DECIZIE Nr. 74 din 11 mai 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr.
55/1998 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/1997 pentru
modificarea si completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor
drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu
incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori
constituite in prizonieri
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 302 din 29 iunie 1999

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
Legii nr. 55/1998 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
41/1997 pentru modificarea si completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate
in strainatate ori constituite in prizonieri, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 107 din 9 martie 1998, exceptie ridicata de Dumitru
Mihai in Dosarul nr. 998/1998 al Curtii de Apel Galati - Sectia comerciala si
de contencios administrativ, avand ca parti pe autorul exceptiei si Fondul
Proprietatii de Stat.
La apelul nominal se constata lipsa partilor. Procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei ridicate, deoarece, in exercitarea
controlului de constitutionalitate, Curtea nu poate completa prevederea legala
supusa controlului. Numai Parlamentul, in calitate de unica putere legiuitoare
a tarii, poate modifica legea, in sensul de a se acorda drepturi suplimentare
persoanelor mentionate in lege.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 ianuarie 1999 Curtea de Apel Galati - Sectia
comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 55/1998 privind
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/1997 pentru modificarea si
completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere
de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite
in prizonieri, exceptie ridicata de Dumitru Mihai intr-o cauza civila avand ca
obiect solutionarea actiunii, formulata de autorul exceptiei in baza Legii nr.
29/1990 privind contenciosul administrativ, in contradictoriu cu Fondul
Proprietatii de Stat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca Legea nr.
55/1998 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/1997 este
neconstitutionala, deoarece nu sunt prevazute toate drepturile care se cuvin
persoanelor la care se refera Decretul-lege nr. 118/1990, printre care si
scutirea de la plata taxei de timbru judiciar. Urmeaza, in opinia autorului
exceptiei, sa se clarifice de catre Curtea Constitutionala daca, potrivit
reglementarii atacate, acesta "este scutit sau nu de plata taxei de timbru".
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate
instanta de judecata apreciaza ca argumentele privind neconstitutionalitatea
Legii nr. 55/1998 sunt nefondate. Punctul de vedere al autorului exceptiei,
potrivit caruia textul atacat este neconstitutional, deoarece nu acorda
beneficiarilor Decretului-lege nr. 118/1990 scutire de la plata taxei de
timbru, este gresit si se datoreaza necunoasterii dispozitiilor legale
referitoare la taxa judiciara de timbru si la timbrul judiciar.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere primit din partea Guvernului se considera ca exceptia
invocata este inadmisibila, deoarece atat Decretul-lege nr. 118/1990, cat si
Legea nr. 146/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, nu
reglementeaza vreo facilitate privind scutirea de plata a taxei judiciare de
timbru si a timbrului judiciar in cazul persoanelor beneficiare ale
prevederilor Decretului-lege nr. 118/1990. Totodata se precizeaza ca instanta
insasi trebuia sa constate inadmisibilitatea exceptiei, intrucat, pe de o
parte, autorul exceptiei nu si-a motivat cererea, avand drept consecinta
imposibilitatea exercitarii controlului constitutional, iar pe de alta parte,
nu rezulta din actul de sesizare a Curtii Constitutionale care este
"obiectul actiunii in justitie formulate de reclamant, in conditiile
acestea neputandu-se aprecia daca rezolvarea exceptiei depinde de solutionarea
cauzei".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata faptul ca a fost legal sesizata si este
competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate, ridicata in
conformitate cu dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23
din Legea nr. 47/1992, republicata.
Din cuprinsul incheierii de sesizare rezulta ca exceptia priveste
dispozitiile Legii nr. 55/1998 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 41/1997 pentru modificarea si completarea Decretului-lege nr.
118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive
politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si
celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 107 din 9 martie 1998. Autorul
exceptiei critica intreaga lege, deoarece, in cuprinsul ei, intre drepturile si
inlesnirile pe care le reglementeaza, nu sunt mentionate si scutirile de la
plata taxei judiciare de timbru si a timbrului judiciar in folosul
beneficiarilor acestui act normativ.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
aceasta urmeaza sa fie respinsa. In primul rand, reglementarea scutirilor de la
plata taxei judiciare de timbru si a timbrului judiciar, precum si drepturile
acordate de Legea nr. 55/1998 reprezinta expresia unei optiuni exclusive a
organului legislativ in domeniul acordarii de drepturi persoanelor mentionate
in Decretul-lege nr. 118/1990. In al doilea rand, cenzurarea acestei optiuni pe
calea controlului de constitutionalitate nu este posibila. Potrivit art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala nu are
atributii care sa ii permita completarea unor posibile omisiuni ale
legiuitorului sau stabilirea de noi reglementari, deoarece, intr-o asemenea
situatie, ar insemna sa se substituie Parlamentului, unica autoritate legiuitoare.
In acest sens s-a pronuntat constant Curtea Constitutionala (spre exemplu, prin
Decizia nr. 11/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
50 din 25 martie 1997).
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 55/1998
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/1997 pentru
modificarea si completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor
drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu
incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori
constituite in prizonieri, exceptie ridicata de Dumitru Mihai in Dosarul nr.
998/1998 al Curtii de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 mai 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta