DECIZIE Nr.
852 din 24 iunie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 146/2007 pentru aprobarea platii primelor de concediu de odihna
suspendate în perioada 2001-2006
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 551 din 5 august 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 146/2007 pentru aprobarea plăţii primelor de concediu de odihnă
suspendate în perioada 2001-2006, excepţii ridicate de Uniunea Judeţeană
Teritorială Sanitas - Gorj în Dosarul nr. 16.043/95/2008 al Curţii de Apel
Craiova - Secţia a II-a civilă şi pentru conflicte de muncă şi asigurări
sociale.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în dosarele
nr. 248D/2010, nr. 325D/2010 şi nr. 326D/2010 având ca obiect o excepţie de
neconstituţionalitate identică cu cea ridicată în Dosarul nr. 8.512D/2009.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere identitatea dintre obiectul
excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele sus menţionate, din
oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor nr. 248D/2010, nr. 325D/2010 şi
nr. 326D/2010 la Dosarul nr. 8.512D/2009.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
măsura conexării.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 248D/2010, nr. 325D/2010
şi nr. 326D/2010 la Dosarul nr. 8.512D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât se invocă aspecte de interpretare
şi aplicare a legii.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin încheierile din 9 noiembrie 2009, 11 ianuarie
2010, 12 ianuarie 2010 si 18 ianuarie 2010, pronunţate în dosarele nr.
16.043/95/2008, nr. 16.036/95/2008, nr. 2'.890/95/2009 şi nr. 16.041/95/2008, Curtea
de Apel Craiova - Secţia a II-a civilă şi pentru conflicte de muncă şi
asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 146/2007 pentru aprobarea plăţii primelor de concediu de odihnă
suspendate în perioada 2001-2006, excepţii ridicate de Uniunea Judeţeană
Teritorială Sanitas - Gorj în cauze având ca obiect drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că dispoziţiile legale criticate, prin deosebirea de
tratament juridic pe care o consacră între diferitele categorii de salariaţi
din sistemul bugetar cu referire la plata primei de concediu, încalcă
principiul egalităţii. Se arată că textul legal nu vizează şi primele de
concediu prevăzute în contractele colective de muncă, ci numai pe cele care
rezultă din acte normative.
Curtea de Apel Craiova - Secţia a II-a civilă şi
pentru conflicte de muncă şi asigurări sociale apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, notele scrise depuse, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art.2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2007 pentru
aprobarea plăţii primelor de concediu de odihnă suspendate în perioada
2001-2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 877 din 20
decembrie 2007, care au următorul cuprins:
„(1) Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează
modalitatea de plată a primelor acordate cu ocazia plecării în concediul de
odihnă, în baza prevederilor din actele normative a căror aplicare a fost
suspendată prin legile bugetare anuale succesive si actele normative anuale de
salarizare, în perioada 2001-2006.
(2) Intră în categoria personalului căruia îi sunt
aplicabile prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, conform alin. (1):
funcţionarii publici, funcţionarii publici cu statut special, personalul
auxiliar din justiţie, membrii corpului diplomatic şi consular al României,
precum şi alte categorii de personal care beneficiază de prima de concediu de
odihnă în baza legilor speciale, începând cu anul intrării acestora în
vigoare."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 4 alin. (2) privind
criteriile de discriminare şi art. 16 privind principiul egalităţii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că autorul excepţiei porneşte de la o premisă greşită în critica sa de
neconstituţionalitate, întrucât sugerează faptul că textul legal criticat,
reglementând modalitatea de eşalonare a acordării primelor de concediu
prevăzute numai prin actele de reglementare primară, încalcă art. 16 din
Constituţie. Dacă nu s-ar fi limitat la acestea, textul criticat ar fi fost
aplicabil cu privire la toate primele de concediu de care ar beneficia
personalul bugetar, deci şi cu privire la cele rezultate din contractele
colective de muncă, astfel cum este cazul autorului excepţiei. Or, acest lucru
ar fi însemnat ca legiuitorul primar sau delegat să fi adoptat un act de
reglementare primară care să fi vizat situaţii juridice ce rezultau dintr-un
contract colectiv de muncă, ceea ce este inadmisibil. într-o atare situaţie,
legea ar deveni un act secundar, subordonat unui act principal - contractul
colectiv de muncă - deja existent. In acest sens, Curtea Constituţională, prin
Decizia nr. 292 din 1 iulie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 787 din 26 august 2004, a statuat că „încheierea convenţiilor colective
nu se poate face decât cu respectarea legii. Aceste convenţii sunt izvor de
drept, dar forţa lor juridică nu poate fi superioară legii. In consecinţă,
convenţiile colective sunt garantate în măsura în care nu încalcă prevederile
legale în materie"; în caz contrar „s-ar încălca un principiu fundamental
al statului de drept, şi anume primordialitatea legii în reglementarea
relaţiilor sociale. In consecinţă, negocierea convenţiilor colective nu se
poate face decât cu respectarea dispoziţiilor legale existente".
De asemenea, Curtea, prin Decizia nr. 1.414 din 4
noiembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 796
din 23 noiembrie 2009, a mai statuat că dispoziţiile art. 41 alin. (5) din
Constituţie, privind caracterul obligatoriu al convenţiilor colective, nu
exclud „posibilitatea legiuitorului de a interveni, din raţiuni de interes
general, pentru modificarea unor dispoziţii din contractele colective de muncă,
reglementând soluţii care să răspundă nevoilor sociale existente la un moment
dat".
Contractele colective de muncă sunt garantate şi se
execută întocmai de către părţile sale, eventualele litigii născute în temeiul
acestora urmând să fie soluţionate de către instanţele judecătoreşti. Faptul că
angajatorul nu a acordat primele de concediu la care erau îndrituiţi angajaţii
nu are drept efect obligaţia legiuitorului de a edicta norme de reglementare
primară spre a stabili un termen de eşalonare. Din contră, se naşte dreptul la
acţiune al angajatului în baza contractului colectiv de muncă semnat şi în
condiţiile Codului muncii sau ale Legii nr. 168/1999 privind soluţionarea
conflictelor de muncă.
In aceste condiţii, Curtea nu poate susţine încălcarea
principiului egalităţii în drepturi reglementat de art. 4 alin. (2) şi art. 16
din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 146/2007 pentru aprobarea plăţii primelor de concediu de odihnă
suspendate în perioada 2001-2006, excepţii ridicate de Uniunea Judeţeană
Teritorială Sanitas - Gorj în dosarele nr. 16.043/95/2008, nr. 16.036/95/2008,
nr. 2.890/95/2009 şi nr. 16.041/95/2008 ale Curţii de Apel Craiova - Secţia a
II-a civilă şi pentru conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 iunie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly