DECIZIE Nr. 81 din 14 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 40 alin. 1
lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 320 din 15 mai 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 40 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997
privind transporturile rutiere, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 105/2000, exceptie ridicata de Bebe Burciu din Drobeta-Turnu Severin in
Dosarul nr. 4.214/2001 al Judecatoriei Drobeta-Turnu Severin.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. In acest sens se arata ca prin dispozitiile de
lege criticate legiuitorul a dorit sa organizeze desfasurarea activitatii
rutiere fara riscuri pentru ceilalti participanti la trafic. In consecinta, se
apreciaza ca art. 40 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 nu
contravine, asa cum sustine autorul exceptiei, prevederilor art. 25, art. 41
alin. (1) teza intai si alin. (6) si art. 49 din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 iulie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 4.214/2001,
Judecatoria Drobeta-Turnu Severin a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 40 alin. (1) lit. a) din Ordonanta
Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 105/2000. Exceptia de neconstitutionalitate a fost
ridicata de Bebe Burciu intr-o cauza avand ca obiect plangerea formulata de
acesta impotriva procesului-verbal de constatare a unei contraventii prevazute
de textul de lege criticat ca fiind neconstitutional.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 40 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind
transporturile rutiere, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
105/2000 incalca prevederile constitutionale ale art. 41 alin. (1) si (6), art.
49 si 25, fara a se arata insa in ce consta aceasta incalcare.
Judecatoria Drobeta-Turnu Severin, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate ridicata este intemeiata. Astfel, se arata ca
textul de lege criticat incalca art. 41 alin. (1) din Constitutie, deoarece
"proprietarul unui autoturism ar trebui sa aiba dreptul de a transporta cu
respectivul autoturism alte persoane (prieteni, cunoscuti, rude) sau chiar
necunoscuti, contra plata, ori de cate ori se afla in tranzit, deci ocazional,
si acest drept nu poate si nu trebuie sa fie limitat in masura in care dreptul
de proprietate al autoturismului este garantat conform art. 41". In
legatura cu sustinerea referitoare la incalcarea alin. (6) al art. 41 din
Constitutie se arata ca, in conformitate cu aceste dispozitii constitutionale,
"dreptul de proprietate implica si niste sarcini privind protectia
mediului, asigurarea bunei vecinatati si alte sarcini (obligatii) ce trebuiesc
a fi respectate potrivit legii sau obiceiului", "dar obiceiul este
contrar art. 40 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997".
Contrarietatea dispozitiilor de lege apreciate ca fiind neconstitutionale fata
de prevederile art. 49 din Constitutie este motivata in sensul ca "de
vreme ce un proprietar de autoturism nu-l poate folosi pe acesta, chiar
ocazional, conform finalitatii sale, ar insemna ca insasi capacitatea sa de
exercitiu sa fie afectata, fara a exista imperativele prevazute de art. 49,
care sa impuna asemenea limitari in exercitiul drepturilor si libertatilor".
In sfarsit, in opinia instantei de judecata, textul de lege criticat
"incalca si dispozitiile art. 25 din Constitutie, caci un cetatean
neposesor de autoturism, care ar trebui sa calatoreasca intr-o zona rurala,
pentru care nu exista o cursa de transport rutier regulata, ar fi in
imposibilitatea de a se deplasa in acea localitate cu vreunul din autoturismele
aflate in tranzit spre localitatea respectiva, deoarece proprietarii
autoturismelor nu l-ar lua in vehiculul lor pe calator de frica sanctiunilor
contraventionale".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens, in esenta, se arata ca dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 44/1997, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
105/2000, "nu contravin dispozitiilor art. 41 alin. (1) si (6) din
Constitutie, referitoare la dreptul de proprietate garantat, si nici
dispozitiilor art. 49 din Constitutie referitoare la restrangerea impusa pentru
apararea ordinii si sanatatii publice <<numai prin lege>> a
exercitiului drepturilor - in speta, cel de libera circulatie a persoanelor cu
mijloace proprii de transport rutier, precum si cel de folosinta a acestor
mijloace (element al dreptului de proprietate) - asigurandu-se realizarea
acestor drepturi in conditiile prevazute de ordonanta, fara a se aduce atingere
<<existentei>> acestor drepturi".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
40 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind
transporturile rutiere, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
105/2000, care prevad: "Constituie contraventie, in masura in care,
potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni, si se sanctioneaza ca
atare urmatoarele fapte:
a) efectuarea de transporturi rutiere sau desfasurarea de activitati conexe
acestora, conform prevederilor anexei nr. 2 pct. C, fara licente sau cu licente
cu valabilitate expirata, suspendate sau anulate, precum si nerespectarea
prevederilor caietelor de sarcini, anexe la acestea;"
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile de
lege criticate contravin art. 25, art. 41 alin. (1) si (6) si art. 49 din
Constitutie, care prevad:
- Art. 25: "(1) Dreptul la libera circulatie, in tara si in
strainatate, este garantat. Legea stabileste conditiile exercitarii acestui
drept.
(2) Fiecarui cetatean ii este asigurat dreptul de a-si stabili domiciliul
sau resedinta in orice localitate din tara, de a emigra, precum si de a reveni
in tara.";
- Art. 41 alin. (1) si (6): "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege. [...]
(6) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin
proprietarului.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine ca Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind
transporturile rutiere, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
105/2000, constituie, astfel cum rezulta din art. 1 alin. (1) al acesteia,
cadrul general pentru "organizarea, efectuarea si asigurarea desfasurarii
fluente si in siguranta a transporturilor rutiere de persoane si marfuri, cu
respectarea principiilor liberei concurente si a masurilor de protectie a
mediului inconjurator, a drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor
fizice si juridice si pentru satisfacerea necesitatilor economiei nationale si
nevoilor de aparare a tarii". In consecinta, prin dispozitiile art. 40 din
ordonanta se sanctioneaza faptele de incalcare a prevederilor acesteia si care
constituie contraventii sau infractiuni. Printre acestea este si fapta
prevazuta la alin. (1) lit. a) din articol, constand in efectuarea de
transporturi rutiere sau desfasurarea de activitati conexe acestora, conform
prevederilor anexei nr. 2 pct. C, "fara licente sau cu licente cu
valabilitate expirata, suspendate sau anulate, precum si nerespectarea
prevederilor caietelor de sarcini, anexe la acestea".
Sanctionarea contraventionala, in temeiul art. 40 alin. (1) lit. a) din
Ordonanta Guvernului nr. 44/1997, a posesorilor de autoturisme are in vedere
faptul ca acestia nu desfasoara un transport in interes personal, ceea ce ar
corespunde scopului pentru care ei detin autoturismul, ci efectueaza un
transport rutier rezervat operatorilor de transport, respectiv persoanelor
juridice romane sau straine, care detin in proprietate sau cu alt titlu
vehicule rutiere si care efectueaza transporturi interne si/sau internationale,
precum si activitati conexe acestora. Or, potrivit art. 33 alin. (1) din
ordonanta "pot desfasura operatiuni de transport rutier operatorii de
transport rutier inscrisi in Registrul operatorilor de transport rutier, tinut
de autoritatea competenta". Asa fiind, desfasurarea unor asemenea
activitati si de catre alte persoane reprezinta, pe de o parte, o concurenta
neloiala, iar pe de alta parte, efectuarea unui transport public rezervat de
lege celor care detin licentele necesare pentru aceasta, sens in care trebuie
sa indeplineasca conditiile prevazute la art. 34 din ordonanta, referitoare la
onorabilitate, competenta profesionala, capacitate financiara si baza tehnica
materiala necesara.
Fata de cele aratate Curtea constata ca dispozitiile constitutionale ale
art. 41 alin. (1), referitoare la garantarea dreptului de proprietate, si ale
alin. (6), privind sarcinile ce greveaza proprietatea, nu sunt incidente in
cauza si, in consecinta, nu poate retine incalcarea lor.
Totodata Curtea urmeaza sa inlature si sustinerea potrivit careia sunt
incalcate prevederile art. 25 din Constitutie, care consacra dreptul la libera
circulatie a cetatenilor. Aceasta intrucat textul de lege criticat nu contine
dispozitii care sa vizeze acest drept, ci sanctioneaza nerespectarea
prevederilor ordonantei, care reglementeaza organizarea, efectuarea si
asigurarea desfasurarii fluente si in siguranta a transporturilor rutiere de
persoane si marfuri.
In sfarsit, Curtea nu poate retine vreo contradictie intre art. 40 alin.
(1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 40/1997 si dispozitiile art. 49 din
Constitutie, privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati, iar autorul exceptiei, ca de altfel si cu privire la celelalte texte
constitutionale invocate ca fiind incalcate, nu formuleaza nici un argument in
acest sens.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 40 alin. (1)
lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, exceptie ridicata
de Bebe Burciu din Drobeta-Turnu Severin in Dosarul nr. 4.214/2001 al
Judecatoriei Drobeta-Turnu Severin.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu