HOTARARE Nr. 7 din 11 septembrie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 221 din 16 septembrie 1996

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Deleanu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Ioan Griga - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea contestatiei privind inregistrarea candidaturii
domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei, la alegerile din
3 noiembrie 1996, formulata de domnul Niculae Cerveni, presedintele Partidului
National Liberal - Conventia Democratica, depusa la Biroul Electoral Central cu
nr. 98 din 9 septembrie 1996.
Contestatia a fost inaintata Curtii Constitutionale cu adresa nr. 101 din 9
septembrie 1996 si formeaza obiectul Dosarului nr. 174 D/1996.
Curtea a decis solutionarea contestatiei fara citarea partilor, avand in
vedere cerinta legala a rezolvarii ei in maximum 48 de ore, potrivit
prevederilor art. 14 din Legea nr. 47/1992, art. 11 alin. (2) si alin. (3) si
art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992, raportate la art. 85 din Legea nr.
68/1992 si coroborate cu art. 581 alin. 3 din Codul de procedura civila.
Magistratul-asistent prezinta obiectul contestatiei.
In motivarea contestatiei, domnul Niculae Cerveni sustine, in esenta, ca
domnul Ion Iliescu nu mai are dreptul sa candideze pentru functia de Presedinte
al Romaniei, deoarece prin Decretul-lege nr. 2 din 27 decembrie 1989 s-a
prevazut "alegerea tuturor conducatorilor politici pentru unul sau cel
mult doua mandate". Aceasta "dispozitie" de ordin constitutional
se pretinde ca a fost reconfirmata prin "art. 81 alin. (1)" din Legea
nr. 69/1992, (art. 10), si art. 81 alin. (4) din Constitutie. Domnul Ion
Iliescu a obtinut un prim mandat de sef al statului in decembrie 1989 (ca
presedinte al Consiliului Frontului Salvarii Nationale), al doilea in anul 1990
in urma alegerilor desfasurate in baza Decretului-lege nr. 92/1990 si, in fine,
al treilea mandat in anul 1992. Aceasta noua candidatura ar fi a patra, ceea ce
incalca prevederile Constitutiei si ale celorlalte acte normative
sus-mentionate, deoarece depaseste durata maxima a doua mandate presedintiale
de 8 ani. Pe de alta parte, domnul Ion Iliescu a declarat in repetate randuri,
in cursul mandatelor sale, ca "nimeni nu va putea detine mai mult de doua
mandate". De asemenea, considera ca domnul Ion Iliescu nu a vegheat la
buna functionare a institutiilor statului. Pentru aceste motive solicita
invalidarea acestei candidaturi, care este contrara legii, politicii, moralei
si chiar a bunului simt.
Procurorul, avand cuvantul in fond, apreciaza ca neintemeiata contestatia
privind inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de
Presedinte al Romaniei, sustinand, in esenta, urmatoarele: Decretul-lege nr.
92/1990 este un act normativ cu caracter provizoriu si tranzitoriu, care nu se
refera la notiunea de mandat presedintial, ci la unele prerogative ale functiei
de Presedinte al Romaniei; definirea notiunii de mandat presedintial se
realizeaza pentru prima data prin Legea nr. 69/1992, adoptata in temeiul
Constitutiei din 1991, de unde rezulta ca singurul mandat presedintial, in
inteles constitutional, este cel indeplinit ca urmare a alegerilor din
septembrie 1992. Pe de alta parte, prin contestatie se invoca si consideratii
care nu pot fi avute in vedere la solutionarea ei de catre Curtea
Constitutionala. In consecinta, solicita respingerea contestatiei.
CURTEA,
luand in dezbatere contestatia inaintata de Biroul Electoral Central,
constata ca este competenta sa o solutioneze in temeiul art. 144 lit. d) din
Constitutie, al art. 27 din Legea nr. 47/1992 si al art. 11 alin. (3) din Legea
nr. 69/1992.
Analizand contestatia in raport cu prevederile Constitutiei, ale Legii nr.
69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei si vazand concluziile
reprezentantului Ministerului Public, Curtea retine urmatoarele:
In legatura cu temeiurile contestatiei, Curtea Constitutionala s-a
pronuntat prin Hotararea nr. 1 din 8 septembrie 1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 213 din 9 septembrie 1996, si nu exista
motive sa se revina asupra celor statuate.
In opinia contestatorului, domnul Ion Iliescu a indeplinit trei
"mandate" si la alegerile din 3 noiembrie 1996 ar candida pentru al
patrulea mandat. Se invoca, in acest sens, Decretul-lege nr. 2 din 27 decembrie
1989 si Decretul-lege nr. 92 din 18 martie 1990, acte normative
preconstitutionale, care, intre altele, au cuprins si reglementari cu privire
la institutia de sef al statului.
Decretul-lege nr. 2/1989 in nici una dintre prevederile sale nu indica
functia de sef al statului sau mandatul presedintial. Art. 5 din acest act
normativ se refera la presedintele Consiliului Frontului Salvarii Nationale,
stabilindu-i sumar atributiile, unele dintre acestea fiind specifice prin
natura lor prerogativelor unui sef de stat, altele, insa, neavand nimic comun
cu asemenea prerogative. Mai mult, insa, unele atributii dintre cele care ar fi
putut apartine unui sef de stat unipersonal au fost rezervate, prin prevederile
art. 2 din acel act normativ, Consiliului Frontului Salvarii Nationale, ca
organ colegial de putere.
Cat priveste invocarea art. 81 din Legea nr. 69/1992, textul este
improvizat, intrucat legea nu are decat 30 de articole.
Prin Decretul-lege nr. 92/1990 s-a instituit intr-adevar functia de sef al
statului, sub denumirea "Presedintele Romaniei". In conditiile date,
reglementarea acestei institutii se remarca prin elemente specifice esentiale,
diferite de Constitutie, indeosebi cele la care s-au referit art. 9 alin. 2,
art. 10 alin. 2, art. 81 si art. 8Z din acest act, privind varsta minima pentru
a fi ales, interdictia pentru unele persoane de a fi alese, procedura
contenciosului electoral, validarea alegerii si momentul de la care cel ales
este declarat presedinte, precum si cele care au stabilit atributiile
presedintelui si raporturile sale cu celelalte autoritati publice. Mai mult,
este de observat ca Decretul-lege nr. 92/1990 nu a stabilit durata indeplinirii
functiei de presedinte. Comparand acele reglementari cu reglementarile
constitutionale actualmente in vigoare avand ca obiect institutia de Presedinte
al Romaniei, cuprinse la art. 35 si la art. 80-100 din Constitutie, rezulta ca,
desi, formal, cat priveste denumirea institutiei, s-ar parea ca suntem in
prezenta uneia si aceleiasi autoritati, in realitate cele doua institutii sunt
esential diferite. Pe calea unei asemenea examinari comparative rezulta,
asadar, ca sub aceeasi denumire au fost reglementate institutii de autoritate
publica esentialmente diferite, prima avand un caracter tranzitoriu, cealalta
in conditii de stabilitate constitutionala.
Cele doua acte normative, Decretul-lege nr. 2/1989 si Decretul-lege nr.
92/1990, au avut, neindoielnic, caracterul unor acte cu valoare
constitutionala. Dar tot atat de neindoielnica este si constatarea ca ele nu au
fost constitutii. Chiar Decretul-lege nr. 92/1990 in art. 99 evoca perspectiva
adoptarii unei constitutii.
Indiscutabil, respectivele acte normative au avut un caracter tranzitoriu.
In acest sens sunt relevante prevederile "tranzitorii" de la art. 99
din Decretul-lege nr. 92/1990: "Prezentul decret-lege se aplica pana la
adoptarea legii electorale elaborate pe baza noii Constitutii".
Constitutia Romaniei a confirmat apoi caracterul tranzitoriu al reglementarilor
anterioare. Astfel, art. 150 alin. (1) a prevazut ca legile si toate celelalte
acte normative raman in vigoare numai in masura in care nu contravin
Constitutiei. Art. 151 alin. (1) a precizat, de asemenea, ca institutiile
republicii, existente la data intrarii in vigoare a Constitutiei, raman in
functiune numai pana la constituirea celor noi. Desi textul constitutional se
refera la "institutiile republicii", aceasta locutiune implica
neindoielnic si normele care au stat la baza organizarii si functionarii acelor
institutii, o "institutie", ca structura organizatorica si
functionala, neputand exista in afara cadrului juridic care o reglementeaza. De
altfel, prin art. 30 din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui
Romaniei, Decretul-lege nr. 92/1990 a fost expres abrogat, asa incat nici una
dintre reglementarile cuprinse in acel decret-lege nu poate fi revitalizata
decat artificial si anacronic, in afara rigorilor juridice.
O alta constatare insa este deplin pertinenta si concludenta pentru
formularea unei judecati de valoare in problema litigioasa asupra careia
urmeaza a se pronunta Curtea Constitutionala, si anume ca nici un act normativ
preconstitutional nu consacra institutia mandatului presedintial. Aceasta
institutie este pentru prima oara reglementata prin Constitutia din 1991. De
aceea este inexacta sustinerea din contestatie in sensul ca prevederile
Constitutiei ar fi reprodus "intocmai" o dispozitie anterioara acesteia.
Mandatul presedintial are determinari constitutionale specifice si inedite
fata de reglementarile anterioare. Acestea privesc mai ales functiile ce deriva
din mandat, conditiile de dobandire, de validare si de incepere a mandatului,
durata acestuia, incompatibilitatile si imunitatile pe care le antreneaza,
atributiile ce deriva din mandat si, implicit, raporturile in care se afla
detinatorul acestuia cu celelalte autoritati publice, raspunderea ce revine
titularului mandatului pentru modul de exercitare a acestuia. Nici o alta
functie, dobandita pe baza unor reglementari anterioare Constitutiei, nu a avut
ca fundament un asemenea mandat, asa incat trebuie admis ca prevederile
Constitutiei Romaniei marcheaza o solutie de ruptura sau de reasezare esential
diferita a institutiei de sef al statului. Pe cale de consecinta, mandatul
presedintial reglementat de Constitutia Romaniei nu poate fi asezat in
prelungirea unor durate de indeplinire a functiei de Presedinte al Romaniei
anterioare intrarii in vigoare a legii fundamentale.
Art. 81 alin. (4) din Constitutie prevede: "Nici o persoana nu poate
indeplini functia de Presedinte al Romaniei decat pentru cel mult doua mandate.
Acestea pot fi si succesive."
Pentru a se demonstra ilegitimitatea constitutionala a candidaturii
domnului Ion Iliescu la functia de Presedinte al Romaniei se face referire
constanta numai la aceasta "functie", ignorandu-se cea de-a doua
componenta a reglementarii cuprinse la art. 81 alin. (4), anume institutia mandatului.
Or, functia de Presedinte nu poate fi abstrasa din cuprinsul reglementarii,
netinandu-se seama de conceptul de mandat. Cu alte cuvinte, pentru compararea
institutiei de sef al statului, in reglementarea actuala, cu situatii
anterioare, trebuie sa se observe ca institutia Presedintelui Romaniei este
definita intre altele si prin mandatul constitutional. In lipsa unui astfel de
mandat, anterior intrarii in vigoare a Constitutiei, orice asociere cu situatii
juridice premergatoare Constitutiei este nefondata.
Perioada de la 8 decembrie 1991 si pana la alegerile din septembrie 1992 nu
constituie mandat presedintial in sensul dispozitiilor constitutionale,
deoarece numai prin alegerile din 1992, organizate inauntrul termenului de un
an de la adoptarea Constitutiei, prevazut de art. 80 alin. 2 combinat cu art.
99 din Decretul-lege nr. 92/1990, autoritatile publice, inclusiv Presedintele
Romaniei, s-au constituit pentru prima oara ca institutii noi, in sensul art.
151 din Constitutie.
Desigur, in ce priveste atributiile acestor autoritati, Constitutia a fost
de imediata aplicare. Dar caracterul nou, constitutional, al acestor
autoritati, avand semnificatia unei rupturi fata de legitimitatea lor
anterioara, este, fara indoiala, consecinta alegerilor din septembrie 1992. De
aceea perioada cuprinsa intre intrarea in vigoare a Constitutiei si alegerile
din 1992 nu poate avea semnificatia mandatului constitutional prevazut de art.
81 alin. (4) din Constitutie.
Se mai sustine prin contestatie ca, daca ar fi ales, domnul Ion Iliescu ar
depasi limita maxima a doua mandate de 4 ani, prevazuta de art. 81 alin. (4) si
art. 83 alin. (1) din Constitutie, fara a se tine insa seama ca, in realitate,
a fost exercitat un singur mandat constitutional, in urma alegerilor din septembrie
1992.
In sprijinul contestatiei s-au invocat si prevederile art. 10 din Legea nr.
69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, potrivit carora: "Nu pot
candida persoanele care, la data depunerii candidaturii, nu indeplinesc
conditiile prevazute de art. 35 din Constitutie pentru a fi alese sau care au
fost alese anterior, de doua ori, ca Presedinte al Romaniei".
Invocarea acestor prevederi legale pentru contestarea legitimitatii
constitutionale a candidaturii domnului Ion Iliescu, abstractie facand de
dispozitiile legii fundamentale, chiar daca este pertinenta, nu este
concludenta, din moment ce obiectul contestatiilor, prin referirea la
nesocotirea unor dispozitii din Constitutie, imprima litigiilor cu care a fost
sesizata Curtea Constitutionala trasaturile contenciosului constitutional. Or,
in contenciosul constitutional, Curtea, garant al suprematiei Constitutiei,
trebuie sa se raporteze la dispozitiile acesteia, nu la cele ale unor acte
subsecvente si inferioare acestora.
Pe de alta parte, chiar daca s-ar face abstractie de un asemenea imperativ,
socotindu-se ca ne aflam in prezenta unui simplu contencios electoral, avand in
vedere principiul necontestat al ierarhiei normelor juridice, este de la sine
inteles ca norma legala nu poate fi opusa normei constitutionale. Fiind vorba
de un text adoptat dupa intrarea in vigoare a Constitutiei, prevederile sale nu
pot fi interpretate decat in concordanta cu dispozitiile art. 81 alin. (4) din
Constitutie, referindu-se la aceeasi interdictie ce priveste, astfel cum s-a
retinut deja, exclusiv mandatul constitutional de Presedinte al Romaniei. Orice
alta interpretare, fiind neconstitutionala, nu poate fi retinuta, chiar daca,
sub aspect literal, textul ar permite-o.
Fata de cele aratate, rezulta ca mandatul de Presedinte al Romaniei din
perioada 1992-1996 este primul mandat constitutional al domnului Ion Iliescu.
In fine, considerentele de ordin economic, politic si moral, cuprinse in
contestatie, nu pot fi retinute ca argumente juridice in solutionarea
contestatiei, deoarece instanta constitutionala, potrivit art. 13 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, "se pronunta in numele legii". Pe de alta parte,
art. 29 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale
precizeaza explicit si imperativ: "Curtea nu statueaza decat asupra
problemelor de drept".
Pentru considerentele expuse si vazand dispozitiile art. 144 lit. d) din
Constitutie, ale art. 13 alin. (1) lit. B. a), ale art. 27 si 28 din Legea nr.
47/1992, precum si cele ale art. 2 alin. (2) si art. 11 alin. (2) si alin. (3)
din Legea nr. 69/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge ca neintemeiata contestatia privind inregistrarea candidaturii
domnului Ion Iliescu la functia de Presedinte al Romaniei, formulata de domnul
Niculae Cerveni, presedintele Partidului National Liberal - Conventia
Democratica.
Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Constantin Burada