Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 71 din  8 februarie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) si art. 9 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice, art. 3 alin. (3), art. 5 alin. (6), art. 6 alin. (2) si (3), art. 7, art. 11 alin. (3) si (5), art. 13 alin. (2) si art. 22 alin. (4) din Legea nr. 43/2003 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, art. 21, art. 88 alin. 1 lit. a), b), c) si d) si art. 153 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, art. 121 alin. (1) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, art. 91 alin. (2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, art. 2, art. 21 alin. (4), art. 26 alin. (4) si art. 27 din Legea partidelor politice nr. 14/2003, art. 75 alin. (2) si art. 78 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 380 din  5 mai 2005


SmartCity3


    Ioan Vida               - presedinte
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Aspazia Cojocaru        - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Ion Predescu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Dana Titian             - procuror
    Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) si art. 9 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice, art. 3 alin. (3), art. 5 alin. (6), art. 6 alin. (2) si (3), art. 7, art. 11 alin. (3) si (5), art. 13 alin. (2) si art. 22 alin. (4) din Legea nr. 43/2003 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, art. 21, art. 88 alin. 1 lit. a), b), c) si d), art. 117 alin. 3, art. 149 si art. 153 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, art. 2, art. 21 alin. (4), art. 26 alin. (4), art. 27 din Legea partidelor politice nr. 14/2003, art. 49 alin. (2) si art. 54 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, exceptie ridicata de Partidul Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Buna in Dosarul nr. 4/P/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
    La apelul nominal raspund autorul exceptiei, prin reprezentant Ion Antonescu, si partile Elena Lupu, Stefan Oprea, Livia Dima, lipsind partea Steluta Safta-Lambru, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Magistratul-asistent informeaza completul de judecata ca reprezentantul autorului exceptiei a depus o cerere prin care solicita scoaterea cauzei de pe rolul Curtii si inaintarea catre Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila, in scopul completarii dosarului cu anumite inscrisuri a caror lipsa a constatat-o.
    Presedintele acorda cuvantul pe cererea formulata.
    Reprezentantul autorului exceptiei si partile prezente solicita admiterea cererii.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a cererii.
    Curtea respinge cererea formulata de reprezentantul autorului exceptiei.
    Presedintele constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe fond.
    Reprezentantul autorului exceptiei sustine oral notele scrise depuse la instanta care a sesizat Curtea Constitutionala, solicitand admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Partile prezente solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca prin Decizia nr. 517 din 25 noiembrie 2004 Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra acestei exceptii, in sensul respingerii ei.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 17 august 2004, pronuntata in Dosarul nr. 4/P/2000, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) si art. 9 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice, art. 3 alin. (3), art. 5 alin. (6), art. 6 alin. (2) si (3), art. 7, art. 11 alin. (3) si (5), art. 13 alin. (2) si art. 22 alin. (4) din Legea nr. 43/2003 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, art. 21, art. 88 alin. 1 lit. a), b), c) si d), art. 117 alin. 3, art. 149 si art. 153 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, art. 21 alin. (4), art. 26 alin. (4) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, art. 49 alin. (2) si art. 54 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, exceptie ridicata de Partidul Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Buna intr-o cauza avand ca obiect solutionarea cererii de reinregistrare a acestui partid politic.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul sustine ca prevederile legale criticate incalca dispozitiile urmatoarelor articole din Constitutie: art. 1, 4, 8, 10, 11, 15, 16, 20, 21, 24, art. 27 alin. (1), art. 28, art. 30 alin. (1), (2) si (3), art. 31, 36, art. 37 alin. (1), art. 40, 44, 45, 46, 47, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, art. 124 alin. (2), art. 126 alin. (1) si (6), art. 129, 131, 132, 133, 135, 136, 137, art. 142 alin. (1), art. 146, 148, 149, 151 si art. 154 alin. (1).
    Autorul invoca, de asemenea, incalcarea urmatoarelor dispozitii din acte internationale ori a actelor internationale in integralitatea lor: Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale; Protocolul nr. 11 si Protocolul nr. 12 aditionale la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale; art. 1, 3 si 5 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale; art. 8, 9, 10, 21, 28 si 30 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului; Pactul international cu privire la drepturile civile si politice; art. 2, 3, 5 si 6 din Conventia internationala privind eliminarea tuturor formelor de discriminare, precum si capitolul IV "Solidaritate" din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia pentru urmatoarele motive: sintagma cuprinsa in art. 9 alin. (1) din Legea nr. 90/2003, potrivit careia "vor fi transmise in conformitate cu art. 52 alin. 1 din Decretul nr. 31/1954 privitor la persoanele fizice si persoanele juridice", "constituie o mare gafa a puterii legislative, care, desi avea acte normative promulgate in noua ordine de drept, de dupa Revolutia din 1989, a preferat totusi un act lovit de nulitate de pe timpul regimului totalitar"; art. 6 alin. (2) din Legea nr. 43/2003 "situeaza partidele politice mai presus de lege, contravenind art. 16 din Constitutie"; art. 5 alin. (6) din Legea nr. 43/2003 contravine art. 1 si 56 din Constitutie, intrucat "intentia de a ascunde identitatea donatorului contravine grav transparentei in care trebuie sa vedem cum se alimenteaza si de catre cine conturile unui partid politic"; art. 21 alin. (4) din Legea nr. 14/2003 incalca dispozitiile art. 1 alin. (3) si (4), art. 11, 20, 21, 24, 54, 57, in general, si ale art. 124 alin. (2), art. 126 alin. (1), art. 129, art. 131 alin. (1), art. 133 alin. (1), art. 142 alin. (1), art. 148 si 149 din Constitutie, in special, deoarece "prin acesta puterea legislativa limiteaza drepturile puterii judecatoresti, impiedicand justitiabilii sa beneficieze de dispozitiile art. 129 din Constitutie cu privire la folosirea cailor de atac"; art. 26 alin. (4) din Legea nr. 14/2003 incalca dispozitiile art. 11 alin. (1) si (2), art. 20 alin. (1) si (2), art. 21 alin. (3), art. 24 alin. (1) si (2), art. 27 alin. (1), art. 37 alin. (1), art. 40 alin. (1), art. 124 alin. (2), art. 126 alin. (1) si (6), art. 131 alin. (1), art. 133 alin. (1), art. 142 alin. (1), art. 148 alin. (2), art. 154 alin. (1) din Constitutie, intrucat "interzic justitiabililor calea de atac a recursului si favorizeaza inregistrarea partidelor politice dupa criteriile intereselor de grup"; art. 2 din Legea nr. 14/2003 aduce atingere art. 154 alin. (1) raportat la art. 148 alin. (2) din Constitutie "prin omisiunea de a se prevedea, in continutul sau, obligatia de a promova valorile solidaritatii". Celelalte texte de lege criticate sunt raportate la articolele din Constitutie, fara a se arata in ce consta pretinsa incalcare a dispozitiilor din Legea fundamentala.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila opineaza in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, iar "faptul ca anumite texte de lege nu ar constitui solutia cea mai buna pentru reglementarea anumitor raporturi sociale nu poate fi cenzurat pe calea controlului de constitutionalitate".
    Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
    Autorul exceptiei sustine ca textele criticate din Legea nr. 90/2003 incalca o serie de articole din Constitutie, pe care le enumera, fara a arata in ce consta aceasta incalcare. Art. 1 alin. (2) din actul normativ mentionat este in concordanta cu articolele din Constitutie pretins incalcate, deoarece numai partidele politice constituite in conformitate cu Legea nr. 14/2003 pot beneficia de prevederile Legii nr. 90/2003, si nu orice organizatie autointitulata "partid".
    Criticile aduse prevederilor Legii nr. 43/2003 nu sunt intemeiate, intrucat de scutirea de impozite si taxe prevazuta de art. 3 alin. (3) beneficiaza toate partidele politice legal inregistrate, fara nici o discriminare. Legiuitorul are libertatea, in concordanta cu art. 139 din Constitutie, de a stabili impozite si taxe, precum si scutirea de la plata acestora. Reglementarile cuprinse in art. 5 alin. (6), art. 6 alin. (2) si (3) si in art. 7 din Legea nr. 43/2003 au ca scop asigurarea unei transparente depline in privinta surselor de finantare si a resurselor de care beneficiaza partidele politice, inclusiv prin acordarea de sprijin financiar de la bugetul de stat, sub forma subventiei pentru campania electorala.
    Prevederile art. 11 din Legea nr. 43/2003 au fost abrogate prin Legea nr. 90/2003, astfel incat nu mai pot face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate.
    Dispozitiile art. 21 alin. (4) si ale art. 26 alin. (4) din Legea nr. 14/2003 sunt in concordanta cu dispozitiile art. 126 alin. (2) si ale art. 129 din Constitutie, legiuitorul avand competenta de a stabili caile de atac care sunt puse la dispozitia partilor intr-un proces.
    Art. 75 alin. (1) si (2) din Legea nr. 47/1992 asigura totala independenta financiara a Curtii Constitutionale, deoarece aceasta isi aproba propriul buget, pe care il trimite Guvernului pentru a fi inclus in proiectul bugetului de stat, care este supus si aprobarii Parlamentului, fiind exclusa orice ingerinta din partea Guvernului.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
    Asupra dispozitiilor art. 21 alin. (4) si ale art. 26 alin. (4) din Legea nr. 14/2003 Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 65/2004 si prin Decizia nr. 230/2004, exceptiile fiind ridicate de acelasi autor. Considerentele retinute de Curte in aceste decizii isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
    Celelalte dispozitii legale criticate nu au legatura cu solutionarea cauzei, in raport cu obiectul acesteia, asa incat exceptia urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila, in temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
    Dispozitiile art. 21 alin. (4) si ale art. 26 alin. (4) din Legea nr. 14/2003 nu aduc atingere art. 21 si 129 din Constitutie, intrucat accesul la justitie presupune accesul la mijloacele procedurale prin care justitia se infaptuieste, dar nu intotdeauna trebuie sa fie asigurat la toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac. In acest sens Curtea s-a pronuntat prin deciziile nr. 119/2003, nr. 65/2004 si nr. 230/2004.
    Art. 11 alin. (3) din Legea nr. 43/2003 a fost abrogat prin Legea nr. 90/2003, prin urmare in privinta acestui text de lege exceptia este inadmisibila. Celelalte dispozitii legale criticate nu aduc atingere dispozitiilor din Legea fundamentala invocate.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile reprezentantului autorului exceptiei si ale partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 1 alin. (2) si art. 9 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 200 din 27 martie 2003, art. 3 alin. (3), art. 5 alin. (6), art. 6 alin. (2) si (3), art. 7, art. 11 alin. (3) si (5), art. 13 alin. (2) si art. 22 alin. (4) din Legea nr. 43/2003 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 54 din 30 ianuarie 2003, art. 21, art. 88 alin. 1 lit. a), b), c) si d), art. 117 alin. 3, art. 149 si art. 153 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 2, art. 21 alin. (4), art. 26 alin. (4), art. 27 din Legea partidelor politice nr. 14/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 25 din 17 ianuarie 2003, art. 49 alin. (2) si art. 54 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 187 din 7 august 1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Cu privire la textele de lege criticate se impun urmatoarele observatii:
    - la data sesizarii Curtii Constitutionale, art. 11 alin. (3) din Legea nr. 43/2003 era abrogat expres prin art. 12 din Legea nr. 90/2003, fara ca dispozitiile sale sa fie preluate;
    - ulterior datei la care a fost sesizata Curtea Constitutionala, art. 21, art. 149 si art. 153 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, au fost abrogate expres prin art. 133 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 576 din 29 iunie 2004. Dispozitiile art. 21 si art. 153 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 nu au fost preluate in continutul Legii nr. 304/2004. Dispozitiile art. 149 din Legea nr. 92/1992 au fost preluate cu modificari si completari in art. 121 alin. (1) din Legea nr. 304/2004;
    - ulterior datei la care a fost sesizata Curtea Constitutionala, dispozitiile art. 117 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 au fost abrogate expres prin art. 107 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 576 din 29 iunie 2004. Continutul acestuia a fost preluat in art. 91 alin. (2) din Legea nr. 303/2004;
    - ulterior datei la care a fost sesizata Curtea Constitutionala, dispozitiile art. 88 alin. 1 lit. a), b), c) si d) din Legea nr. 92/1992 au fost abrogate expres prin art. 72 alin (2) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 599 din 2 iulie 2004. Continutul art. 88 alin. 1 lit. a), b), c) si d) se regaseste in art. 36 alin. (1) din Legea nr. 317/2004, cu exceptia sintagmei criticate de autorul exceptiei, "la recomandarea ministrului justitiei", care nu a fost preluata;
    - la data sesizarii Curtii Constitutionale, Legea nr. 47/1992 suferise modificari si completari prin Legea nr. 232/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 502 din 3 iunie 2004, fiind, prin urmare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004. Solutia legislativa cuprinsa in art. 49 alin. (2) si art. 54 s-a pastrat in esenta, fiind cuprinsa in art. 75 alin. (2) si art. 78 din Legea nr. 47/1992, republicata.
    Ca urmare a modificarilor legislative mentionate mai sus, Curtea se va pronunta asupra dispozitiilor art. 1 alin. (2) si art. 9 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice, art. 3 alin. (3), art. 5 alin. (6), art. 6 alin. (2) si (3), art. 7, art. 11 alin. (3) si (5), art. 13 alin. (2) si art. 22 alin. (4) din Legea nr. 43/2003 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, art. 21, art. 88 alin. 1 lit. a), b), c) si d) si art. 153 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, art. 121 alin. (1) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, art. 91 alin. (2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, art. 2, art. 21 alin. (4), art. 26 alin. (4), art. 27 din Legea partidelor politice nr. 14/2003, art. 75 alin. (2) si art. 78 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.
    Aceste dispozitii sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind neconstitutionale in raport cu prevederile art. 1 privitor la statul roman, art. 4 privitor la unitatea poporului si egalitatea intre cetateni, art. 8 referitor la pluralismul si partidele politice, art. 10 privitor la relatii internationale, art. 11 referitor la dreptul international si dreptul intern, art. 15 referitor la universalitate, art. 16 referitor la egalitatea in drepturi, art. 20 referitor la tratatele internationale privind drepturile omului, art. 21 referitor la accesul liber la justitie, art. 24 referitor la dreptul la aparare, art. 27 alin. (1) referitor la inviolabilitatea domiciliului, art. 28 privitor la secretul corespondentei, art. 30 alin. (1) referitor la libertatea de exprimare, art. 30 alin. (2) privitor la interzicerea cenzurii si art. 30 alin. (3) referitor la libertatea presei, art. 31 privitor la dreptul la informatie, art. 36 privitor la dreptul de vot, art. 37 alin. (1) privitor la dreptul de a fi ales, art. 40 referitor la dreptul de asociere, art. 44 privitor la dreptul de proprietate privata, art. 45 referitor la libertatea economica, art. 46 privitor la dreptul la mostenire, art. 47 referitor la nivelul de trai, art. 49 privitor la protectia copiilor si a tinerilor, art. 50 referitor la protectia persoanelor cu handicap, art. 51 privitor la dreptul de petitionare, art. 52 referitor la dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica, art. 53 privitor la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, art. 54 referitor la fidelitatea fata de tara, art. 55 privitor la apararea tarii, art. 56 privitor la contributii financiare, art. 57 referitor la exercitarea drepturilor si a libertatilor, art. 124 alin. (2) privitor la unicitatea, impartialitatea si egalitatea justitiei, art. 126 alin. (1) referitor la instantele judecatoresti si art. 126 alin. (6) referitor la controlul judecatoresc al actelor administrative, art. 129 privitor la folosirea cailor de atac, art. 131 referitor la rolul Ministerului Public, art. 132 referitor la statutul procurorilor, art. 133 privitor la rolul si structura Consiliului Superior al Magistraturii, art. 135 privitor la economia Romaniei, art. 136 privitor la proprietate, art. 137 privitor la sistemul financiar, art. 142 alin. (1) referitor la Curtea Constitutionala, art. 146 privitor la atributiile Curtii Constitutionale, art. 148 privitor la integrarea in Uniunea Europeana, art. 149 referitor la aderarea la Tratatul Atlanticului de Nord, art. 151 privitor la procedura de revizuire a Constitutiei si ale art. 154 alin. (1) privitor la conflictul temporal de legi.
    Autorul invoca, de asemenea, incalcarea urmatoarelor dispozitii din acte internationale ori a actelor internationale in integralitatea lor: Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale; Protocolul nr. 11 si Protocolul nr. 12 aditionale la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale; art. 1 privitor la protectia proprietatii, art. 3 referitor la dreptul la alegeri libere si art. 5 privitor la raportarea la conventie din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale; art. 8, 9, 10, 21, 28 si 30 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului; Pactul international cu privire la drepturile civile si politice; art. 2, 3, 5 si 6 din Conventia internationala privind eliminarea tuturor formelor de discriminare, precum si capitolul IV "Solidaritate" din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca art. 1 alin. (2) si art. 9 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice, precum si art. 3 alin. (3), art. 5 alin. (6), art. 6 alin. (2) si (3), art. 7, art. 11 alin. (5), art. 13 alin. (2) si art. 22 alin. (4) din Legea nr. 43/2003 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale sunt norme juridice care se aplica partidelor politice care au fost deja inregistrate in conditiile legii, or cauza in care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate are ca obiect solutionarea cererii de reinregistrare a Partidului Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Buna, asa incat exceptia de neconstitutionalitate a textelor de lege mentionate urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila, in temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit caruia "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia".
    Anterior datei la care Curtea Constitutionala a fost sesizata, dispozitiile art. 11 alin. (3) din Legea nr. 43/2003 au fost abrogate, iar solutia legislativa cuprinsa in acestea nu a fost preluata. Asa fiind, in temeiul prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, exceptia de neconstitutionalitate a art. 11 alin. (3) din Legea nr. 43/2003 urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
    Dispozitiile art. 21 si ale art. 153 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca au fost abrogate expres dupa data la care Curtea Constitutionala a fost sesizata, fara ca solutia legislativa continuta de acestea sa fie preluata, asa incat exceptia de neconstitutionalitate a textelor de lege mentionate urmeaza a fi respinsa ca devenita inadmisibila.
    Cu privire la dispozitiile art. 88 alin. 1 lit. a), b), c) si d) din Legea nr. 92/1992, Curtea retine ca acestea au fost abrogate expres dupa data sesizarii Curtii Constitutionale, fiind preluate partial in art. 36 alin. (1) din Legea nr. 317/2004. Sintagma criticata de autorul exceptiei nu a fost preluata, asa incat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 alin. 1 lit. a), b), c) si d) din Legea nr. 92/1992 urmeaza a fi respinsa ca devenita inadmisibila.
    Curtea observa ca dispozitiile art. 121 alin. (1) din Legea nr. 304/2004, ale art. 91 alin. (2) din Legea nr. 303/2004, ale art. 75 alin. (2) si ale art. 78 din Legea nr. 47/1992 nu au incidenta in cauza, asa incat exceptia de neconstitutionalitate a textelor de lege mentionate urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila, in temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate adusa dispozitiilor art. 2 din Legea nr. 14/2003, Curtea constata ca aceasta vizeaza faptul ca textul de lege, in continutul sau, omite sa prevada "obligatia de a promova valorile solidaritatii". Asadar, se are in vedere o omisiune legislativa, or, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului. In consecinta, exceptia de neconstitutionalitate a art. 2 din Legea nr. 14/2003 urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
    Curtea observa ca autorul exceptiei a mai invocat in acelasi dosar al instantei de fond, respectiv Dosarul nr. 4/P/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 21 alin. (4) si ale art. 26 alin. (4) din Legea nr. 14/2003, prevalandu-se de aceleasi dispozitii constitutionale si aceeasi motivare ca in prezenta cauza. Astfel, in urma sesizarii sale, Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 230 din 25 mai 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 677 din 28 iulie 2004, asupra constitutionalitatii art. 21 alin. (4) si a art. 26 alin. (4) din Legea nr. 14/2003, respingand critica de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
    Avand in vedere aceste aspecte, precum si faptul ca in jurisprudenta sa, asa cum reiese si din Decizia nr. 169 din 2 noiembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 151 din 12 aprilie 2000, Curtea Constitutionala a statuat ca aceleasi parti si pentru aceleasi motive nu pot reitera exceptia de neconstitutionalitate, intrucat s-ar incalca autoritatea lucrului judecat, exceptia de neconstitutionalitate ce priveste dispozitiile art. 21 alin. (4) si ale art. 26 alin. (4) din Legea nr. 14/2003 urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
    Curtea retine ca dispozitiile art. 27 din Legea nr. 14/2003, potrivit carora "In fiecare an preelectoral partidele politice sunt obligate sa-si actualizeze listele de membri, cu respectarea cerintelor prevazute la art. 19 alin. (3) si (4). Listele actualizate vor fi depuse la Tribunalul Bucuresti pana la data de 31 decembrie a acelui an", au fost adoptate in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "Partidele politice se constituie si isi desfasoara activitatea in conditiile legii [...]", fara a aduce atingere prevederilor constitutionale si dispozitiilor din actele internationale invocate de autorul exceptiei. Scopul acestor prevederi legale este confirmarea, in fiecare an preelectoral, a indeplinirii uneia dintre conditiile obligatorii ce privesc infiintarea partidului politic, si anume existenta numarului minim al membrilor fondatori si dispersia teritoriala a acestora.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    I. Respinge, ca inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) si art. 9 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice, art. 3 alin. (3), art. 5 alin. (6), art. 6 alin. (2) si (3), art. 7, art. 11 alin. (3) si (5), art. 13 alin. (2) si art. 22 alin. (4) din Legea nr. 43/2003 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, art. 121 alin. (1) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, art. 91 alin. (2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, art. 2, art. 21 alin. (4) si art. 26 alin. (4) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, art. 75 alin. (2) si art. 78 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, exceptie ridicata de Partidul Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Buna in Dosarul nr. 4/P/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
    II. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21, art. 88 alin. 1 lit. a), b), c) si d) si art. 153 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
    III. Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 din Legea partidelor politice nr. 14/2003, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 8 februarie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Cristina Catalina Turcu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 71/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 71 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 71/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu