Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 320 din 8 martie 2006

privind aprobarea Programului national pentru reducerea costurilor cu energia pentru populatie, prin cresterea eficientei energetice si utilizarea energiei regenerabile in anul 2006

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 279 din 28 martie 2006



In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

Art. 1. - (1) Se aprobă Programul naţional pentru reducerea costurilor cu energia pentru populaţie, prin creşterea eficienţei energetice şi utilizarea energiei regenerabile în anul 2006, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

(2) In termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Agenţia Română pentru Conservarea Energiei va elabora Regulamentul de selecţie a beneficiarilor cofinanţărilor prevăzute în programul menţionat la alin. (1), care se aprobă prin ordin al ministrului economiei şi comerţului.

Art. 2. - (1) Măsurile de natura ajutorului de stat prevăzute de prezenta hotărâre vor fi notificate potrivit Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, republicată, şi se vor acorda numai după autorizarea acestora de către Consiliul Concurenţei.

(2) In cazul actelor administrative emise şi al contractelor administrative încheiate fără respectarea obligaţiei prevăzute la alin. (1), Consiliul Concurenţei va solicita instanţelor de judecată competente anularea actului administrativ prin care s-a acordat ajutorul ilegal şi, pe cale de consecinţă, recuperarea, rambursarea sau suspendarea plăţii oricărui ajutor ilegal.

PRIM-MINISTRU

CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemnează:

Ministrul economiei şi comerţului,

Codruţ Ioan Şereş

Ministrul administraţiei şi internelor,

Vasile Blaga

Ministrul finanţelor publice,

Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu

ANEXĂ

PROGRAM   NAŢIONAL

pentru reducerea costurilor cu energia pentru populaţie, prin creşterea eficienţei energetice si utilizarea energiei regenerabile în anul 2006

CAPITOLUL I

Necesitatea Programului naţional

O mare parte din populaţia urbană din România, peste 5 milioane de persoane, foloseşte energie termică din sistemele de termoficare, pentru încălzire şi apă caldă menajeră.

Mărimea, structura şi starea tehnică a acestor sisteme pot fi evaluate prin utilizarea bazei de date www. save200. asa. ro, realizată de Agenţia Română pentru Conservarea Energiei, unitate care funcţionează în subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului, denumită în continuare ARCE, în cooperare cu alţi parteneri români în cadrul proiectului DHCAN (District Heating in Candidate Countries and Pilot Action in Hungary and Romania), integrat în Programul SAVE II al Comisiei Europene.

Tehnologia încălzirii urbane a evoluat mult în ultimul timp datorită avantajelor oferite:

a)  eficienţă energetică ridicată;

b)  posibilitatea utilizării mai multor tipuri de combustibili în funcţie de conjunctura pieţei, inclusiv a unor surse de energie reziduală - apă fierbinte, abur industrial -, sau a unor surse regenerabile - biogaz din staţiile de epurare urbană, deşeuri menajere şi alte deşeuri combustibile etc;

c)  operare simplă din partea consumatorului care nu se implică în activităţi de aprovizionare cu combustibil, întreţinere, supravegherea funcţionării etc;

d)   pericol redus pentru consumator, comparativ cu sursele individuale pe bază de combustibil;

e)   poluare redusă în spaţiul urban prin amplasarea surselor de energie termică în afara zonei locuibile şi transportul la distanţă al agentului termic;

f) facilitarea aplicării unor politici municipale de investiţii, de coeziune socială, de protecţie a mediului etc.

Sistemele de încălzire din România sunt afectate de o serie de probleme generate de introducerea dificilă a noilor tehnologii (conducte preizolate, schimbătoare cu plăci, echipamente de contorizare şi reglaj individual, automatizarea punctelor termice), operarea neraţională a sistemelor existente, concurenţa neloială a altor sisteme de încălzire, ca urmare a lipsei unei viziuni unitare şi bine coordonate privind încălzirea urbană.

Toate aceste probleme se reflectă în valoarea facturii pentru energie termică suportate de populaţie, ceea ce a determinat o tendinţă de deconectare de la sistemele de încălzire urbană. Problema s-a accentuat prin deconectarea consumatorilor industriali, ceea ce a necesitat transferarea costurilor fixe de operare integral asupra populaţiei.

Ca urmare, reducerea facturii consumatorilor casnici implică reabilitarea sistemelor de încălzire pentru reducerea pierderilor aferente transportului şi distribuţiei, inclusiv a celor din punctele termice, pentru introducerea sistemelor de facturare şi reglaj individual, care să permită adaptarea consumului la puterea de plată a consumatorilor individuali, precum şi motivarea acestora pentru realizarea operaţiilor de izolare termică a locuinţelor.

Intervenţia statului în susţinerea programelor de investiţii de reabilitare este justificată de următoarele aspecte:

a) acţiunea de reabilitare este în concordanţă cu Strategia naţională în domeniul eficienţei energetice, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 163/2004, unde sectorul de alimentare centralizată cu energie termică a fost identificat ca o a doua prioritate a Programului naţional pentru reducerea costurilor cu energia pentru populaţie, prin creşterea   eficienţei   energetice   şi   utilizarea   energiei regenerabile în anul 2006, denumit în continuare Programul naţional;

b)   dezvoltarea acestor sisteme de încălzire este o opţiune strategică, dat fiind faptul că înlocuirea lor cu alte sisteme individuale pe gaz nu este posibilă din cauza lipsei de resurse şi a infrastructurii aferente;

c)   existenţa acestor sisteme condiţionează promovarea cogenerării, ca tehnologie de maximă eficienţă în utilizarea gazelor naturale;

d)   procesul de integrare europeană necesită aplicarea Directivei nr. 93/76/EEC cu referire la facturarea individuală a energiei termice şi a Directivei nr. 2004/8/EC cu referire la cogenerarea de înaltă eficienţă;

e)   realizarea unor investiţii de mari proporţii necesită politici naţionale speciale care să permită atragerea capitalului privat prin parteneriat public-privat, finanţarea cu a treia parte etc, atragerea unor bănci importante în realizarea unui sistem de garanţii pentru credite, cofinanţarea unor componente de investiţii de interes public, din fonduri locale sau naţionale;

f)   acţiunea de reabilitare trebuie să compenseze total sau parţial atât efectul reducerii subvenţiilor pentru energia termică, cât şi efectul creşterii preţului petrolului până la valori de 60-70 dolari/baril.

Experienţa ARCE în promovarea investiţiilor de reabilitare demonstrează că prin cofinanţare se asigură:

a)  motivarea autorităţilor locale;

b)  concentrarea diferitelor surse de finanţare;

c)  creşterea încrederii instituţiilor de finanţare, inclusiv a celor internaţionale, în a susţine astfel de proiecte.

Exemplul cel mai elocvent este realizarea proiectului „Sawdust 2000", care a reuşit să atragă surse adiţionale externe nerambursabile în proporţie de 4/1.

CAPITOLUL II

Grupurile-ţintă

Proiectul se adresează următoarelor categorii de potenţiali beneficiari:

1.    populaţia din mediul urban ale cărei apartamente sunt racordate la sistemele centralizate de încălzire. Conform Strategiei naţionale pentru alimentare cu energie termică în sistem centralizat, potenţialul maxim de conservare a energiei în domeniul alimentării centralizate este de 15-30%. Valorificarea acestui potenţial, corelată cu valorificarea potenţialului rezultat din reabilitarea termică a locuinţelor, ar putea conduce la reduceri semnificative ale facturilor de energie termică sau la creşterea confortului şi a siguranţei în alimentarea cu căldură şi apă caldă menajeră;

2.   autorităţile locale, din cauza următoarelor motive:

a) bugetul local este în mod serios afectat de valoarea subvenţiilor pentru energie termică, ceea ce limitează capacitatea de investiţie a acestora şi eligibilitatea lor pentru credite bancare interne şi externe. Reducerea valorii facturii energetice determină, implicit, scăderea presiunii asupra bugetului local, reducerea arieratelor financiare ale companiilor   locale   de   încălzire   către   furnizorii   de combustibil, prin diminuarea pierderilor şi utilizarea unor surse de energie regenerabilă;

b) crearea de noi locuri de muncă este un obiectiv important pe plan local şi naţional. Reabilitarea sistemelor de încălzire presupune investiţii cu intensitate mare a forţei de muncă datorită volumului mare de lucrări de construcţii-montaj, a căror pondere poate ajunge la 40 - 60% din volumul investiţiei;

3. furnizorii de echipamente - creşterea volumului de investiţii determină o creştere a cererii de echipamente specifice: conducte, izolaţii, armături, elemente de automatizare etc, ceea ce va stimula producţia, iar achiziţionarea în cantităţi de masă va determina o scădere a preţului. Din experienţa ARCE, licitarea unui pachet de proiecte cu echipamente similare poate determina reduceri de costuri de până la 25%. Acest lucru este deosebit de important în echiparea cu mijloace de contorizare şi reglaj individual (ventile termostat şi alocatoare de costuri, deoarece facilitează achiziţionarea lor de către categoriile sociale cu venituri reduse).

CAPITOLUL III

Scopul Programului naţional

Scopul Programului naţional constă în realizarea unei reduceri a facturii de energie termică a populaţiei cu 15-25% prin stimularea unui volum de investiţii de peste 250 milioane lei/an, prin cofinanţare de la bugetul de stat a maximum 30% din valoarea proiectelor de reabilitare a sistemelor de încălzire urbană.

Programul naţional concretizează aplicarea prevederilor Legii nr. 199/2000 privind utilizarea eficientă a energiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin facilitarea finanţării investiţiilor rezultate din programele proprii de eficienţă energetică întocmite de autorităţile locale.

De asemenea, Programul naţional răspunde obligaţiilor ce revin României ca ţară care a ratificat Protocolul de eficienţă energetică şi aspecte asociate de mediu, document în baza căruia trebuie aplicate o serie de mecanisme financiare şi fiscale de sprijinire a eficienţei energetice.

Programul naţional urmăreşte reducerea pierderilor de apă şi căldură în reţelele de transport şi distribuţie a agentului termic, modernizarea structurii reţelei în raport cu situaţia şi poziţionarea actuală a consumatorilor de energie termică, introducerea sistemelor de contorizare în conformitate cu prevederile legale în vigoare, introducerea sistemului de distribuţie pe două conducte şi a punctelor termice de bloc, acolo unde este cazul.

Programul naţional susţine implementarea Strategiei naţionale privind alimentarea cu energie termică a localităţilor prin sisteme de producere şi distribuţie centralizate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 882/2004.

CAPITOLUL IV

Obiectivele Planului naţional privind reabilitarea reţelei de încălzire urbană, aferent Strategiei naţionale în domeniul eficienţei energetice

Reabilitarea reţelei de încălzire urbană se realizează pe baza următoarelor obiective:

a)  aplicarea Strategiei de eficienţă energetică, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 163/2004, şi a planului de acţiune aferent;

b)  aplicarea prevederilor Legii nr. 199/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

c)  aplicarea prevederilor actelor normative care transpun directivele Comisiei Europene cu referire la eficienţă energetică şi a altor angajamente internaţionale asumate;

d)   aplicarea prevederilor Strategiei naţionale privind alimentarea cu energie termică a localităţilor prin sisteme de producere şi distribuţie centralizate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 882/2004;

e)   facilitarea unor investiţii importante la nivel local, inclusiv atragerea de surse de finanţare externe nerambursabile şi sub formă de credite, stimularea parteneriatului public-privat;

f)   compensarea efectului reducerii subvenţiilor pentru energie termică şi a efectului creşterii preţului petrolului pe piaţa internaţională asupra facturii populaţiei;

g)  dezvoltarea pieţei de servicii energetice în România şi a pieţei de echipamente performante energetic, în special dezvoltarea producţiei interne;

h) valorificarea potenţialului de resurse energetice regenerabile pe plan local pentru acoperirea cererii de energie termică pentru populaţie şi înlocuirea sau reducerea cantităţii de combustibili scumpi ori deficitari;

i) reducerea emisiilor de C02 în spaţiul urban locuibil, generate atât de utilizarea surselor locale de încălzire, cât şi de poluare prin depozitarea de deşeuri combustibile; realizarea acestui deziderat va permite accesarea de noi surse de finanţare prin mecanismul de Joint Implementation, pentru care România are memorandumuri semnate cu mai multe ţări;

j) valorificarea experienţei şi rezultatelor obţinute în proiecte-pilot cu finanţare externă: TECP (Thermal Energy Conservation Programme), EEDHHS (Energy Efficiency in District Heating Housing Sector);

k) aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 48/2004 pentru adoptarea unor măsuri privind furnizarea energiei termice populaţiei, pentru încălzirea locuinţei şi prepararea apei calde de consum, prin sisteme publice centralizate de alimentare cu energie termică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 430/2004, prin care se prevede acordarea de sume de la bugetul de stat pentru retehnologizarea, modernizarea şi dezvoltarea sistemelor centralizate de producere a energiei termice prin suplimentarea bugetului Ministerului Economiei şi Comerţului la capitolul 82. 01 „Industrie extractivă, producătoare şi construcţii", titlul 51 „Transferuri între unităţi ale administraţiei publice", articolul 51. 02 „Transferuri de capital", alineatul 51. 02. 06 „Retehnologizarea centralelor termice şi electrice de termoficare".

CAPITOLUL V

Condiţii de eligibilitate pentru finanţare

Programul naţional este conceput după criteriile şi principiile programelor comunitare, cu respectarea transparenţei şi nedistorsionarea concurenţei şi asigurarea respectării regulilor de piaţă.

Luându-se în considerare experienţa dobândită în susţinerea financiară a proiectelor de conservare a energiei, principalele criterii de eligibilitate pentru proiectele de investiţii în domeniul eficienţei energetice sunt:

a)   iniţiatorul investiţiei este o autoritate locală sau o entitate subordonată acesteia;

b)  fundamentarea investiţiei se face printr-un studiu de fezabilitate, coerent cu strategia locală de asigurare a energiei termice sau cu programul propriu de eficienţă energetică realizat conform Legii nr. 199/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

c)   studiul de fezabilitate este aprobat de autoritatea locală;

d)   există alocare de surse financiare în bugetul local sau posibilitatea de accesare a altor surse de finanţare care să acopere minimum 70% din valoarea proiectului ori a etapei din proiect pentru care se cere cofinanţare din Programul naţional; în cazul finanţării unei etape, este necesar să se demonstreze că rezultatele obţinute pot fi clar identificate şi nu depind de realizarea altor etape;

e)  investiţia are la bază indicatori de eficienţă energetică şi economică: economia de combustibil realizabilă, reducerea pierderilor de energie, susţinerea cogenerării, introducerea contorizării şi facturării individuale, reducerea costurilor şi, respectiv, a facturii populaţiei etc;

f)   investiţia introduce tehnologii moderne de producere, transport şi distribuţie şi/sau mecanisme moderne de finanţare ori contribuie la dezvoltarea pieţei de servicii energetice;

g)  beneficiarul acceptă monitorizarea realizării investiţiei şi evaluarea efectelor împreună cu autoritatea competentă care implementează Programul naţional, conform unei convenţii încheiate la deschiderea finanţării;

h) beneficiarul acceptă utilizarea fondurilor primite prin Programul naţional numai pentru achiziţia de echipamente nu şi pentru lucrări de construcţii-montaj aferente realizării investiţiei;

i) beneficiarul acceptă să utilizeze etapizat fondurile primite prin Programul naţional numai în proporţia stabilită cu fondurile proprii.

CAPITOLUL VI

Finanţarea proiectelor

Eligibilitatea proiectelor se determină în condiţiile legislaţiei în vigoare, pe baza analizei tehnice realizate de ARCE, ca autoritate competentă de implementare a Programului naţional, a dosarului înaintat de beneficiar.

Cofinanţarea se realizează de Ministerul Economiei şi Comerţului prin transferuri la bugetele locale în limitele sumelor alocate prin legea bugetului de stat.


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 320/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 320 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 320/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu