DECIZIE Nr. 92 din 4 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 345 din 20 aprilie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Liudmila Cernea, Marioara Nicorescu si Ecaterina
Doicescu in Dosarul nr. 1.821/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a
civila.
La apelul nominal este prezent Gabriel Catrinescu, prin avocat Dumitru
Florescu, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, partea prezenta, prin avocat, solicita
respingerea exceptiei, aratand ca asupra constitutionalitatii art. 46 alin. (2)
din Legea nr. 10/2001 Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin mai multe
decizii, stabilind ca dispozitiile acestui articol sunt constitutionale.
Mentioneaza in acest sens Decizia nr. 69/2003, prin care Curtea a retinut ca,
prin consacrarea bunei-credinte ca o cauza de asanare a nulitatii absolute a
actelor de instrainare a imobilelor preluate fara titlu valabil, legiuitorul a
inteles ca in conflictul de interese legitime dintre adevaratul proprietar si
subdobanditorul de buna-credinta al bunului sau imobil sa fie preferat cel din
urma. Aceasta solutie se intemeiaza pe principiul validitatii aparentei in
drept. Arata ca, de altfel, in speta, statul a dobandit cu titlu valabil
dreptul de proprietate asupra imobilului. Ceea ce urmareste de fapt autorul exceptiei
prin ridicarea acesteia este discutarea constitutionalitatii Decretului nr.
92/1950 si implicit a masurii nationalizarii, lucru inadmisibil in raport cu
prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, invocand in acest sens jurisprudenta constanta a Curtii
Constitutionale in materie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.821/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46
alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie
ridicata de Liudmila Cernea, Marioara Nicorescu si Ecaterina Doicescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul legal
criticat vine in contradictie cu dispozitiile art. 20 alin. (2) din Constitutie
si cu dispozitiile art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece prin
dispozitiile legale criticate se "legifereaza o noua nationalizare",
dandu-se prioritate actelor de cumparare incheiate de chiriasi.
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece este vorba despre o lege speciala ce reglementeaza
raporturile juridice pentru imobilele preluate de stat in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, in cauza nefiind contestat dreptul
de proprietate, iar scopul final al legii fiind doar modul de despagubire.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca textul de lege criticat nu incalca dispozitiile art.
20 alin. (2), aratand ca, sub acest aspect, Curtea s-a pronuntat prin Decizia
nr. 191 din 25 iunie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 567 din 1 august 2002, Decizia nr. 69 din 18 februarie 2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 226 din 3 aprilie 2003, Decizia
nr. 71 din 18 februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2003, si Decizia nr. 72 din 18 februarie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 180 din 21 martie
2003.
Avocatul Poporului face referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale,
apreciind ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctul lor
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (1), art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, text
de lege care are urmatorul continut:
- Art. 46 alin. (2): "Actele juridice de instrainare, inclusiv cele
facute in cadrul procesului de privatizare, avand ca obiect imobile preluate
fara titlu valabil, sunt lovite de nulitate absoluta, in afara de cazul in care
actul a fost incheiat cu buna-credinta."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 20 alin. (2) din Constitutie, care, ulterior sesizarii, a fost
modificata si completata prin Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei nr.
429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29
octombrie 2003, republicata de Consiliul Legislativ, in temeiul art. 152 din
Constitutie, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31
octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dandu-se textelor o noua
numerotare.
Textul constitutional invocat are urmatoarea redactare:
- Art. 20 alin. (2): "Daca exista neconcordante intre pactele si
tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania
este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale, cu
exceptia cazului in care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai
favorabile."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca asupra
constitutionalitatii dispozitiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 s-a
mai pronuntat, de exemplu prin Decizia nr. 191 din 25 iunie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 567 din 1 august 2002, Decizia nr.
69 din 18 februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 226 din 3 aprilie 2003, Decizia nr. 72 din 18 februarie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 180 din 21 martie 2003, si Decizia
nr. 185 din 8 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 531 din 24 iulie 2003.
Cu acest prilej Curtea Constitutionala a constatat ca ocrotirea interesului
dobanditorului de buna-credinta a fost determinata de ratiuni care vizeaza
asigurarea securitatii circuitului civil si stabilitatea raporturilor civile.
Ne aflam in prezenta unei erori comune a dobanditorilor cu privire la calitatea
de proprietar a statului, eroare ce indreptateste o larga prezumtie de
buna-credinta a acestora, intrucat aceasta eroare comuna s-a bazat pe
autoritatea unui act legislativ. Astfel fiind, nu poate fi decat de
buna-credinta cel ce se intemeiaza pe o dispozitie a legii.
Solutiile adoptate, ca si considerentele pe care acestea se intemeiaza isi
mentin valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au fost invocate
imprejurari noi care sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale in aceasta materie.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Liudmila Cernea, Marioara Nicorescu si Ecaterina Doicescu in Dosarul nr. 1.821/2003
al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu