HOTARARE Nr. 44 din 5 octombrie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 245 din 9 octombrie 1996

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Alexandru Grigorie - procuror
Georgeta Panoviciu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea contestatiei formulate de domnul Zdrenghea Voicu
impotriva Hotararii Biroului Electoral Central nr. 6 din 1 octombrie 1996, prin
care s-a respins cererea de inregistrare a candidaturii sale pentru functia de
Presedinte al Romaniei, depusa la Biroul Electoral Central cu nr. 301 din 2
octombrie 1996.
Contestatia a fost inaintata Curtii Constitutionale si formeaza obiectul
Dosarului nr. 248 D/1996.
Curtea a decis solutionarea contestatiei fara citarea partilor, avand in
vedere cerinta legala a rezolvarii ei in maximum 48 de ore, potrivit
prevederilor art. 14 din Legea nr. 47/1992, ale art. 11 alin. (2) si (3) si ale
art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992, raportate la art. 85 din Legea nr. 68/1992
si coroborate cu art. 581 alin. 3 din Codul de procedura civila.
Magistratul-asistent prezinta obiectul contestatiei.
In contestatie se sustine ca in mod gresit Biroul Electoral Central a
respins cererea de inregistrare a candidaturii sale pe motiv ca nu este
insotita de lista sustinatorilor in conditiile art. 9 alin. (2) lit. c) din
Legea nr. 69/1992, deoarece aceasta cerinta a legii nu este prevazuta in
Constitutie, ci intr-o lege "care, dupa natura sa, este inferioara
Constitutiei", si astfel anuleaza dreptul fundamental de a fi ales,
"acesta neputand fi afectat de conditii". Se mai sustine ca, fiind
aprobata prin referendum, Constitutia nu poate fi "alterata de vointa
Parlamentului care sfideaza suveranitatea poporului, adaugand ceea ce poporul
nu a aprobat", iar conditia existentei a 100.000 de semnaturi reprezinta,
totodata, "o veritabila revizuire a Constitutiei". In concluzie, se
solicita constatarea neconstitutionalitatii prevederilor art. 9 lit. c) din
Legea nr. 69/1992 si se solicita inregistrarea candidaturii sale in calitate de
candidat independent la Presedintia Romaniei.
Procurorul solicita respingerea contestatiei, intrucat, in conformitate cu
prevederile art. 3 alin. (2) si ale art. 9 alin. (2) lit. c) din Legea nr.
69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, depunerea candidaturii se face
numai daca este insotita de lista sau de listele cu cel putin 100.000 de
sustinatori, cerinta de ordine publica.
CURTEA,
luand in dezbatere contestatia inaintata de Biroul Electoral Central, constata
ca este competenta sa o solutioneze in temeiul art. 144 lit. d) din
Constitutie, al art. 27 din Legea nr. 47/1992 si al art. 11 alin. (3) din Legea
nr. 69/1992.
Analizand contestatia in raport cu prevederile Constitutiei, ale Legii nr.
69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei si vazand concluziile
reprezentantului Ministerului Public, Curtea retine urmatoarele:
Potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) si ale art. 9 alin. (2) lit. c) din
Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, candidaturile se pot
depune la Biroul Electoral Central, numai daca sunt insotite de lista a cel
putin 100.000 de sustinatori, conditie instituita prin lege organica, conform
art. 72 alin. (3) lit. a) din Constitutie.
In motivarea contestatiei se sustine ca, intrucat conditia legala a
prezentarii unor liste de semnaturi nu este prevazuta in Constitutie, art. 9
alin. (2) lit. c) din Legea nr. 69/1992, care prevede aceasta conditie, intra
in conflict cu dispozitiile constitutionale referitoare la eligibilitate.
Aceasta sustinere nu este intemeiata, deoarece dreptul de a fi ales si
propunerea candidaturii sunt doua aspecte diferite. Astfel, prin Hotararea nr.
37 din 2 octombrie 1996 Curtea a statuat ca desi o propunere de candidat nu poate
privi, potrivit Constitutiei, decat pe o persoana ce intruneste conditiile
constitutionale de eligibilitate, totusi alegerile pentru functia de Presedinte
al Romaniei pot avea loc numai cu respectarea procedurii electorale instituite
prin Legea nr. 69/1992, adoptata in temeiul art. 72 alin. (3) lit. a) din
Constitutie. De aceea depunerea candidaturii face parte din procedura
electorala, asa incat cerinta ca propunerea candidaturii sa fie reprezentativa,
avand adeziunea a cel putin 100.000 de sustinatori, constituie o conditie
legala ce nu vine in conflict cu dreptul constitutional al contestatorului de a
fi ales. In acest sens, Curtea Constitutionala s-a pronuntat si cu prilejul
alegerilor din anul 1992 prin Hotararea nr. 3 din 1 septembrie 1992 si nu exista
temeiuri pentru a se reveni asupra celor statuate.
Fata de cele aratate, se constata ca motivele invocate de contestator sunt
neintemeiate si, in consecinta, Hotararea Biroului Electoral Central nr. 6 din
1 octombrie 1996 urmeaza a fi mentinuta, iar contestatia urmeaza a fi respinsa.
Pentru considerentele aratate si vazand dispozitiile art. 144 lit. d) din
Constitutie, ale art. 13 alin. (1) lit. B. a) si ale art. 27 si 28 din Legea
nr. 47/1992, precum si ale art. 2 alin. (2) si ale art. 11 alin. (2) si (3) din
Legea nr. 69/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge ca neintemeiata contestatia formulata de domnul Zdrenghea Voicu.
Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Georgeta Panoviciu