Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 41857 din 8 martie 2007

în Cauza Florescu împotriva României

ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 805 din 2 decembrie 2010



In Cauza Florescu împotriva României,

Curtea Europeana a Drepturilor Omului (Sectia a treia), statuând în cadrul unei camere formate din: B.M. Zupancic, presedinte, J. Hedigan, C. Bîrsan, E. Fura-Sandstrom, A. Gyulumyan, David Thor Bjorgvinsson, I. Ziemele, judecatori, si S. Naismith, grefier adjunct de sectie,

dupa ce a deliberat în camera de consiliu la data de 15 februarie 2007, pronunta urmatoarea hotarâre, adoptata la aceasta data:

PROCEDURA

1. La originea cauzei se afla o cerere (nr. 41.857/02) îndreptata împotriva României, prin care un cetatean al acestui stat, domnul Octavian Florescu (reclamantul), a sesizat Curtea la data de 20 noiembrie 2002, în temeiul art. 34 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (Conventia).

2. Reclamantul este reprezentat de doamna M. Nurciu, avocata în Bucuresti. Guvernul român (Guvernul) este reprezentat de agenta sa, doamna B. Ramascanu, de la Ministerul Afacerilor Externe.

3. La data de 23 noiembrie 2005, Curtea a hotarât sa îi comunice cererea Guvernului. Invocând prevederile art. 29 § 3 din Conventie, Curtea a hotarât sa se analizeze în acelasi timp admisibilitatea si temeinicia cauzei.

4. Atât reclamantul, cât si Guvernul au depus observatii scrise pe fondul cauzei (art. 59 § 1 din Regulament).

ÎN FAPT

I. Circumstantele cauzei

5. Reclamantul s-a nascut în anul 1932 si locuieste în Atena.

6. In anul 1934, parintii reclamantului, functionari la momentul respectiv, au cumparat un imobil împreuna cu terenul aferent, bun situat în str. Tamasoaia nr. 3 din Bucuresti. In anul 1981, tatal reclamantului a decedat. In anul 1985, reclamantul si mama sa s-au hotarât sa emigreze în Grecia. La data de 16 aprilie 1985, invocând Decretul nr. 223/1974 privind reglementarea situatiei unor bunuri, statul a confiscat imobilul mentionat mai sus.

7. Printr-un contract de vânzare-cumparare încheiat în anul 1997 în baza Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute în proprietatea statului, statul, prin intermediul unei societati care administra bunurile imobiliare ale statului, Ie-a vândut bunul sotilor B., care îl ocupau în calitate de chiriasi.

8. La data de 18 mai 1999, reclamantul si mama sa au introdus în fata Tribunalului Bucuresti o actiune în revendicare imobiliara îndreptata împotriva Primariei Bucuresti, a societatii care administra bunurile imobiliare ale statului si împotriva tertilor cumparatori. Ei au cerut instantei sa constate nulitatea deciziei de confiscare a bunului si a contractului de vânzare-cumparare încheiat cu sotii B. In fine, acestia solicitau restituirea în natura a bunului aflat în litigiu. Reclamantul si mama sa sustineau ca, din cauza conditiilor grele de viata si a presiunilor exercitate împotriva familiei lor, au fost obligati sa emigreze. Pentru a solicita anularea contractului de vânzare-cumparare având ca obiect bunul în litigiu, acestia au aratat ca Legea nr. 112/1995 nu se referea la imobilul în cauza si ca o vânzare efectuata în baza acestei legi era ilegala.

9. La data de 30 septembrie 1999, tertii cumparatori au depus o cerere reconventionala, în constatarea calitatii lor de proprietari ai bunului. Acestia au formulat si o cerere în garantie referitoare la vânzatorul bunului, si anume Primaria Bucuresti. Sotii B. au afirmat ca detin proprietatea bunului imobil din anul 1990, în urma unui schimb de locuinte realizat de comun acord cu reclamantul si cu mama acestuia. In fine, ei se prevalau de buna lor credinta în momentul încheierii contractului de vânzare-cumparare.

10. La data de 2 mai 2001, dupa mai multe trimiteri ale cauzei pe motive de competenta, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a constatat nulitatea deciziei de confiscare a bunului, considerând-o ilegala, având în vedere ca reclamantii fusesera obligati sa îsi cedeze proprietatea înainte de a parasi tara, ceea ce le-a viciat consimtamântul. Instanta a adaugat ca decizia de confiscare era contrara prevederilor Constitutiei din 1965, statul neputând sa se prevaleze de un titlu de proprietate valabil asupra bunului. Instanta, facând aplicarea principiului bona fide praesumitur, a respins cererea de anulare a contractului de vânzare-cumparare pe motiv ca reclamantul si mama sa nu au facut dovada relei-credinte a partilor din respectivul contract. Primaria Bucuresti, precum si reclamantul si mama acestuia au introdus apel împotriva acestei sentinte.

11. Prin Decizia din data de 29 noiembrie 2001, Tribunalul Bucuresti a respins apelul reclamantului si al mamei sale, a admis apelul primariei, a anulat sentinta si, pe fond, a respins actiunea reclamantului ca neîntemeiata. Tribunalul a statuat ca instantele nu erau competente ratione temporis sa analizeze constitutionalitatea Decretului nr. 223/1974 din perspectiva noii Constitutii din 1991, deoarece decretul respectiv fusese adoptat în perioada de valabilitate a Constitutiei din 1965. Prin urmare, tribunalul a statuat ca titlul statului asupra bunului revendicat era legal. La data de 21 decembrie 2001, mama reclamantului a decedat.

12. Reclamantul a formulat recurs împotriva acestei decizii, sustinând ca confiscarea bunului sau fusese contrara prevederilor din Codul civil si din Constitutie ce reglementau respectarea dreptului de proprietate si ca, prin urmare, posesia bunului de catre stat nu era întemeiata pe niciun titlu valabil. In ceea ce priveste valabilitatea contractului de vânzare- cumparare, reclamantul sustinea ca statul vânduse un bun ce nu îi mai apartinea, ceea ce dovedea, dupa parerea sa, reaua-credinta a partilor.

13. Prin Decizia din data de 29 mai 2002, Curtea de Apel Bucuresti a admis recursul reclamantului si a respins apelul primariei. Astfel, Sentinta pronuntata la data de 2 mai 2001 de Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a fost confirmata.

14. Conform afirmatiilor Guvernului, în anul 2002, reclamantul a depus o cerere de despagubire în temeiul Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. Printr-o decizie administrativa din data de 19 iunie 2006, Primaria Bucuresti a respins cererea reclamantului ca tardiva. Copia deciziei respective a fost depusa la dosar.

II. Dreptul si practica interna pertinente

15. Prevederile legale si jurisprudenta interna relevante sunt descrise în hotarârile Brumarescu împotriva României ([MC], nr. 28.342/95, CEDO 1999-VII, pp. 250-256, §§ 31-33), Strain si altii împotriva României (nr. 57.001/00, §§ 19-26, 21 iulie 2005), Paduraru împotriva României (nr. 63.252/00, §§ 38-53, 1 decembrie 2005) si Sebastian Taub împotriva României (nr. 58.612/00, §§ 36-37, 12 octombrie 2006).

16. Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, care modifica Legea nr. 10/2001, prevede ca despagubirea la care vor avea dreptul persoanele care nu obtin restituirea imobilului nationalizat si al carei cuantum va fi fixat în urma unei proceduri administrative de catre o comisie centrala este constituita dintr-o participare la un organism de plasament în valori mobiliare organizat sub forma unei societati pe actiuni (Proprietatea). In principiu, beneficiarii unei astfel de despagubiri vor primi titluri de valoare ce vor fi transformate în actiuni odata ce Proprietatea va fi cotata la bursa. Pe de alta parte, art. 3 din legea mentionata mai sus precizeaza ca titlurile de valoare nu pot fi vândute înainte de conversia lor în actiuni.

17. La data de 29 decembrie 2005, Proprietatea a fost înscrisa la Registrul Comertului din Bucuresti. Pentru ca titlurile de valoare sa poata fi convertite în actiuni emise de Proprietatea si ca aceste actiuni sa poata face apoi obiectul unor tranzactii pe piata financiara, în primul rând trebuie urmata procedura de aprobare de catre Consiliul National al Valorilor Mobiliare (CA/VM). Intrarea sa efectiva pe bursa ar fi prevazuta, conform ultimelor informatii, pentru lunile iunie-iulie 2007.

18. Prevederile relevante din Decretul nr. 223/1974 sunt urmatoarele:

ARTICOLUL I

„In Republica Socialista România constructiile si terenurile pot fi detinute în proprietate de catre persoanele fizice numai daca au domiciliul în tara."

ARTICOLUL II

„Persoanele care au facut cerere de plecare definitiva din tara sunt obligate sa înstraineze, pâna la data plecarii, constructiile aflate în proprietatea lor în Republica Socialista România. Instrainarea se va face catre stat, care va prelua aceste bunuri. (...) Constructiile apartinând persoanelor care au plecat în mod fraudulos din tara sau care, fiind plecate în strainatate, nu s-au înapoiat la expirarea termenului stabilit pentru înapoierea în tara trec fara plata în proprietatea statului (...)."

IN DREPT

I. Asupra pretinsei încalcari a art. 1 din Protocolul nr. 1

19. Invocând art. 1 din Protocolul nr. 1, reclamantul se plânge de faptul ca ar fi suferit o încalcare a dreptului sau la respectarea bunurilor sale din cauza Sentintei din 2 mai 2001 a Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti, confirmata prin Decizia din data de 29 mai 2002 a Curtii de Apel Bucuresti. El sustine ca aceasta sentinta a validat vânzarea de catre stat a bunului aflat în litigiu, desi aceeasi instanta constatase ilegalitatea confiscarii bunului. Art. 1 din Protocolul nr. 1 prevede urmatoarele:

„Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauza de utilitate publica si în conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international.

Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contributii sau a amenzilor."

A. Asupra admisibilitatii

20. Curtea constata ca acest capat de cerere nu este în mod vadit neîntemeiat în sensul art. 35 § 3 din Conventie. Mai mult, aceasta observa ca nu este lovit de niciun motiv de inadmisibilitate si, prin urmare, îl declara admisibil.

B. Asupra fondului

21. Guvernul considera ca reclamantul putea obtine o despagubire în baza Legii nr. 10/2001, modificata prin Legea nr. 247/2005, ceea ce corespunde cerintelor art. 1 din Protocolul nr. 1. El considera ca în situatii complexe cum este cea de fata, în care prevederile legislative au un impact economic asupra întregii tari, autoritatile nationale trebuie sa beneficieze de o putere discretionara nu numai pentru a alege masurile menite sa garanteze respectarea drepturilor patrimoniale, ci si pentru a-si acorda timpul necesar implementarii lor. Guvernul arata ca ultima reforma în materie, si anume Legea nr. 247/2005, stabileste principiul acordarii unor despagubiri echitabile si neplafonate, stabilite printr-o decizie a comisiei administrative centrale pe baza unei expertize, si accelereaza procedura de restituire sau de despagubire. Aceasta lege prevede ca, în cazul în care restituirea imobilului nu este posibila, despagubirea se va face prin emiterea de titluri de participare la un organism colectiv de valori mobiliare (Proprietatea), la nivelul valorii bunului, stabilita prin expertiza. Conform afirmatiilor Guvernului, noul mecanism instituit prin Legea nr. 247/2005 asigura o despagubire efectiva, conforma cu cerintele Conventiei.

22. Citând cauzele Jahn si altii împotriva Germaniei ([MC], nr. 46.720/99, 72.203/01 si 72.552/01, CEDO 2005-...) si Broniowski împotriva Poloniei ([MC], nr. 31.443/96, CEDO 2004-V), Guvernul considera ca, în orice caz, o eventuala întârziere în acordarea unei despagubiri, în contextul unei despagubiri neplafonate, nu distruge justul echilibru ce trebuie pastrat între protectia proprietatii indivizilor si cerintele interesului general si nu obliga reclamantul sa suporte o sarcina excesiva.

23. Guvernul considera ca o eventuala întârziere în acordarea despagubirilor nu este de natura sa distruga justul echilibru dintre protectia dreptului de proprietate si cerintele interesului general.

24. Reclamantul contesta argumentul Guvernului. El reaminteste ca Decizia din data de 29 mai 2002 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti a constatat ilegalitatea confiscarii bunului sau, confirmând vânzarea aceluiasi bun catre chiriasi. Conform afirmatiilor sale, aceasta solutie este contradictorie, deoarece instantele interne au confirmat vânzarea de catre stat a unui bun asupra caruia acesta nu detinea un titlu de proprietate valabil.

25. Curtea observa ca reclamantul a obtinut o hotarâre definitiva ce constata nulitatea deciziei de confiscare a bunului. In ciuda acestei constatari, instantele interne au refuzat sa anuleze contractul de vânzare-cumparare care avea ca obiect acelasi bun, pe motiv ca reclamantul nu facuse dovada relei-credinte a partilor din respectivul contract (paragraful 10 de mai sus).

26. Curtea considera ca constatarea ilegalitatii confiscarii bunului, precum si lipsa de titlu al statului asupra aceluiasi bun au ca efect recunoasterea, indirecta si cu efect retroactiv, a dreptului de proprietate al reclamantului asupra bunului sau. In plus, Curtea constata ca acest drept nu era revocabil si nici nu a fost contestat sau infirmat pâna în prezent.

27. Având în vedere aceste elemente si tinând cont de jurisprudenta recenta, Curtea constata ca în speta problema existentei unui bun nu poate fi pusa la îndoiala (conform, mutatis mutandis, Sebastian Taub împotriva României, mentionata mai sus, §§36 si 37).

28. Curtea reaminteste ca a statuat deja ca vânzarea de catre stat a bunului altcuiva catre terti, chiar daca este anterioara confirmarii definitive în justitie a dreptului de proprietate al altcuiva si chiar daca tertii erau de buna-credinta, reprezinta o privare de bunuri. O astfel de privare, combinata cu lipsa totala de despagubire, este contrara art. 1 din Protocolul nr. 1 (Strain, mentionata mai sus, §§ 39, 43 si 59).

29. Pe deasupra, Curtea a mai constatat într-o alta cauza ca statul îsi încalcase obligatia pozitiva de a reactiona în timp util si cu coerenta în fata chestiunii de interes general pe care o constituie restituirea sau vânzarea imobilelor intrate în posesia sa în baza decretelor de nationalizare. Aceasta a considerat ca incertitudinea generala astfel creata s-a repercutat asupra reclamantului, care s-a vazut în imposibilitatea de a recupera totalitatea bunului sau, desi dispunea de o decizie definitiva care condamna statul sa i-l restituie (Paduraru, mentionata mai sus, § 112).

30. In speta, Curtea nu distinge niciun motiv de a se abate de la jurisprudenta mentionata mai sus, situatia de fapt fiind aproximativ aceeasi. In cauza de fata, dupa exemplul Cauzei Paduraru, citata mai sus, terte persoane au devenit proprietari dupa ce dreptul de proprietate al reclamantului asupra bunului a facut obiectul unei confirmari definitive. Si, cum s-a întâmplat în Cauza Strain, mentionata mai sus, reclamantul în speta a fost recunoscut ca proprietar legitim, instantele constatând ilegalitatea confiscarii, precum si lipsa unui titlu detinut de stat.

31. Curtea observa ca vânzarea bunului reclamantului în temeiul Legii nr. 112/1995 îl împiedica sa îsi exercite dreptul de proprietate si ca nu i-a fost acordata nicio despagubire pentru aceasta privare.

32. Curtea mai observa ca cererea reclamantului, depusa în aplicarea Legii nr. 10/2001, modificata prin Legea nr. 247/2005, a fost respinsa ca tardiva. In orice caz, Curtea observa ca Proprietatea nu functioneaza în prezent într-un mod susceptibil sa duca la acordarea efectiva a unei despagubiri reclamantului. Pe deasupra, nici Legea nr. 10/2001, nici Legea nr. 247/2005 care o modifica nu iau în considerare prejudiciul suferit din cauza lipsei prelungite a unei despagubiri de catre persoanele care, ca si reclamantul, au fost private de bunurile lor.

33. Prin urmare, Curtea considera ca faptul ca reclamantul a fost privat de dreptul de proprietate asupra bunului sau, combinat cu lipsa totala de despagubire de mai mult de 4 ani, l-a facut sa sufere o povara disproportionata si excesiva, incompatibila cu dreptul la respectarea bunurilor sale, garantat de art. 1 din Protocolul nr. 1.

Prin urmare, în speta a avut loc încalcarea acestei prevederi.

II. Asupra celorlalte pretinse încalcari

34. Reclamantul sustine ca a avut loc o încalcare a dreptului sau la libera circulatie, deoarece în anul 1985, înainte de a emigra, a fost obligat sa îsi cedeze proprietatea în favoarea statului, masura ce îi încalca dreptul de a circula liber (art. 2 din Protocolul nr. 4). In fine, reclamantul considera ca faptul ca autoritatile i-au confiscat pasaportul si l-au obligat sa renunte la cetatenia româna înainte de a parasi România constituie o expulzare contrara art. 3 din Protocolul nr. 4.

35. Curtea observa ca faptele pretinse dateaza din 16 aprilie 1985, data confiscarii bunului reclamantului, adica înainte de 20 iunie 1994, data ratificarii Conventiei de catre România.

36. Rezulta ca aceste capete de cerere sunt incompatibile ratione temporis cu prevederile Conventiei în sensul art. 35 § 3 si trebuie respinse în aplicarea art. 35 § 4.

III. Asupra aplicarii art. 41 din Conventie

37. Conform art. 41 din Conventie:

„Daca Curtea declara ca a avut loc o încalcare a Conventiei sau a protocoalelor sale si daca dreptul intern al înaltei parti contractante nu permite decât o înlaturare incompleta a consecintelor acestei încalcari, Curtea acorda partii lezate, daca este cazul, o reparatie echitabila."

A. Prejudiciu

38. In principal, reclamantul solicita restituirea bunului în discutie. Conform primului raport de expertiza întocmit în luna mai 2006, valoarea comerciala a casei, precum si a terenului aferent ar fi de 87.377 euro (EUR). Reclamantul a depus un al doilea raport de expertiza, întocmit în luna septembrie 2006 si care precizeaza o valoare de piata de 107.000 EUR. Pentru lipsa de folosinta, acesta solicita suma de 248.200 EUR, pe care o detaliaza dupa cum urmeaza: 124.100 EUR pentru perioada scursa între 1985 si 2006, 12.000 EUR între 1985 si 1997,5.000 EUR între 1997 si 2002, precum si 107.100 EUR din luna mai 2002 pâna astazi. In fine, el solicita suma de 100.000 EUR pentru prejudiciul moral.

39. Guvernul considera ca valoarea de piata a bunului este de 42.696 EUR. In acest sens, furnizeaza opinia unui expert imobiliar. In ceea ce priveste suma reprezentând lipsa de câstig, acesta considera ca, în principiu, Curtea nu ar trebui sa speculeze cu privire la posibilitatea si randamentul unei închirieri a casei în discutie si invoca jurisprudenta Buzatu împotriva României (nr. 34.642, § 18, 27 ianuarie 2005). In ceea ce priveste prejudiciul moral, acesta afirma ca hotarârea ar putea constitui, în sine, o reparatie satisfacatoare a prejudiciului moral suferit.

40. In observatiile sale trimise ca raspuns, reclamantul contesta rezultatul opiniei trimise de expertul Guvernului si afirma ca aceasta casa se afla în centrul orasului Bucuresti, ca valoarea sa este mai mare decât cea luata în considerare de expertiza realizata la cererea Guvernului.

41. In circumstantele spetei, Curtea considera ca restituirea casei situate în str. Tamasoaia nr. 3 din Bucuresti si a terenului aferent l-ar repune pe reclamant, pe cât posibil, într-o situatie echivalenta cu cea în care s-ar fi aflat daca cerintele art. 1 din Protocolul nr. 1 nu ar fi fost încalcate. In cazul în care statul pârât nu procedeaza la aceasta restituire într-un termen de 3 luni de la data ramânerii definitive a prezentei hotarâri, Curtea hotaraste ca statul pârât sa îi plateasca reclamantului, ca daune materiale, o suma corespunzatoare cu valoarea actuala a bunului.

42. In acest sens, Curtea observa cu interes ca Legea nr. 247/2005, care modifica Legea nr. 10/2001 referitoare la restituirea bunurilor nationalizate atât legal, cât si ilegal, intrata în vigoare la data de 19 iulie 2005, aplica principiile exprimate în jurisprudenta internationala, judiciara sau arbitrala, referitoare la reparatiile datorate în caz de acte ilicite si confirmate în mod constant chiar de Curte în jurisprudenta sa referitoare la privarile ilegale sau de facto [Papamichalopoulos împotriva Greciei (reparatie echitabila), Hotarârea din 31 octombrie 1995, seria A nr. 330-B, p. 59-61, §§ 36-39, Zubani împotriva Italiei, Hotarârea din 7 august 1996, Culegere de hotarâri si decizii 1996-IV, p. 1078, § 49, si Brumarescu împotriva României (reparatie echitabila), mentionata mai sus, §§ 22 si 23].

43. Intr-adevar, noua lege califica drept abuzive nationalizarile operate de regimul comunist si prevede obligatia de restituire a unui bun scos din patrimoniul unei persoane în urma unei astfel de privari. In cazul în care restituirea este imposibila, de exemplu din cauza vânzarii bunului catre un tert de buna-credinta, legea acorda o despagubire egala cu valoarea de piata a bunului în momentul acordarii (titlul I sectiunea I art. 1, 16 si 43 din lege).

44. Curtea observa ca opinia trimisa de expertul Guvernului este întemeiata pe o valoare ipotetica, având în vedere ca expertul nu a vizitat bunul. Tinând cont de expertiza furnizata de reclamant, precum si de informatiile de care dispune Curtea cu privire la preturile de pe piata imobiliara locala, aceasta estimeaza ca valoarea de piata actuala a bunului este de 70.000 EUR.

45. Prin urmare, statuând în echitate, asa cum prevede art. 41 din Conventie, Curtea îi aloca reclamantului suma de 70.000 EUR.

46. Pe deasupra, Curtea considera ca evenimentele în cauza au adus grave atingeri dreptului reclamantului la respectarea bunului sau, pentru care suma de 5.000 EUR reprezinta o reparatie echitabila a prejudiciului moral suferit.

47. In ceea ce priveste sumele solicitate pentru privarea de proprietate suferita, Curtea nu poate specula cu privire la posibilitatea si randamentul unei închirieri a apartamentului în discutie (Buzatu împotriva României, nr. 34.642/97, § 18, 27 ianuarie 2005).

B. Cheltuieli de judecata

48. In ceea ce priveste cheltuielile de judecata, reclamantul solicita suma de 7.938,49 EUR, pe care o detaliaza dupa cum urmeaza: 6.257 EUR pentru cheltuielile de judecata legate de procedura interna, 551 EUR pentru cheltuielile de transport, 627,49 EUR pentru cheltuielile de curierat, 20 EUR pentru cheltuieli suportate în legatura cu executorul judecatoresc, 3 EUR pentru cheltuieli administrative, 240 EUR pentru cheltuieli de traducere, precum si 240 EUR pentru expertiza tehnica imobiliara.

49. Guvernul nu se opune rambursarii cheltuielilor, cu conditia sa fie justificate, necesare si rezonabile.

50. In conformitate cu jurisprudenta Curtii, un reclamant nu poate obtine rambursarea cheltuielilor sale de judecata decât în masura în care li s-au stabilit realitatea, necesitatea si caracterul rezonabil. In speta si tinând cont de elementele dovedite, aflate în posesia sa, si de criteriile mentionate mai sus, Curtea considera rezonabila suma de 7.000 EUR, cu toate cheltuielile incluse, si i-o acorda reclamantului.

C. Dobânzi moratorii

51. Curtea considera potrivit ca rata dobânzii moratorii sa se bazeze pe rata dobânzii facilitatii de împrumut marginal a Bancii Centrale Europene, majorata cu 3 puncte procentuale.

PENTRU ACESTE MOTIVE,

In unanimitate,

CURTEA

1. declara cererea admisibila în ceea ce priveste capatul de cerere întemeiat pe art. 1 din Protocolul nr. 1 si inadmisibila în rest;

2. hotaraste ca a avut loc încalcarea art. 1 din Protocolul nr. 1;

3. hotaraste:

a) ca statul pârât sa îi restituie reclamantului casa situata în str. Tamasoaia nr. 3 din Bucuresti, precum si terenul aferent, în cel mult 3 luni de la data ramânerii definitive a prezentei hotarâri, conform art. 44 § 2 din Conventie;

b) ca, în lipsa acestei restituiri, statul pârât sa îi plateasca reclamantului, în acelasi termen de 3 luni, suma de 70.000 EUR (saptezeci mii euro), pentru prejudiciul material, plus orice suma ce ar putea fi datorata cu titlu de impozit;

c) ca statul pârât sa îi plateasca reclamantului, în acelasi termen de 3 luni, urmatoarele sume:

(i) 5.000 EUR (cinci mii euro) pentru prejudiciul moral;

(ii) 7.000 EUR (sapte mii euro) pentru cheltuielile de judecata;

d) ca sumele respective sa fie convertite în moneda statului pârât la cursul de schimb valabil la data platii;

e) ca, începând de la expirarea termenului mentionat mai sus si pâna la efectuarea platii, aceste sume sa se majoreze cu o dobânda simpla având o rata egala cu cea a facilitatii de împrumut marginal a Bancii Centrale Europene, valabila în aceasta perioada, majorata cu 3 puncte procentuale;

4. respinge cererea de reparatie echitabila în rest.

Intocmita în limba franceza, apoi comunicata în scris la data de 8 martie 2007 în aplicarea art. 77 §§ 2 si 3 din Regulament.

Bostjan M. Zupancic,

presedinte

Stanley Naismith,

grefier adjunct


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 41857/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 41857 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 41857/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu