DECIZIE Nr.
985 din 8 iulie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (3) si art. 5 alin. (1) din
Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia
persoanelor
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 509 din 22 iulie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antonella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (3) şi art. 5 alin. (1) din
Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia
persoanelor, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Cafe Des
Bouquinistes" - S.R.L, din Timişoara în Dosarul nr. 5.881/325/2009 al
Judecătoriei Timişoara.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Preşedintele acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 4 noiembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 5.881/325/2009, Judecătoria Timişoara a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3
alin. (3) şi art. 5 alin. (1) din Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor,
bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor.
Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „Cafe
Des Bouquinistes" - S.R.L, din Timişoara într-o cauză având ca obiect o
plângere contravenţională formulată în contradictoriu cu Inspectoratul de
Poliţie al Judeţului Timiş.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege
criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (1) şi (2)
şi art. 45, deoarece impunerea în sarcina proprietarilor a obligaţiei de a
asigura cu mijloace eficiente paza bunurilor pe care le deţin reprezintă o
restrângere a exercitării dreptului de proprietate şi creează blocaje în
desfăşurarea normală a relaţiilor economice.
Instanţa de judecată apreciază
că excepţia este neîntemeiată deoarece dispoziţiile de lege criticate nu
contravin prevederilor constituţionale invocate.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a
comunica punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatului Poporului apreciază
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) şi ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 3 alin. (3) şi art. 5 alin. (1) din Legea nr.
333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia
persoanelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din
22 iulie 2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Aceste texte de lege au următoarea redactare:
- Art. 3 alin. (3): „La unităţile unde nu este
posibilă realizarea unui sistem de pază organizat, conducătorii acestora sunt
obligaţi să execute împrejmuiri, grilaje, obloane, încuietori sigure, iluminat
de securitate, sisteme de alarmă sau alte asemenea mijloace necesare asigurării
pazei şi integrităţii bunurilor.";
- Art. 5 alin. (1): „Paza se organizează şi se
efectuează potrivit planului de pază, întocmit de unitatea ale cărei bunuri sau
valori se păzesc, cu avizul de specialitate al poliţiei. Acest aviz este
obligatoriu pentru fiecare caz de modificare a planului de pază."
In opinia autorului excepţiei, aceste dispoziţii de
lege sunt în neconcordanţă cu prevederile constituţionale ale art. 44 alin. (1)
şi (2) privind dreptul de proprietate privată şi art. 45 referitoare la
libertatea economică.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că este contravenţie neluarea de către unităţi, astfel cum sunt definite
în art. 2 din Legea nr. 333/2003, a măsurilor de organizare şi funcţionare a
pazei bunurilor sau valorilor cu orice titlu.
Curtea, în speţe similare, prin Decizia nr. 1.071 din
14 octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
769 din 17 noiembrie 2008, şi prin Decizia nr. 848 din 8 iulie 2008, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 570 din 29 iulie 2008, a
constatat că obligaţiile instituite de dispoziţiile Legii nr. 333/2003, precum
şi sancţionarea contravenţională a nerespectării acestora nu aduc atingere
principiului constituţional al garantării proprietăţii private, prevăzut de
art. 44 alin. (1) din Constituţie, ci, dimpotrivă, astfel cum prevede art. 1
din această lege, paza şi protecţia sunt activităţi desfăşurate prin forţe şi
mijloace specifice, în scopul asigurării siguranţei obiectivelor, bunurilor şi
valorilor împotriva oricăror acţiuni ilicite care lezează dreptul de
proprietate, existenţa materială a acestora, precum şi a protejării persoanelor
împotriva oricăror acte ostile care le pot periclita viaţa, integritatea fizică
sau sănătatea. Aşadar, dispoziţiile de lege criticate au ca finalitate tocmai
protejarea proprietăţii private a unităţilor la care face referire Legea nr.
333/2003 şi nu se pune problema restrângerii accesului la o activitate
economică.
De asemenea, nu poate fi vorba de o contrarietate a
textelor de lege criticate cu prevederile constituţionale invocate în
susţinerea excepţiei, reglementarea obligativităţii întocmirii planului de pază
pentru funcţionarea societăţilor specializate de pază şi protecţie, cu avizul
poliţiei, fiind rezultatul opţiunii legiuitorului.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 3 alin. (3) şi art. 5 alin. (1) din Legea nr. 333/2003
privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „Cafe Des Bouquinistes" -
S.R.L, din Timişoara în Dosarul nr. 5.881/325/2009 al Judecătoriei Timişoara.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman