DECIZIE Nr.
804 din 19 mai 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 432 din 24 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
excepţie ridicată de Vica Rodica Covalciuc în Dosarul nr. 2.569/30/2008 al
Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât nu este motivată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 1 septembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 2.569/30/2008, Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie
ridicată de Vica Rodica Covalciuc într-o cauză având ca obiect anularea unui
act administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că Legea nr. 571/2003 este
neconstituţională, întrucât nu prevede ca persoanele cărora li se eliberează
acte să facă dovada deplină a drepturilor pretinse prin cererile pe care le
fac.
Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ nu şi-a exprimat opinia
cu privire la excepţia de neconstituţionalitate invocată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Avocatul Poporului consideră
că textele legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
Textele constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art. 24 privind dreptul la apărare şi ale art. 46
privind dreptul la moştenire.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi
dispoziţiile legale criticate, prin raportare la prevederile constituţionale
invocate, Curtea constată că autorul acesteia se mărgineşte doar la a invoca în
susţinerea ei anumite texte din Constituţie.
Or, simpla enumerare în susţinerea excepţiei a unor
prevederi constituţionale pretins încălcate nu este de natură să satisfacă
exigenţele art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992. De altfel, în acest sens,
Curtea s-a mai pronunţat prin numeroase decizii, cu titlu exemplificativ
reţinându-se Decizia nr. 627 din 29 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 555 din 23 iulie 2008, Decizia nr. 465 din 17 mai 2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 367 din 30 mai 2007,
Decizia nr. 517 din 8 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 412 din 2 iunie 2008, Decizia nr. 245 din 19 februarie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 166 din 17 martie
2009, Decizia nr. 589 din 14 aprilie 2009, nepublicată încă.
Mai mult, Curtea reţine că autorul excepţiei consideră
întreg Codul fiscal ca fiind neconstituţional prin prisma unei omisiuni de
reglementare. Or, având în vedere prevederile art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, Curtea nu este competentă să modifice sau să completeze dispoziţiile
legale supuse controlului său. O asemenea competenţă aparţine fie
Parlamentului, fie Guvernului, în calitatea sa de legiuitor delegat.
In consecinţă, excepţia de neconstituţionalitate
invocată urmează să fie respinsă ca fiind inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
excepţie ridicată de Vica Rodica Covalciuc în Dosarul nr. 2.569/30/2008 al
Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 mai 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly