Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 1 din 27 iulie 1995

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 172 din  3 august 1995


SmartCity3


    Ioan Muraru            - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Viorel Mihai Ciobanu   - judecator
    Mihai Constantinescu   - judecator
    Ioan Deleanu           - judecator
    Antonie Iorgovan       - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Victor Dan Zlatescu    - judecator
    Doina Suliman          - magistrat-asistent

    Cu adresa nr. B.P. 1198 din 19 septembrie 1994, presedintele Senatului, in conformitate cu prevederile art. 73 alin. (1) si art. 144 lit. h) din Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. B) d) si ale art. 36 din Legea nr. 47/1992, a sesizat Curtea Constitutionala cu initiativa legislativa semnata de 492.380 de cetateni, din 11 judete, privind proiectul Legii invatamantului in limbile minoritatilor nationale, pentru verificarea indeplinirii conditiilor de exercitare a acestei initiative, in conformitate cu documentatia anexata.
    Din cuprinsul documentatiei rezulta ca initiativa legislativa a fost depusa la Senat care, in conformitate cu art. 69 alin. 5 din regulament, a sesizat Curtea Constitutionala.
    Documentatia anexata sesizarii contine, in afara de propunerea legislativa, un numar de 61 de dosare, cuprinzand 13.389 liste cu semnaturile a 492.380 de cetateni.
    Intrucat, potrivit art. 73 alin. (1) din Constitutie, initiativa legislativa a cetatenilor poate fi exercitata numai de cetatenii cu drept de vot din cel putin un sfert din judetele tarii, prin Incheierea din 30 septembrie 1994, Plenul Curtii Constitutionale a dispus sesizarea Guvernului, in temeiul art. 101 alin. (1) din Constitutie si al art. 5 din Legea nr. 47/1992, pentru a dispune masurile necesare in vederea atestarii de catre autoritatile administratiei publice a faptului ca cei care au semnat listele de sustinatori au drept de vot si provin din judetele avute in vedere.
    Cu adresa nr. 15 B/1345 din 1 noiembrie 1994 a Secretariatului General al Guvernului, acesta a comunicat ca "Guvernul va asigura - in conditiile legii - intregul sprijin necesar derularii in bune conditii a acestei actiuni", indicand modul de preluare a listelor de semnaturi spre a se verifica "daca cetatenii care au initiat propunerea legislativa au drept de vot si daca acestia au domiciliul in judetele respective".
    Prin Incheierea din 5 ianuarie 1995, constatindu-se ca nu s-au primit de la Guvern rezultatele verificarilor, s-a aminat solutionarea sesizarii pentru 23 februarie 1995, solicitindu-se urgentarea operatiilor de verificare, pentru a fi comunicate pana la acea data.
    Cu adresa nr. 7894 din 3 martie 1995, Ministerul de Interne comunica rezultatele partiale ale verificarii, solicitand sa se precizeze daca, pe baza acestor rezultate, Curtea Constitutionala ar putea adopta o decizie. Aceste rezultate sunt, in esenta, urmatoarele: in perioada 14 noiembrie 1994 - 1 martie 1995, Directia evidentei populatiei a verificat in cartoteca proprie un numar de 101.906 persoane, din totalul de 492.380 rezultand ca 93.825 dintre acestea figureaza in evidenta populatiei cu datele din listele de sustinatori, iar 8.081, reprezentand 8%, nu figureaza in aceasta evidenta cu datele mentionate in liste. De asemenea, din verificari au rezultat unele neregularitati: 37 de persoane sunt plecate definitiv din tara sau au domiciliul in strainatate, 25 de persoane sunt decedate, 2.425 de persoane au alte domicilii decat cele din liste, 119 persoane au sub 18 ani, in 812 cazuri o singura persoana a semnat si pentru alti membri ai familiei, 12 persoane sunt trecute in tabele de doua ori, 23 de persoane nu au semnat ele in liste etc. In acelasi sens este si adresa Secretariatului General al Guvernului nr. 15 B/322 din 10 martie 1995, in care se precizeaza, in plus, ca pentru finalizarea verificarilor ar mai fi necesare cel putin 9 luni.
    Prin Incheierea din 23 februarie 1995 s-a cerut Guvernului continuarea verificarilor si terminarea actiunii pana la 23 mai 1995. Aceeasi a fost si dispozitia plenului adoptata prin Incheierea din 23 mai 1995, cand s-a fixat un nou termen la 5 septembrie 1995.
    La data de 9 iunie 1995, Ministerul de Interne - Inspectoratul General al Politiei a comunicat un raport cu rezultatele partiale ale verificarii autenticitatii datelor de stare civila ale persoanelor inscrise in listele de semnaturi, in care se arata ca, din totalul de 492.380 de persoane, Directia evidentei populatiei a verificat in cartoteca proprie, pe perioada 14 noiembrie 1994 - 30 mai 1995, un numar de 118.044 de persoane, rezultand ca 107.956 de persoane figureaza in evidenta populatiei cu datele prevazute in listele de semnaturi (91,45%), iar 10.088 nu figureaza (8,55%). De asemenea, se precizeaza ca, din verificarile efectuate, au rezultat unele neregularitati, si anume: 42 de persoane sunt plecate definitiv din tara, 43 sunt decedate, 129 de persoane sunt in varsta de pana la 18 ani, 2.527 de persoane figureaza cu alte domicilii decat cele din liste, in 13.899 cazuri o persoana a semnat si pentru 1, 2, 3 sau chiar 4 membri de familie, 144 de persoane nu au semnat listele nominale, 13 persoane sunt trecute in liste de doua ori etc. Se precizeaza, totodata, ca, pentru a obtine aceste rezultate, s-a desfasurat o intensa activitate, majoritatea personalului lucrind si peste orele de program.
    Tinand seama de aceasta situatie, Plenul Curtii Constitutionale, in sedinta din 18 iulie 1995, a preschimbat termenul de solutionare a cauzei pentru azi, 27 iulie 1995.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Potrivit art. 144 lit. h) din Constitutie, Curtea Constitutionala verifica indeplinirea conditiilor pentru exercitarea initiativei legislative de catre cetateni.
    Conditiile pentru realizarea initiativei legislative de catre cetateni sunt, in prezent, reglementate exclusiv in art. 73 din Constitutie, potrivit caruia aceasta initiativa se exercita in urmatoarele conditii:
    - exclusiv de cetatenii cu drept de vot;
    - de un numar de cel putin 250.000 de cetateni;
    - cetatenii care au avut initiativa, sa provina din cel putin un sfert din judetele tarii;
    - in fiecare din aceste judete sau in municipiul Bucuresti sa fie inregistrate cel putin 10.000 de semnaturi in sprijinul initiativei;
    - obiectul initiativei sa nu priveasca probleme fiscale, cu caracter international, amnistia si gratierea;
    - initiativa sa fie prezentata in forma ceruta pentru proiectele de legi.
    Din prevederile constitutionale sus-mentionate rezulta ca aceste conditii sunt limitative si cumulative.
    In legatura cu prima dintre aceste conditii, in lipsa unei legi care sa reglementeze modul de exercitare a initiativei legislative a cetatenilor, Curtea Constitutionala nu poate verifica daca initiativa legislativa cu care a fost sesizata apartine exclusiv unor cetateni cu drept de vot. O asemenea verificare ar presupune atestarea autenticitatii semnaturilor de pe liste si ca semnatarii sunt cetateni cu drept de vot.
    Pentru a suplini aceasta lacuna legislativa, Curtea Constitutionala a solicitat Guvernului sa procedeze la verificarile necesare prin autoritatile administratiei publice, de a caror conducere generala raspunde, in temeiul art. 101 alin. (1) din Constitutie.
    Guvernul si-a asumat exclusiv obligatia de a verifica daca cetatenii care au initiat propunerea legislativa au drept de vot, nu si autenticitatea semnaturilor. De asemenea, prin Ministerul de Interne, care a fost desemnat de Guvern pentru efectuarea controlului, pana in luna iulie 1995 au fost verificate numai 118.044 persoane din totalul de 492.380, solicitindu-se un nou termen de cel putin 9 luni.
    In aceste conditii ar insemna ca incheierea verificarilor sa se faca intr-o perioada de peste 1 an de la depunerea initiativei, ceea ce este excesiv si ar avea semnificatia obstructionarii exercitiului unui drept constitutional. Termenele initiale stabilite de Curte, de 2-3 luni, erau rezonabile pentru asigurarea actualitatii si efectivitatii initiativei, insa, in fata imposibilitatii autoritatilor administratiei publice de a se incadra in aceste termene si, intrucat Constitutia nu conditioneaza exercitarea initiativei cetatenilor de existenta unei legi, nu este justificat ca cetatenii care in mod corect au semnat listele de sustinatori sa nu-si poata exercita dreptul de initiativa legislativa datorita unei fapte ce nu le este imputabila. In acest sens, Curtea Constitutionala retine ca, din aproape un sfert din semnaturile controlate de Ministerul de Interne, numai aproximativ 9% reprezinta neregularitati, ceea ce inseamna ca restul de 91% sunt corecte.
    In orice caz, aceasta constatare nu poate avea nici o semnificatie cu privire la celelalte semnaturi, de circa trei sferturi, ce nu au fost inca verificate.
    In legatura ce cea de-a doua conditie, referitoare la necesitatea ca initiativa legislativa sa apartina cel putin unui numar de 250.000 de cetateni, Curtea Constitutionala retine ca listele de sustinatori prezentate cuprind 492.380 de sustinatori. Din verificarile partiale efectuate au rezultat unele neregularitati, dar, chiar daca acestea ar fi luate in considerare, nu se poate retine ca cifra minima de 250.000 nu ar fi indeplinita.
    In ce priveste conditia de dispersie teritoriala referitoare la cerinta ca cetatenii care au avut initiativa, sa provina din cel putin un sfert din judetele tarii, este de retinut ca ea poate fi considerata indeplinita numai daca in cadrul acestor judete sunt cel putin 10.000 de semnaturi in fiecare judet. Din documentatiile prezentate rezulta ca in 11 judete, si anume: Arad, Bihor, Brasov, Cluj, Covasna, Harghita, Maramures, Mures, Satu Mare, Salaj si Timis, conditia de dispersie teritoriala este indeplinita.
    Curtea Constitutionala nu poate verifica, tot din cauza lipsei unei legi privind initiativa legislativa a cetatenilor, daca toti semnatarii provin din judetele pe listele carora au semnat, iar Guvernul nu a putut, intr-un termen rezonabil, sa efectueze verificarile necesare. Totusi, din verificarile partiale efectuate, au rezultat unele neregularitati. Acestea insa nu pot modifica concluzia referitoare la indeplinirea conditiei privind dispersia teritoriala, prevazuta de art. 73 alin. (1) din Constitutie, tinand seama ca ele reprezinta circa 9% din aproape un sfert din totalul semnaturilor, iar in fiecare din judetele avute in vedere listele de semnaturi depasesc substantial pragul de 10.000.
    In legatura cu ultimele doua conditii de exercitare a initiativei legislative a cetatenilor, referitoare la interdictia ca obiectul sau sa-l constituie probleme fiscale sau internationale, amnistia ori gratierea si la forma de prezentare a initiativei respective, din continutul propunerii legislative rezulta ca aceste conditii sunt indeplinite.
    In concluzie, rezulta ca singura reglementare a conditiilor de exercitare a initiativei legislative de catre cetateni fiind data de prevederile art. 73 din Constitutie, nu este posibila verificarea autenticitatii semnaturilor de pe listele de sustinatori, nici a calitatii lor de cetateni cu drept de vot si nici a domiciliului, ca urmare a nereglementarii prin lege a procedurii de exercitare a acestei initiative, astfel cum se prevede in art. 36 din Legea nr. 47/1992.
    Aceasta insa nu poate conduce la imposibilitatea exercitarii de catre cetateni a initiativei lor legislative, prevederile constitutionale ale art. 73 alin. (1) nefiind conditionate de existenta unei legi ulterioare, ci, dimpotriva, sunt direct aplicabile. Indeplinirea celorlalte conditii de exercitare a initiativei legislative de catre cetateni, prevazute la art. 73 alin. (1), alin. (2) si alin. (4) din Constitutie, au putut fi verificate.
    In controlul partial efectuat de Ministerul de Interne s-au constatat unele neregularitati. O alta consecinta a inexistentei unei legi referitoare la initiativa legislativa a cetatenilor este ca nu exista un grup de initiativa care sa reprezinte cetatenii semnatari ai listelor de sustinatori atat in fata Curtii Constitutionale, cat si in dezbaterile parlamentare, cu care s-ar fi putut discuta aceste neregularitati spre a se preveni, astfel, orice contestatie ulterioara.

    Fata de cele aratate, in temeiul art. 73 alin. (1), (2) si (4) si al art. 144 lit. h) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. B) d) si al art. 36 din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    HOTARASTE:

   1. Constata ca, din documentatiile prezentate, initiativa legislativa privind invatamantul in limbile minoritatilor nationale intruneste conditiile de ordin formal prevazute de art. 73 alin. (1) din Constitutie de a fi sustinuta de cel putin 250.000 de cetateni, provenind din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare dintre aceste judete, de cel putin 10.000 de cetateni, precum si conditiile prevazute de alin. (2) si (4) ale aceluiasi articol.
    2. Constata ca, in lipsa unei legi pentru reglementarea exercitarii de catre cetateni a initiativei legislative, nu se poate verifica in totalitate si in mod operativ autenticitatea semnaturilor din listele de sustinatori, daca semnatarii au calitatea de cetateni cu drept de vot si nici daca acestia au domiciliul in judetele pe listele carora au semnat.
    3. Face un apel catre Parlament si Guvern pentru elaborarea si adoptarea unei legi privind initiativa legislativa a cetatenilor, in vederea asigurarii caracterului efectiv al exercitarii acestui drept constitutional si a conditiilor necesare realizarii lui.
    Hotararea se comunica presedintelui Senatului, presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, iar dosarele cuprinzand listele de sustinatori se vor trimite direct Senatului de catre Ministerul de Interne, care le detine in prezent.

       PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
           prof. univ. dr. IOAN MURARU

                         Magistrat asistent,
                         Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 1/1995

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 1 din 1995
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 1/1995
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu