DECIZIE Nr. 93
din 5 februarie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 154 din 28 februarie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000,
excepţie ridicată din oficiu în Dosarul nr. 12.969/3/AS/2007 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a VIII-a Conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal se prezintă Alexandru Mărgărit,
lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Partea prezentă solicită respingerea excepţiei,
întrucât dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiată, considerând
că textele legale criticate nu conţin dispoziţii cu caracter discriminator.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 19 septembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 12.969/3/AS/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a Conflicte de muncă şi
asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000,
excepţie ridicată din oficiu în cauza ce are ca
obiect judecarea contestaţiei la decizia de pensionare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate instanţa de judecată susţine că din interpretarea dispoziţiilor
art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 şi ale art. 15 din Legea nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat, rezultă că o persoană care beneficiază de
pensie în sistemul public de pensii şi care a realizat o vechime mai mică de 15
ani nu o va putea valorifica nici prin stabilirea unei
pensii militare de stat (nefiind îndeplinite
condiţiile de vechime prevăzute de art. 15 din Legea nr. 164/2001), nici în
sistemul public de pensii (existând interdicţia prevăzută de art. 194 alin. (2)
din Legea nr. 19/2000). Se instituie, astfel, o discriminare între cele două
categorii de pensionari sub aspectul posibilităţii de valorificare a vechimii
mai mici de 15 ani în cadrul sistemului public de pensii.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că normele
supuse controlului de constituţionalitate se aplică în mod egal tuturor celor
aflaţi în situaţia prevăzută de ipoteza normei legale, fără nicio discriminare.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
părţii prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate
la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 194
alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie
2000, cu modificările şi completările ulterioare.
Textul de lege criticat are următoarea redactare:
- Art. 194: „(1) Intre
sistemul public şi celelalte sisteme proprii de asigurări sociale, neintegrate
până la data intrării în vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor
militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în
muncă sau vechimea în serviciu, în vederea deschiderii drepturilor la pensie
pentru limită de vârstă, de invaliditate şi de urmaş, precum şi a altor
drepturi de asigurări sociale prevăzute de prezenta lege.
(2) în situaţia prevăzută la alin. (1) prestaţiile
de asigurări sociale în sistemul public se
stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem."
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale
criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie referitoare
la egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
In ceea ce priveşte critica referitoare la
reglementarea diferită a exercitării dreptului la pensie pentru diferite
categorii socioprofesionale, prin acte normative diferite, Curtea constată că
este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din
Constituţie, cetăţenii au dreptul la pensie şi la alte forme de asigurări
sociale şi măsuri de protecţie socială, în condiţiile stabilite de lege. In
realizarea acestui principiu constituţional, legiuitorul are libertatea să
stabilească drepturile de asigurări sociale cuvenite cetăţenilor, condiţiile şi
criteriile de acordare a acestora, modul de calcul al lor, în raport cu
posibilităţile create prin resursele financiare disponibile, şi să le modifice
în concordanţă cu schimbările ce se produc în resursele economico-financiare.
Această prerogativă a legiuitorului nu poate fi considerată ca o încălcare a
principiului constituţional al egalităţii cetăţenilor.
Intrucât cadrele militare
beneficiare de pensie militară de stat, potrivit art. 15 din Legea nr.
164/2001, se află într-o situaţie obiectiv deosebită faţă de persoanele care beneficiază
de pensii şi alte drepturi sociale în sistemul public, justifică în mod
rezonabil instituirea unui tratament juridic diferenţiat. Potrivit actualei
concepţii a legiuitorului în reglementarea pensiei şi a altor drepturi de
asigurări sociale, nu se mai practică metoda compensărilor între diferite
sisteme de asigurări sociale. Astfel, atât Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cât şi Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat prevăd recunoaşterea reciprocă între
aceste sisteme a stagiului de cotizare, respectiv a perioadelor de vechime în
serviciu, dar numai în vederea deschiderii dreptului la pensie ori a altor
drepturi de asigurări sociale. Orice persoană care are vechime în ambele sisteme
beneficiază de pensie sau de alte drepturi în fiecare sistem, în raport cu
stagiul de cotizare ori vechimea realizată în sistemul respectiv. In mod firesc
şi logic nu se pot valorifica anii de vechime dintr-un sistem pentru obţinerea
de sporuri în celălalt sistem.
In acest sens, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat
prin Decizia nr. 820/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 18 ianuarie 2007, precum şi
prin alte decizii, constatând că dispoziţiile art. 194 din Legea nr. 19/2000 nu
încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Intrucât în cauza de faţă nu au fost aduse elemente
noi, de natură să reconsidere jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie,
atât soluţia, cât şi considerentele acestor decizii îşi menţin valabilitatea şi
în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art.1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, excepţie ridicată din
oficiu în Dosarul nr. 12.969/3/AS/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a
VIII-a Conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 februarie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta