DECIZIE Nr. 80 din 25 februarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 54 alin.
(1) din Legea asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 213 din 1 aprilie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 54 alin. (1) din Legea asigurarilor sociale de sanatate nr.
145/1997, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Premix" - S.A.
din Craiova in Dosarul nr. 241/CA/2001 al Tribunalului Dolj - Sectia comerciala
si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila, sustinand ca Legea
asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997 a fost abrogata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 150 din 31 octombrie 2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002, solutia
legislativa criticata nefiind preluata in cuprinsul noii reglementari.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 septembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
241/CA/2001, Tribunalul Dolj - Sectia comerciala si de contencios administrativ
a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 54 alin. (1) din Legea asigurarilor sociale de sanatate nr.
145/1997, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Premix" - S.A.
din Craiova.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea acesteia sustine
ca art. 54 alin. (1) din Legea nr. 145/1997 contravine art. 16 alin. (1) din
Constitutie, intrucat, in marea majoritate a cazurilor, persoanele care
lucreaza in baza unei conventii civile au, in acelasi timp, calitatea de
pensionar sau salariat incadrat la un alt loc de munca, astfel incat li se
retine contributia C.A.S., simultan, din cele doua venituri: suma primita in
baza conventiei civile, respectiv salariu sau pensie. Se creeaza astfel o
inegalitate vadita intre cei care suporta o singura retinere C.A.S. si cei care
suporta si retinerea din suma cuvenita in baza conventiei civile, fara a
beneficia de o dubla prestatie in asistenta medicala sau medicamente.
Tribunalul Dolj - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si punctul de vedere, considera exceptia de neconstitutionalitate ca
fiind neintemeiata, aratand ca, intrucat cota de 7% se aplica asupra
veniturilor salariale brute, nu se ajunge la o dubla impozitare atunci cand se
retine contributia C.A.S. din veniturile obtinute de o persoana din diferitele
activitati pe care le desfasoara.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului
Poporului.
Guvernul apreciaza ca dispozitiile art. 54 alin. (1) din Legea nr. 145/1997
nu contravin art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat raportarea
contributiei pentru asigurarile de sanatate se face la totalitatea veniturilor
realizate de o persoana fizica, indiferent daca aceste venituri provin dintr-o
singura sursa sau din mai multe surse. Se mai arata ca, dimpotriva, retinerea
contributiei doar dintr-o singura sursa ar genera inegalitati intre persoanele
care, desi realizeaza aceleasi venituri, unele dintr-o singura sursa, iar
altele din surse diferite, platesc contributii diferite la fondul de asigurari
de sanatate.
Avocatul Poporului arata ca din interpretarea sistematica a prevederilor
legale din domeniul asigurarilor de sanatate reiese ca, pentru determinarea
contributiei, cota de 7% se aplica asupra tuturor veniturilor obtinute de o
persoana fizica, in acelasi timp, indiferent de sursa acestora: contract
individual de munca, conventie civila de prestari servicii sau pensie. Prin
urmare, nu se ajunge la o dubla retinere, astfel incat nu sunt incalcate
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
54 alin. (1) din Legea asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 31 iulie 1997, cu
modificarile si completarile ulterioare. Textul de lege criticat are urmatorul
continut:
- Art. 54 alin. (1): "(1) Pentru pensionari, pentru beneficiarii
ajutorului de somaj si ai alocatiei de sprijin, precum si pentru persoanele
care lucreaza pe baza de conventii civile, contributia pentru asigurarile
sociale de sanatate se retine, o data cu plata drepturilor banesti asupra
carora se calculeaza, de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi.
Contributia pentru asigurarile sociale de sanatate se vireaza casei de
asigurari de sanatate la care este arondata persoana in cauza."
Textul constitutional pretins a fi incalcat este urmatorul:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii sale, Legea asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997 a fost
abrogata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150 din 31 octombrie 2002
privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de
sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 20
noiembrie 2002, prevederile referitoare la colectarea si utilizarea fondurilor
de asigurari sociale de sanatate, din care facea parte si textul de lege
criticat, incetandu-si aplicarea de la data de 1 ianuarie 2003. In cadrul noii
reglementari, textul criticat nu se mai regaseste. Anumite prevederi ale sale
sunt abrogate, cum este cazul celei referitoare la pensionari care, potrivit
art. 6 alin. (1) lit. e), sunt scutiti de plata contributiei; altele, cum este
cea privitoare la beneficiarii indemnizatiei de somaj sau ai alocatiei de
sprijin, sunt preluate, cu modificari, in cuprinsul unor articole distincte,
art. 6 alin. (2) si art. 53 alin. (1) din ordonanta, care prevad ca, in ceea ce
ii priveste, contributia se suporta din alte surse.
Cu privire la persoanele care lucreaza in baza unor conventii civile,
categorie la care se refera si autoarea exceptiei, Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 150/2002 nu prevede nimic in terminis.
In consecinta, ca efect al adoptarii noii reglementari, critica de
neconstitutionalitate nu mai are obiect, astfel incat exceptia urmeaza a fi
respinsa ca devenita inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 54 alin. (1) din Legea asigurarilor sociale de sanatate nr.
145/1997, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Premix" - S.A.
din Craiova in Dosarul nr. 241/CA/2001 al Tribunalului Dolj - Sectia comerciala
si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu