Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 705 din 19 octombrie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a maurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 951 din 24 noiembrie 2006



Ioan Vida                                         -  preşedinte

Nicolae Cochinescu                         -  judecător

Aspazia Cojocaru                            -  judecător

Acsinte Gaspar                                -  judecător

Kozsokar Gabor                              -  judecător

Petre Ninosu                                   -  judecător

Ion Predescu                                   -  judecător

Şerban Viorel Stănoiu                     -  judecător

Tudorel Toader                               -  judecător

Iuliana Nedelcu                               -  procuror

Afrodita Laura Tutunaru                  -  magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstitu-ţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicată de Stark Joseph în Dosarul nr. 554/302/2006 (nr. vechi 553/2006) al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti.

La apelul nominal se prezintă, personal, autorul excepţiei. Procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Autorul excepţiei solicită admiterea acesteia, reiterând aspectele invocate în faţa instanţei de drept comun.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, deoarece actele normative deduse controlului nu mai sunt în vigoare.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 8 mai 2006, pronunţată în Dosarul nr. 554/302/2006 (nr. vechi 553/2006), Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicată de Stark Joseph în dosarul de mai sus, având ca obiect soluţionarea unei plângeri formulate împotriva sancţiunii disciplinare.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia, fără a indica vreun temei constituţional, susţine că dispoziţiile Legii nr. 23/1969, precum şi cele ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003 contravin Legii fundamentale, deoarece execută detenţia în baza unei legi a Republicii Socialiste România abrogate, iar ordonanţa nu este o lege organică.

De asemenea, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 contravine prevederilor constituţionale ale art. 78, 85 şi 115, deoarece prin aceasta s-a amânat aplicarea Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor, cu toate că a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 591 din 1 iulie 2004.

Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece concordanţa unui act normativ, în speţă Legea nr. 23/1969, cu prevederile Legii fundamentale nu depinde de data adoptării acestuia.

De asemenea, atât Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003, cât şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 au fost adoptate cu respectarea dispoziţiilor art. 115 din Constituţie.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este, în ceea ce priveşte dispoziţiile Legii nr. 23/1969 şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003, inadmisibilă, deoarece autorul nu a precizat nici un motiv de ordin juridic care să justifice critica, încălcându-se astfel prevederile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.

Referitor la susţinerea potrivit căreia Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 aduce atingere prevederilor constituţionale invocate, Guvernul arată că aceasta este neîntemeiată, deoarece, potrivit art. 78 din Legea fundamentală, legea intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei. Aşa fiind, în cazul de faţă se analizează o ordonanţă de urgenţă a cărei intrare în vigoare cade sub incidenţa dispoziţiilor constituţionale, pe deplin respectate, ale art. 115 alin. (5).

Avocatul Poporului consideră că excepţia este, în ceea ce priveşte dispoziţiile Legii nr. 23/1969, inadmisibilă, deoarece autorul nu a indicat niciun temei constituţional pe care să se sprijine critica formulată, încălcându-se prevederile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.

De asemenea, prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003 nu încalcă sub niciun aspect dispoziţiile constituţionale ale art. 78. In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a prevederilor aceleiaşi ordonanţe faţă de dispoziţiile art. 115 din Legea fundamentală, Guvernul arată că, aşa cum Curtea Constituţională a reţinut în mod constant în jurisprudenţa sa, examinarea constituţionalităţii unui act normativ sub aspectul competenţei, al condiţiilor şi al formei de adoptare şi, în consecinţă, al motivelor de neconstituţionalitate extrinsecă se poate face numai prin raportare la prevederile constituţionale în vigoare la momentul adoptării respectivului act normativ, iar nu în raport cu cele existente în momentul soluţionării excepţiei. Aşa fiind, prevederile legale invocate au fost adoptate de Guvern în exercitarea competenţei sale constituţionale prevăzute de art. 114 alin. (4) din Constituţia României din anul 1991.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională constată că a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Legii nr. 23/1969, republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 62 din 2 mai 1973, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003, aprobată prin Legea nr. 403/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 10 octombrie 2003, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 28 iunie 2005.

Cu privire la evoluţia legislativă a tuturor actelor normative care constituie obiectul prezentei excepţii, se impun anumite precizări:

1. Astfel, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 s-a modificat atât art. 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal, în sensul că acesta va intra în vigoare la data de 1 septembrie 2006, cât şi art. 97 alin. (1) din Legea nr. 294/2004, stabilindu-se ca dată de intrare în vigoare tot data de 1 septembrie 2006. Ulterior, prin art. VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 566 din 30 iunie 2006, termenele prevăzute la art. 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal şi prin art. 97 alin. (1) din Legea nr. 247/2004 au fost prorogate până la data de 1 septembrie 2008.

2. De asemenea, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003 a abrogat prin art. 16 alin. (1) unele dispoziţii ale legii, potrivit căruia „Art. 18 alin. 1 şi2, art. 19, 20, art. 40 alin. 1 şi 2 şi ale art. 44, precum şi dispoziţiile referitoare la dreptul de petiţionare şi dreptul la corespondenţă din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 62 din 2 mai 1973, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă."

Ulterior, în anul 2004 a fost adoptată Legea nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, care, potrivit art. 97 alin. (3), abrogă Legea nr. 23/1969, cu toate modificările ulterioare. Insă această abrogare, ca şi întreaga reglementare, va intra în vigoare, astfel cum s-a arătat la punctul 1, abia la data de 1  septembrie 2008.

Cu toate acestea, în anul 2006 s-a adoptat Legea nr. 275 din 4 iulie 2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din data de 20 iulie 2006, care potrivit art. 86 alin. (3) a abrogat „Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 62 din 2 mai 1973, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia dispoziţiilor privitoare la executarea pedepsei la locul de muncă, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003, precum şi orice alte dispoziţii contrare."

Potrivit art. 86 alin. (1), „Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I", adică la data de 18 octombrie 2006.

Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că prin dispoziţiile legale criticate sunt încălcate prevederile constituţionale ale art. 78 referitoare la Intrarea în vigoare a legii, ale art. 85 referitoare la Numirea Guvernului şi ale art. 115 referitoare la Delegarea legislativă.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că, începând cu data de 18 octombrie 2006, atât dispoziţiile Legii nr. 23/1969, cât şi cele ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003 nu mai sunt în vigoare.

De asemenea, dispoziţiile Ordonanţei de   urgenţă a Guvernului nr. 58/2005, potrivit cărora a fost  stabilit un termen de intrare în vigoare a anumitor acte   normative, şi-au încetat aplicabilitatea.

Aşa fiind, conform art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare.

Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 23/1969, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003 şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge ca inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicată de Stark Joseph în Dosarul nr. 554/302/2006 (nr. vechi 553/2006) al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 octombrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Afrodita Laura Tutunaru


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 705/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 705 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 705/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu