DECIZIE Nr.
981 din 6 noiembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 123 alin. (2) din Legea
administratiei publice locale nr. 215/2001
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 809 din 27 noiembrie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae
Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 123 alin. (2) din Legea
administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Vasile Baciu
şi Nicoleta Baciu, prin procuratorul Mihai Ciornei, în Dosarul nr.
2.219/32/2006 al Curţii de Apel Bacău -Secţia comercială, de contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 27 aprilie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 2.219/32/2006, Curtea de Apel Bacau - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 125 alin. (2) din Legea
administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Vasile
Baciu şi Nicoleta Baciu, prin procuratorul Mihai Ciornei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că, prin aplicarea dispoziţiilor art. 123
alin. (2) din Legea nr. 215/2001, titularul dreptului de proprietate asupra
terenurilor în litigiu, dobândite prin vânzare-cumpărare directă de la
consiliul local, suferă o deposedare arbitrară, de natură a contraveni
principiului constituţional al garantării dreptului de proprietate.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
textul de lege criticat nu contravine prevederilor constituţionale cuprinse în
art. 44 alin. (2) referitoare la garantarea proprietăţii private şi nici
dispoziţiilor art. 17 alin. 2 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului,
critica art. 123 alin. (2) din Legea nr. 215/2001 fiind neîntemeiată.
Avocatul Poporului arată
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile
criticate nu conţin norme contrare principiului egalei garantări şi ocrotiri a
proprietăţii private, indiferent de titular.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 125 alin. (2) din Legea administraţiei publice
locale nr. 215/2001, devenit art. 123 alin. (2) în urma republicării legii în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007. Dispoziţiile au următorul conţinut: „Vânzarea, concesionarea si închirierea [bunurilor ce aparţin domeniului public sau privat, de interes
local sau judeţean, după caz] se fac prin licitaţie publică, organizată în condiţiile
legii."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate consideră că
dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale cuprinse în
art. 44 alin. (2) referitoare la garantarea proprietăţii private, precum şi
prevederile art. 17 alin. 2 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, potrivit dispoziţiilor art. 119 din Legea administraţiei publice
locale nr. 215/2001, „Constituie patrimoniu al unităţii
administrativ-teritoriale bunurile mobile şi imobile care aparţin domeniului
public al unităţii administrativ-teritoriale, domeniului privat al acesteia,
precum şi drepturile şi obligaţiile cu caracter patrimonial".
In ceea ce priveşte bunurile care aparţin domeniului
public de interes local sau judeţean, acestea sunt supuse unui regim juridic
special reglementat prin Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi
regimul juridic al acesteia, cu modificările şi completările ulterioare,
justificat de natura şi destinaţia specială a acestor bunuri. Sub acest aspect,
dispoziţiile art. 123 alin. (2) din Legea nr. 215/2001 nu vin decât să
reitereze una dintre cerinţele impuse prin legea privind proprietatea publică
şi regimul juridic al acesteia, respectiv aceea că închirierea sau
concesionarea bunurilor proprietate publică se face prin licitaţie publică, în
condiţiile legii.
Referitor la domeniul privat al unităţilor
administrativ-teritoriale, acesta este alcătuit din bunuri mobile şi imobile,
altele decât cele prevăzute în domeniul public, şi, potrivit dispoziţiilor art.
121 alin. (2) din Legea nr. 215/2001, este supus dispoziţiilor de drept comun,
dacă prin lege nu se prevede altfel. Or, prin textul de lege criticat,
legiuitorul tocmai în acest sens reglementează, stabilind o derogare de la
dreptul comun în materia înstrăinării şi închirierii bunurilor. Curtea constată
că obligaţia de a vinde sau închiria bunurile ce aparţin domeniului privat, de
interes local sau judeţean, după caz, cu respectarea anumitor proceduri
prevăzute de lege, respectiv prin licitaţie publică, nu vine în contradicţie cu
prevederile constituţionale cuprinse în art. 44 alin. (2) referitoare la
garantarea proprietăţii private. Astfel, derogarea de la dreptul comun în acest
domeniu este instituită în considerarea titularului dreptului de proprietate,
şi anume unitatea administrativ-teritorială, şi operează numai cu privire la
procedura prin care se realizează vânzarea sau închirierea bunului, iar nu sub aspectul exerciţiului
prerogativelor dreptului de proprietate.
Consiliile locale sau judeţene,
în virtutea principiului autonomiei locale, au dreptul şi, implicit, obligaţia
de a soluţiona şi de a gestiona, în numele şi în interesul colectivităţilor pe
care le reprezintă, treburile publice locale, una dintre atribuţii fiind aceea
de a gestiona resursele care, potrivit legii, aparţin comunei, oraşului,
municipiului sau judeţului. O atare gestionare nu poate opera decât în condiţii de totală transparenţă şi
egalitate pentru toţi cetăţenii din comunitate. Prin urmare, Curtea constată că
reglementarea licitaţiei publice ca unică procedură de urmat în cazul
înstrăinării sau închirierii bunurilor din domeniul privat al unităţilor
administrativ-teritoriale garantează protecţia interesului public al
comunităţii şi înlătură posibilitatea săvârşirii de abuzuri din partea
autorităţilor publice locale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 123 alin. (2) din Legea administraţiei publice locale nr.
215/2001, excepţie ridicată de Vasile Baciu şi Nicoleta Baciu, prin
procuratorul Mihai Ciornei, în Dosarul nr. 2.219/32/2006 al Curţii de Apel
Bacău - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 noiembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu