DECIZIE Nr. 84 din 2 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin.
(1^2) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, astfel cum a fost modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 36/2004
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 267 din 26 martie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 alin. (1^2) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri
pentru accelerarea privatizarii, astfel cum a fost modificata si completata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "JACOBS TRADE GROUP" - S.R.L. - Magurele in
Dosarul nr. 1.372/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia VI-a comerciala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile criticate au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate, iar Curtea a respins exceptia de
neconstitutionalitate cu acest obiect, ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.372/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 16 alin.
(1^2) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, astfel cum a fost modificata si completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 208/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"JACOBS TRADE GROUP" - S.R.L. - Magurele.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca textul criticat incalca prevederile constitutionale privind protectia
proprietatii private (art. 41), privind dreptul la liberul acces in justitie
(art. 21), prevederile art. 134 din Constitutie potrivit caruia "Economia
Romaniei este economie de piata", precum si prevederile art. 1 alin. 1 din
Protocolul aditional nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. In legatura cu acest din urma act, autorul exceptiei
invoca si dispozitiile art. 20 alin. (2) din Constitutie, care dau prioritate
reglementarilor internationale in cazul neconcordantelor intre tratatele
internationale si legile interne in materia drepturilor omului.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala, formulandu-si opinia
asupra exceptiei, apreciaza ca aceasta este neintemeiata. In sustinerea acestei
opinii, instanta arata ca "masura suspendarii actiunilor judiciare pornite
impotriva societatii aflate in administrare speciala este menita sa salveze
societatile aflate in dificultate, pentru a-si putea indeplini in continuare
functiile economice. Aceasta masura nu incalca principiul liberului acces la
justitie, deoarece, prin natura ei, ea constituie un act judiciar de decizie,
luat de instanta competenta pe o perioada limitata, respectiv pana la incetarea
procedurilor de administrare speciala".
Guvernul considera ca exceptia este neintemeiata. In sustinerea acestui
punct de vedere, se apreciaza ca dispozitiile legale criticate "nu
contravin prevederilor art. 21 din Constitutie si nu ingradesc accesul liber la
justitie". In argumentarea acestei sustineri, Guvernul se refera la
jurisprudenta Curtii Constitutionale, din care citeaza: "Art. 21 din
Constitutie prevede posibilitatea sesizarii justitiei, fara sa instituie vreo
interdictie cu privire la suspendarea legala sau judiciara a unor cauze si ca
atare dispozitiile legale criticate nu intra in contradictie cu prevederea
constitutionala mentionata". (Decizia nr. 365 din 30 septembrie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 778 din 5 noiembrie
2003). Se mentioneaza ca prin aceasta decizie s-a constatat
constitutionalitatea prevederilor criticate, iar "prin exceptia de
neconstitutionalitate invocata de Societatea Comerciala <<JACOBS
TRADE>> - S.R.L. nu se aduc elemente noi de natura a schimba solutiile
anterioare".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie dispozitiile art. 16 alin. (1^2) din Legea nr. 137/2002 privind
unele masuri pentru accelerarea privatizarii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, astfel cum a fost modificata si
completata prin art. I pct. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
208/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 961 din 28
decembrie 2002.
Dispozitiile legale criticate au urmatorul cuprins: "Toate actiunile
judiciare sau extrajudiciare pornite impotriva societatii comerciale inainte
sau dupa instituirea supravegherii financiare se suspenda pe perioada cuprinsa
intre data instituirii supravegherii financiare si data incheierii contractului
de vanzare-cumparare a pachetului de actiuni, dar nu mai mult de 6 luni de la
data instituirii supravegherii financiare".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii, art. 16 alin. (1^2) din Legea nr. 137/2002 a fost modificat prin
art. I pct. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie 2004, avand, in urma
acestei modificari, urmatorul continut: "Actiunile judiciare sau
extrajudiciare pornite impotriva societatii comerciale inainte sau dupa
instituirea supravegherii financiare se suspenda pe perioada cuprinsa intre
data instituirii supravegherii financiare si data incheierii contractului de
vanzare-cumparare a pachetului de actiuni, dar nu mai mult de 12 luni de la
data instituirii supravegherii financiare".
In jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca,
atunci cand dispozitia legala criticata pentru neconstitutionalitate a fost
modificata, exceptia ramane admisibila in masura in care noua reglementare
legala mentine, in substanta sa, reglementarea anterioara. Avand in vedere ca,
in cauza, aceasta cerinta este indeplinita, Curtea urmeaza sa se pronunte
asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (1^2)
din Legea nr. 137/2002, astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 11 din
Ordonanta Guvernului nr. 36/2004.
In esenta, autorul exceptiei sustine ca textul de lege incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 41 privind protectia proprietatii private (devenit,
dupa revizuirea si republicarea Constitutiei, art. 44), pe cele ale art. 21
privind dreptul la liberul acces la justitie, precum si pe cele ale art. 134
alin. (1) privind economia de piata [devenit art. 135 alin. (1)]. Totodata, se
sustine ca textul incalca si art. 1 alin. 1 din Protocolul aditional nr. 1 la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
aplicabil in dreptul intern, conform dispozitiilor art. 20 alin. (2) din Constitutie.
Curtea constata ca dispozitia legala criticata a mai fost supusa
controlului de constitutionalitate, anterior modificarii intervenite prin
Ordonanta Guvernului nr. 36/2004.
Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 350 din 23 septembrie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 794 din 11 noiembrie
2003, si Decizia nr. 365 din 30 septembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 778 din 5 noiembrie 2003, a respins exceptiile de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (1^2) din Legea nr.
137/2002, ca nefondate.
In considerentele Deciziei nr. 350/2003, a fost analizata critica de
neconstitutionalitate a textului de lege, formulata in lumina acelorasi texte
constitutionale invocate si in cauza de fata. Curtea a retinut, intre altele:
"dispozitiile Legii nr. 137/2002 stabilesc cadrul juridic pentru
accelerarea procesului de privatizare, iar in acest scop cap. III (art. 16 -
21) <<Masuri speciale in procesul de privatizare>> instituie o
procedura de administrare speciala in perioada de privatizare pentru
societatile comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice
locale detine un pachet majoritar de actiuni, procedura menita sa favorizeze
accelerarea procesului de privatizare si sa faca atractive, in cadrul acestui
proces, societatile comerciale cu capital de stat". Intre aceste masuri
sunt mentionate si dispozitiile art. 16 alin. (1^2) din lege, referitor la
care, prin decizia Curtii, s-a retinut: "Avand in vedere perioada de timp
limitata pentru care se pot suspenda actiunile judiciare sau extrajudiciare
pornite impotriva societatilor la care fac referire dispozitiile legale
criticate, [...] nu ingradesc accesul liber la justitie, care include dreptul
oricarei persoane de a se adresa instantei judecatoresti competente pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime, precum si
dreptul de a starui in continuarea procesului judiciar declansat, pana la
solutionarea definitiva a acestuia printr-o hotarare judecatoreasca
irevocabila, inclusiv exercitarea cailor de atac prevazute de lege, drept care,
in speta, nu este suprimat. Art. 21 din Constitutie prevede posibilitatea
sesizarii justitiei, fara sa instituie vreo interdictie cu privire la suspendarea
legala sau judiciara a unor cauze si, ca atare, dispozitiile legale criticate
nu intra in contradictie cu prevederea constitutionala mentionata".
De asemenea, referitor la compatibilitatea dintre textul criticat si art.
41 si 135 din Constitutie privind proprietatea privata, precum si cu cele ale
art. 1 din Protocolul aditional nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, Curtea a retinut ca "masura
temporara a suspendarii actiunilor judiciare sau extrajudiciare, prin ea
insasi, este luata in vederea realizarii scopului strategic, de interes
general, al privatizarii, fara a pune in discutie dreptul de proprietate al
altor subiecte indreptatite sa actioneze in judecata societatile comerciale
respective".
In legatura cu invocarea incalcarii dispozitiilor art. 134 (devenit art.
135) din Constitutie privind economia, Curtea a retinut, prin decizia
mentionata, ca "textele legale criticate contribuie la consolidarea
economiei de piata si la crearea cadrului favorabil pentru valorificarea
factorilor de productie si protejarea intereselor cetatenilor in activitatea
economico-financiara".
Faptul ca ulterior sesizarii Curtii Constitutionale perioada maxima de
suspendare a fost fixata la 12 luni, prin Ordonanta Guvernului nr. 36/2004, nu
este de natura sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii, termenul maxim de
suspendare nefiind exagerat. De altfel, si in situatia prevazuta de art. III
din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, Curtea a admis posibilitatea suspendarii
solutionarii unor cauze chiar pe perioade de pana la doi ani. De exemplu,
Decizia nr. 231 din 5 iunie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 429 din 18 iunie 2003, si Decizia nr. 115 din 18 martie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 225 din 3 aprilie
2003. In considerentele acestor decizii, Curtea a retinut ca suspendarea
exercitarii actiunilor sau, dupa caz, a procedurilor prevazute de Legea nr.
64/1995, republicata, nu incalca principiul liberului acces la justitie, dat
fiind ca, prin insasi natura ei, aceasta masura a fost luata pe o perioada
limitata, potrivit art. III alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002.
In consecinta, considerentele care au stat la baza acestor decizii sunt
valabile si in cauza de fata.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si
al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin.
(1^2) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, astfel cum a fost modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 36/2004, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "JACOBS
TRADE GROUP" - S.R.L. - Magurele in Dosarul nr. 1.372/2003 al Curtii de
Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta