DECIZIE Nr. 77 din 26 februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, aprobata cu modificari prin Legea nr. 540/2003, cu modificarile
si completarile ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 3 lit. b) din
Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 363/2003 privind
instituirea procedurii de administrare speciala la Societatea Comerciala
"Sere" - S.A. Brasov, judetul Brasov
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 219 din 12 martie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002
pentru modificarea si completarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuri
pentru accelerarea privatizarii, aprobata cu modificari prin Legea nr.
540/2003, precum si a dispozitiilor art. 3 lit. b) din Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 363/2003 privind instituirea
procedurii de administrare speciala la Societatea Comerciala "Sere" -
S.A. Brasov, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Hidroconstructia" - S.A. - Sucursala Siriu - Buzau in Dosarul nr.
1.232/R/2003 al Curtii de Apel Brasov - Sectia civila.
La apelul nominal, pentru autorul exceptiei se prezinta consilierul juridic
Cristian Catana. Lipseste cealalta parte, Societatea Comerciala
"Sere" - S.A. Brasov, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate pentru motivele invocate in scris in sustinerea acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere, ca
neintemeiata, a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct.
2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002. Referitor la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. b) din Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 363/2003, in temeiul art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, pune concluzii de respingere ca fiind
inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.232/R/2003, Curtea de Apel Brasov - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I
pct. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, precum si a dispozitiilor art. 3 lit. b) din Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 363/2003 privind instituirea
procedurii de administrare speciala la Societatea Comerciala "Sere" -
S.A. Brasov, judetul Brasov. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala
"Hidroconstructia" - S.A. - Sucursala Siriu - Buzau, intr-o cauza ce
are ca obiect recursul impotriva incheierii din data de 28 iulie 2003 a
Tribunalului Brasov, pronuntata in Dosarul nr. 2.126/2003.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca prevederile legale criticate contravin dispozitiilor art. 21 din Constitutie
privind liberul acces la justitie. Astfel, considera ca suspendarea actiunilor
judiciare sau extrajudiciare pornite impotriva societatilor comerciale asupra
carora s-a instituit masura administrarii speciale, potrivit art. 16 din Legea
nr. 137/2002, incalca dreptul sau, in calitate de creditor al unei astfel de
societati comerciale, "de a recupera in timp scurt si complet creantele
sale". Aceeasi critica este formulata si cu privire la dispozitiile art. 3
lit. b) din Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr.
363/2003, dispozitii prin care se instituie supravegherea financiara a
Societatii Comerciale "Sere" - S.A. Brasov si suspendarea actiunilor
judiciare sau extrajudiciare pornite impotriva acesteia intre data instituirii
supravegherii financiare si data incheierii contractului de vanzare-cumparare a
pachetului de actiuni, fara a se depasi insa 6 luni de la data instituirii
supravegherii financiare.
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens arata ca "textul criticat are menirea de a
spori atractivitatea la privatizare si nu este in contradictie cu prevederile
constitutionale invocate, nefiind incalcat dreptul de acces la justitie al
creditoarei, care este obligata ca orice alta persoana sa respecte prevederile
legale, chiar daca pentru o scurta perioada de timp legiuitorul a impus o
restrictie in ce priveste realizarea creantei."
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, avand in vedere jurisprudenta in materie a Curtii
Constitutionale, considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. I pct. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002 este
neintemeiata. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a art. 3
lit. b) din Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr.
363/2003, Guvernul apreciaza ca aceasta este inadmisibila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei republicate, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutia republicata, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23
din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
I pct. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru modificarea si
completarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 961 din
28 decembrie 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 540/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 910 din 19 decembrie 2003, cu
modificarile si completarile ulterioare (Ordonanta Guvernului nr. 36/2004).
Aceste dispozitii legale au urmatoarea redactare:
Art. I pct. 2: "Dupa alineatul (1) al articolului 16 se introduc
alineatele (1^1), (1^2) si (1^3) cu urmatorul cuprins: [...]
<<(1^2) Actiunile judiciare sau extrajudiciare pornite impotriva
societatii comerciale inainte sau dupa instituirea supravegherii financiare se
suspenda pe perioada cuprinsa intre data instituirii supravegherii financiare
si data incheierii contractului de vanzare-cumparare a pachetului de actiuni,
dar nu mai mult de 12 luni de la data instituirii supravegherii
financiare.>>"
De asemenea, autorul exceptiei critica si dispozitiile art. 3 lit. b) din
Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 363/2003
privind instituirea procedurii de administrare speciala la Societatea
Comerciala "Sere" - S.A. Brasov, judetul Brasov, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 391 din 6 iunie 2003. Aceste
dispozitii au urmatoarea redactare:
Art. 3: "La data instituirii procedurii de administrare speciala se
instituie si supravegherea financiara a societatii comerciale prin: [...]
b) urmarirea suspendarii actiunilor judiciare sau extrajudiciare pornite
impotriva societatii comerciale, pe perioada cuprinsa intre data instituirii
supravegherii financiare si data incheierii contractului de vanzare-cumparare a
pachetului de actiuni, dar nu mai mult de 6 luni de la data instituirii
supravegherii financiare."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 21 alin. (1)
si (2), potrivit carora: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei
pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
I. Examinand exceptia, Curtea constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 208/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 961 din
28 decembrie 2002, completeaza, prin dispozitiile legale criticate, cap. III
(art. 16 - 21) "Masuri speciale in procesul de privatizare" din Legea
nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002. Prin
prevederile acestui capitol, Legea nr. 137/2002 instituie o procedura de
administrare speciala in perioada privatizarii pentru societatile comerciale la
care statul sau o autoritate a administratiei publice locale detine un pachet
majoritar de actiuni, procedura menita sa favorizeze accelerarea procesului de
privatizare si sa faca atractive, in cadrul acestui proces, societatile
comerciale cu capital de stat. In acest context, prevederile art. I pct. 2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002 prevad ca toate actiunile
judiciare sau extrajudiciare pornite impotriva societatii comerciale inaintea
sau dupa instituirea supravegherii financiare se suspenda pe perioada cuprinsa
intre data instituirii supravegherii financiare si data incheierii contractului
de vanzare-cumparare a pachetului de actiuni, dar nu mai mult de 6 luni de la
data instituirii supravegherii financiare.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca masura suspendarii
actiunilor judiciare sau extrajudiciare pornite impotriva societatilor la care
fac trimitere dispozitiile legale criticate incalca dreptul sau, in calitate de
creditor al unei astfel de societati comerciale, "de a recupera in timp
scurt si complet creantele sale".
Asa cum insa Curtea Constitutionala a retinut prin mai multe decizii,
textul de lege criticat nu contravine art. 21 din Constitutie, nici sub
aspectul respectarii liberului acces la justitie, care presupune dreptul
oricarei persoane de a se adresa instantei judecatoresti competente pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime, si nici in
ceea ce priveste respectarea cerintei solutionarii procesului intr-un termen rezonabil.
Astfel, in Decizia nr. 350 din 23 septembrie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 794 din 11 noiembrie 2003, Curtea a statuat
ca "nu orice interventie a puterii legiuitoare cu privire la desfasurarea
unor procese aflate in curs de solutionare incalca prevederile constitutionale,
chiar Codul de procedura civila prevazand cazuri de suspendare legala a
judecatii unor cauze". De asemenea, in Decizia nr. 365 din 30 septembrie
2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 778 din 5
noiembrie 2003, observand ca termenul de suspendare nu poate fi mai mare de 6
luni, a retinut ca textul de lege criticat nu contravine cerintei solutionarii
procesului intr-un termen rezonabil.
Curtea apreciaza ca, in speta, nu au intervenit elemente noi care sa
justifice schimbarea jurisprudentei sale, astfel incat cele statuate prin
deciziile mentionate isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
II. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 3 lit. b) din Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor
nr. 363/2003 privind instituirea procedurii de administrare speciala la
Societatea Comerciala "Sere" - S.A. Brasov, judetul Brasov, se
constata ca aceasta este inadmisibila. Astfel, asa cum prevede art. 146 lit. d)
din Constitutie, cat si dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata,
aceasta nu poate solutiona decat exceptiile de constitutionalitate care privesc
dispozitii dintr-o lege sau ordonanta. De aceea verificarea continutului
ordinelor emise de ministri intra in competenta instantelor judecatoresti de
contencios administrativ, care pot sa statueze, cu ocazia controlului specific,
asupra conformitatii dispozitiilor acestora cu actul normativ cu forta juridica
superioara, respectiv legea.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutia republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 alin.
(1) si (6), precum si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002
pentru modificarea si completarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuri
pentru accelerarea privatizarii, aprobata cu modificari prin Legea nr.
540/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala Hidroconstructia - S.A. - Sucursala Siriu - Buzau, in
Dosarul nr. 1.232/R/2003 al Curtii de Apel Brasov - Sectia civila.
II. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 lit. b) din Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei
si padurilor nr. 363/2003 privind instituirea procedurii de administrare
speciala la Societatea Comerciala "Sere" - S.A. Brasov, judetul
Brasov, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 februarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman