Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 72 din 18 iulie 1995

cu privire la constitutionalitatea unor prevederi ale Legii invatamantului

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 167 din 31 iulie 1995


SmartCity3


    Curtea Constitutionala a fost sesizata la 29 iunie 1995 de catre 57 de deputati, si anume: Dumitru Buzatu, Dan Verbina, Adrian Constantin Pica, Eugen Mangiurea, Ion Dumitrescu, Ivanciu Nicolae-Valeanu, Mihai Lita, Ilie Nica, Mircea Porojan, Mihail Olteanu, Gheorghe Popa, Sorin Diaconescu, Sabin Ghilea, Eugen Nicolicea, Stefan Cazimir, Liviu Mladin, Corneliu-Dan Vrabie, Vasile Cristea, Cornel Brahas, Feuzia Rusid, Vasile Voicu, Francisc Toba, Nicolae Rosca, Gheorghe Roman, Valentin Soroceanu, Dionisie Valcu, Paula-Maria Ivanescu, Petre Turlea, Mircea Anton Silvas, Marin Gh. Lungu, Gheorghe Fition, Simion Silviu Somicu, Mahail Paraluta, Constantin Rotaru, Fanica Danila, Constantin Emil Hoara, Dumitru Dragut, Mitica D. Balaet, Mihai Viziru, Ion Hortopan, Radu Mircea Berceanu, Alexandru Sassu, Corneliu-Constantin Ruse, Constantin Arhire, Dragos Enache, Mihaita Postolache, Nicolae Alexandru, Petru Ioan, Alexandru Ota, Grigore Marcu, Emil Stoica, Aurelian Popescu, Vasile Ionescu, Gheorghe Dobre, Vasile Popovici, Ioan Ghise si Ion Costin, asupra neconstitutionalitatii prevederilor art. 9 alin. (1) din Legea invatamantului, care stabilesc ca: "Planurile invatamantului primar, gimnazial, liceal si profesional includ religia ca disciplina scolara. In invatamantul primar religia este disciplina obligatorie, in invatamantul gimnazial este optionala, iar in invatamantul liceal si profesional este facultativa. Elevul, cu acordul parintelui sau tutorelui legal instituit, alege pentru studiu religia si confesiunea".
    In sesizare, grupul de deputati sustine, in esenta, ca prin instituirea obligativitatii studiului religiei in ciclul primar se aduce atingere prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (3) teza privind "libera dezvoltare a personalitatii umane", ale art. 26 alin. (2) care prevad ca "persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi", ale art. 29 alin. (1), (2) si (6) privind libertatea constiintei si ale art. 45 alin. (5) privind obligatia autoritatilor publice de a contribui "la asigurarea conditiilor pentru participarea libera a tinerilor la viata politica, sociala, economica, culturala si sportiva a tarii".
    De asemenea, Curtea Constitutionala a fost sesizata, la aceeasi data, de catre 53 de deputati, si anume: Eugen Matis, Ludovic Rakoczi, Emeric Dumitru Borbely, Ferenc Asztalos, Imre Andras, Iozsef Nandor Nemenyi, Arpad Francisc Marton, Alexandru Konya-Hamar, Benedek Nagy, Matei Barna Elek, Ervin Zoltan Szekely, Laszlo Zsigmond, Istvan Antal, Gheorghe Tokay, Lazar Madaras, Karoly Kerekes, Zsolt Szilagyi, Iosif Alfred Mazalik, Zoltan Szilagyi, Attila Varga, Akos Birtalan, Ladislau Borbely, Iuliu Vida, Ioan Nemeth, Francisc Baranyi, Jolt Zoltan Fekete, Dan-Florin Trepcea, Nicolae Cerveni, Constantin Dragomir, Francisc Pecsi, Petru Litiu, Mihnea Tudor Ionita, Ion Dobrescu, Theodora Bertzi, George Crin Laurentiu Antonescu, Constantin Serban Radulescu-Zoner, Horia Mircea Rusu, Raymond Lucu, Dinu Patriciu, Gheorghe Todut, Ioan Ghise, Horia-Radu Pascu, Vasile Mandroviceanu, Romulus Ioan Joca, Octavian Bot, Smaranda Dobrescu, Sergiu Cunescu, Alexandru Sassu, Varujan Vosganian, Emilian Bratu, Teodor Vintilescu, Iohan-Peter Babias si Alexandru Athanasiu, asupra neconstitutionalitatii Legii invatamantului. In motivarea sesizarii sunt atacate ca neconstitutionale urmatoarele articole : art. 8 alin. (1), care prevede ca "Invatamantul de toate gradele se desfasoara in limba romana. In fiecare localitate se organizeaza si functioneaza clase cu limba de predare romana", si art. 123 alin. (1) [in realitate, art. 119 alin. (1) din lege], care prevede ca, in functie de necesitatile locale, se pot organiza clase cu predare in limbile minoritatilor nationale, deoarece acestea contravin prevederilor art. 4 alin. (2) si art. 16 alin. (1) din Constitutie, precum si ale art. 1 din Conventia privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamantului, ratificata prin Decretul nr. 149/1960; art. 163 alin. (1) [in realitate, art. 158 alin. (1)], care prevede, "ca regula generala, ca numarul minim al elevilor dintr-o clasa din invatamantul primar sau gimnazial nu poate sa fie mai putin de zece", art. 122 (in realitate, art. 118 din lege), care prevede ca "Persoanele apartinand minoritatilor nationale au dreptul sa studieze si sa se instruiasca in limba materna la toate nivelurile si formele de invatamant, in conditiile prezentei legi", intrucat contravine art. 32 alin. (3) din Constitutie, care garanteaza dreptul persoanelor apartinand minoritatilor nationale de a invata si a se instrui in limba materna; art. 123 alin. (1) [in realitate, art. 119 alin. (1) din lege], care prevede ca: "In functie de necesitatile locale, se pot organiza, la cerere si in conditiile legii, grupe, clase, sectii sau scoli cu predarea in limbile minoritatilor nationale", deoarece contravine art. 32 alin. (3) din Constitutie; art. 126 alin. (1) [in realitate, art. 122 alin. (1) din lege], care prevede ca "In invatamantul de stat profesional, liceal-tehnic, economic, administrativ, agricol, silvic, agromontan, cat si in invatamantul postliceal, pregatirea de specialitate se face in limba romana..."; alin. (2) al aceluiasi articol si art. 127 [in realitate, art. 122 alin. (2) din lege], potrivit carora "In invatamantul medical universitar de stat, in cadrul sectiilor existente, pregatirea de specialitate se poate face in continuare in limba materna, cu obligatia insusirii terminologiei de specialitate in limba romana"; prin aceste excluderi si restringeri la exercitarea dreptului fundamental de instruire in limba materna, articolele mentionate incalca dispozitiile Conventiei privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamantului; art. 128 (in realitate, art. 124 din lege), care prevede ca "In invatamantul de toate gradele, concursurile de admitere si examenele de absolvire se sustin in limba romana; concursuri de admitere si examene de absolvire pot fi sustinute in limba materna la scolile, clasele si specializarile la care predarea se face in limba materna respectiva, in conditiile prezentei legi", deoarece constituie o discriminare, in sensul art. 1 pct. 1 - 2 din conventia sus-mentionata, prin aceea ca ingreuiaza accesul la diferite tipuri si grade de invatamant, precum si incalcarea angajamentului asumat prin art. 12 pct. 3 din Conventia-cadru pentru protectia minoritatilor nationale, ratificata prin Legea nr. 33 din 29 aprilie 1995, potrivit caruia "Partile se angajeaza sa promoveze sanse egale de acces la educatia de toate nivelurile pentru persoanele apartinand minoritatilor nationale", art. 124 alin. (2) [in realitate, art. 120 alin. (2)], potrivit caruia "In invatamantul gimnazial si liceal, Istoria romanilor si Geografia Romaniei se predau in limba romana dupa programe si manuale identice cu cele pentru clasele cu predare in limba romana. Examinarea la aceste discipline se face in limba romana", deoarece contravine art. 32 alin. (3) din Constitutie, intrucat ingradeste dreptul la instruire in limba materna; unele prevederi ale sectiunii 7 - "Autonomia universitara" - nu sunt in concordanta cu dispozitiile art. 32 alin. (6) din Constitutie, fiind mentionate in acest sens art. 95 alin. (3) si (4) si art. 96 alin. (2); potrivit art. 95 alin. (3) [in realitate, art. 92 alin. (3) din lege], "Autonomia universitara se realizeaza, in principal, prin: "...admiterea candidatilor la studii, pe baza criteriilor generale stabilite de Ministerul Invatamantului"; "...stabilirea, impreuna cu Ministerul Invatamantului si cu alte autoritati publice, agenti economici, organizatii profesionale si patronale recunoscute la nivel national, a domeniilor in care se utilizeaza diplomele si certificatele proprii emise"; iar potrivit alin. (4) al aceluiasi articol [in realitate, art. 92 alin. (4) din lege], "In plan financiar, autonomia universitara se realizeaza ca drept de gestionare, ...inclusiv a veniturilor realizate din taxele in valuta de la studentii si cursanti straini, potrivit criteriilor stabilite de comun acord cu Ministerul Invatamantului". Se sustine ca aceste dispozitii constituie stirbiri ale autonomiei universitare, atat pentru invatamantul de stat, cat si pentru cel particular, prin care se urmareste subordonarea intregului invatamant particular Ministerului Invatamantului. Pentru aceleasi considerente este criticat ca neconstitutional si art. 96 alin. (2) [in realitate, art. 93 alin. (2) si (3) din lege], care prevede ca "...Rectorul se alege de catre Senat si se confirma prin ordin al ministrului invatamantului", si alin. (3) al aceluiasi articol, potrivit caruia "Ministerul Invatamantului poate suspenda din functie, din motive justificate, pe rectorul unei institutii de invatamant superior, de stat sau particular, acreditate"; art. 171 alin. (1) [in realitate, art. 166 alin. (1) din lege], care prevede ca "Baza materiala a invatamantului de stat consta din intreg activul patrimonial al Ministerului Invatamantului, al institutiilor si unitatilor de invatamant si de cercetare stiintifica din sistemul de invatamant existent la data intrarii in vigoare a legii, precum si din activul patrimonial redobandit sau dobandit ulterior", deoarece violeaza art. 41 si art. 135 din Constitutie; precum si alin. (3) al aceluiasi articol, care prevede ca baza materiala aferenta procesului de instruire si educatie, realizata din fondurile statului sau din fondurile institutiilor si intreprinderilor de stat, se reintegreaza in patrimoniul Ministerului Invatamantului.
    Tot cu privire la neconstitutionalitatea Legii invatamantului, Curtea a fost sesizata la data de 30 iunie 1995 si de un grup de 27 de senatori, si anume: Constantin Moiceanu, Adrian-Dumitru Popescu-Necsesti, Alexandru Paleologu, Gheorghe Catuneanu, Ioan-Paul Popescu, Voicu Valentin Glodean, Andrei Potcoava, Mihai Buracu, Florin Buruiana, Emilian Buzica, Stefan Popa Augustin Doinas, Nistor Badiceanu, Ioan Manea, Alexandru Popovici, Serban Sandulescu, Bela Marko, Attila Verestoy, Tiberiu Stefan Incze, Iosif Csapo, Petre Constantin Buchwald, Denes Seres, Gabor-Menyhert Hajdu, Gabor Kozsokar, Zoltan Hosszu, Lajos Magyari, Karoly Ferenc Szabo si Gheorghe Frunda.
    Continutul sesizarii este identic cu cel formulat de cei 53 de deputati si a fost redat anterior.
    In temeiul art. 19 din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, iar in baza art. 5 din aceeasi lege si a art. 11 alin. 2 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale au fost solicitate informatii Ministerului Invatamantului.
    In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se considera ca textele in discutie sunt constitutionale. In acest sens, se arata, in esenta, urmatoarele:
    - cu referire la continutul art. 9 alin. (1) al legii, raportat la art. 29 alin. (1) si (2) si al art. 32 alin. (7), teza a doua din Constitutie, se apreciaza ca rezulta, fara echivoc, "consacrarea constitutionala a deplinei libertati a gandirii si credintelor religioase, excluderea oricaror ingradiri sau constrangeri asupra exercitarii acestora, cat si garantarea invatamantului religios organizat in scolile de stat".  Se precizeaza ca este de discutat constitutionalitatea art. 9 alin. (1) si prin raportare la art. 29 alin. (6) din Constitutie, in virtutea caruia parintii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educatia copiilor minori a caror raspundere le revine;
    - referitor la dispozitiile art. 8 alin. (1) si ale art. 123 alin. (1) [in realitate art. 119 alin. (1)], se considera ca "nu incalca principiul egalitatii intre cetateni, fara deosebire de rasa, nationalitate, origine etnica, limba" etc. Aceste dispozitii trebuie examinate in raport cu celelalte prevederi legale, spre exemplu art. 8 alin. (2) din lege, care garanteaza dreptul persoanelor apartinand minoritatilor nationale de a invata si de a se instrui in limba materna;
    - cu referire la art. 118, care ar contraveni art. 32 alin. (3) din Constitutie, se apreciaza ca obiectia este nefondata, deoarece Constitutia, ca lege fundamentala, contine de regula norme cu valoare de principiu, ce urmeaza a fi dezvoltate in cadrul unor reglementari specifice. Este si cazul art. 32 din Constitutie care, consacrind principiile generale ce decurg din dreptul la invatatura, stabileste ca diferitele reglementari ce rezulta din aceste principii vor fi stabilite prin lege;
    - in ce priveste art. 123 [in realitate, art. 119 alin. (1)], care ar incalca art. 32 alin. (3) din Constitutie, se considera ca in interpretarea acestuia nu s-au avut in vedere prevederile art. 118, ale art. 122 alin. (2) ai ale art. 123;
    - cat priveste art. 126 (in realitate, art. 122), apreciat ca fiind in contradictie cu prevederile constitutionale ale art. 32 alin. (3), trebuie retinut ca instituirea obligativitatii realizarii pregatirii de specialitate in limba romana, in cadrul acestei forme de invatamant, este determinata "de necesitatea asigurarii unei depline egalitati in drepturi si, implicit, a sanselor in pregatirea scolara de specialitate a tuturor elevilor, fara deosebire de rasa, nationalitate, origine etnica sau limba";
    - referitor la dispozitiile art. 128 (in realitate, art. 124), se considera ca reglementarea nu contravine nici unei prevederi constitutionale, "deoarece textul, pe de o parte, prevede obligatia sustinerii in limba romana a concursurilor de admitere si a examenelor de absolvire in invatamantul de toate gradele, iar, pe de alta parte, asigura posibilitatea sustinerii acestor concursuri si examene in limba materna, in scolile in care predarea se face intr-o limba a minoritatilor nationale";
    - in ce priveste art. 120 alin. (2), se apreciaza ca nu lezeaza drepturile nici unui cetatean roman care studiaza in tara noastra, ci, dimpotriva, prin aceasta se asigura cunoasterea fara nici o discriminare a limbii oficiale a Romaniei, consacrata prin art. 13 din Constitutie;
    - referitor la art. 92 alin. (3) si (4) si la art. 93 alin. (2) si (3), se considera ca din coroborarea acestor dispozitii cu cele ale art. 141 si altele din lege, care stabilesc atributiile Ministerului Invatamantului, rezulta ca, in virtutea atributiilor ce-i revin, ministerul este abilitat sa exercite parghii de decizie si control, fara ca prin acestea sa impieteze asupra principiului constitutional al autonomiei universitare. Potrivit art. 32 alin. (5) din Constitutie, institutiile de invatamant, inclusiv cele particulare, se infiinteaza si desfasoara activitatea in conditiile legii, iar potrivit art. 15 alin. (2) din lege, institutiile de invatamant particular fac parte din sistemul national de invatamant, asa incat afirmatia ca prin aceste prevederi se urmareste subordonarea invatamantului particular Ministerului Invatamantului nu este reala;
    - referitor la art. 171 [in realitate, art. 166 alin. (1)], se apreciaza ca nu exista nici o incompatibilitate intre prevederile acestui text si dispozitiile constitutionale ale art. 41 si art. 135.
    In punctul de vedere al presedintelui Senatului, se considera ca textele in discutie sunt constitutionale. In acest sens, se arata, in esenta, urmatoarele:
    - cu privire la contestarea constitutionalitatii art. 9 alin. (1) din lege, care instituie obligativitatea studiului religiei in ciclul primar, pe motiv ca se incalca prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (3), teza referitoare la libera dezvoltare a personalitatii umane, ale art. 26 alin. (2) - "dreptul persoanei de a dispune de ea insasi", ale art. 29 alin. (1) si (2) - "libertatea constiintei", si ale art. 45 alin. (5) - obligatiile autoritatilor publice de a asigura conditiile participarii libere a tinerilor la intreaga viata sociala, se apreciaza ca obiectia este neintemeiata. Obligativitatea religiei, ca disciplina in invatamantul primar, este justificata prin obligatia statului democratic si social de a garanta demnitatea omului, libera dezvoltare a personalitatii in respectul drepturilor si libertatilor, ordinea de drept si bunele moravuri ale societatii, religia, ca si morala, fiind factori de baza ai acestor fundamente ale dezvoltarii personalitatii umane;
    - cu privire la art. 8 alin. (1), se considera ca obiectia "este anticonstitutionala, deoarece tinde sa faca din limbile materne ale minoritatilor nationale tot atatea limbi oficiale". Se mai arata ca nu se confunda si nu se asimileaza dreptul persoanelor apartinand minoritatilor nationale de a se instrui si a invata in limba materna cu caracterul obligatoriu si oficial al limbii romane in Romania;
    - referirea la art. 123 este gresita si neavenita, in intentia autorilor sesizarii fiind probabil art. 119 alin. (1), care consacra dreptul persoanelor apartinand minoritatilor nationale ca, in functie de necesitatile locale, sa se poata organiza, la cerere si in conditiile legii, grupe, clase, sectii sau scoli cu predarea in limbile minoritatilor. Se apreciaza ca aceasta "este cea mai clara consacrare a drepturilor de pastrare a limbii, de instruire in limba fiecaruia", organizandu-se pe baza realitatilor locale, grupe, clase, sectii etc.;
    - referirea la art. 163 alin. (1) este de asemenea gresita, fiind vorba, probabil, de art. 158 alin. (1), care prevede ca in invatamantul preuniversitar formatiunile de studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu si stabileste numarul mediu de prescolari si, respectiv, elevi ai fiecarei categorii de formatiuni. Art. 8 alin. (1) din lege consacra obligatia statului de a organiza clase de invatamant in toate localitatile, indiferent de numarul elevilor, pentru a asigura instruirea copiilor in limba romana. "Infiintarea de clase cu predare in limbile minoritatilor nationale este o stare de exceptie, pentru ca se intilneste in foarte putine localitati ale tarii" si reprezinta o facultate a copilului minor de a se instrui si in limba lui materna. Pentru aceasta optiune facultativa, in plus fata de cea oficiala asigurata de stat, este firesc si rational sa se stabileasca conditii minime de organizare;
    - cu privire la capitolul XII, "Invatamantul pentru persoanele apartinand minoritatilor nationale" (art. 118-126), se considera ca legea corespunde prevederilor Constitutiei, institutiilor consacrate pe plan intern si international, noii conceptii privind invatamantul si noilor structuri ale acestuia, iar modul de reglementare a invatamantului pentru persoanele apartinand minoritatilor nationale este in concordanta cu principiile constitutionale si cu Conventia-cadru privind protectia minoritatilor nationale, precum si cu celelalte tratate si pacte la care Romania este parte. Se mai arata ca "analiza facuta in sesizare, pe texte, este confuza, cu trimiteri incrucisate si discordante, cu analize nesustinute cu texte sau argumente". In continuarea punctului de vedere se sustine concordanta art. 118, care stabileste dreptul persoanelor apartinand minoritatilor nationale de a studia si a se instrui in limba materna la toate nivelurile, cu prevederile art. 6 si art. 32 din Constitutie, precum si constitutionalitatea art. 119 din lege, care concretizeaza reglementarea art. 118 pana la ultimele consecinte. Sunt considerate, de asemenea, constitutionale prevederile referitoare la concursurile de admitere, examenele de absolvire, disciplinele de studiu, precum si cele privind baza materiala a invatamantului.
   In punctul de vedere al Guvernului se considera ca textele in discutie sunt constitutionale. In acest sens se exprima, in esenta, urmatoarele:
    - referitor la art. 8 alin. (1) si art. 119 alin. (1), se apreciaza ca nu contin nici un fel de exceptii de la prevederile generale ale art. 158 alin. (1) din lege;
    - referitor la neconstitutionalitatea art. 122 - 130, care creeaza o restrangere prin neincluderea in cuprinsul lor a unor dispozitii din Legea nr. 28/1978, se arata ca noua lege vizeaza, in esenta, organizarea si functionarea sistemului educational si nu materia drepturilor fundamentale ale omului;
    - referitor la art. 118, se apreciaza ca formula "in conditiile legii", atacata ca neconstitutionala, este o "sintagma des uzitata in tehnica legislativa", care nu face altceva decat "sa trimita la alte articole ale legii, prin care o anumita dispozitie cu caracter general este detaliata cu precizie, fara ca acestea sa mai fie reluate de fiecare data in mod explicit". Aceasta formula nu evoca restringeri, ingradiri sau obstacole. Principiul nediscriminarii, consacrat in documentele internationale la care Romania a aderat, este ilustrat de art. 5 din lege, care stabileste ca "Cetatenii Romaniei au drepturi egale de acces la toate nivelurile si formele de invatamant, indiferent de conditia sociala si materiala, de sex, rasa, nationalitate, apartenenta politica si religioasa";
    - referitor la art. 119 alin. (1), care ar aduce atingere art. 32 alin. (3), teza a doua din Constitutie, se apreciaza critica neintemeiata, deoarece chiar in spiritul acestei prevederi constitutionale - modalitate de exercitare a dreptului la invatatura de catre persoanele apartinand minoritatilor nationale - au fost adoptate dispozitiile art. 118, art. 122 si art. 123 din lege. Principiul nediscriminarii educatiei este valorizat in documentele internationale si regionale, in raport cu posibilitatea egala de acces al tuturor persoanelor la sistemul de invatamant. Aceasta abordare este consacrata explicit de lege, asa incat si criticile aduse art. 128 sunt neintemeiate. Analizat tot prin prisma documentelor internationale, art. 122 este constitutional;
    - referitor la art. 124, se considera ca nu este neconstitutional, deoarece da expresie prevederilor art. 32 alin. (3) si ale art. 13 din Constitutie. Se apreciaza, de asemenea, ca nici dispozitiile art. 123 nu sunt neconstitutionale, intrucat ele nu diminueaza egalitatea sanselor, ci, dimpotriva, instituie "masuri suplimentare de egalizare a acestora, dandu-se posibilitatea unei parti a cetatenilor aceleiasi tari sa foloseasca, in functie de libera lor vointa, si alta limba decat cea oficiala";
    - referitor la art. 120 alin. (2), se arata ca nu contravine art. 32 alin. (3) din Constitutie, care nu absolutizeaza dreptul persoanelor apartinand minoritatilor nationale de a se instrui in limba materna, ci garanteaza acest drept ale carui modalitati de exercitare se stabilesc prin lege. Dispozitiile art. 120 alin. (2) sunt in concordanta si cu prevederile art. 6 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "masurile de protectie luate de stat pentru pastrarea, dezvoltarea si exprimarea identitatii persoanelor apartinand minoritatilor nationale trebuie sa fie conforme cu principiile de egalitate si nediscriminare in raport cu ceilalti cetateni romani";
    - cu privire la obiectia de neconstitutionalitate a art. 92 alin. (3) si (4) si art. 93 alin. (2) si (3), se apreciaza ca aceste dispozitii nu constituie ingradiri ale autonomiei universitare, ci, dimpotriva, "din intreaga economie a articolului criticat se desprinde grija legiuitorului de a asigura si garanta corecta functionare a principiului autonomiei universitare";
    - referitor la art. 9 alin. (1), se considera ca nu este in contradictie cu art. 1 alin. (3), art. 26 alin. (2), art. 29 alin. (1) si (2), precum si art. 45 alin. (5) din Constitutie, deoarece: "simpla includere a religiei printre disciplinele obligatorii ale invatamantului primar nu aduce atingere principiului liberei dezvoltarii a personalitatii umane", tinand seama si "de norma constitutionala a art. 32 alin. (7), care prevede ca in scolile de stat invatamantul religios este organizat si garantat prin lege"; textul trebuie interpretat "in considerarea realitatii de fapt, care il fac pe elev dependent atat de ocrotitorii sai legali, cat si de scoala si de exigentele ei specifice", obligativitatea studiului religiei "doar in invatamantul primar nu constituie un fapt care ar genera un raport de cauzalitate centrat pe impunerea adoptarii unei anumite religii, confesiuni sau doctrine". "Studiul religiei, in conformitate cu optiunea elevului si acordul parintelui sau tutorelui legal, in masura in care obiectul materiei si modalitatea de predare se integreaza procesului normal de invatamant si se axeaza pe prezentarea unor elemente de cultura religioasa generale, abordate intr-o maniera neutrala, nu poate fi considerat, ca si in cazul altor discipline, o modalitate de constrangere a subiectilor in aderarea la o anumita religie"; art. 45 alin. (5) din Constitutie "nu are nici o legatura cu invatarea religiei de catre elevi in clasele primare".
    In "Consideratiile Ministerului Invatamantului cu privire la obiectiile de neconstitutionalitate ale Legii invatamantului", se apreciaza ca legea este perfect compatibila cu prevederile Constitutiei Romaniei si cu normele juridice internationale, aratandu-se, in esenta, urmatoarele:
    - cu privire la incalcarea prevederilor Constitutiei referitoare la dreptul la invatatura, precum si la incalcarea unor reglementari internationale cuprinse in pacte, tratate si conventii la care Romania este parte, se apreciaza ca "principiul nediscriminarii si corolarul sau, egalitatea de tratament in ceea ce priveste invatamantul, limitarea pe criterii de origine nationala, etnica, religioasa, sex etc. ale aceluiasi cetatean la sistemul national de invatamant din Romania, nu sunt incalcate in actualul act legislativ, iar prevederile acestora respecta legislatia internationala si Constitutia Romaniei, fara sa faca nici un fel de discriminare";
    - cu privire la atingerea, anularea, interpretarea sau incalcarea unor drepturi ale cetatenilor, copiilor si tinerilor, referitoare la accesul in invatamant si la asigurarea sanselor egale de instructie si de educatie, se apreciaza ca art. 8, coroborat cu art. 158 alin. (2) si alte prevederi din lege, "da posibilitatea ca, indiferent de zona unde se afla localitatea si de numarul copiilor si al tinerilor, sa se infiinteze si sa functioneze clase, grupe de elevi sau de copii, cu aprobarea speciala a Ministerului Invatamantului", prin aceasta dovedindu-se inca o data "preocuparea de a asigura sanse egale de instructie si de educatie tuturor copiilor si tinerilor, inclusiv pentru situatiile de exceptie";
    - cu privire la limitarea, ingradirea accesului copiilor, tinerilor apartinand minoritatilor nationale in institutii de invatamant din Romania, se arata ca art. 5 alin. (1) din lege prevede ca "Cetatenii Romaniei au drepturi egale de acces la toate nivelurile si formele de invatamant, indiferent de conditia sociala si materiala, de sex, rasa, nationalitate, apartenenta politica sau religioasa", astfel ca "afirmatia cu privire la discriminarea pe criterii etnice este cu totul departe si in afara obiectului acestei legi, ca de altfel si afirmatia cu privire la suprimarea sau alterarea egalitatii de tratament in ce priveste invatamantul";
    - cu privire la atingerea drepturilor persoanelor apartinand minoritatilor nationale, in raport cu prevederile Legii nr. 28/1978, respectiv comparatia prevederilor cuprinse in capitolul III din legea mentionata cu prevederile capitolului XII "Invatamantul pentru persoanele apartinand minoritatilor nationale", art. 118, 119, 122 si 124, se apreciaza ca aceasta comparatie evidentiaza "faptul ca articolele amintite, scoase din context, dau argumentatie subiectiva acestor prevederi" si "chiar din titlul capitolului se desprinde ideea ca se da mai mare amploare problematicii invatamantului pentru persoanele apartinand minoritatilor nationale";
    - cu privire la obligatia studierii si insusirii limbii romane, precum si la studiul obligatoriu al unor discipline in limba romana, se apreciaza ca "insusirea Limbii si literaturii romane, a Istoriei romanilor si a Geografiei Romaniei, in limba romana, este un drept al tuturor cetatenilor acestei tari", si privarea cetatenilor romani apartinand minoritatilor nationale de acest drept reprezinta o discriminare;
    - cu privire la incalcarea unor prevederi referitoare la garantarea autonomiei universitare, se apreciaza ca "scoaterea din context a articolelor si alineatelor referitoare la autonomia universitara, citarea trunchiata a textului acestora, ca si confuziile privind numerotarea lor demonstreaza cautarea, cu orice pret, a unor argumente care, la o sumara analiza, isi dezvaluie inconsistenta". Se mai arata ca autonomia universitara este definita in art. 89 alin. (1) din lege;
    - cu privire la eludarea, incalcarea legislatiei referitoare la patrimoniul apartinand minoritatilor nationale, se arata ca "garantarea dreptului la invatatura, ca si realizarea dezideratului din art. 2 din lege, ca invatamantul in Romania este prioritate nationala, presupune existenta unui patrimoniu care sa creeze permise favorabile pentru ca prescolarii, elevii si studentii sa nu fie supusi unor discriminari de natura materiala. Ca invatamantul particular nu este asimilat invatamantului de stat o dovedeste includerea in textul legii a capitolului XI privind invatamantul particular".
    In final sunt formulate cateva consideratii ce rezulta din analiza obiectiilor de neconstitutionalitate, si anume: legea valorifica traditiile scolii romanesti si o racordeaza la standardele internationale, este in concordanta cu spiritul si litera Constitutiei, precum si cu reglementarile internationale in materie; apelul la prevederile Legii nr. 28/1978 este inexplicabil; legea exclude orice tip de discriminare si confera tuturor copiilor si tinerilor din Romania sanse egale si acces neingradit la instructie si la educatie.
    Curtea Constitutionala, in temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata ca este competenta sa solutioneze cele trei sesizari care s-au inaintat cu respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie si ale art. 17 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
    Avand in vedere ca sesizarile de neconstitutionalitate care formeaza obiectul dosarelor nr. 102 A/1995, nr. 103 A/1995 si nr. 106 A/1995 privesc aceeasi lege, s-a decis conexarea acestora la dosarul nr. 102 A/1995.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
tinand seama de cele trei sesizari, de punctele de vedere exprimate de presedintele Camerei Deputatilor, de presedintele Senatului si de Guvern, de consideratiile exprimate de Ministerul Invatamantului, de raportul intocmit de judecatorul-raportor, de prevederile Legii invatamantului, raportate la Constitutia Romaniei, precum si la pactele si conventiile internationale din domeniul invatamantului, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie si ale art. 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992, retine:
    I. Cu privire la neconstitutionalitatea unor prevederi prin care se reglementeaza dreptul la invatatura al persoanelor apartinand minoritatilor nationale
    In esenta, toate obiectiile de neconstitutionalitate invocate in primele doua sesizari de catre cei 27 de senatori si, respectiv, de catre cei 53 de deputati, privesc incalcarea prevederilor art. 32 alin. (3) din Constitutie, precum si a unor reglementari internationale in materie, care, in conditiile prevazute de art. 20 din Constitutie, au prioritate in aplicare fata de normele interne. In contextul motivelor sau al argumentelor formulate in sprijinul obiectiilor de neconstitutionalitate au fost evocate insa si alte prevederi constitutionale.
    Cateva constatari, de principiu, se impun dintr-un inceput. In sesizari se face abstractie de prevederile art. 6 din Constitutie, care, consacrind dreptul la identitate al persoanelor apartinand minoritatilor nationale, precizeaza totodata explicit ca: "Masurile de protectie luate de stat pentru pastrarea, dezvoltarea si exprimarea identitatii persoanelor apartinand minoritatilor nationale trebuie sa fie conforme cu principiile de egalitate si de nediscriminare in raport cu ceilalti cetateni romani". Modul de prezentare si argumentare a obiectiilor de neconstitutionalitate comporta un viciu de metoda, in sensul ca textele ce fac obiectul sesizarilor sunt abstrase din sistemul reglementarii, care are un caracter unitar. Printr-o astfel de metoda, incompatibila cu rigorile interpretarii juridice, concluziile nu pot fi decat partiale, unilaterale, alterind sensul real al reglementarii de ansamblu.
    Aceasta lege, intre altele, consacra sau garanteaza: egalitatea de sanse, indiferent de nationalitate, in ce priveste accesul la toate nivelurile si formele de invatamant (art. 5); dreptul de a invata in limba materna si de a fi instruit in aceasta limba (art. 8 si art. 118); crearea, din ratiuni de ordin religios sau lingvistic, a unitatilor si institutiilor de invatamant la care predarea corespunde alegerii parintilor sau tutorilor legal instituiti ai elevilor (art. 12); admiterea la liceu a probei de Limba si literatura materna pentru clasele cu limbi de predare ale minoritatilor nationale, precum si pentru sustinerea bacalaureatului, in cazul absolventilor acestor clase (art. 25 si art. 26); posibilitatea constituirii de grupe, clase, sectii sau scoli cu predarea in limbile minoritatilor nationale (art. 119); elaborarea, in invatamantul primar, a unor programe de invatamant si manuale scolare in mod special pentru minoritatea respectiva si predarea in limba materna a Istoriei romanilor si Geografiei Romaniei, precum si obligativitatea reflectarii istoriei si traditiilor minoritatii in programele si manualele de Istorie universala si Istoria romanilor, iar in invatamantul gimnazial - introducerea, la cerere, a disciplinei Istoria si traditiile minoritatilor nationale din Romania (art. 120); asigurarea, la cerere, pentru elevi apartinand minoritatilor nationale din institutiile de invatamant cu predare in limba romana, ca disciplina de studiu, a Limbii si literaturii materne, precum si a Istoriei si traditiilor minoritatii nationale respective (art. 121); in invatamantul de stat profesional, liceal, tehnic, economic, administrativ, agricol, silvic, agromontan, cat si in invatamantul postliceal, asigurarea posibilitatii de insusire a terminologiei de specialitate si in limba materna (art. 122); posibilitatea constituirii in invatamantul universitar de stat a unor grupe si sectii cu predarea in limba materna, pentru pregatirea personalului necesar in activitatea didactica si cultural-artistica (art. 123); asigurarea reprezentarii proportionale a cadrelor didactice din randul minoritatilor in conducerea unitatilor si institutiilor de invatamant in care exista grupe, clase sau sectii cu predare in limbile minoritatilor nationale (art. 126).
    Aceleasi constatari rezulta si din examinarea concreta a fiecarei obiectii.
    In cuprinsul sesizarilor sunt contestate, sub aspectul constitutionalitatii, prevederile urmatoarelor articole din Legea invatamantului: art. 8 alin. (1), art. 9 alin. (1), art. 95 alin. (3) si (4), art. 96 alin. (2) si (3), art. 122, art. 123 alin. (1), art. 124 alin. (2), art. 126, art. 127, art. 128, art. 163 alin. (1) si art. 171 alin. (1) si (3).
    In realitate, corespunzator obiectiilor de neconstitutionalitate formulate, urmeaza sa fie examinate prevederile urmatoarelor articole din Legea invatamantului: art. 8 alin. (1), art. 9 alin. (1), art. 92 alin. (3) si (4), art. 93 alin. (2) si (3), art. 118, art. 119 alin. (1), art. 120 alin. (2), art. 122 alin. (1) si (2), art. 123, art. 124, art. 158 alin. (1) si art. 166 alin. (1) si (3).
    1. In sensul sesizarilor, art. 8 alin. (1), art. 123 alin. (1) si art. 158 din Legea invatamantului "cuprind prevederi prin care se violeaza principiul egalitatii intre cetateni", principiu consfintit prin art. 4 alin. (2) si art. 16 alin. (1) din Constitutie.
    Aceasta intrucat, in timp ce art. 163 alin. (1) din Legea invatamantului prevede, ca regula generala, un numar minim al elevilor dintr-o clasa din invatamantul primar sau gimnazial, art. 8 alin. (1) din lege, care se refera la organizarea si functionarea claselor cu limba de predare romana, nu mai inscrie aceasta conditie de ordin numeric. In schimb - spun autorii sesizarilor - art. 123 alin. (1) din lege prevede ca: "In functie de necesitatile locale se pot organiza, la cerere si in conditiile legii, grupe, clase, sectii sau scoli cu predare in limbile minoritatilor nationale". Asadar, numarul minim de elevi constituie o conditie numai pentru infiintarea si existenta claselor cu predare in limbile minoritatilor nationale, nu si pentru invatamantul in limba romana. Pe de alta parte, invatamantul in limbile minoritatilor nationale mai este conditionat si de alte imprejurari si el este declarat facultativ, chiar in cazul indeplinirii tuturor conditiilor. Distinctia, spun semnatarii sesizarilor, "este evidenta si ea cade sub incidenta prevederilor art. 1 din Conventia privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamantului, ratificata de Romania prin Decretul nr. 149 din 14 decembrie 1960". In sensul acestei conventii, termenul "discriminare" cuprinde "orice distinctie, excludere, limitare sau preferinta", intemeiata, intre altele, pe limba si origine nationala.
    Pentru a examina aceasta prima obiectie de neconstitutionalitate, trebuie mai intai sa se retina - asa cum se va proceda si in legatura cu obiectiile urmatoare - ca articolele din Legea invatamantului nu sunt indicate corect, procedeu nu numai inedit, dar si extrem de discutabil, ramanand Curtii Constitutionale ca, prin referire la textul criticat, sa identifice articolul din lege care face obiectul eventualei neconstitutionalitati.
    Art. 8 alin. (1) din lege prevede ca "in fiecare localitate se organizeaza si functioneaza clase cu limba de predare romana", fara sa stabileasca numarul minim de elevi pentru organizarea si functionarea acestor clase. Art. 158 alin. (1) din lege stabileste ca, in invatamantul preuniversitar, "formatiunile de studiu", alcatuite din grupe, clase sau ani de studiu, cuprind un anumit numar minim si maxim de elevi. Astfel, pentru ceea ce intereseaza nemijlocit in contextul obiectiei de neconstitutionalitate, "clasa din invatamantul primar are in medie 20 de elevi, dar nu mai putin de 10 si nu mai mult de 25", "clasa din invatamantul gimnazial are in medie 25 de elevi, dar nu mai putin de 10 si nu mai mult de 30", in fine, "clasa sau anul de studiu din invatamantul profesional, liceal si postliceal are in medie 25 de elevi, dar nu mai putin de 15 si nu mai mult de 30".
    Invatamantul primar constituie fundamentul oricarui sistem educativ si el este elementul cel mai vizibil al acestui sistem. De aceea el trebuie sa se caracterizeze prin universalitate, gratuitate si obligativitate. Aceste valori sunt consacrate in Legea invatamantului [art. 5, art. 6, art. 7 alin. (1), art. 15 alin. (1) s.a.]. Numai astfel se poate tinde - cum proclama art. 3 alin. (1) din lege - la "realizarea idealului educational intemeiat pe traditiile umaniste, pe valorile democratiei si pe aspiratiile societatii romanesti", si numai astfel - cum spune acelasi articol - invatamantul poate sa contribuie la "pastrarea identitatii nationale".
    Organizarea in fiecare localitate a unor clase cu limba de predare romana, asa cum se prevede in teza a doua a art. 8 alin. (1) din lege, trebuie considerata, logic si indisolubil, ca masura necesara pentru a se asigura realizarea efectiva a prevederilor aceluiasi articol, prevederi care alcatuiesc prima teza, in sensul carora "invatamantul de toate gradele se desfasoara in limba romana". Dar astfel sunt satisfacute, inainte de toate, imperativele ce decurg din principiul constitutional consacrat de art. 13 din legea fundamentala, care proclama ca, "in Romania, limba oficiala este limba romana", precum si cele ce decurg din dreptul fundamental la invatatura, consacrat de art. 32 din Constitutie, care, in alin. (2), precizeaza ca "invatamantul de toate gradele se desfasoara in limba romana".
    In fine, presupusa "discriminare" invocata de autorii sesizarii nu poate fi retinuta si pentru ca, prin acelasi art. 8 din lege, alin. (2), se garanteaza "dreptul persoanelor apartinand minoritatilor nationale de a invata limba lor materna si dreptul de a putea fi instruite in aceasta limba".
    Art. 8 din lege are astfel caracterul unei norme-cadru, prin prevederile acestui articol asigurandu-se dreptul si accesul la invatamant al tuturor cetatenilor romani, indiferent de nationalitate.
    Numarul mediu, cel minim si cel maxim de elevi al formatiunilor de studiu, astfel cum s-a stabilit in art. 158 alin. (1) din lege, priveste "resursele umane" ale invatamantului si criteriile de stabilire a normelor didactice, neavand nici o legatura cu limba in care se face instruirea elevilor, astfel incat reglementarea nu poate fi considerata ca avand un caracter discriminatoriu, in sensul art. 1 din Conventia privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamantului. Aceasta rezulta, cu evidenta, din economia tuturor prevederilor titlului V din Legea invatamantului, intitulat "Resurse umane", intre care se afla si prevederile art. 158 alin. (1), cat si din alte reglementari ale acestui titlu. De exemplu, art. 153 alin. (2) din lege precizeaza ca norma didactica pentru profilurile cu formatiuni specifice de instruire, "cat si pentru unitati de invatamant din localitati izolate sau pentru clase cu numar redus de elevi, se reglementeaza de Ministerul Invatamantului".
    Este insa de remarcat flexibilitatea reglementarilor cuprinse in art. 158 din lege. Dupa ce in alineatul (1) al acestui articol se stabileste un "criteriu numeric" - de altfel inevitabil - pentru constituirea formatiunilor de studiu, alineatul (2) al aceluiasi articol aduce precizari atenuatoare si indiscutabil realiste, spunind ca: "Situatiile speciale privind formatiunile de elevi sau prescolari din grupa mare aflate sub efectivul minim se aproba de Ministerul Invatamantului".
    Este de ordinul evidentei ca, in lipsa unui criteriu numeric de constituire a formatiunilor de studiu si, pe cale de consecinta, a posturilor didactice, dispar fundamental si ratiunea acestor formatiuni, nici un alt criteriu, aleatoriu prin natura lui, neputand sa stea la baza constituirii formatiunilor de studiu.
    2. Asupra capitolului XII din Legea invatamantului, privind invatamantul pentru persoanele apartinand minoritatilor nationale, semnatarii sesizarilor fac mai intai observatia ca "reglementarile cuprinse in art. 122 - 130 din lege constituie un regres vadit fata de reglementarile legale in vigoare", respectiv cele din Legea nr. 28/1978. In realitate, sunt insa contestate reglementarile de la art. 118 - 126 din noua lege, care alcatuiesc cuprinsul capitolului intitulat "Invatamantul pentru persoanele apartinand minoritatilor nationale".
    Cat priveste substanta obiectiei, este evident ca o asemenea observatie generalizatoare, referitoare la calitatea reglementarii, raportata la circumstante istorice si la sisteme de valori esential diferite, nu poate apartine domeniului controlului de constitutionalitate. S-a considerat totusi ca, "prin aceasta restrangere", au fost incalcate prevederile art. 5 pct. 2 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, potrivit carora "nu se poate admite nici o restrictie sau derogare de la drepturile fundamentale ale omului recunoscute sau in vigoare".
    Interpretarea data prevederilor art. 5 pct. 2 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, ratificat de Romania prin Decretul nr. 212 din 31 octombrie 1974, nu corespunde sensului real al acestor prevederi. Prin ele nu se admite "nici o restrictie sau derogare" de la drepturile fundamentale ale omului recunoscute sau in vigoare intr-un stat, sub pretextul ca pactul nu recunoaste acele drepturi sau le recunoaste intr-o masura mai mica. Asadar, nici un stat, care a ratificat pactul, nu s-ar putea prevala de lacunele pactului sau de insuficienta prevederilor lui, in masura in care ele ar fi reale, pentru a restrange sau pentru a abandona drepturi deja recunoscute sau in vigoare in acel stat. Pactul complineste sau suplineste reglementarile interne, el nu implica adaptarea acestora la un nivel calitativ inferior. Or, reglementarile din Legea invatamantului nu numai ca nu restrang sau nu repudiaza dreptul la educatie, drept proclamat de art. 13 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, dar ii asigura realizarea efectiva la un nivel calitativ superior celui considerat ca minim, prin ceea ce se impune statelor-parti de art. 13 pct. 2 din pact: obligativitatea invatamantului primar si accesibilitatea gratuita la acesta, generalizarea invatamantului secundar si accesibilitatea la acesta "prin toate mijloacele potrivite si in special prin instaurarea in mod progresiv a gratuitatii lui", accesibilitatea la invatamantul superior "in deplina egalitate", in functie de capacitatea fiecaruia, prin toate mijloacele potrivite si in special prin introducerea treptata a gratuitatii; incurajarea sau intensificarea, cat mai posibil, a educatiei de baza pentru persoanele care au primit instructie primara sau care n-au primit-o pana la capat, dezvoltarea unei retele scolare la toate nivelurile, stabilirea unui sistem adecvat de burse, ameliorarea conditiilor materiale ale personalului didactic.
    Art. 4 din Conventia privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamantului consemneaza angajamentul statelor "sa formuleze, sa dezvolte si sa aplice o politica nationala menita sa promoveze, prin metode adaptate circumstantelor si obiceiurilor nationale, egalitatea de posibilitati si de tratament in domeniul invatamantului". Pentru a marca directiile in care trebuie sa se actioneze, sunt reluate, uneori identic, alteori in esenta, prevederile art. 13 pct. 2 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, la care sunt adaugate alte cateva dimensiuni: executarea de catre toti a obligatiei scolare prevazute de lege, asigurarea in toate institutiile de invatamant public de acelasi grad a unui invatamant de acelasi nivel si conditii echivalente in ceea ce priveste calitatea invatamantului predat, asigurarea fara discriminare a pregatirii pentru profesiunea didactica.
    Nici una dintre prevederile aratate nu stipuleaza, nici nu sugereaza un "privilegiu lingvistic", susceptibil de convertire intr-un criteriu care sa stea la baza organizarii si functionarii invatamantului.
    Aceasta constatare este confirmata si de prevederile art. 14 din Conventia europeana a drepturilor omului si ale art. 2 din Primul protocol aditional la conventie, sensul acestor prevederi fiind determinat prin jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului. Constatand ca art. 2 din Primul protocol consacra un veritabil drept la instructie, Curtea Europeana retine ca in conventie nu se specifica limba in care urmeaza a se realiza invatamantul si conventia nu impune statelor obligatii determinate in acest sens, conventia are in vedere garantarea pentru persoanele aflate sun jurisdictia statului a dreptului de a avea acces la mijloacele de instruire de care dispune statul. Reglementarile statului nu trebuie sa aduca atingere substantei acestui drept. Din fraza a doua a art. 2 din primul protocol, coroborat cu art. 14 din conventie, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a dedus ca textele respectivelor articole nu interzic orice distinctie de tratament, dar ca egalitatea de tratament este violata, daca distinctia este lipsita de justificare obiectiva si nu este rezonabila. Existenta unei asemenea justificari trebuie apreciata in raport cu scopul si efectele masurii luate, din perspectiva principiilor care, in general, prevaleaza in societatile democratice. In fine, prin analiza frazei a doua din art. 2 al Primului protocol, Curtea Europeana a Drepturilor Omului ajunge la concluzia ca statele nu au obligatia de a veni in intampinarea unor "preferinte lingvistice" ale parintilor in domeniul educatiei sau al invatamantului, o asemenea intelegere echivalind cu o deturnare de la sensul comun.
    Raportul rezonabil de proportionalitate dintre cerere si posibilitati, dintre cerere si mijloacele intrebuintate sau dintre mijloacele intrebuintate si scopul urmarit constituie, de asemenea, axa reglementarilor cuprinse in art. 14 al Conventiei-cadru pentru protectia minoritatilor nationale. In sensul acestor reglementari, neindoielnic obligatorii pentru statul roman, trebuie sa se recunoasca dreptul oricarei persoane apartinand unei minoritati nationale "de a invata limba sa minoritara". In ariile "locuite traditional sau in numar substantial" de persoane apartinand minoritatilor nationale, "daca exista o cerere suficienta", partile la conventie trebuie sa depuna "eforturi pentru a asigura, in masura posibilului si in cadrul sistemului lor educational", ca persoanele apartinand acestor minoritati "sa beneficieze de posibilitati corespunzatoare de invatare a limbii lor minoritare ori de a primi o educatie in aceasta limba". In orice caz, cum expres precizeaza art. 14 din Conventia-cadru pentru protectia minoritatilor nationale, aplicarea acestor masuri se va face "fara a se aduce atingere invatarii limbii oficiale ori predarii in aceasta limba".
    3. Art. 122 din lege ar contraveni prevederilor art. 32 din Constitutie, intrucat precizeaza ca persoanele apartinand minoritatilor nationale isi pot exercita dreptul la invatatura "in conditiile prezentei legi". Or, art. 32 alin. (3) din Constitutie se refera nu la conditii", ci la "modalitatile" de exercitare a drepturilor. In realitate, nu art. 122, ci art. 118 din lege prevede ca: "Persoanele apartinand minoritatilor nationale au dreptul sa studieze si sa se instruiasca in limba materna la toate nivelurile si formele de invatamant, in conditiile prezentei legi". Aceasta din urma locutiune este considerata neconstitutionala, prin raportarea ei la art. 32 alin. (3) din Constitutie. Distinctia specioasa care s-a facut intre "conditii" si "modalitati" nu poate fi retinuta. Termenul "modalitati" la care se refera art. 32 alin. (3) din Constitutie semnifica ansamblul mijloacelor, procedeelor sau metodelor necesar a fi promovate pentru a se asigura realizarea efectiva a dreptului fundamental consacrat de Constitutie, precum si conditiile de exercitare a acestui drept. Unele dintre criteriile prevazute de lege pentru a asigura accesibilitatea la invatamant nu pot fi calificate ca "modalitati", ele fiind "conditii" (de exemplu, implinirea varstei de 7 ani pentru inscrierea copilului in invatamantul primar, admiterea elevilor in invatamantul liceal prin concurs, varsta maxima de 17 ani pentru inscrierea la concursul de admitere in invatamantul liceal de zi, absolvirea liceului cu diploma de bacalaureat pentru a putea participa la admiterea in invatamantul universitar etc.), fara a avea semnificatia unor restringeri la exercitarea dreptului.
    4. Prevederile art. 123 din lege sunt criticate, sub aspectul constitutionalitatii, intrucat "violeaza art. 32 alin. (3) din Constitutie". In acest sens, se afirma ca prin prevederile mentionate "se limiteaza la grupe, clase, sectii sau scoli invatamantul in limbile persoanelor apartinand minoritatilor nationale". Se pare ca, in realitate, sunt vizate prevederile art. 119 alin. (1) din lege. Textul atacat a fost insa preluat gresit. Art. 119 alin. (1) prevede urmatoarele: "In functie de necesitatile locale, se pot organiza, la cerere si in conditiile legii, grupe, clase, sectii sau scoli cu predare in limbile minoritatilor nationale". Aceste prevederi ar contraveni, in opinia autorilor sesizarilor, nu numai celor stabilite de art. 32 alin. (3) din Constitutie, dar si celor inscrise in art. 1 pct. 1 din Conventia privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamantului, ratificata de Romania prin Decretul nr. 149 din 14 decembrie 1960, semnificind o "discriminare" intemeiata pe "limba" si pe "origine nationale". Aceasta, intrucat se exclude "posibilitatea infiintarii institutiilor de invatamant superior (universitar) cu limba de predare in limbile persoanelor apartinand minoritatilor nationale".
    In sensul conventiei, termenul "discriminare" cuprinde "orice distinctie, excludere, limitare sau preferinta care are ca obiect sau ca rezultat suprimarea sau alterarea egalitatii de tratament in ceea ce priveste invatamantul". Prevederile art. 119 alin. (1) din lege nu numai ca nu pot avea ca rezultat "suprimarea sau alterarea egalitatii de tratament in ceea ce priveste invatamantul", ci chiar asigura o asemenea egalitate, din moment ce se prevede expres posibilitatea organizarii de grupe, clase, sectii sau scoli cu predarea in limbile minoritatilor nationale. Cat priveste invatamantul superior, urmeaza a fi observate prevederile art. 118 din lege, care recunosc dreptul persoanelor apartinand minoritatilor nationale "sa studieze si sa se instruiasca in limba materna la toate nivelurile si formele de invatamant", prevederile art. 122 alin. (2) din lege, care inlesnesc in invatamantul medical universitar, in cadrul sectiilor existente, continuarea pregatirii de specialitate in limba materna, prevederile art. 123 din lege, care permit, in invatamantul universitar de stat, organizarea de grupe si sectii cu predarea in limba materna, pentru pregatirea personalului necesar in activitatea didactica si cultural-artistica.
    Aprecierea acestor prevederi sau a altora, care au ca obiect reglementarea dreptului persoanelor apartinand minoritatilor nationale de a invata in limba lor materna si a dreptului de a putea fi instruite in aceasta limba, trebuie insa sa se faca si din perspectiva Conventiei-cadru pentru protectia minoritatilor nationale, ratificata de Romania prin Legea nr. 33 din 29 aprilie 1995. Retin atentia prevederile art. 14 din Conventia-cadru, care, postulind angajamentul partilor de a recunoaste "dreptul oricarei persoane apartinand unei minoritati nationale de a invata limba sa minoritara", precizeaza totodata formele, conditiile si limitele realizarii acestui drept, satisfacute prin prevederile Legii invatamantului.
    5. Prevederile art. 126 alin. (1) din lege, in realitate insa cele ale art. 122 alin. (1), sunt considerate neconstitutionale, prin evocarea art. 32 alin. (3) din Constitutie si a art. 1 pct. 1 din Conventia privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamantului, deoarece ele "exclud instruirea in limbile minoritatilor nationale, in cadrul invatamantului de stat profesional, liceal-tehnic, economic, administrativ, agricol, silvic, agromontan, cat si in invatamantul postliceal". Or, dimpotriva, art. 122 alin. (1) din lege prevede ca, in invatamantul de stat profesional, liceal, tehnic, economic, administrativ, agricol, silvic, agromontan, cat si in invatamantul postliceal, pregatirea de specialitate se face in limba romana, dar "asigurandu-se, in functie de posibilitati, insusirea terminologiei de specialitate si in limba materna". Aceasta din urma precizare, astfel cum ea a fost circumstantiata, este neindoielnic rezonabila, tinand seama atat de specificul acestor tipuri de invatamant, cat si de diversitatea minoritatilor nationale din randul carora provin elevii.
    6. Art. 126 alin. (2) din lege, de fapt art. 122 alin. (2) a fost de asemenea considerat neconstitutional prin prevederile sale, intrucat "limiteaza dreptul de instruire in limbile minoritatilor nationale la invatamantul medical in cadrul sectiilor existente". Considerarea acestor prevederi ca neconstitutionale este vadit eronata, caci, in sensul art. 84 alin. (1) din lege, prin "sectie" urmeaza sa se inteleaga un element al structurii facultatii.
    7. Pentru considerente identice cu cele anterioare au fost calificate ca neconstitutionale prevederile art. 127 din lege, in realitate fiind insa astfel calificate prevederile art. 123 din lege, spunindu-se ca si ele "limiteaza dreptul de instruire in limbile minoritatilor nationale" numai la "pregatirea personalului necesar in activitatea didactica si cultural-artistica". Intr-adevar, potrivit art. 123 din lege: "In invatamantul universitar de stat se pot organiza, la cerere si in conditiile prezentei legi, grupe si sectii cu predarea in limba materna pentru pregatirea personalului necesar in activitatea didactica si cultural-artistica".
    Urmeaza mai intai sa se observe ca prevederile acestui articol corespund intocmai celor ale art. 4 lit. d) din Conventia privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamantului, invocata in sesizari pentru a se demonstra neconstitutionalitatea prevederilor aratate. Conventia a obligat, intre altele, statele semnatare "sa asigure fara discriminare pregatirea pentru profesiunea didactica". Mai mult insa, Legea invatamantului asigura pregatirea personalului necesar si pentru activitatea cultural-artistica. Tinand seama de natura specifica a acestor activitati, posibilitatea de a se crea asemenea grupe si sectii raspunde unor cerinte indeniabile. Textul nu trebuie insa interpretat parcelar, pentru a deduce astfel "limitarea dreptului de instruire in limbile minoritatilor nationale", abstractie facand de faptul ca prin alte prevederi ale legii sunt deschise aceleasi posibilitati. Organizarea unor asemenea grupe si sectii "la cerere" este deplin justificata. Numai astfel constituirea grupelor si a sectiilor cu predarea in limba materna poate corespunde nevoilor reale. Totodata, astfel se da expresie prevederilor art. 3 pct. 1 din Conventia-cadru pentru protectia minoritatilor nationale, potrivit carora orice persoana apartinand unei minoritati nationale are dreptul sa aleaga liber daca sa fie tratata sau nu ca atare.
    8. Neconstitutionalitatea prevederilor art. 128 din lege, in realitate cele ale art. 124, consta, in opinia autorilor sesizarilor, in faptul ca astfel "se ingreuiaza accesul la diferite tipuri si grade de invatamant si in consecinta constituie o discriminare, in sensul art. 1  pct. 1 - 2 din Conventia ratificata prin Decretul nr. 149/1960". Se considera, de asemenea, ca prin aceleasi prevederi "se mai incalca si angajamentul asumat prin art. 12 pct. 3 din Conventia-cadru pentru protectia minoritatilor nationale", conventie care "face parte din categoria actelor normative vizate prin art. 20 din Constitutie".
    Art. 124 din lege prevede urmatoarele: "In invatamantul de toate gradele, concursurile de admitere si examenele de absolvire se sustin in limba romana. Concursuri de admitere si examene de absolvire pot fi sustinute in limba materna la scolile, clasele si specializarile la care predarea se face in limba materna respectiva, in conditiile prezentei legi".
    Comparind prevederile legii cu obiectia de neconstitutionalitate, rezulta ca enuntul din sesizari ignora faptul ca, in conditiile art. 124 din lege, concursurile de admitere si examenele de absolvire pot fi sustinute si in limba materna.
    Sustinerea insa, ca regula, a concursurilor de admitere si a examenelor de absolvire in limba romana apare cu totul justificata. Potrivit art. 13 din Constitutie, in Romania, limba oficiala este limba romana. In sensul art. 14 paragraful 3 din Conventia-cadru pentru protectia minoritatilor nationale, masurile prevazute in paragraful 2 al acestui articol se vor aplica "fara a se aduce atingere invataturii limbii oficiale ori predarii in aceasta limba". Regula sustinerii concursurilor de admitere si a examenelor de absolvire in limba romana este insa in concordanta si cu alte prevederi ale legii, potrivit carora "Limba si literatura romana constituie o proba de concurs" [art. 25 alin. (4), art. 26 alin. (1) din lege], dar, mai inainte de toate, cu prevederile art. 12 alin. (2) din lege, potrivit carora "organizarea si continutul invatamantului nu pot fi structurate dupa criterii exclusiviste si discriminatorii de ordin ideologic, politic, religios sau etnic".
    Prevederile art. 124 din lege nu afecteaza nici "principiul sanselor egale", din moment ce pregatirea in limba romana este asigurata tuturor [art. 8 alin. (1) si (3) din lege].
    9. Art. 124 alin. (2) din lege, in realitate art. 120 alin. (2) din lege, este considerat neconstitutional, intrucat "ingradeste dreptul asigurat prin art. 32 alin. (3) din Constitutie, privind instruirea in limba materna". Art. 120 alin. (2) din lege prevede ca, in invatamantul gimnazial si liceal, Istoria romanilor si Geografia Romaniei se predau si se examineaza in limba romana.
    Obiectia de neconstitutionalitate are la baza acelasi viciu de metoda: textul considerat ca neconstitutional a fost dislocat din sistemul celorlalte reglementari pe care le cuprinde art. 120 din lege. S-a ignorat faptul ca acelasi articol prevede cateva masuri complinitoare. Astfel, Limba si literatura romana se preda in invatamantul primar "dupa programe de invatamant si manuale scolare elaborate in mod special pentru minoritatea respectiva"; in invatamantul primar, Istoria romanilor si Geografia Romaniei se predau in limba materna; "in programele si manualele de Istorie universala si Istoria romanilor se vor reflecta istoria si traditiile minoritatilor nationale din Romania"; "in invatamantul gimnazial se introduce, la cerere, ca disciplina de studiu, Istoria si traditiile minoritatii nationale, cu predare in limba materna".
    II. Cu privire la neconstitutionalitatea unor prevederi prin care se reglementeaza autonomia universitara
    Unele prevederi ale Sectiunii a 7-a din lege, privind "Autonomia universitara", s-au considerat a nu fi "in concordanta cu dispozitiile art. 32 alin. (6) din Constitutie". In acest sens, au fost aduse in atentie prevederile art. 95 alin. (3) art. 95 alin. (4) si art. 96 alin. (2) din Legea invatamantului. Procedandu-se la corectarea necesara, din cauza indicarii eronate a articolelor in discutie, urmeaza a fi examinate prevederile art. 92 alin. (3) si (4), precum si ale art. 93 alin. (2) si (3) din Legea invatamantului.
    Art. 32 alin. (6) din Constitutie prevede ca "autonomia universitara este garantata".
    Art. 92 alin. (2) - (4) din lege precizeaza domeniile autonomiei universitare si continutul acesteia. In contextul prevederilor legii sunt stabilite corelatiile necesare intre continutul autonomiei universitare si atributiile Ministerului Invatamantului, care, astfel cum precizeaza art. 141 alin. (1) din lege, "conduce sistemul national de invatamant".
    1. Potrivit art. 92 alin. (3) din lege, autonomia universitara se realizeaza, intre altele, prin "admiterea candidatilor la studii, pe baza criteriilor generale stabilite de Ministerul Invatamantului", precum si prin "stabilirea, impreuna cu Ministerul Invatamantului si cu alte autoritati publice, agenti economici, organizatii profesionale si patronale recunoscute la nivel national, a domeniilor in care se utilizeaza diplomele si certificatele proprii emise". Necesitatea stabilirii unor "criterii generale pentru admiterea candidatilor la studii" decurge logic din apartenenta tuturor unitatilor si institutiilor de invatamant la un "sistem national de invatamant" [art. 15 alin. (1) din lege], precum si din finalitatea comuna intregului sistem de invatamant (art. 4 din lege). In fine, prevederile in discutie din cuprinsul art. 92 alin. (2) trebuie corelate cu cele ale art. 1 din lege, care consacra "principiile invatamantului democratic" si "drepturi egale de acces la toate nivelurile si formele de invatamant" pentru toti cetatenii. Avand ca prim termen de referinta prevederile art. 16 din Constitutie, care consacra egalitatea in drepturi "fara privilegii si fara discriminari", criteriile generale pentru admiterea candidatilor la studii nu pot fi decat unitare, aceleasi la toate unitatile de invatamant si pentru toti candidatii.
    Stabilirea unor criterii diferite, la unele unitati de invatamant sau pentru unii dintre candidati, ar contraveni nu numai principiul constitutional al egalitatii in drepturi, dar si unora dintre prevederile Conventiei privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamantului, avand ca rezultat "alterarea egalitatii de tratament in ceea ce priveste invatamantul" (art. 1 pct. 1 din Conventie), alterarea egalitatii de posibilitati si de tratament in domeniul invatamantului" (art. 4 din conventie).
    Autonomia universitara nu se poate situa in afara unui asemenea sistem de exigente.
    Stabilirea, impreuna cu Ministerul Invatamantului si cu alte autoritati, agenti sau organizatii, a domeniilor in care se utilizeaza diplomele si certificatele proprii emise de institutiile de invatamant superior" corespunde unor cerinte de ordinul evidentei, intre care: valorizarea uniforma a diplomelor si certificatelor, sprijinirea titularilor de diplome si certificate, in optiunea acestora, la incheierea unor contracte de munca, asigurarea concordantei dintre specialitatea absolventilor si domeniile de activitate economico-sociala.
    2. Conform art. 92 alin. (4) din lege, "In plan financiar, autonomia universitara se realizeaza ca drept de gestionare, potrivit legii si raspunderii personale, a fondurilor alocate de la buget sau provenite din alte surse, inclusiv a veniturilor realizate din taxele in valuta de la studenti si cursanti straini, potrivit criteriilor stabilite de comun acord cu Ministerul Invatamantului".
    Textul este in concordanta cu prevederile titlului VI din lege, din reglementarea caruia rezulta conjugarea principiului sistemului unitar de finantare, de la bugetul de stat, a unitatilor de invatamant, cu principiul descentralizarii gestionarii fondurilor alocate.
    Criteriile unitare de stabilire a taxelor in valuta de la studenti si cursanti straini previn, si sub acest aspect, orice masura discriminatorie intre acestia.
    Drepturile comunitatii universitare n-au fost insa nesocotite, din moment ce criteriile despre care se face vorbire la art. 92 alin. (4) din lege se stabilesc "de comun acord cu Ministerul Invatamantului". Or, "acordul" are ca rezultat emiterea unui act juridic complex, care are la baza egalitatea si concordanta mai multor manifestari de vointa.
    3. Astfel cum precizeaza art. 93 alin. (2) din lege, rectorul se alege de catre senat si se confirma prin ordin al ministrului invatamantului. Prevederile acestea au fost considerate neconstitutionale, intrucat "se stirbeste autonomia universitara". Este insa procedura indeobste admisa, care rezulta si din celelalte prevederi ale art. 93 alin. (2), de validare a alegerilor de catre un organ ierarhic superior sau de un organ anume constituit in acest scop. Confirmarea este necesara nu numai pentru verificarea respectarii procedurilor democratice de alegere, instituite prin art. 93 alin. (1) din lege, dar si pentru verificarea indeplinirii conditiilor pentru alegere: persoana sa faca parte dintre membrii comunitatii universitare si sa nu ocupe functia de rector mai mult de doua mandate succesive.
    4. Potrivit art. 93 alin. (3) din lege, ministrul invatamantului poate suspenda din functie, din motive justificate, pe rectorul institutiei de invatamant superior, de stat sau particular, acreditate. Prevederile art. 93 alin. (3) din lege au fost considerate neconstitutionale, pentru ca si ele "constituie stirbiri ale autonomiei universitare", mai ales ca "sunt concepute atat pentru invatamantul universitar de stat, cat si pentru cel particular".
    Dintr-un inceput, obiectiunea ignora faptul ca sistemul national de invatamant cuprinde, potrivit art. 15 alin. (2) din lege, si unitatile si institutiile de invatamant particulare, precum si faptul ca exercitarea de catre Ministerul Invatamantului a unora dintre atributiile prevazute de art. 141 din lege presupune posibilitatea luarii masurilor corespunzatoare si legale fata de persoanele vinovate. Dar posibilitatea suspendarii din functie a rectorului nu poate fi considerata ca prerogativa de natura "sa stirbeasca autonomia universitara", intrucat cel suspendat se poate adresa instantei judecatoresti, iar in sensul art. 93 alin. (2) din lege, rectorul poate fi revocat din functie numai de catre senatul universitatii, prin aceeasi procedura folosita la numire.
    III. Cu privire la neconstitutionalitatea unor prevederi prin care se reglementeaza baza materiala a invatamantului
    1. Sunt considerate neconstitutionale prevederile art. 171 alin. (1) din lege, care "violeaza art. 41 si 135 din Constitutie, atunci cand prevad ca baza materiala a invatamantului de stat consta din intreg activul patrimonial al Ministerului Invatamantului, al institutiilor si unitatilor de invatamant si de cercetare stiintifica din sistemul de invatamant existent la data intrarii in vigoare a legii."
    De fapt, sunt reproduse astfel, partial, prevederile art. 166 alin. (1) din lege si acestea urmeaza sa fie verificate sub aspectul constitutionalitatii.
    "Legea - se spune in motivarea obiectiei de neconstitutionalitate - nu face nici o diferentiere sub aspectul asigurarii bazei materiale, desi provenienta spatiilor pentru procesul de invatamant, bibliotecilor, statiunilor didactice si de cercetare, atelierelor scolare, fermele didactice, gradinilor botanice, terenurilor agricole, caminelor, internatelor etc. , trebuia sa fi antrenat tratament legislativ diferentiat, din moment ce Constitutia garanteaza dreptul de proprietate si creantele asupra statului". Multe din bunurile care in prezent apartin bazei materiale a invatamantului de stat - se arata in continuare - "au fost luate de statul comunist prin desfiintarea invatamantului particular si a celui confesional", asa incat "prin reinfiintarea acestor forme de invatamant era de asteptat sa se faca si  retrocedarea drepturilor cotropite". Dar, in locul restituirii bunurilor catre adevaratii proprietari, "prin dispozitia luata s-a facut o noua nationalizare, masura care este vadit neconstitutionala".
    Intr-adevar, art. 41 alin. (1) din Constitutie garanteaza dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului. Astfel cum constant a decis Curtea Constitutionala (de exemplu, prin Decizia nr. 4 din 3 iulie 1992, Decizia nr. 3 din 2 februarie 1993, Decizia nr. 23 din 27 aprilie 1993, Decizia nr. 127 din 16 noiembrie 1994, Decizia nr. 134 din 6 decembrie 1994), in conformitate cu regimul constitutional al dreptului de proprietate instituit prin Constitutie, nationalizarea este o masura neconstitutionala. Dar suprematia dispozitiilor constitutionale, prevazuta de art. 51 din Constitutie, se aplica exclusiv legilor si altor reglementari in vigoare sub imperiul Constitutiei actuale. Pe baza acestui criteriu, nu se poate constata violarea de catre o lege anterioara Constitutiei actuale a unor reguli instituite de aceasta Constitutie. Prin aplicarea criteriului ierarhic al suprematiei Constitutiei fata de o lege anterioara ar insemna sa se confere regimului constitutional actual un efect retroactiv, cu incalcarea principiului neretroactivitatii legilor, prevazut de art. 15 alin. (2) din Constitutie.
    In considerarea suprematiei Constitutiei si a principiului neretroactivitatii, o lege poate fi apreciata numai in functie de regimul constitutional sub imperiul caruia ea a fost adoptata, inclusiv in ce priveste posibilitatea controlului constitutionalitatii ei.
    2. S-a considerat, de asemenea, ca baza materiala la care se refera art. 171 alin. (3) din lege, in realitate art. 166 alin. (3) din lege, "realizata din fondurile institutiilor si intreprinderilor de stat", ar fi trebuit "sa se atribuie acestor institutii sau societati comerciale si sa nu se reintegreze in patrimoniul Ministerului Invatamantului".
    Fata de aceasta obiectie de neconstitutionalitate, sunt reiterabile unele dintre considerentele aratate in legatura cu regimul juridic al proprietatii si consecintele ce decurg din conflictul intertemporal dintre legi.
    Dar, astfel cum a fost formulata obiectia, ea evoca nu o problema de neconstitutionalitate, ci una de oportunitate legislativa, a carei apreciere nu apartine competentei Curtii Constitutionale.
    IV. Cu privire la neconstitutionalitatea prevederilor art. 9 alin. (1) din Legea invatamantului
    Art. 9 alin. (1) din lege prevede urmatoarele: "Planurile invatamantului primar, gimnazial, liceal si profesional includ religia ca disciplina scolara. In invatamantul primar religia este disciplina obligatorie, in invatamantul gimnazial este optionala, iar in invatamantul liceal si profesional este facultativa. Elevul, cu acordul parintelui sau tutorelui legal instituit, alege pentru studiu religia si confesiunea".
    Obiectia de neconstitutionalitate priveste numai cea de-a doua teza din cuprinsul art. 9 alin. (1), anume faptul ca in invatamantul primar "religia este disciplina obligatorie". Prin aceasta - se arata in sesizare - sunt incalcate: a) prevederile art. 1 alin. (3) din Constitutie referitoare la principiul "liberei dezvoltari a personalitatii umane"; b) prevederile art. 26 alin. (2) din Constitutie, care consacra "dreptul persoanei fizice de a dispune de ea insasi"; c) prevederile art. 29 alin. (1) si (2) din Constitutie, "care se refera la libertatea de constiinta"; d) prevederile art. 45 alin. (5) din Constitutie, "care se refera la obligatia autoritatilor publice de a contribui la asigurarea conditiilor pentru participarea libera a tinerilor la viata politica, sociala, economica, culturala si sportiva a tarii".
    Prevederile contestate sub aspectul constitutionalitatii urmeaza a fi examinate prin prisma catorva norme cuprinse in legea fundamentala, precum si in Declaratia Universala a Drepturilor Omului, in pacte si in conventii internationale, care sunt direct incidente. Astfel, potrivit art. 32 alin. (7), teza finala din Constitutie, "in scolile de stat, invatamantul religios este organizat si garantat prin lege"; potrivit art. 29 alin. (1), teza finala din Constitutie, "nimeni nu poate fi constrans sa adopte o opinie ori sa adere la o credinta religioasa, contrare convingerilor sale"; potrivit art. 29 alin. (6) din Constitutie, "parintii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educatia copiilor minori a caror raspundere le revine". In sensul art. 18 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, orice om are dreptul la libertatea gandirii, de constiinta si religie, acest drept incluzand libertatea de a-si schimba religia sau convingerea, precum si libertatea de a-si manifesta religia sau convingerea si prin invatatura; art. 18 alin. (1) din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice cuprinde o reglementare identica, dar, in alin. 2, se mai adauga ca "nimeni nu va fi supus vreunei constrangeri putand aduce atingere libertatii sale de a avea sau de a adopta o religie sau o convingere la alegerea sa"; prin art. 13 pct. 3 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, statele-parti la acest pact s-au angajat sa respecte libertatea parintilor si, atunci cand este cazul, a tutorilor legali, de "a asigura educatia religioasa si morala a copiilor lor in conformitate cu propriile lor convingeri"; art. 9 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului cuprinde o reglementare similara cu cea din art. 18 al Declaratiei Universale a Drepturilor Omului si cu cea din art. 18 alin. (1) al Pactului international cu privire la drepturile civile si politice.
    In esenta, toate aceste prevederi din Declaratia Universala a Drepturilor Omului din pacte si conventii internationale sunt reluate de art. 29 alin. (1) si alin. (6) din Constitutia Romaniei.
    Asa fiind, prevederile art. 9 alin. (1) din Legea invatamantului nu pot fi interpretate decat in stricta conformitate cu cele ale art. 29 din Constitutie, in sensul carora "nimeni nu poate fi constrans sa adopte o opinie ori sa adere la o credinta religioasa contrare convingerilor sale" si "parintii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educatia copiilor minori a caror raspundere le revine". O alta interpretare ar fi vadit neconstitutionala.
    Art. 9 alin. (1), teza finala din Legea invatamantului, permite insa o interpretare conforma prevederilor constitutionale: Elevul, cu acordul parintelui sau tutorelui legal instituit, alege pentru studiu religia si confesiunea". Dreptul de "a alege" semnifica si posibilitatea de a nu avea nici o optiune religioasa. Iar "alegerea", cu "acordul parintelui sau al tutorelui legal instituit", asigura dreptul reprezentantilor legali ai copilului de a decide, potrivit propriilor convingeri, in legatura cu educatia copiilor minori, ca expresie a autoritatii parintesti.
    Introducerea in invatamantul primar a religiei, ca "disciplina obligatorie", nu inseamna obligativitatea religiei pentru elevi, nesocotindu-se dreptul parintelui sau al tutorelui de a asigura educatia copiilor minori potrivit propriilor convingeri. Prin coroborarea tezei a doua cu cea finala din structura art. 9 alin. (1) rezulta ca "obligativitatea" priveste includerea religiei ca disciplina in planurile de invatamant, religia si confesiunea ramanand sa fie alese sau nu.
    Prevederile art. 9 alin. (1) din Legea invatamantului sunt deci constitutionale, sub rezerva respectarii dispozitiilor art. 29 alin. (1) si alin. (6) din Constitutie.
    Avand in vedere considerentele expuse, in temeiul prevederilor art. 1 alin. (3), art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 20, art. 26 alin. (2), art. 29 alin. (1), (2) si (6), art. 32 alin. (2), (3) si (6), art. 41, art. 45 alin. (5) si art. 135 din Constitutie, precum si ale prevederilor art. 144, lit. a) din Constitutie si ale art. 20 alin. (2) si (3) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Prevederile art. 8 alin. (1), art. 92 alin. (3) si (4), art. 93 alin. (2) si (3), art. 118, art. 119 alin. (1), art. 120 alin. (2), art. 122 alin. (1) si (2), art. 123, art. 124, art. 158 alin. (1) si art. 166 alin. (1) si (3) din Legea invatamantului sunt constitutionale.
    2. Prevederile art. 9 alin. (1) din Legea invatamantului sunt constitutionale numai daca se respecta, conform art. 29 alin. (1) si (6) din Constitutie, dreptul parintilor sau tutorilor de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educatia copiilor minori a caror raspundere le revine.
    3. Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Deliberarea a avut loc la data de 18 iulie 1995 si la ea au participat: Ioan Muraru, presedinte, Costica Bulai, Mihai Constantinescu, Ioan Deleanu, Antonio Iorgovan, Lucian Stangu si Victor Dan Zlatescu, judecatori.


               PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
               prof. univ. dr. IOAN MURARU

                        Magistrat asistent
                        Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 72/1995

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 72 din 1995
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 72/1995
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu