DECIZIE Nr.
716 din 1 iunie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 470 din 8 iulie 2010
Ion Predescu - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale,
excepţie ridicată de Jenică Danciu în Dosarul nr. 40.446/3/2008 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
excepţiei. Lipseşte partea Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Autorul excepţiei solicită admiterea acesteia, arătând
că textul de lege criticat creează un tratament juridic diferenţiat, sub
aspectul calculului dreptului la pensie, între persoane aflate în aceeaşi
situaţie de fapt, respectiv cele care au urmat cursurile universitare la zi.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că textul de lege se
aplică în mod egal tuturor persoanelor care se încadrează în ipoteza normei de
lege, astfel că nu contravine principiului egalităţii în drepturi a
cetăţenilor.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 29 aprilie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 40.446/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte
de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Excepţia
a fost ridicată de Jenică Danciu cu prilejul soluţionării unei acţiuni civile
având ca obiect recalcularea pensiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că art. 38 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
este contrar prevederilor art. 16 şi art. 47 alin. (1) din Constituţie. In
acest sens, arată că, dacă legiuitorul a înţeles să acorde beneficiul
asimilării perioadei cursurilor de zi ale facultăţii stagiului de cotizare,
acordând un punctaj la calcularea pensiei pentru această perioadă, atunci de
acest beneficiu ar trebui să se bucure toate persoanele care au urmat astfel de
cursuri. Or, art. 38 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 înlătură în mod
discriminatoriu acest beneficiu pentru cei care au urmat cursurile de zi, dacă,
pe baza efortului propriu, suplimentar, în această perioadă au lucrat şi ca
salariaţi pentru asigurarea întreţinerii personale.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă şi asigurări sociale consideră că textele de
lege criticate sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie,
dar nu şi celor ale art. 47 din acelaşi act normativ fundamental, despre care
arată că nu au incidenţă în speţă.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.
Avocatul Poporului arată
că textele de lege criticate sunt neconstituţionale, contravenind principiului
egalităţii în drepturi a cetăţenilor.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 38 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, dispoziţii
potrivit cărora „Persoanele prevăzute la alin. (1) beneficiază de perioadele
asimilate, dacă în aceste perioade nu au realizat stagii de cotizare în
condiţiile prezentei legi."
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege este
contrar textelor din Constituţie cuprinse în art. 16 alin. (1) referitor la
egalitatea în drepturi şi art. 47 alin. (1) privind nivelul de trai.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textul de lege criticat face parte din ansamblul reglementării
privind perioadele asimilate care se iau în calcul la stabilirea pensiei ca
stagiu de cotizare. Aşa cum rezultă din prevederile art. 38 din Legea nr.
19/2000, care stabilesc care sunt aceste perioade asimilate şi condiţiile în
care se acordă, coroborate cu dispoziţiile art. 78 alin. (5) din acelaşi act
normativ, la perioadele de stagiu de cotizare realizate de asigurat se adaugă
fie perioadele când acesta a beneficiat de drepturi de asigurări sociale, cu
excepţia celor prevăzute de lege, fie cele când a urmat cursurile de zi ale
învăţământului universitar sau cele când a satisfăcut stagiul militar. Pentru
toate aceste perioade se acordă un punctaj fix stabilit de lege.
Aceste perioade asimilate sunt un beneficiu acordat de
legiuitor, în virtutea dreptului pe care acesta îl are, potrivit art. 47 alin.
(2) din Constituţie, de a stabili conţinutul, limitele şi condiţiile acordării
dreptului la pensie. In temeiul acestor prerogative constituţionale,
legiuitorul a prevăzut că acest beneficiu nu se acordă persoanelor care în
perioadele asimilate au realizat şi un stagiu de cotizare. Aceasta apare ca o
consecinţă logică, având în vedere că perioada asimilată este, în esenţă, doar o
ficţiune creată de legiuitor în favoarea asiguraţilor, astfel că aceasta nu
poate fi suprapusă, cu efectul cumulării, cu perioada de stagiu efectiv
realizată în aceeaşi perioadă de timp. Eventualele excepţii de la această
regulă nu pot fi prevăzute decât de legiuitor, în considerarea situaţiilor
particulare avute în vedere, care justifică un tratament juridic diferenţiat,
iar Curtea Constituţională, potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, nu poate completa sau modifica textul de lege criticat, aşa cum în
realitate intenţionează autorul excepţiei de neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale,
excepţie ridicată de Jenică Danciu în Dosarul nr. 40.446/3/2008 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 1 iunie 2010.
PREŞEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea