a reţinut că naţionalizarea bunului fusese ilegală.

9. Intre timp, printr-un contract autentic încheiat la data de 21 martie 2001, Primăria Municipiului Bucureşti a vândut unei societăţi comerciale cu răspundere limitată etajul şi mansarda bunului. Contractul avea ca temei legal Hotărârea Guvernului nr. 505/1998 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 389/1996 privind transmiterea unor spaţii comerciale aflate în administrarea consiliilor locale şi a regiilor autonome către actualii deţinători şi pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a acesteia (paragraful 31 de mai jos). Reclamanta nu a avut cunoştinţă de încheierea acestui contract.

10.  Decizia din data de 16 ianuarie 2001 a fost confirmată prin Decizia definitivă din data de 12 decembrie 2001 a Curţii Supreme de Justiţie, care a respins recursul formulat de consiliul general, care considera că naţionalizarea bunului fusese legală.

11.  Reclamanta s-a adresat în mai multe rânduri Primăriei Municipiului Bucureşti în vederea executării deciziei în discuţie.

12. Prin Adresa din data de 5 iunie 2003, Administraţia Fondului Imobiliar (AFI), entitate subordonată consiliului general, a informat-o pe reclamantă că, potrivit arhivelor sale, adresa poştală a bunului era str. Lipscani nr. 63-65. Aceasta i-a precizat şi că zona în care era situat bunul a făcut obiectul unor ample lucrări de consolidare şi construcţie de noi etaje începând cu anul 1970, astfel încât suprafeţele şi compartimentele iniţiale ale bunurilor în discuţie au cunoscut modificări. Referitor la situaţia juridică a bunului, AFI a precizat că subsolul şi parterul bunului erau ocupate de o terţă persoană în baza unui contract de închiriere şi că o societate comercială deţinea etajul clădirii, în baza unui contract de vânzare-cumpărare încheiat la data de 25 februarie 2000.

13. La data de 7 august 2003, reclamanta a solicitat primăriei să execute Decizia din data de 16 ianuarie 2001.

14.  La data de 26 august 2003, primăria a informat-o că tocmai ceruse informaţii de la AFI pentru clarificarea situaţiei juridice a bunului.

15.   La data de 10 septembrie 2003, AFI a comunicat primăriei că nu este în măsură să identifice bunul, deoarece suprafeţele reţinute în expertiză erau diferite de cele existente în arhivele entităţii în discuţie. AFI i-a mai semnalat primăriei că statul a fost cel care a suportat costurile lucrărilor realizate în zona respectivă.

16.   La data de 1 octombrie 2003, primăria a transmis reclamantei răspunsul primit de la AFI şi i-a recomandat să se adreseze unui executor judecătoresc în vederea executării deciziei.

17.  Ulterior, reclamanta a adresat memorii Parlamentului României, Avocatului Poporului şi procurorului general al României, cerându-le asistenţa. Aceste memorii au fost transmise Primăriei Municipiului Bucureşti.

18.  In anul 2004, reclamanta a solicitat unui executor judecătoresc să înceapă executarea silită a hotărârii judecătoreşti în discuţie.

19.  La data de 26 aprilie 2004, executorul a întocmit un proces-verbal în care a constatat punerea în posesie a reclamantei. Această punere în posesie a fost pur formală, deoarece reprezentantul părţii pârâte a fost absent, cheile bunului nu i-au fost predate reclamantei, iar accesul său în imobil nu a fost asigurat.

20.  Reclamanta a reiterat cererile către primărie pentru executarea deciziei.

21.  La data de 16 iunie 2004, primăria i-a reamintit că identificarea bunului nu era posibilă. In plus, ţinând cont de Procesul-verbal din 26 aprilie 2004, aceasta a considerat că reclamanta se afla în posesia bunului.

22.  Din Adresa din data de 30 august 2005 a Direcţiei impozite, furnizată atât de reclamantă, cât şi de Guvern, reiese că în baza procesului-verbal menţionat mai sus reclamanta achită impozite pentru acest bun.

23. In cursul anului 2005, reclamanta a sesizat Judecătoria Sectorului 3 Bucureşti cu o acţiune în revendicare împotriva a 3 societăţi comerciale ce ocupau bunul la data respectivă. Ea arăta că pârâtele fie au încheiat în mod ilegal contracte de închiriere cu primăria, fie s-au instalat în imobil în lipsa oricărei autorizări în acest sens.

24.  Intre timp, Primăria Municipiului Bucureşti a informat reclamanta că adresa poştală actuală a bunului era str. Lipscani nr. 63-65.

25.  Pe de altă parte, la data de 21 martie 2007, reclamanta a solicitat AFI să îi prezinte proiectele referitoare la consolidarea bunurilor din zonă începând cu anul 1970. La data de 27 martie 2007, AFI a informat-o că nu dispune de astfel de proiecte şi că nu este în măsură să precizeze dacă bunul reclamantei fusese reevaluat ca urmare a realizării acestor proiecte.

26. Prin Sentinţa rămasă definitivă din data de 28 mai 2007, judecătoria a admis acţiunea introdusă în anul 2005 şi a dispus ca cele 3 societăţi în discuţie să îi restituie reclamantei bunul. Instanţa a constatat că, deşi la data de 26 aprilie 2004 a fost întocmit un proces-verbal de punere în posesie, reclamanta nu avea totuşi posesia bunului său, care era ocupat de pârâte.

27.  La cererea reclamantei, sentinţa a fost învestită cu formulă executorie. In anul 2008, reclamanta s-a adresat executorului judecătoresc în vederea executării sentinţei respective.

28. La data de 11 martie 2008, executorul a pus-o efectiv pe reclamantă în posesia parterului imobilului.

29.  Prin Adresa din data de 7 iunie 2008, AFI a informat Guvernul, ca răspuns la cererea sa de informaţii, că, potrivit arhivelor sale, adresa bunului era str. Lipscani nr. 63-65. De asemenea, aceasta a precizat că, având în vedere că statul suportase costurile de consolidare a bunului şi de construire a noilor etaje, etajul bunului şi mansarda au fost vândute în baza Hotărârii Guvernului nr. 505/1998. Prin aceeaşi adresă, AFI s-a considerat exonerată de orice răspundere faţă de reclamantă, având în vedere Procesul-verbal din 26 aprilie 2004, care se referea, după părerea sa, tocmai la executarea Deciziei din data de 16 ianuarie 2001.

30. La data de 13 iunie 2008, Primăria Municipiului Bucureşti a transmis Guvernului, tot ca răspuns la o solicitare de informaţii, o adresă în care susţinea că executarea deciziei în discuţie a fost împiedicată de imposibilitatea identificării bunului. Ca şi AFI, primăria a considerat că reclamanta a fost pusă în posesia bunului la data de 26 aprilie 2004.

II. Dreptul intern pertinent

31.  Hotărârea Guvernului nr. 505/1998 (Hotărârea nr. 505/1998), în vigoare la data evenimentelor, reglementa procedura de vânzare a spaţiilor comerciale construite din fonduri publice.

32.  Prevederile Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945- 22 decembrie 1989 (Legea nr. 10/2001) sunt descrise, printre multe altele, în cauzele Străin şi alţii împotriva României (nr. 57.001/00, § 23, CEDO 2005-VII) şi Tudor împotriva României (nr. 29.035/05, §§ 15-20, 17 ianuarie 2008).

ÎN   DREPT

I. Asupra obiectului litigiului

33.  In formularul său de cerere trimis Curţii la data de 25 august 2003, reclamanta a arătat că în anul 1950 statul a naţionalizat „bunul [său] imobil situat în Bucureşti, în str. Lipscani nr. 65 (fostul nr. 67), la intersecţia cu strada Hanul cu Tei, compus din parter, etaj şi mansardă".

34.   Prin Scrisoarea din data de 16 octombrie 2003, reclamanta a adus la cunoştinţa Curţii răspunsul din 5 iunie 2003 primit de la AFI la cererea sa de informaţii (paragraful 12 de mai sus).

35.  Prin Scrisoarea din 17 decembrie 2003, reclamanta a reamintit că Curtea de Apel Bucureşti obligase consiliul general să îi restituie bunul compus din „parter, etaj şi mansardă, precum şi terenul situat sub construcţie".

36.  La data de 19 octombrie 2005, reclamanta a prezentat demersurile întreprinse pe lângă primărie în vederea restituirii bunului „compus din parter, etaj şi mansardă".

37. Prin Scrisoarea din 18 aprilie 2008, reclamanta a informat Curtea despre faptul că tocmai intrase în posesia parterului clădirii la data de 11 martie 2008. Prin aceeaşi scrisoare, ea a comunicat următoarele:

„Restituirea [subsolului] şi a mansardei nu a fost soluţionată nici de instanţele române, nici de Primăria Bucureşti. [Aceasta] a fost notificată în termenul prevăzut de lege. Dosarul întemeiat pe Legea nr. 10/2001 a fost înregistrat (...) la data de 18 iulie 2001 la Primăria Bucureşti."

38. In observaţiile sale prezentate la data de 19 august 2008 ca răspuns la cele ale Guvernului, reclamanta a reiterat faptul că nu a fost pusă în posesia „subsolului, etajului şi mansardei". Ea a prezentat în anexă la observaţii o adresă din data de 24 februarie 2006 prin care primăria îi răspundea la cererea sa de informaţii din data de 2 februarie 2006 cu privire la subsolul bunului. Conform adresei respective, acest spaţiu fusese închiriat în anul 1977 unei asociaţii şi în prezent era ocupat de o societate comercială în lipsa unui contract. Prin aceeaşi scrisoare, primăria informa reclamanta despre faptul că se afla pe rol o procedură judiciară având ca obiect rezilierea contractului de închiriere al asociaţiei şi expulzarea ocupanţilor.

39. Curtea constată că, prin Decizia din data de 16 ianuarie 2001, Curtea de Apel Bucureşti a obligat consiliul general să îi restituie reclamantei clădirea cu 3 niveluri, adică parter, etaj şi mansardă, clădire identificată prin expertiză, precum şi terenul situat sub construcţie. De asemenea, ea observă că expertiza efectuată în procedura respectivă şi pe care curtea de apel şi-a întemeiat soluţia preciza că această clădire avea structura menţionată mai sus. Mai mult chiar, expertiza din luna august 2008 transmisă de reclamantă în anexă la cererea sa de satisfacţie echitabilă a reţinut aceeaşi structură (paragraful 58 de mai jos).

40. In orice caz, abia la data de 18 aprilie 2008, adică după data la care cererea sa a fost comunicată Guvernului, reclamanta s-a plâns pentru prima oară de nerestituirea subsolului.

41. Curtea reaminteşte că a hotărât deja că nu este cazul să statueze asupra capetelor de cerere ce nu au fost invocate decât după comunicarea plângerii către guvernul pârât (Vigovskyy împotriva Ucrainei, nr. 42.318/02, § 14, 20 decembrie 2005; Dreptu împotriva României, nr. 19.835/03, §§ 28 şi 29, 13 noiembrie 2008). Pe de altă parte, ea nu poate specula asupra soluţiei procedurii judiciare referitoare la subsolul clădirii (paragraful 38 de mai sus).

42. Având în vedere cele de mai sus, analiza Curţii va fi, aşadar, limitată la pretinsele încălcări referitoare la bunul descris în Decizia din data de 16 ianuarie 2001 a Curţii de Apel Bucureşti (paragraful 8 de mai sus).

43. In măsura în care reclamanta înţelege să se plângă în faţa sa de nerestituirea subsolului bunului, Curtea consideră că reclamanta are posibilitatea de a o sesiza, dacă este cazul, cu o nouă cerere.

II. Asupra pretinsei încălcări a art. 6 § 1 din Convenţie şi a art. 1 din Protocolul nr. 1

44.  Reclamanta susţine că neexecutarea Deciziei din data de 16 ianuarie 2001 i-a încălcat dreptul de acces la o instanţă, astfel cum este prevăzut de art. 6 § 1 din Convenţie, precum şi dreptul la respectarea bunurilor sale, astfel cum este garantat de art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie. Articolele invocate prevăd următoarele:

Articolul 6 § 1 „Orice persoană are dreptul la judecarea (...) cauzei sale, de către o instanţă (...) care va hotărî (...) asupra încălcării drepturilor şi obligaţiilor sale cu caracter civil (...)."

Articolul 1 din Protocolul nr. 1 „Orice persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauză de utilitate publică şi în condiţiile prevăzute de lege şi de principiile generale ale dreptului internaţional.

Dispoziţiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le consideră necesare pentru a reglementa folosinţa bunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contribuţii, sau a amenzilor."

A. Asupra admisibilităţii

45.  Curtea consideră că aceste capete de cerere nu sunt vădit neîntemeiate în sensul art. 35 § 3 din Convenţie. Ea constată că nu este incident niciun alt motiv de inadmisibilitate. Prin urmare, acestea trebuie declarate admisibile.

B. Asupra fondului

46.  Guvernul consideră că autorităţile au făcut eforturi în vederea executării Deciziei din data de 16 ianuarie 2001, dar că acestea au întâmpinat dificultăţi în identificarea bunului. Guvernul mai observă că reclamanta a fost pusă în posesia parterului bunului la data de 11 martie 2008.

47.  Reclamanta reiterează faptul că a recuperat posesia parterului bunului la data de 11 martie 2008. Ea arată, totuşi, că nu a primit subsolul, primul etaj şi mansarda. Referitor la subsol, ea prezintă scrisoarea primăriei din data de 24 februarie 2006 (paragraful 38 de mai sus). In ceea ce priveşte etajul şi mansarda, reclamanta atrage atenţia asupra faptului că primăria a vândut aceste spaţii la data de 21 martie 2001 unei societăţi comerciale. Ea furnizează copia contractului de vânzare-cumpărare şi precizează că primăria i-a comunicat această copie la data de 20 ianuarie 2006, după numeroase demersuri ale sale pe lângă această instituţie. Reclamanta arată, de asemenea, că bunul a fost dintotdeauna prevăzut cu un subsol, a cărui proprietară este.

48.  Curtea reaminteşte că executarea unei sentinţe sau a unei decizii, indiferent de la ce instanţă ar emana, trebuie considerată ca făcând parte integrantă din „proces" în sensul art. 6 din Convenţie (Hornsby împotriva Greciei, 19 martie 1997, § 40, Culegere de hotărâri şi decizii 1997-II; Immobiliare Saffi împotriva Italiei'[MC], nr. 22.774/93, § 63, CEDO 1999-V). Atunci când autorităţile sunt obligate să acţioneze pentru executarea unei hotărâri judecătoreşti şi omit să o facă, această inactivitate angajează răspunderea statului conform art. 6 § 1 din Convenţie (Scollo împotriva Italiei, Hotărârea din 28 septembrie 1995, § 44, seria A nr. 315C).

49. In speţă, Curtea observă că, prin Decizia din data de 16 ianuarie 2001 a Curţii de Apel Bucureşti, consiliul general a fost obligat să îi restituie reclamantei un bun imobil. Partea interesată avea, aşadar, un „bun" în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1.

50.  Or, până în prezent, reclamanta nu a recuperat decât posesia unei părţi din bunul respectiv (paragraful 28 de mai sus).

51. In măsura în care Guvernul consideră că autorităţile au avut dificultăţi în identificarea bunului, Curtea reaminteşte că a fost efectuată o expertiză în procedura soluţionată prin decizia în cauză. In acest scop, expertul s-a deplasat la locaţia imobilului în prezenţa reprezentanţilor părţilor (paragraful 7 de mai sus). In orice caz, din probele aflate la dosar nu rezultă că consiliul general ar fi formulat obiecţiuni împotriva raportului de expertiză astfel întocmit, nici că ar fi invocat în faţa instanţelor naţionale argumentul referitor la imposibilitatea sa de a identifica bunul. Abia în faza de executare a fost invocat acest motiv de către autorităţile administrative (paragrafele 15 şi 16 de mai sus). In aceste condiţii, Curtea apreciază că a accepta un astfel de argument ar însemna să admită că, în cauza de faţă, administraţia ar fi putut să se sustragă de la executarea unei decizii judecătoreşti invocând pur şi simplu imposibilitatea sa de a identifica bunul (loannidou-Mouzaka împotriva Greciei nr. 75.898/01, § 33, 29 septembrie 2005; Tăculescu şi alţii împotriva României nr. 16.947/03, § 36, 1 aprilie 2008).

52. Pe de altă parte, Curtea nu ar putea nici să fie de acord cu afirmaţiile autorităţilor administrative conform cărora reclamanta a fost pusă în posesia bunului la data de 26 aprilie 2004 (paragrafele 29 şi 30 de mai sus). In această privinţă, ea constată contradicţia dintre, pe de o parte, imposibilitatea de a identifica bunul şi, pe de altă parte, punerea în posesie a reclamantei (paragrafele 19-21 de mai sus).

53. In ceea ce priveşte vânzarea de către autorităţi a etajului şi a mansardei clădirii către o societate comercială, Curtea observă că contractul de vânzare-cumpărare dintre Primăria Municipiului Bucureşti şi societatea în cauză a fost încheiat la două luni după Decizia din data de 16 ianuarie 2001, care dispunea restituirea de către consiliul general a bunului către reclamantă şi, în orice caz, în timp ce procedura judiciară în discuţie era pe rol (paragrafele 8-10 de mai sus). Curtea reaminteşte în acest sens că, în calitatea sa de apărător al ordinii publice, statul avea o obligaţie morală de exemplu, a cărei respectare trebuia să o asigure prin organele sale investite cu misiunea de protejare a ordinii publice. Or, vânzarea bunului în litigiu după ce a fost obligat să îl restituie reclamantei înseamnă negarea activităţii instanţelor [vezi, mutatis mutandis, Păduraru împotriva României nr. 63.252/00, § 68, CEDO 2005-XII (extrase)].

54.  Curtea a analizat în mai multe rânduri cauze ce aveau ca obiect neexecutarea unor hotărâri judecătoreşti şi a constatat încălcarea art. 6 § 1 din Convenţie şi a art. 1 din Protocolul nr. 1 (vezi, printre multe altele, Sabin Popescu împotriva României nr. 48.102/99, §§ 76 şi 85, 2 martie 2004; Dragne şi alţii împotriva României nr. 78.047/01, §§ 29-30 şi 41-43, 7 aprilie 2005; Dragalina împotriva României nr. 17.268/03, §§ 35-36, 14 octombrie 2008).

55. După ce a analizat toate elementele ce i-au fost supuse atenţiei, Curtea consideră că Guvernul nu a expus niciun fapt sau argument care să poată conduce la o altă concluzie în cazul de faţă. Ţinând cont de jurisprudenţa sa în materie, Curtea apreciază că, în speţă, statul, prin intermediul organelor sale specializate, nu a depus toate eforturile necesare pentru a pune în executare hotărârea judecătorească favorabilă reclamantei.

56. Prin urmare, a avut loc încălcarea art. 6 § 1 din Convenţie şi a art. 1 din Protocolul nr. 1.

III. Asupra aplicării art. 41 din Convenţie

57. Conform art. 41 din Convenţie,

„Dacă Curtea declară că a avut loc o încălcare a Convenţiei sau a protocoalelor sale şi dacă dreptul intern al înaltei părţi contractante nu permite decât o înlăturare incompletă a consecinţelor acestei încălcări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul, o reparaţie echitabilă."

A. Prejudiciu

58. Reclamanta solicită restituirea în natură a întregului bun. Ea prezintă o expertiză din data de 6 august 2008 conform căreia valoarea de piaţă a părţii bunului cu care nu a fost pusă în posesie este de 1.502.761 euro (EUR). Expertiza a reţinut că bunul imobil este format dintr-o clădire cu 3 niveluri - parter, etaj şi mansardă - şi din terenul situat sub construcţie. Expertul a mai luat în considerare şi suprafeţele ce reieşeau din expertiza efectuată în procedura soluţionată prin Decizia din data de 16 ianuarie 2001, din care a înlăturat suprafaţa care se afla deja în posesia reclamantei.

59. Reclamanta mai solicită şi suma de 6.000 EUR ca daune morale.

60.  Guvernul observă mai întâi că nici Decizia din data de 16 ianuarie 2001, nici expertiza prezentată de reclamantă în anexa la cererea sa de reparaţie echitabilă nu au făcut nicio menţiune cu privire la existenţa unui subsol al clădirii. Guvernul contestă şi suprafeţele reţinute în expertiza reclamantei. Acesta depune la dosar o expertiză din luna iulie 2008 conform căreia valoarea bunului este de 727.101 EUR. Expertiza prezentată de Guvern ţine cont de suprafeţele ce rezultă din expertiza judiciară efectuată în speţă şi de faptul că reclamanta a recuperat posesia unei părţi din bunul respectiv. De asemenea, ea se sprijină pe Adresa din data de 30 august 2005 a direcţiei finanţelor publice pentru a stabili suprafaţa de evaluat.

61. Guvernul consideră, de asemenea, că o eventuală hotărâre de condamnare ar putea constitui o reparaţie satisfăcătoare a prejudiciului moral pe care reclamanta pretinde că l-a suferit. In plus, suma solicitată cu acest titlu de reclamantă este excesivă, după părerea sa.

62. Având în vedere circumstanţele speţei, Curtea consideră că problema aplicării art. 41 din Convenţie nu se află în stare de judecată. Prin urmare, ea trebuie rezervată, ţinând cont de eventualitatea unui acord între statul pârât şi reclamantă (art. 75 § 1 din Regulament).

B. Cheltuieli de judecată

63.  Reclamanta solicită rambursarea cheltuielilor de judecată, însă fără a le cuantifica şi fără a preciza dacă este vorba de cheltuieli efectuate în faţa instanţelor interne sau pentru prezentarea cererii în faţa Curţii.

64. Guvernul invită Curtea să respingă această cerere.

65.  Conform jurisprudenţei Curţii, un reclamant nu poate obţine rambursarea cheltuielilor sale de judecată decât în măsura în care li s-a stabilit realitatea, necesitatea şi caracterul rezonabil. In speţă, ţinând cont de faptul că reclamanta nici nu şi-a cuantificat şi nici nu şi-a justificat cheltuielile de judecată a căror rambursare o solicită, Curtea hotărăşte să nu îi acorde nicio sumă în acest sens (Cumpănă şi Mazăre împotriva României [MC] nr. 33.348/96, §§ 133 şi 134, CEDO 2004-XI).

PENTRU  ACESTE   MOTIVE,

In unanimitate,

CURTEA

1. declară cererea admisibilă;

2.  hotărăşte că a avut loc încălcarea art. 6 § 1 din Convenţie şi a art. 1 din Protocolul nr. 1;

3.  hotărăşte că problema aplicării art. 41 din Convenţie nu se află în stare de judecată; prin urmare:

a) o rezervă în ceea ce priveşte prejudiciul material şi moral;

b)  invită Guvernul şi reclamanta să îi adreseze în scris, în termenul de 3 luni de la data rămânerii definitive a prezentei hotărâri conform art. 44 § 2 din Convenţie, observaţiile lor cu privire la această chestiune şi, în special, să îi aducă la cunoştinţă orice acord la care ar putea ajunge;

c) rezervă procedura ulterioară şi îi deleagă preşedintelui camerei sarcina de a o fixa în caz de nevoie;

4.  respinge cererea de reparaţie echitabilă în rest.

Intocmită în limba franceză, apoi comunicată în scris la data de 23 iunie 2009, conform art. 77 §§ 2 şi 3 din Regulament.

Josep Casadevall,

preşedinte

Stanley Naismith,

grefier adjunct de secţie


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 0/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 0 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 0/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu