DECIZIE Nr.
956 din 30 octombrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somatiei de plata
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 2 din 3 ianuarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Cristina Cătălina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somaţiei de plată, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Lucky
Octopus" - S.R.L. din Piteşti în Dosarul nr. 1.578/280/2007 al
Judecătoriei Piteşti - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc
părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele constată cauza în stare de judecată şi
acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că se impune
păstrarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 3 aprilie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 1.578/280/2007, Judecătoria Piteşti - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
Ordonanţei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de plată.
Excepţia a fost ridicată într-o cauză având ca obiect
emiterea unei ordonanţe care să conţină o somaţie de plată.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 5/2001 sunt
neconstituţionale, întrucât prin acestea se limitează dreptul debitorului de a
se folosi de toate mijloacele de probă în apărarea sa.
Judecătoria Piteşti - Secţia civilă opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată în
sensul celor statuate de Curtea Constituţională în jurisprudenţa sa.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată pentru motivele care au
fost reţinute de Curte în jurisprudenţa sa.
Avocatul Poporului apreciază
că actul normativ criticat este constituţional, invocând în acest sens
jurisprudenţa Curţii în materie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şiAvocatului Poporului, raportul întocmitde judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura
somaţiei de plată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001.
Excepţia este raportată la dispoziţiile art. 21 alin.
(1)-(3) referitoare la accesul liber la justiţie şi ale art. 24 alin. (1)
privind dreptul la apărare.
Examinând excepţia, Curtea Constituţională constată că
asupra constituţionalităţii actului normativ criticat s-a mai pronunţat, de
exemplu, prin Decizia nr. 222 din 13 martie 2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 27 aprilie
2007.
Cu acel prilej, Curtea a reţinut că procedura somaţiei
de plată este o procedură specială în materia executării creanţelor,
legiuitorul având, conform atribuţiilor stabilite de art. 126 din Constituţie,
dreptul exclusiv de a reglementa prin lege procedura de judecată şi competenţa
instanţelor judecătoreşti, cu condiţia respectării celorlalte dispoziţii din
Constituţie.
Curtea mai observă că limitarea mijloacelor de probă
doar la înscrisuri, completate cu explicaţii şi lămuriri date de părţi, a fost
determinată tocmai de caracterul special al procedurii ce se aplică în scopul
realizării de bunăvoie sau prin executare silită a creanţelor certe, lichide şi
exigibile ce reprezintă obligaţii de plată a unor sume de bani, asumate prin
contract constatat printr-un înscris ori determinate potrivit unui statut,
regulament sau altui înscris, însuşit de părţi prin semnătură ori în alt mod
admis de lege.
Aşa fiind, prevederile actului normativ criticat nu
aduc atingere art. 21 alin. (1)-(3) şi art. 24 alin. (1) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de plată, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Lucky Octopus" - S.R.L, din Piteşti în Dosarul nr.
1.578/280/2007 al Judecătoriei Piteşti - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 octombrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu