DECIZIE Nr. 88 din 4 mai 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei
pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 389 din 21 august 2000

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Victor
Dinca si Lidia Dinca in Dosarul nr. 22.269/1998 al Judecatoriei Sectorului 1
Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 25 aprilie 2000, in prezenta
reprezentantului autorilor exceptiei si al Ministerului Public, fiind consemnate
in incheierea de la aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a
delibera, a amanat pronuntarea la data de 4 mai 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 septembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
22.269/1999, Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru
spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Victor Dinca si Lidia
Dinca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia contesta
constitutionalitatea ordonantei in intregul ei, considerand ca prevederile sale
"incalca flagrant dispozitiile principiale ale Constitutiei cu privire la:
egalitatea in drepturi a cetatenilor, egalitatea acestora in fata legii,
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, accesul liber la justitie, dreptul
la viata si integritate fizica si psihica, dreptul la un nivel de trai decent,
obligativitatea respectarii legilor, dreptul de acces la caile de atac in
justitie".
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca
aceasta este neintemeiata, deoarece prin dispozitiile ordonantei criticate nu
se incalca principiile si drepturile constitutionale garantate prin art. 4
alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 20 alin. (1), art. 21 alin. (1) si (2), art.
22 alin. (1), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1), art. 51, 54, art. 114 alin.
(4) si art. 128, ci se incearca sa se ajunga la o solutie de compromis atat
pentru proprietari, cat si pentru chiriasi.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece egalitatea dintre cetateni nu
impiedica stabilirea unor restrictii sau limitari ale dreptului de proprietate,
inchirierea fiind, in dreptul civil, un simplu act de administrare care nu
afecteaza atributul dispozitiei ca prerogativa a dreptului de proprietate. Se
mai arata ca, desi prin ordonanta se impun unele restrictii ale dreptului de
proprietate privind imobilele nationalizate si redobandite de fostii
proprietari (prelungirea contractelor de inchiriere, impunerea unor limite
maxime ale chiriei), sunt prevazute si o serie de dispozitii favorabile
proprietarilor (evacuarea, pe calea ordonantei presedintiale, a chiriasului
care refuza nejustificat sa incheie un nou contract, recursul impotriva
hotararii judecatoresti in materia schimbului obligatoriu de locuinta). Pe de
alta parte, potrivit art. 41 alin. (1) din Constitutie, continutul si limitele
dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege. Guvernul precizeaza ca
prelungirea, prin lege, a contractelor de inchiriere isi are temeiul in art. 43
din Constitutie, potrivit caruia statul este obligat sa ia masuri de natura sa
asigure cetatenilor un nivel de trai decent, iar prin art. 25 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului se stabileste ca dreptul la un nivel de trai
corespunzator cuprinde si dreptul la locuinta. Referirea la art. 22 si 49 din
Constitutie este considerata neconcludenta in rezolvarea exceptiei, intrucat nu
este incalcat dreptul la viata si la integritate fizica si psihica si nu este
restrans nici exercitiul unor drepturi sau al unor libertati. In privinta
incalcarii art. 21, referitor la accesul liber la justitie, si a art. 128,
privind folosirea cailor de atac, Guvernul arata ca ordonanta acorda
proprietarilor posibilitatea de a se adresa justitiei, in cazul prevazut la art.
11 alin. (2), iar in art. 25 din ordonanta este reglementata calea de atac a
recursului. Se considera ca fiind irelevanta invocarea de catre autorii
exceptiei a dispozitiilor art. 51 si 54 din Constitutie. In final, Guvernul
considera ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 a fost adoptata cu
respectarea conditiilor de emitere a ordonantelor de urgenta, prevazute la art.
114 alin. (4) din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40 din 8 aprilie 1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999.
I. Autorii exceptiei considera ca aceasta contravine, in primul rand,
dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie, referitoare la conditiile in
care Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
In conformitate cu prevederile art. 114 alin. (4) din Constitutie, "In
cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. Acestea intra
in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament". Autorii
exceptiei sustin ca nu pot fi considerate cazuri exceptionale:
"reglementarea incheierii si derularii contractelor de inchiriere,
modificarea raporturilor dintre proprietari si chiriasi, reglementarea schimbului
obligatoriu de locuinta, redefinirea institutiei ordonantei presedintiale,
regimul probatiunii in dreptul civil", dar recunosc ca "singura
imprejurare care putea justifica adoptarea unei ordonante de urgenta era
incetarea efectelor Legii nr. 17/1994 pentru prelungirea sau reinnoirea
contractelor de inchiriere privind unele suprafete locative".
Examinand, sub acest prim aspect, exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
Constitutionala constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 a
fost adoptata cu respectarea cerintelor art. 114 alin. (4) din Constitutie.
Cazul exceptional avut in vedere de Guvern la adoptarea acestei ordonante a
fost necesitatea reglementarii de urgenta a prelungirii contractelor de
inchiriere, a caror valabilitate expira la data de 8 aprilie 1999, conform
Legii nr. 17/1994, tergiversarea reglementarii putand crea conflicte sociale.
Ordonanta are ca scop protectia chiriasilor prin: prelungirea contractelor
de inchiriere pentru o perioada de 5 sau 3 ani, dupa caz, asigurarea
stabilitatii, in viitor, a drepturilor lor locative prin acordarea dreptului
chiriasului la reinnoirea contractului de inchiriere si crearea unor garantii
impotriva unei evacuari abuzive, precum si a unui drept de preemtiune in cazul
in care proprietarul intentioneaza sa vanda locuinta. Capitolul II al
ordonantei reglementeaza schimbul obligatoriu de locuinte, cuprinzand
dispozitii menite sa asigure atat exercitarea de catre proprietari a
prerogativelor dreptului de proprietate, cat si exercitarea dreptului
chiriasilor la o locuinta salubra si avand dependintele strict necesare.
Capitolul III al aceleiasi ordonante reglementeaza modul de stabilire si de
plata a chiriei, modalitatile de negociere a noului cuantum al acesteia si
norme de protectie a chiriasului cu privire la nivelul chiriei, care nu poate
depasi 25% din venitul lunar pe familie, in cazul in care acest venit este sub
nivelul salariului mediu pe economie. Ordonanta reglementeaza si aspecte
privind modificarea si revizuirea chiriei in conditiile cresterii ratei
inflatiei, fiind interzisa expres rezilierea contractului sau evacuarea
chiriasului pentru motivul ca acesta nu este de acord cu majorarea chiriei.
Capitolul IV cuprinde dispozitii finale privind solutionarea litigiilor dintre
chiriasi si proprietari, drepturile chiriasilor care au facut imbunatatiri
necesare si utile locuintei, precum si alte dispozitii.
Curtea observa ca reglementarea de urgenta a acestor raporturi juridice
dintre proprietari si chiriasi se impunea nu numai sub aspectul prelungirii
contractelor de inchiriere, astfel cum au sustinut in motivarea exceptiei
autorii acesteia, ci si sub celelalte aspecte reglementate de ordonanta.
II. Autorii exceptiei considera ca prevederile ordonantei contravin si
dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1),
art. 20 alin. (1), art. 21 alin. (1) si (2), art. 22 alin. (1), art. 43 alin.
(1), art. 49 alin. (1), art. 51, 54 si 128. De asemenea, in dezbaterile in fata
Curtii Constitutionale reprezentanta acestora a sustinut ca au fost incalcate
si alte texte din Constitutie, si anume art. 2 alin. (1), art. 45 alin. (2) si
art. 72 alin. (3) lit. k).
Cu privire la extinderea controlului de constitutionalitate in raport cu
aceste din urma prevederi constitutionale, Curtea constata ca nu este legal
sesizata, deoarece in cererea prin care s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate in fata instantei, precum si in incheierea de sesizare a
Curtii Constitutionale nu a fost invocata incalcarea acestor dispozitii, iar
potrivit art. 144 lit. c) din Legea fundamentala, Curtea se pronunta numai
"asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor". Totodata, conform art.
23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, "Sesizarea Curtii Constitutionale se dispune
de catre instanta in fata careia s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate,
printr-o incheiere care va cuprinde punctele de vedere ale partilor, opinia
instantei asupra exceptiei, si va fi insotita de dovezile depuse de
parti".
In consecinta, Curtea va examina exceptia controland conformitatea
dispozitiilor ordonantei cu urmatoarele texte constitutionale:
Art. 4 alin. (2)
"Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai,
fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de
religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine
sociala.";
Art. 16 alin. (1)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.";
Art. 20 alin. (1)
"Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte.";
Art. 21 alin. (1) si (2)
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
Art. 22 alin. (1)
"Dreptul la viata, precum si dreptul la integritate fizica si psihica
ale persoanei sunt garantate.";
Art. 43 alin. (1)
"Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de
protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai
decent.";
Art. 49 alin. (1)
"Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de
grav.";
Art. 51
"Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este
obligatorie.";
Art. 54
"Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie sa-si
exercite drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara sa
incalce drepturile si libertatile celorlalti.";
Art. 128
"Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul
Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Autorii exceptiei au mai invocat si incalcarea dreptului fiecarei persoane
la un nivel de viata corespunzator asigurarii sanatatii sale, bunastarii
proprii si a familiei, drept recunoscut prin art. 25 din Declaratia Universala
a Drepturilor Omului, si totodata violarea dispozitiilor art. 20 alin. (1) din Constitutie,
potrivit carora "Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte".
Curtea constata ca referirile autorilor exceptiei la art. 4 alin. (2), la
art. 49 alin. (1) si la art. 54 din Constitutie sunt irelevante, intrucat prin
nici o dispozitie a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu se
reglementeaza raporturi juridice prin care sa se creeze discriminari intre
cetateni pe criterii de rasa, nationalitate, origine etnica, de limba, de
religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine
sociala; nu sunt puse in discutie restrangerea exercitiului unor drepturi sau
al unor libertati fundamentale si nici exercitarea cu buna-credinta a unor
asemenea drepturi sau libertati.
Cu privire la sustinerea ca prin aceeasi ordonanta a fost incalcat
principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, consacrat prin art. 16 alin.
(1) din Constitutie, Curtea retine ca dispozitiile ordonantei nu contravin
acestui principiu, deoarece egalitatea intre cetateni nu impiedica stabilirea
unor restrictii sau limitari ale dreptului de proprietate.
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea art. 25
din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, Curtea considera ca aceasta
este neintemeiata, deoarece prin ordonanta supusa controlului de
constitutionalitate Guvernul a avut in vedere tocmai apararea acestor drepturi
fundamentale ale omului, ratiunea adoptarii ordonantei fiind protectia
chiriasilor si prelungirea contractelor de inchiriere.
Pentru aceleasi considerente Curtea retine ca nu au fost lezate nici
dispozitiile art. 43 alin. (1) din Constitutie, prin care este consacrata
obligatia statului de a asigura cetatenilor un nivel de trai decent.
Curtea constata, de asemenea, ca nu sunt intemeiate nici criticile
referitoare la incalcarea art. 128 din Constitutie, referitor la folosirea
cailor de atac, deoarece, potrivit ordonantei criticate, partile interesate pot
exercita calea de atac a recursului, in conditiile reglementate prin ordonanta,
iar potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie "Competenta si procedura
de judecata sunt stabilite de lege".
Observand ca prin Ordonanta de urgenta nr. 40/1999 Guvernul nu a
contravenit acestor dispozitii constitutionale, invocate de autorii exceptiei,
Curtea retine ca nu au fost lezate nici prevederile art. 51 din Legea
fundamentala, referitoare la respectarea Constitutiei si a legilor, intrucat
prevederile acesteia au fost respectate. Indatorirea fundamentala a cetatenilor
de respectare a legilor nu este de natura sa impiedice Guvernul sa adopte, in
cazuri exceptionale, solutii urgente, diferite de reglementarile anterioare.
Daca aceasta prevedere fundamentala ar fi interpretata in sensul invocat de
autorii exceptiei, ar insemna ca autoritatea legiuitoare a tarii - Parlamentul
- si, in temeiul art. 114, Guvernul sa nu isi poata indeplini atributiile
constitutionale, pentru ca in acest fel s-ar ajunge la incalcarea art. 51 din
Constitutie, referitor la respectarea Constitutiei si a legilor.
Pentru motivele invocate, exceptia urmeaza sa fie respinsa.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului, nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Victor
Dinca si Lidia Dinca in Dosarul nr. 22.269/1998 al Judecatoriei Sectorului 1
Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 mai 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Marioara Prodan