DECIZIE Nr. 97 din 29 iunie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si ale
art. 76 alin. 3 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, a dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru si a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 32/1995
privind timbrul judiciar
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 505 din 19 octombrie 1999
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 si ale art. 76 alin. 3 din Legea nr. 51/1995 pentru
organizarea si exercitarea profesiei de avocat, a dispozitiilor Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru si a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, exceptie ridicata de Dan
Cristian Ionescu in Dosarul nr. 1.224/1998 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia
de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde Dan Cristian Ionescu. Lipseste reprezentantul
Baroului Bucuresti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, Dan Cristian Ionescu solicita admiterea
exceptiei cu sustinerea ca dispozitiile art. 5 si ale art. 76 alin. 3 din Legea
nr. 51/1995 contravin prevederilor constitutionale privind dreptul la asociere,
dreptul la munca si dreptul la alegerea libera a profesiei, deoarece nu mai
permit posibilitatea exercitarii profesiei de avocat in cadrul fostelor birouri
de avocati.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, aratand ca prin Decizia nr. 45/1995 Curtea Constitutionala a statuat
ca prevederile art. 5 si ale art. 76 alin. 3 din Legea nr. 51/1995 sunt
constitutionale si, de asemenea, ca art. 76 alin. 3 cuprinde o dispozitie
tranzitorie, de trecere la noile modalitati organizatorice de exercitare a
profesiei de avocat. In ceea ce priveste dispozitiile Legii nr. 146/1997 si ale
Ordonantei Guvernului nr. 32/1995, Curtea Constitutionala a statuat prin
deciziile nr. 97/1995 si nr. 164/1997 ca reglementarile cuprinse in aceste acte
normative sunt constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 decembrie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 1.224/1998,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si
ale art. 76 alin. 3 din Legea nr. 51/1995, a dispozitiilor Legii nr. 146/1997
si a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 32/1995, exceptie ridicata de Dan
Cristian Ionescu.
In motivarea exceptiei autorul acesteia considera ca dispozitiile art. 5 si
ale art. 76 alin. 3 din Legea nr. 51/1995 contravin prevederilor art. 37 si 38
din Constitutie privind dreptul la munca, dreptul la asociere profesionala,
precum si dreptul de alegere a profesiei si a locului de munca.
In ceea ce priveste dispozitiile Legii nr. 146/1997 si ale Ordonantei
Guvernului nr. 32/1995, considera ca acestea contravin prevederilor art. 21 din
Constitutie.
Exprimandu-si opinia, instanta apreciaza exceptia ca fiind neintemeiata,
intrucat avocatul "poate schimba forma de exercitare a profesiei cu
instiintarea baroului din care face parte", iar in ceea ce priveste taxele
prevazute de Legea nr. 146/1997 si cele prevazute de Ordonanta Guvernului nr.
32/1995, acestea se constituie ca venituri la buget, din care o cota-parte se
repartizeaza justitiei.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca dispozitiile art. 5 si ale
art. 76 alin. 3 din Legea nr. 51/1995 au mai facut obiectul controlului de
constitutionalitate, textele respective fiind declarate constitutionale prin
Decizia nr. 45/1995. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a
Legii nr. 146/1997 si a Ordonantei Guvernului nr. 32/1995, se arata ca si
acestea au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea
pronuntandu-se prin Decizia Plenului Curtii nr. 1/1994, Decizia nr. 97/1995 si
prin Decizia nr. 164/1997.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Art. 5 din Legea nr. 51/1995, a carui constitutionalitate este contestata
de autorul exceptiei, prevede, in esenta, ca profesia de avocat se exercita, la
alegere, in cabinete individuale, cabinete asociate sau in societati civile
profesionale. Art. 76 alin. 3 din aceeasi lege a prevazut, cu caracter
tranzitoriu, posibilitatea exercitarii profesiei de avocat si in cadrul
birourilor de avocati prevazute de Decretul-lege nr. 90/1990 pentru o perioada
de cel mult 3 ani de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 51/1995, acest
termen expirand la data de 8 iunie 1998. In speta aflata pentru solutionare in
fata Curtii de Apel Bucuresti, autorul exceptiei solicitase o hotarare care sa
ii ingaduie sa isi exercite in continuare profesia de avocat in cadrul unui
asemenea birou si dupa aceasta data.
Cu privire la exceptia ridicata Curtea constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 45/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 90 din 12 mai 1995, Curtea s-a pronuntat in cadrul controlului
prealabil prevazut la art. 144 lit. a) din Constitutie cu privire la
constitutionalitatea dispozitiilor art. 5 si ale art. 76 alin. 3 din Legea nr.
51/1995, stabilind ca aceste texte sunt constitutionale. Argumentul autorilor
obiectiei de neconstitutionalitate are in vedere incalcarea dispozitiilor art.
37 din Constitutie, fata de care Curtea a constatat ca aceste dispozitii nu
contravin textului constitutional sus-mentionat. De aceea, avandu-se in vedere
ca nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea solutiei
pronuntate in aceasta decizie, urmeaza ca exceptia privind dispozitiile art. 5
si ale art. 76 alin. 3 din cauza de fata sa fie respinsa.
In ceea ce priveste concordanta cu dispozitiile art. 38 din Constitutie,
asa cum isi motiveaza exceptia autorul acesteia in cauza de fata, Curtea
constata ca Legea nr. 51/1995 nu numai ca nu ingradeste posibilitatea
avocatilor de a se asocia spre a-si exercita profesia, dar stabileste forme
multiple de organizare a acestei activitati: cabinete individuale, cabinete
asociate, societati civile-profesionale. Art. 76 alin. 3 din lege cuprinde o
dispozitie tranzitorie, de natura sa faciliteze trecerea la noile modalitati
organizatorice stabilite la art. 5 din lege, fara a contraveni vreunei
dispozitii constitutionale. Asadar, si sub acest aspect exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii
nr. 146/1997 si a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 32/1995, se constata
ca asupra constitutionalitatii unor prevederi legale, prin care s-au stabilit
taxe de timbru pentru introducerea unor cereri in justitie, Curtea
Constitutionala a statuat, in mod constant, ca accesul la justitie nu presupune
gratuitatea, intrucat justitia este un serviciu public ale carui costuri sunt
suportate de la buget. La randul sau, timbrul judiciar nu poate avea alta
semnificatie si nu poate determina alte consecinte decat cele ale taxei de
timbru. In acest sens sunt deciziile: nr. 7 din 2 martie 1993, ramasa
definitiva prin Decizia nr. 39 din 7 iulie 1993, ambele publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 179 din 27 iulie 1993, si nr. 18 din 29
ianuarie 1997, ramasa definitiva prin Decizia nr. 164 din 4 iunie 1997, ambele
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 10 iulie
1997.
Deoarece in raport cu situatia de fapt din cauza nu au intervenit elemente
noi, care sa justifice reconsiderarea jurisprudentei Curtii, exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si ale
art. 76 alin. 3 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, a dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru si a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 32/1995
privind timbrul judiciar, exceptie ridicata de Dan Cristian Ionescu in Dosarul
nr. 1.224/1998 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios
administrativ.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 iunie 1999.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Maria Bratu