DECIZIE Nr.
869 din 16 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 566 din 14 august 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Ioana Marilena Chiorean - maqistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale,
excepţie ridicată de Emilia Goga în Dosarul nr. 24.718/3/2008 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a VIII-a civilă, conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, cu referire la jurisprudenţa
Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 28 ianuarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 24.718/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a civilă,
conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (1) din Legea
nr. 19/2000, excepţie ridicată de Emilia Goga în cauza ce are ca obiect
judecarea cererii de modificare a punctajului mediu anual necesar calculării
pensiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile de lege criticate încalcă
dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Constituţie şi ale art. 14 din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, deoarece
creează discriminări între asiguraţii sistemului public care în decursul unui
an pot avea stagii de cotizare diferite. Astfel, pentru perioada de activitate
cuprinsă între lunile august-decembrie 1960, prin împărţirea la 12 a salariului
de încadrare pe cele 5 luni lucrate, se stabileşte un punctaj mediu anual mai
mic faţă de cel realizat pentru anul complet de activitate şi, ca atare, acest
sistem de calcul aplicat de casa de pensii este neconstituţional.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a civilă,
conflicte de muncă şi asigurări sociale apreciază
că dispoziţiile de lege criticate nu conţin reglementări de natură să creeze
discriminări.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, cu referire
lajurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu
modificările şi completările ulterioare, având următoarea redactare: „Punctajul
anual al asiguratului se determină prin împărţirea la 12 a punctajului rezultat
în anul respectiv din însumarea numărului de puncte realizat în fiecare lună.
Numărul de puncte realizat în fiecare lună se calculează prin raportarea
salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile şi adaosurile, sau, după
caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a
contribuţiei individuale de asigurări sociale, la salariul mediu brut lunar din
luna respectivă, comunicat de Institutul Naţional de Statistică şi Studii
Economice."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că
au fost încălcate dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1) privind
egalitatea în faţa legii şi ale art. 14 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, referitoare la interzicerea
discriminării.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că aceleaşi dispoziţii de lege criticate au mai făcut obiectul
controlului de constituţionalitate exercitat de către Curtea Constituţională,
care, prin Decizia nr. 684/2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 559 din 24 iulie 2008, a statuat că aceste texte de lege nu
contravin prevederilor constituţionale ale art. 16.
Cu acel prilej Curtea a reţinut că interpretarea
pretins neconstituţională a textului de lege este generată de premisa greşită
de la care pleacă autorul excepţiei, care are în vedere doar calculul
punctajului anual, făcând abstracţie de faptul că, în final, punctajul mediu
anual se va împărţi la numărul de ani care reprezintă stagiul complet de
cotizare potrivit legii, iar nu la numărul de ani înăuntrul cărora s-a
contribuit pentru a fi realizat stagiul de cotizare obligatoriu, număr care, în
cazul celor care au realizat o contribuţie fracţionată, este mai mare decât
numărul de ani care reprezintă stagiul de cotizare legal. Astfel, punctajul
anual rezultat într-un an în care s-a cotizat fracţionat se va completa în
final cu punctajul anual dintr-un alt an în care s-a cotizat, de asemenea,
parţial, pentru a se completa stagiul de cotizare cerut de lege. Din această
perspectivă de ansamblu rezultă că modalitatea de calcul instituită de art. 78
alin. (1) din Legea nr. 19/2000 duce, în final, la rezultate identice pentru
cei care au avut contribuţii identice şi un stagiu de cotizare egal, chiar dacă
unii au contribuit în fracţiuni de an şi alţii fără întrerupere.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţia şi
considerentele deciziei menţionate îşi menţin valabilitatea şi în cauza de
faţă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Emilia
Goga în Dosarul nr. 24.718/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a
civilă, conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean