DECIZIE Nr. 94 din 4 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin.
(4) din Legea nr. 550/2002 privind vanzarea spatiilor comerciale proprietate
privata a statului si a celor de prestari de servicii, aflate in administrarea
consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor aflate in
patrimoniul regiilor autonome de interes local
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 257 din 23 martie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 19 alin. (4) din Legea nr. 550/2002 privind vanzarea
spatiilor comerciale proprietate privata a statului si a celor de prestari de
servicii, aflate in administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor
locale, precum si a celor aflate in patrimoniul regiilor autonome de interes
local, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Marexim" - S.R.L.
din Reghin in Dosarul nr. 2.165/2003 al Tribunalului Mures - Sectia comerciala
si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, procedura de citare fiind legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca textele de lege criticate
nu contravin prevederilor constitutionale referitoare la garantarea dreptului
de proprietate privata, intrucat legiuitorul, in temeiul art. 44 alin. (1), a
stabilit niste limite rezonabile ale exercitiului acestui drept in considerarea
interesului public general, restrangeri care nu afecteaza insasi existenta
dreptului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
2.165/2003, Tribunalul Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ
a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 19 alin. (4) din Legea nr. 550/2002 privind vanzarea
spatiilor comerciale proprietate privata a statului si a celor de prestari de
servicii, aflate in administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor
locale, precum si a celor aflate in patrimoniul regiilor autonome de interes
local, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Marexim" - S.R.L.
din Reghin.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca prin aplicarea
prevederilor art. 19 alin. (4) din Legea nr. 550/2002 se produce o trecere
indirecta in proprietatea statului a unor bunuri dobandite in mod licit de
catre societatea comerciala care a solicitat cumpararea imobilului, cu
incalcarea dispozitiilor constitutionale care garanteaza proprietatea si
interzic exproprierea, confiscarea sau alte forme de trecere in proprietatea
statului a bunurilor private, fara o justa si prealabila despagubire. Se arata
ca persoana juridica in cauza este direct prejudiciata cu diferenta de bani
reprezentand investitiile realizate, care nu pot fi deduse, statul
imbogatindu-se in mod injust cu aceeasi suma de bani.
Tribunalul Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca investitiile efectuate de catre solicitantul cumpararii spatiilor
comerciale au sporit valoarea imobilului, cu ocazia efectuarii raportului de
expertiza luandu-se in considerare toate investitiile realizate, iar nu doar o
parte din acestea. Astfel, desi valoarea investitiilor este inclusa in valoarea
imobilului, chiriasului nu i se recunoaste contravaloarea investitiilor mai
mari de jumatate din pretul minim de vanzare al acestuia. Prin urmare, daca
doreste sa cumpere imobilul, chiriasul este obligat sa plateasca a doua oara
pentru investitiile efectuate de el ce depasesc jumatate din valoarea
imobilului, asa cum aceasta a fost stabilita prin raportul de evaluare.
Sub acest aspect, desi, in conformitate cu Legea fundamentala, dreptul de
proprietate se exercita in limitele prevazute de lege, aceste limite nu pot fi
atat de restrictive incat sa determine ingradirea dreptului insusi. In
consecinta, instanta judecatoreasca apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. (4) din Legea nr. 550/2002
este fondata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul arata ca, in conformitate cu dispozitiile art. 482 din Codul
civil, imbunatatirile sau investitiile executate de catre locatar asupra
imobilului inchiriat revin proprietarului imobilului. Se apreciaza ca lucrarile
de investitii efectuate de catre locatar nu confera acestuia un drept de
proprietate asupra imobilului, ci doar un drept de creanta, la terminarea
locatiunii, acesta avand posibilitatea de a-si recupera cheltuielile facute,
potrivit art. 481 din Codul civil.
Se constata ca dispozitiile art. 19 alin. (4) din Legea nr. 550/2002 sunt
in concordanta cu prevederile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie,
potrivit carora continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite
prin lege. Stabilirea acestei limite constituie o optiune a legiuitorului, care
a avut in vedere faptul ca investitiile facute de chirias au profitat si
profita, in primul rand, acestuia si, in plus, a acordat anumite facilitati la
cumpararea spatiului, respectiv vanzarea prin negociere directa si plata in
rate.
Se apreciaza, in consecinta, ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 19 alin. (4) din Legea nr. 550/2002 este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 19 alin. (4)
din Legea nr. 550/2002 privind vanzarea spatiilor comerciale proprietate
privata a statului si a celor de prestari de servicii, aflate in administrarea
consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor aflate in
patrimoniul regiilor autonome de interes local, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 803 din 5 noiembrie 2002. Textul legal criticat are
urmatorul continut:
- Art. 19 alin. (4): "Valoarea investitiilor deduse in conditiile
alin. (3) nu poate depasi jumatate din valoarea stabilita prin raportul de
evaluare."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 41 din Constitutia Romaniei, care, ulterior sesizarii, a fost
modificata si completata prin Legea de revizuire nr. 429/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003,
republicata de Consiliul Legislativ, in temeiul art. 152 din Constitutie, in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din data de 31 octombrie 2003,
cu reactualizarea denumirilor si dandu-se textelor o noua numerotare. Dupa
republicare, textul constitutional invocat are urmatoarea numerotare si
continut:
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, potrivit
art. 16 din Legea nr. 550/2002, vanzarea spatiilor comerciale si a celor de
prestari de servicii se face prin negociere directa catre comercianti,
respectiv prestatorii de servicii, persoane fizice sau juridice, care le
folosesc efectiv la data intrarii in vigoare a legii, in baza unui contract de
inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune sau
leasing.
In vederea vanzarii acestor spatii, comisia constituita conform art. 6 din
lege stabileste un pret minim de vanzare pe baza unui raport de evaluare, care
va constitui baza de negociere intre partile contractante. Astfel, dupa
aprobarea cererii de cumparare, se va proceda la stabilirea pretului prin
negociere directa, pornindu-se de la pretul minim, la negocieri fiind avuta in
vedere si dedusa, pe baza de acte justificative, valoarea investitiilor
efectuate de cumparator, indiferent de natura acestora, daca sunt indeplinite
cerintele art. 19 alin. (3), respectiv daca investitiile au fost efectuate cu
acordul proprietarului sau al titularului dreptului de administrare a spatiului
si au fost executate pe baza unei autorizatii de construire, in conditiile
legii. Potrivit chiar formulei utilizate de legiuitor, satisfacerea acestor
exigente este impusa pentru ca investitiile efectuate sa poata fi deduse, in
calculul pretului fiind luate, potrivit alin. (4), doar acelea care nu depasesc
jumatate din valoarea stabilita prin raportul de evaluare a spatiului comercial
sau de prestari de servicii.
In conditiile in care, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale
(exemplu fiind Decizia nr. 70/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 236 din 10 mai 2001) si a Curtii Europene a Drepturilor Omului
(cauza "Ex-Regele si altii impotriva Greciei", 2000, sau
"Beyeler impotriva Italiei", 2000), drepturile de creanta, ca element
al patrimoniului persoanei, sunt asimilate dreptului de proprietate si,
independent de aceasta asimilare, potrivit art. 44 alin. (1) din Constitutie,
creantele asupra statului sunt garantate, Curtea retine pertinenta invocarii
prevederilor constitutionale privind garantarea dreptului de proprietate.
Cu toate acestea, Curtea constata ca in argumentarea criticii sale autorul
exceptiei pleaca de la o premisa gresita constand in absolutizarea exercitiului
prerogativelor dreptului sau de proprietate, facand abstractie de prevederile
art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, potrivit caruia "continutul
si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege", ca si de acelea ale
art. 136 alin. (5) care consacra caracterul inviolabil al proprietatii private,
"in conditiile legii organice".
Potrivit acestor dispozitii, legiuitorul ordinar este, asadar, competent sa
stabileasca cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de
proprietate, in acceptiunea principiala conferita de Constitutie, in asa fel
incat sa nu vina in coliziune cu interesele generale sau cu interesele
particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel niste
limitari rezonabile in valorificarea acestuia, ca drept subiectiv garantat.
Intr-adevar, in masura in care, procedand la limitarea valorii
investitiilor deductibile la jumatate din valoarea spatiului comercial sau de
prestari de servicii stabilita prin raportul de evaluare, legiuitorul nu a
facut decat sa dea expresie acestor imperative, in limitele si potrivit
competentei sale, norma astfel adoptata este in deplina concordanta cu
prevederile constitutionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin.
(4) din Legea nr. 550/2002 privind vanzarea spatiilor comerciale proprietate
privata a statului si a celor de prestari de servicii, aflate in administrarea
consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor aflate in
patrimoniul regiilor autonome de interes local, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Marexim" - S.R.L. din Reghin in Dosarul nr. 2.165/2003 al
Tribunalului Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu