Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 86 din  3 octombrie 1995

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 252 din  3 noiembrie 1995


SmartCity3


    Ioan Muraru             - presedinte
    Costica Bulai           - judecator
    Lucian Stangu           - judecator
    Florin Bucur Vasilescu  - judecator
    Victor Dan Zlatescu     - judecator
    Raul Petrescu           - procuror
    Gabriela Dragomirescu   - magistrat-asistent

    Pe rol pronuntarea asupra recursului declarat de Duta Marin impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 104 din 2 noiembrie 1994.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta din 12 septembrie 1995, in prezenta recurentului si a reprezentantului Ministerului Public, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea Constitutionala, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru 19 septembrie 1995, pentru 26 septembrie 1995 si apoi pentru 3 octombrie 1995. La termenul de pronuntare din 3 octombrie 1995, recurentul depune, in copie, acte apreciate ca probe privind neconstitutionalitatea Legii nr. 18/1991.

    CURTEA
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    In Dosarul nr. 4.819/1993 al Tribunalului Prahova, Duta Marin a invocat exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 18/1991, precum si a hotararilor Guvernului si a deciziilor prefecturilor date in baza acestei legi, cu care Curtea Constitutionala a fost sesizata prin Incheierea din 11 februarie 1994.
    In esenta, in sustinerea exceptiei, arata ca Legea fondului funciar nr. 18/1991: are un caracter politic, in contradictie cu actele colectivizarii-cooperativizarii, fiind in fapt legea desfiintarii cooperatiei agricole, a decimarii cadrelor agricole si a distrugerii potentialului agrar al tarii; este zonala, nu nationala, deoarece zona montana necooperativizata nu face parte din fondul funciar national si nu se regaseste in registrul agricol; este dubla - Legea nr. 59/1974 si Decretul-lege nr. 42/1990; are carente tehnice, organizatorice si juridice, unele in contradictie cu prevederile constitutionale si ale Declaratiei Universale a Drepturilor Omului, respectiv cu Conventia Europeana a drepturilor omului, cu pactele si conventiile internationale adiacente, si anume: nu garanteaza proprietatea si dreptul la proprietate conform art. 41 si 135 din Constitutie, comisiile de aplicare a Legii nr. 18/1991, constituite in baza art. 11 si 26 din Legea nr. 18/1991, neavand nici o raspundere nici pentru stabilirea dreptului de proprietate funciara, nici pentru nerealizarea activului si neplata pasivului; nu protejeaza interesele nationale si exploatarea resurselor naturale in concordanta cu interesul national, potrivit art. 134 din Constitutie; prin prevederile art. 14, 18, 20, 39 si 43 contravine prevederilor art. 25 din Constitutie privind libera circulatie, prevederilor art. 13 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului si celor ale art. 2 din Protocolul nr. 4 la Conventia europeana a drepturilor omului, prevederile art. 95 si ale art. 17 alin. 2 din Legea nr. 18/1991 contravin celor ale art. 134 alin. (2) lit. b) si c) din Constitutie, intrucat necesitatile economiei nationale se satisfac numai de catre exploatatii agricole mari, viabile.
    Cat priveste hotararile Guvernului si deciziile prefecturilor, emise in baza Legii nr. 18/1991, recurentul nu motiveaza neconstitutionalitatea acestora si nici nu sunt identificate.
    Prin Decizia nr. 104 din 1 noiembrie 1994, Curtea Constitutionala a respins ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 18/1991, precum si a hotararilor Guvernului si a deciziilor prefecturilor date in baza acestei legi, retinandu-se, in esenta: criticile vizand motivele politice ce au condus la adoptarea Legii nr. 18/1991 sunt inlaturate, deoarece se refera la un proces legislativ anterior Constitutiei din 1991, caruia nu i se poate aplica ordinea constitutionala actuala; unica problema care s-ar putea pune in discutie ar fi contrarietatea legii cu prevederile Constitutiei; dispozitiile art. 14, 18, 20, 39, 43 si 94 din Legea nr. 18/1991 se refera la stabilirea domiciliului in localitatile in care titularii au primit teren, ele nefiind in contradictie cu art. 25 din Constitutie, cu art. 13 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului si cu art 2 din Protocolul nr. 4 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale; art. 95 din Legea nr. 18/1991 nu contravine art. 134 alin. (2) lit. b) si c) din Constitutie, deoarece acest din urma articol este irelevant in ce priveste art. 95 din Legea fondului funciar, care are in vedere suprafata de teren atribuita cadrelor de specialitate; constitutionalitatea hotararilor Guvernului si a deciziilor prefecturilor nu intra in competenta de solutionare a Curtii.
    Impotriva acestei decizii Duta Marin a declarat recurs, in esenta, pentru urmatoarele motive:
    - Curtea Constitutionala nu a examinat cu atentie motivele de neconstitutionalitate ale Legii nr. 18/1991 din cererea refacuta ca urmare a disparitiei cererii-exemplar 1, depusa in Dosarul nr. 4.819/1993, si din inscrisurile aflate la dosarul de fond si in plicul expediat cu recomandata nr. 7/01/03/1994;
    - zona necooperativizata - montana - nu este reglementata de Legea nr. 18/1991 datorita unor interese politice;
    - sunt omise motivele politice care stau la baza Legii nr. 18/1991;
    - se invoca numai art. 25 alin. (1) din Constitutie, care se refera la dreptul la libera circulatie, dar se nesocoteste alin. (2) al aceluiasi articol care se refera la domiciliu si la resedinta, nu la dreptul la libera circulatie. Legea nr. 18/1991 instituie domiciliul fortat.
    Deoarece solutionarea exceptiei s-a facut in temeiul art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, fara citarea partilor, dupa declararea recursului s-au solicitat puncte de vedere, conform art 24 alin. (3) din aceeasi lege, Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului.
    In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata cu privire la Legea nr. 18/1991 nu este intemeiata si deci nici recursul declarat impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 104/1994, deoarece: art. 18, 20, 39 si 43 din Legea fondului funciar, privind stabilirea si intemeierea unei noi gospodarii, reglementeaza conditii pentru ca persoanele respective sa beneficieze de constituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor ce nu le-au apartinut, fara a incalca vreo dispozitie constitutionala, deci nu se contravine art. 25 si art. 134 alin. (2) lit. b) si c) din Constitutie, intrucat stabilirea domiciliului depinde de vointa beneficiarului dreptului, care, daca nu accepta conditia legii pentru constituirea dreptului de proprietate este liber sa renunte la cerere sau la dreptul constituit, avand posibilitatea sa-si stabileasca domiciliul unde doreste.
    Prevederile art. 18, 29, 39 si 43 din Legea nr. 18/1991 nu sunt in contradictie cu prevederile art. 134 alin. (2) lit. b) si c) din Constitutie, care se refera la protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara si, respectiv, la stimularea cercetarii stiintifice nationale. Cu privire la neconstitutionalitatea art. 95 din Legea nr. 18/1991, analizata in decizia recurata, chiar petentul arata, in motivele de recurs, ca nu a ridicat aceasta problema.
    In punctul de vedere al Senatului se arata ca toate  aspectele invocate pentru neconstitutionalitatea Legii nr. 18/1991 sunt analizate in Decizia Curtii Constitutionale nr. 104/1994 si apreciate ca vadit neintemeiate.
    Camera Deputatilor nu si-a exprimat punctul de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, decizia atacata, motivele de recurs, punctele de vedere ale Guvernului si Senatului, raportul intocmit de judecatorul -raportor, concluziile orale ale recurentului si notele scrise insotite de anexe, depuse in sedinta din 12 septembrie 1995, concluziile reprezentantului Ministerului Public sustinute in sedinta publica din 12 septembrie 1995, precum si dispozitiile legale atacate ca neconstitutionale, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, precum si dispozitiile Regulamentului de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, retine urmatoarele:
    Motivul de recurs, potrivit caruia Curtea Constitutionala nu a examinat cu atentie motivele de neconstitutionalitate ale legii, invocat in Dosarul nr. C/4.119/1993 al Judecatoriei Prahova, inscrisurile aflate in dosarul de fond si in plicul expediat cu recomandata nr. 7/01/03/1994, urmeaza a fi respins ca neintemeiat.
    Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 18/1991 prin Incheierea din 11 februarie 1994, pronuntata de Tribunalul Prahova in Dosarul nr. 4.819/1993, insotita de copia de pe sustinerile recurentului in motivarea exceptiei, precum si de dosarul instantei, in care este depus exemplarul original al acestei sustineri, identice cu cele inaintate Curtii. Cat priveste celelalte inscrisuri la care recurentul face trimitere, acestea privesc exclusiv situatii de fapt, ce nu intra in competenta Curtii, care, potrivit art. 29 din regulamentul sau de organizare si functionare, statueaza numai asupra problemelor de drept.
    Motivul de recurs prin care se arata ca zona necooperativizata montana nu este reglementata de Legea nr. 18/1991 urmeaza, de asemenea, sa fie respins, intrucat, pe de o parte, intreaga reglementare data prin lege regimului juridic al terenurilor ce alcatuiesc fondul funciar al tarii se aplica tuturor suprafetelor de pamant, indiferent unde sunt situate, iar pe de alta parte, o serie de texte ale legii se refera in mod expres la terenuri din zonele montane necooperativizate, ca de pilda art. 21 (privind atribuirea, in proprietatea asezamintelor religioase, a unor suprafete de teren), art. 39 (care reglementeaza atribuirea, in proprietatea familiilor tinere de tarani, a unor suprafete de pana la 10 hectare, in zona montana, defavorizata de factori naturali), art. 56 lit. c) (privind posibilitatea schimbarii categoriei de folosinta a terenurilor situate in zonele de deal si de munte).
    Cel de-al treilea motiv de recurs, prin care se sustine ca sunt omise motivele politice care stau la baza Legii nr. 18/1991, nu poate fi retinut, intrucat competenta Curtii Constitutionale este stabilita prin art. 144 din Constitutie, art. 1 si art. 2 din Legea nr. 47/1992, potrivit carora Curtea este autoritate de jurisdictie constitutionala care asigura controlul constitutionalitatii legilor, a regulamentelor Parlamentului si ordonantelor Guvernului. In consecinta, motivele politice ce au stat la baza adoptarii Legii nr. 18/1991, invocate ca temei de casare a Deciziei sale nr. 104 din 2 noiembrie 1994, nu intra in competenta de solutionare a Curtii.
    Ultimul motiv de recurs, prin care se sustine ca prin dispozitiile Legii nr. 18/1991 se stabileste "domiciliul fortat", ca urmare a aplicarii prevederilor art. 18 si 20 din Legea fondului funciar, personalului de specialitate prevazut la art. 95 din aceeasi lege, ceea ce ar contraveni art. 25 si art. 134 lit. b) si c) din Constitutie, este neintemeiat. Aceasta deoarece reglementarea data prin Legea fondului funciar instituie conditia stabilirii domiciliului in anumite localitati exclusiv in considerarea atribuirii, la cerere, a unor terenuri in proprietate; ca atare, asumarea unei asemenea obligatii depinde exclusiv de vointa si de interesul persoanei in cauza. Pe de alta parte, dispozitiile art. 134 alin. (2) lit. b) si c) din Constitutie, care prevad ca statul trebuie sa asigure protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara, precum si stimularea cercetarii stiintifice nationale, sunt irelevante in sustinerea aspectului neconstitutionalitatii art. 95 din Legea nr. 18/1991.
    Fata de cele aratate, recursul declarat de Duta Marin impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 104 din 2 noiembrie 1994 urmeaza a fi respins.
    Curtea Constitutionala, din oficiu, in conditiile art. 304^1 din Codul de procedura civila, a examinat decizia atacata si nu a constatat existenta unor motive pentru casarea Deciziei nr. 104 din 2 noiembrie 1994, atacata cu prezentul recurs.
    Cele solicitate prin cererea depusa la dosar in sedinta publica din 12 septembrie 1995 urmeaza, de asemenea, a fi inlaturate. Cat priveste violarea corespondentei transmise de Curte recurentului, Curtea nu este competenta sa intreprinda investigatii in acest sens. In legatura cu faptul ca ar fi existat inscrisuri pe care recurentul le-ar fi adresat Curtii acestea nu au fost inregistrate, se constata ca ele se afla in dosarul cauzei si au fost luate in considerare la pronuntarea solutiei.
    Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, art. 3 si art. 13 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge recursul declarat de Duta Marin impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 104 din 2 noiembrie 1994.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta din 3 octombrie 1995.

                   PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                   prof. univ. dr. IOAN MURARU


                                 Magistrat - asistent,
                                 Gabriela Dragomirescu




SmartCity5

COMENTARII la Decizia 86/1995

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 86 din 1995
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu