DECIZIE Nr.
703 din 5 mai 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 109-281 3 si art. 309-316 din Codul
de procedura civila, art. 7-21, art. 22-26 si art. 28 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004 si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
154/2007, astfel cum a fost aprobata prin Legea nr. 127/2008
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 399 din 12 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
154/2007 pentru prorogarea aplicării termenului prevăzut la art. III din titlul
XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi
justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, şi a celor ale Legii nr. 127/2008
pentru aprobarea acesteia, excepţie ridicată de Gheorghe Ancheş, Lucreţia
Ancheş, Ioan Oarsa, Veronica Varan, Rodica Livia Negruţ, Marcel Serban şi
Aurica Serban în Dosarul nr. 454/59/2008 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere ca devenită inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 154/2007 şi ca
inadmisibilă a excepţiei ce priveşte celelalte dispoziţii legale contestate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 12 noiembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 454/59/2008, Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
154/2007 pentru prorogarea aplicării termenului prevăzut la art. III din titlul
XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi
justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, şi a celor ale Legii nr. 127/2008
pentru aprobarea acesteia, excepţie ridicată de Gheorghe Ancheş, Lucreţia
Ancheş, Ioan Oarsa, Veronica Varan, Rodica Livia Negruţ, Marcel Serban şi
Aurica Serban într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în
contencios administrativ împotriva Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
154/2007.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată, în esenţă, că ordonanţa de urgenţă criticată este
contrară prevederilor art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, întrucât a
fost adoptată în contra intereselor publice şi limitează drepturile şi
libertăţile fundamentale, mai exact dreptul la acces liber la justiţie.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal apreciază excepţia de
neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului şi Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulat de autorii acesteia în notele scrise aflate la dosarul cauzei,
îl constituie:
- dispoziţiile din Codul de procedură civilă cuprinse
în art. 149 privind stenografierea dezbaterilor, ale art. 1551 în
special alin. 1 privind suspendarea judecăţii atunci când se constată că
desfăşurarea normală a procesului este împiedicată din vina părţii reclamante,
ale art. 109-2813 - Procedura înainte de judecată şi ale art.
309-316 - Judecarea recursului;
- dispoziţiile art. 7-21, art. 22-26 şi art. 28 din
Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, privind Procedura de
soluţionare a cererilor în contenciosul administrativ, respectiv Procedura
de executare şi Completarea cu dreptul comun;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 154/2007 pentru
prorogarea aplicării termenului prevăzut la art. III din titlul XVI al Legii
nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi
unele măsuri adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 883 din 21 decembrie 2007, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr.
127/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 413 din 2
iunie 2008, care stabileşte: „Termenul prevăzut la art. III din titlul XVI
al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei,
precum şi unele măsuri adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare, de la care se aplică dispoziţiile art. 13 din Legea nr. 304/2004
privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, referitoare la înregistrarea şedinţelor de judecată, se prorogă
până la data de 1 ianuarie 2009."
In condiţiile în care instanţa de judecată a sesizat
Curtea Constituţională numai cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 154/2007 şi ale Legii nr.
127/2008, fără a se pronunţa în niciun fel asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ce vizează celelalte texte de lege, potrivit
jurisprudenţei Curţii, aceasta urmează să se pronunţe asupra excepţiei de
neconstituţionalitate astfel cum a fost invocată în faţa instanţei de judecată.
Totodată, deşi în înscrisurile prin care a fost ridicată excepţia de
neconstituţionalitate sunt evidenţiate în mod distinct prevederile art. 149 şi
art. 1551 în special alin. 1 din Codul de procedură civilă, Curtea
se va pronunţa asupra întregului titlu III al Codului de procedură civilă (art.
109-2813), titlu criticat în întregime de autorii excepţiei şi care
cuprinde şi prevederile art. 149 şi art. 1551. In consecinţă, Curtea
reţine ca obiect al excepţiei prevederile art. 109-2813 şi art.'309-316 din
Codul de procedură civilă, art. 7-21, art. 22-26 şi art. 28 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 154/2007, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 127/2008.
Dispoziţiile constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art. 1 alin. (3)-(5) privind statul român, ale art. 16
privind egalitatea în drepturi, ale art. 21 privind accesul liber la justiţie,
ale art. 30 alin. (2) care interzice cenzura de orice fel, ale art. 31 privind
dreptul la informaţie, ale art. 52 alin. (3) privind răspunderea patrimonială a
statului pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare, ale art. 53
privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, ale art.
73 alin. (3) privind domeniile de reglementare prin lege organică, ale art. 115
alin. (4) şi (6) privind ordonanţele de urgenţă, ale art. 124 privind înfăptuirea
justiţiei, ale art. 126 privind instanţele judecătoreşti şi ale art. 148 alin.
(2)-(4) privind obligaţiile asumate de statul român în urma aderării la Uniunea
Europeană şi modul de aplicare a actelor comunitare şi a tratatelor de bază ale
Uniunii Europene.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată următoarele:
I. In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 109-2813 şi art. 309-316 din Codul de procedură civilă,
precum şi a celor ale art. 7-21, art. 22-26 şi art. 28 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, aceasta este nemotivată, autorii excepţiei
menţionând doar în mod formal textele constituţionale pretins încălcate, fără a
arăta în ce constă contradicţia relevată. Se încalcă astfel dispoziţiile
imperative ale art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora „Sesizările
trebuie făcute în formă scrisă şi motivate", astfel încât excepţia de
neconstituţionalitate a acestor dispoziţii legale este inadmisibilă.
Simpla enumerare în susţinerea excepţiei a unor
prevederi constituţionale pretins încălcate nu este de natură să satisfacă
exigenţele art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992. De altfel, în acest sens,
Curtea s-a mai pronunţat prin numeroase decizii, cu titlu exemplificativ,
reţinându-se: Decizia nr. 627 din 29 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 555 din 23 iulie 2008, Decizia nr. 465 din 17 mai
2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 367 din 30 mai
2007, Decizia nr. 517 din 8 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 412 din 2 iunie 2008, Decizia nr. 245 din 19 februarie
2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 166 din 17
martie 2009.
II. In ceea ce priveşte Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 154/2007, prin care s-a dispus prorogarea termenului prevăzut la
art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente până la data de 1
ianuarie 2009, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 127/2008, se constată
că aceasta şi-a încetat aplicabilitatea. Astfel, termenul de intrare în vigoare
a prevederilor art. 13 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară
referitoare la înregistrarea şedinţelor de judecată a fost prorogat până la 1
ianuarie 2010 - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 137/2008 pentru
prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 745 din 4 noiembrie 2008.
Potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale, spre
exemplu Decizia nr. 705 din 19 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 951 din 24 noiembrie 2006, şi Decizia nr. 335 din 3
aprilie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 325 din
15 mai 2007, încetarea aplicabilităţii unui act normativ atrage o soluţie de
inadmisibilitate în conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992.
De altfel, încetarea aplicabilităţii unui act normativ
echivalează cu încetarea efectelor sale juridice pentru situaţiile care se vor
naşte ulterior ajungerii sale la termen.
Intrucât, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta
decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de
arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a
unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare, excepţia de
neconstituţionalitate urmează a fi respinsă ca devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele mai sus arătate, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109-2813 şi art. 309-316
din Codul de procedură civilă, precum şi ale art. 7-21, art. 22-26 şi art. 28
din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 va fi respinsă ca
inadmisibilă, iar cea care priveşte Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
154/2007, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 127/2008, ca devenită
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109-2813 şi art. 309-316
din Codul de procedură civilă, precum şi ale art. 7-21, art. 22-26 şi art. 28
din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de
Gheorghe Ancheş, LucreţiaAncheş, Ioan Oarsa, Veronica Varan, Rodica Livia
Negruţ, Marcel Serban şi Aurica Serban în Dosarul nr. 454/59/2008 al Curţii de
Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
II. Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
154/2007, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 127/2008, excepţie ridicată
de aceiaşi autori în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 mai 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly