DECIZIE Nr.
945 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Ordonanta Guvernului nr.
137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 544 din 4 august 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr.
137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare,
excepţie invocată de Gheorghe Alexa în Dosarul nr. 338/36/2009 al Curţii de
Apel Constanţa - Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios administrativ
şi fiscal.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 29 iunie
2010, în prezenţa reprezentantului Ministerului Public, şi au fost consemnate
în încheierea din aceeaşi dată, când, având nevoie de timp pentru a delibera,
Curtea, în conformitate cu dispoziţiile art. 14 şi ale art. 58 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a
amânat pronunţarea pentru data de 6 iulie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din data de 23 octombrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 338/36/2009, Curtea de Apel Constanţa - Secţia
comercială, maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea
tuturor formelor de discriminare, excepţie invocată de Gheorghe Alexa
într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei plângeri contravenţionale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că dispoziţiile criticate sunt
neconstituţionale, întrucât diferă de textul transpus al art. 3 din Directiva
Consiliului 2000/78/CE şi, în consecinţă, subiect activ al faptelor de
discriminare poate fi orice persoană fizică sau juridică, publică sau privată,
indiferent de atribuţii sau obiectul de activitate, iar, în ceea ce priveşte
instituţiile publice, numai cele cu atribuţii în domeniile de activitate
enumerate de art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000. Or, sub incidenţa
art. 3 din directiva menţionată intră numai persoanele fizice sau juridice,
publice sau private, şi instituţiile publice, cu atribuţii în domeniile de
activitate enumerate.
De asemenea, textul de lege criticat extinde sfera
competenţelor Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, care se
suprapun astfel cu atribuţiile puterii judecătoreşti, din moment ce Consiliul
poate sancţiona contravenţional săvârşirea unei fapte de discriminare.
Curtea de Apel Constanţa - Secţia comercială,
maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal apreciază că normele criticate nu încalcă dispoziţiile
constituţionale invocate şi, prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, notele scrise
depuse, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind
prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 8 februarie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare. Textul de lege criticat are următorul
cuprins:
„Dispoziţiile prezentei ordonanţe se aplică tuturor
persoanelor fizice sau juridice, publice sau private, precum şi instituţiilor
publice cu atribuţii în ceea ce priveşte:
a) condiţiile de încadrare în muncă, criteriile şi
condiţiile de recrutare, selectare şi promovare, accesul la toate formele şi
nivelurile de orientare, formare şi perfecţionare profesională;
b) protecţia şi securitatea socială;
c) serviciile publice sau alte servicii, accesul la
bunuri şi facilităţi;
d) sistemul educaţional;
e) asigurarea libertăţii de circulaţie;
f) asigurarea liniştii şi ordinii publice;
g) alte domenii ale vieţii sociale."
Textele constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi şi ale
art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi
dispoziţiile legale criticate, prin raportare la prevederile constituţionale
invocate, Curtea constată următoarele:
Curtea Constituţională, prin Decizia nr. 646 din 11 mai
2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368 din 4 iunie
2010, a analizat o excepţie de neconstituţionalitate cu o motivare identică,
formulată chiar de autorul prezentei excepţii. Prin decizia menţionată, Curtea
a statuat că „autorul excepţiei de neconstituţionalitate ajunge la concluzia
neconstituţionalităţii textului art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000
prin prisma faptului că acesta nu a transpus în mod exact o directivă, mai
precis, arată că legiuitorul român a omis «să adauge o virgulă» în textul
contestat. In lipsa acestei virgule, se arată că textul este
neconstituţional".
Curtea a observat că „nu are competenţa de a efectua un
control de conformitate între o directivă şi actul normativ naţional prin care
aceasta este transpusă (a se vedea, în acest sens, Decizia nr. 137 din 25
februarie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182
din 22 martie 2010). Mai mult, o eventuală neconformitate a actului naţional cu
cel european nu atrage, în mod implicit, şi neconstituţionalitatea actului
naţional de transpunere. Astfel, nimic nu împiedică legiuitorul naţional să
acorde sau să prevadă un grad mai mare de protecţie în dreptul naţional faţă de
reglementarea incidenţă a Uniunii Europene".
Curtea a mai reţinut că întreaga critică a autorului
excepţiei vizează o anumită interpretare pe care instanţele judecătoreşti o dau
unui text de lege. Or, interpretarea şi aplicarea legii nu sunt de competenţa
Curţii Constituţionale, acest aspect fiind apanajul exclusiv al instanţelor
judecătoreşti.
De asemenea, Curtea a arătat că, „de fapt, autorul
excepţiei, pentru a evita o anumită interpretare ce se dă de către instanţele
judecătoreşti textului legal criticat, doreşte introducerea unei virgule în
cadrul acestuia, ceea ce echivalează cu o modificare legislativă. Or, Curtea
Constituţională nu este competentă să modifice sau să completeze un text de
lege".
In fine, Curtea a reţinut că „invocarea textelor
constituţionale este una formală, existând o diferenţă notabilă între
conţinutul acestora si motivarea criticii de neconstituţionalitate".
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr.
137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare,
excepţie invocată de Gheorghe Alexa în Dosarul nr. 338/36/2009 al Curţii de
Apel Constanţa - Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly