DECIZIE Nr. 95 din 27 martie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^2
alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin Legea nr.
99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 331 din 20 iunie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin
Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice,
exceptie ridicata de Societatea de Investitii Financiare "Moldova" -
S.A. din Bacau in Dosarul nr. 541/2000 al Curtii de Apel Galati - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca fiind
neintemeiata, a exceptiei de neconstitutionalitate a art. 32^2 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale,
text introdus prin art. I pct. 43 din Legea nr. 99/1999 privind unele masuri
pentru accelerarea reformei economice, apreciind ca acesta nu contravine
prevederilor art. 41 din Constitutie, referitoare la protectia proprietatii
private. Se considera ca dispozitiile legale criticate, care prevad majorarea
de drept a capitalului social cu valoarea terenurilor, valoare ce constituie
aport in natura al statului, precum si emiterea unor actiuni suplimentare, nu
incalca nici dreptul de proprietate al societatii comerciale si nici dreptul
actionarilor, deoarece terenurile mentionate nu sunt proprietatea acestora.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 decembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 541/2000,
Curtea de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin
Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice,
exceptie ridicata de Societatea de Investitii Financiare "Moldova" -
S.A. din Bacau.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile legale mentionate sunt neconstitutionale, deoarece
prin dispozitia ca terenurile de incinta sa fie considerate de drept aport in
natura al statului la capitalul social, actiunile aferente urmand sa fie
distribuite Fondului Proprietatii de Stat chiar in situatia in care acesta nu
mai avea calitatea de actionar, se incalca dreptul de proprietate asupra
actiunilor, drept protejat prin art. 41 din Constitutia Romaniei. Se invoca si
dispozitiile art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea
unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale,
potrivit carora "Bunurile din patrimoniul societatii comerciale sunt
proprietatea acesteia [...]", precum si dispozitiile Hotararii Guvernului
nr. 834/1991, conform carora terenul a fost supus reevaluarii si inclus in
patrimoniul social, urmand sa se elibereze certificat de atestare a dreptului
de proprietate asupra aportului. Se mai arata ca statul a primit deja in
schimbul aportului sau cota de 30% din actiuni, iar daca se majoreaza capitalul
social prin includerea valorii terenurilor, actiunile aferente majorarii
trebuie sa fie repartizate proportional tuturor actionarilor in raport cu cota
detinuta.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca
"art. 32^2 din O.U.G. nr. 88/1997 modificata prin Legea nr. 99/1999 nu
contravine art. 41 din Constitutia Romaniei".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat potrivit art. 98 si 99 din
Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, actionarii unei
societati sunt numai proprietarii actiunilor emise de aceasta in schimbul
aportului lor. Or, in speta nici autorul exceptiei si nici actionarii nu au
constituit ca aport terenul in discutie, astfel incat nu pot pretinde vreun
drept la actiunile corespunzatoare valorii lui si nici incalcarea art. 41 din
Constitutie. In final se considera ca textul de lege criticat nu atinge nici un
drept de proprietate al actionarilor, ci stabileste doar modul de repartizare a
actiunilor corespunzatoare valorii terenului, actiuni asupra carora Societatea
de Investitii Financiare "Moldova" - S.A. si actionarii actuali nu au
un drept de proprietate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Prin incheierea instantei de judecata Curtea a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale (publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 381 din 29 decembrie 1997),
aprobata prin Legea nr. 44/1998 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998), dispozitii introduse prin art. I pct.
43 din Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei
economice, lege publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 236
din 27 mai 1999. Aceste dispozitii au urmatorul continut: "(1) Capitalul
social al societatilor comerciale carora li s-a eliberat certificatul de
atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor se majoreaza de drept cu
valoarea terenurilor mentionate in certificat.
(2) Administratorii sunt obligati sa inregistreze majorarea capitalului
social la registrul comertului in termen de 60 de zile de la data emiterii
certificatului, societatea comerciala fiind scutita de plata taxelor si a
oricaror alte obligatii legate de aceasta operatiune.
(3) In cazul in care eliberarea certificatului de atestare a dreptului de
proprietate asupra terenurilor nu a fost urmata, anterior privatizarii, de
majorarea corespunzatoare a capitalului social sau daca certificatul se
elibereaza dupa privatizare, capitalul social se majoreaza de drept cu valoarea
terenurilor, care va fi considerata aport in natura al statului sau al unei
unitati administrativ-teritoriale, dupa caz, in schimbul caruia se vor emite
actiuni suplimentare ce vor reveni de drept institutiei publice implicate.
Cumparatorul are un drept de optiune la cumpararea de la institutia publica
implicata, la un pret convenit in contractul initial de vanzare a actiunilor
ori, in lipsa unei clauze in acest sens, la pretul platit de cumparator pentru
pachetul initial de actiuni, reactualizat in conformitate cu prevederile
normelor metodologice emise in aplicarea acestei ordonante de urgenta, a unui
numar de actiuni suplimentare reprezentand un procent din actiunile nou-emise
egal cu cota de participare a cumparatorului la capitalul social la data cand
s-a emis certificatul sau la data achizitionarii pachetului initial de actiuni,
dupa caz. Cumparatorul isi poate exercita aceasta optiune in termen de doua
luni de la data inregistrarii majorarii capitalului social. Transferul
dreptului de proprietate asupra actiunilor nou-emise are loc in momentul platii
integrale a actiunilor.
(4) Pana la expirarea termenului de exercitare a dreptului de operatiune,
drepturile de vot conferite de actiunile emise in conformitate cu prevederile
alin. (3) sunt suspendate.
(5) Adunarea generala care decide emiterea actiunilor suplimentare
corespunzatoare valorii terenului poate sa hotarasca convertirea automata a
acestora in actiuni preferentiale, cu dividend prioritar, fara drept de vot, pe
data expirarii termenului de exercitare a dreptului de optiune ori, dupa caz,
la data rezolutiunii contractului de vanzare-cumparare a actiunilor."
Textul constitutional invocat ca fiind incalcat este art. 41 alin. (2) teza
intai, referitor la protectia proprietatii private, care are urmatorul
continut: "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata insa ca in
realitate, astfel cum rezulta din motivarea cererii prin care a fost ridicata
exceptia, autorul acesteia contesta constitutionalitatea numai a alin. (3) al
art. 32^2 din ordonanta, iar nu si celelalte alineate ale aceluiasi text. Prin
urmare Curtea va analiza numai critica de neconstitutionalitate referitoare la
art. 32^2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societatilor comerciale, text introdus prin Legea nr. 99/1999
privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice.
Analizand dispozitiile legale criticate, Curtea retine ca nu poate fi
primita critica privind incalcarea prevederilor constitutionale cuprinse in
art. 41 alin. (2) teza intai, potrivit carora "Proprietatea privata este
ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular". Majorarea de drept a
capitalului social cu valoarea terenurilor, in cazul in care eliberarea
certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor nu a
fost urmata anterior privatizarii de majorarea corespunzatoare a capitalului
social sau in cazul in care certificatul se elibereaza dupa privatizare, precum
si emiterea unor actiuni suplimentare ce vor reveni de drept statului sau
institutiei publice implicate sunt justificate, intrucat terenurile reprezinta
aportul in natura al acestora la capitalul social al societatii. Conform art.
98 si 99 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata,
actionarii unei societati sunt proprietari numai asupra actiunilor emise de
societate in schimbul aportului lor. Or, terenurile in discutie nu au
constituit nici aportul fostului Fond al Proprietatii Private II, actualmente
Societatea de Investitii Financiare "Moldova" - S.A., nici al
actualilor actionari, ci constituie aportul in natura al statului sau al
institutiei publice implicate in privatizare. Ca urmare, textul de lege
criticat nu poate fi considerat contrar prevederilor constitutionale ale art.
41 alin. (2) teza intai, referitoare la ocrotirea egala a proprietatii,
indiferent de titular, deoarece proprietatea privata a statului si a
institutiilor sale nu este ocrotita diferit de proprietatea privata a societatii
sau a actionarilor asupra actiunilor emise corespunzator aportului lor social.
Curtea constata ca, dimpotriva, dreptul de proprietate al statului este in mod
egal ocrotit, emiterea unor actiuni suplimentare care sa revina integral celui
care aduce aportul in natura, in speta proprietarul terenurilor, fiind conforma
prevederilor constitutionale invocate. Totodata Curtea observa ca tocmai
solutia propusa de autorul exceptiei, si anume impartirea catre toti actionarii
a actiunilor suplimentare emise in schimbul majorarii capitalului social cu
valoarea terenurilor, ar fi fost o dispozitie contrara Constitutiei, deoarece
ar fi creat discriminari intre drepturile celor doua categorii de proprietari,
dreptul de proprietate privata al actionarilor asupra actiunilor majorandu-se
nelegal prin incalcarea dreptului la proprietate privata al statului si al
institutiilor publice.
Prin urmare autorul exceptiei si actionarii sai, neavand vreun drept de
proprietate asupra terenurilor, nu pot invoca incalcarea unui asemenea drept si
nici a "dreptului lor" asupra actiunilor corespunzatoare majorarii
capitalului social cu valoarea terenurilor.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^2 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999
privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie ridicata
de Societatea de Investitii Financiare "Moldova" - S.A. din Bacau in Dosarul
nr. 541/2000 al Curtii de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 martie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Marioara Prodan