DECIZIE Nr.
685 din 11 septembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 lit. a) si art. 52 din Legea nr.
248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 711 din 22 octombrie 2007
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Daniela Ramona Mariţiu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 lit. a) şi art. 52 din Legea nr.
248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor romani în străinătate, excepţie ridicată de
Ioana Gorovei în Dosarul nr. 4.656/30/2006 al Tribunalului Timiş - Secţia
civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 lit. a) din Legea nr. 248/2005 ca
neîntemeiată şi a excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 52
din lege ca fiind inadmisibilă.
CURTEA,
avand în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele: Prin Incheierea din 8 ianuarie 2007,
pronunţată în Dosarul nr. 4.656/30/2006, Tribunalul Timiş - Secţia civilă a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 38 lit. a) şi art. 52 din Legea nr. 248/2005 privind regimul
liberei circulaţii a cetăţenilor romani în străinătate. Excepţia a fost
ridicată de Ioana Gorovei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textul de lege
criticat prin care se prevede posibilitatea restrangerii
dreptului la libera circulaţie pentru categoria de persoane returnate în baza
unor tratate internaţionale de readmisie încalcă principiul constituţional
consacrat de prevederile art. 25 din Constituţie. Acest text de lege, coroborat
cu art. 52 din aceeaşi lege, extinde restrangerea acestui drept cu privire la toate statele membre ale Uniunii
Europene şi se aplică numai unei categorii de persoane, cele returnate pană la data aderării Romaniei, realizandu-se, astfel, un tratament
discriminatoriu aplicabil numai unui grup de cetăţeni. De asemenea, autorul
excepţiei arată că din prevederile art. 53 din Constituţie rezultă cazurile în
care poate avea loc restrangerea
exerciţiului unor drepturi sau libertăţi, însă Legea nr. 248/2005 nu conţine
situaţiile premisă care să genereze sau să impună o măsură restrictivă.
Tribunalul Timiş - Secţia civilă arată că dispoziţiile art. 38 din Legea nr. 248/2005 enumără
categoriile de persoane cu privire la care poate fi dispusă măsura restrangerii exercitării dreptului la liberă
circulaţie în străinătate a cetăţenilor romani. Măsura dispusă de acest text de lege se circumscrie situaţiilor
expres şi limitativ prevăzute de prevederile art. 53 din Legea fundamentală,
respectiv apărarea securităţii naţionale şi a ordinii publice. Libera
circulaţie a cetăţenilor nu este un drept absolut, în virtutea prerogativelor
conferite chiar de norma constituţională invocată în susţinerea excepţiei,
legiuitorul putand interveni pentru
limitarea exerciţiului acestui drept, cu respectarea condiţiilor impuse de art.
53 din Constituţie. Aşa fiind, nu se poate susţine că măsura restrangerii exercitării dreptului la liberă
circulaţie în străinătate a persoanelor care au fost returnate dintr-un stat în baza unui acord de readmisie încheiat de Romania şi acel stat încalcă prevederile constituţionale invocate de
autorul excepţiei. In ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 248/2005, instanţa de judecată apreciază că
aceasta este inadmisibilă.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul arată că
dispoziţiile art. 38 lit. a) din Legea nr. 248/2005 nu sunt contrare
prevederilor art. 25 din Constituţie care garantează dreptul la libera
circulaţie, deoarece este opţiunea legiuitorului să stabilească condiţiile în
care cetăţenii romani pot
circula în străinătate, acesta avand competenţa exclusivă de reglementare. Măsura restrangerii exercitării acestui drept, pe o
perioadă de cel mult 3 ani, prevăzută de dispoziţiile de lege criticate este
posibilă, în temeiul prevederilor art. 53 din Constituţie, ea fiind necesară atat pentru apărarea ordinii publice, cat şi pentru îndeplinirea obligaţiilor
asumate de Romania în vederea
aderării la Uniunea Europeană, iar, în prezent, ca ţară a comunităţii europene.
In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 52 din Legea nr. 248/2005, se arată că
acestea sunt norme cu caracter tranzitoriu şi nu încalcă prevederile
constituţionale invocate de autorul excepţiei.
Avocatul Poporului arată
că instanţa de contencios constituţional s-a mai pronunţat asupra
constituţionalităţii acestor texte de lege, prin Decizia nr. 855 din 28
noiembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 31 din 17 ianuarie 2007, şi Decizia nr.
901 din 5 decembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 49 din 23 ianuarie 2007.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinand încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 38 lit. a) şi ale art. 52 din Legea nr. 248/2005
privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor romani în străinătate, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005,
cu următorul cuprins:
- Art. 38 lit. a): „Restrangerea exercitării dreptului la liberă circulaţie în străinătate a
cetăţenilor romani
poate fi dispusă pentru o perioadă de cel mult 3 ani numai în condiţiile şi cu
privire la următoarele categorii de persoane:
a) cu privire la persoana care a fost returnată
dintr-un stat în baza unui acord de readmisie încheiat între Romania si acel stat";
- Art. 52: „Pană la
data aderării Romaniei la Uniunea Europeană, în cazul returnării unui cetăţean roman în baza unui acord de readmisie încheiat între Romania şi un stat membru al Uniunii Europene, măsura restrangerii dreptului la liberă
circulaţie în străinătate, instituită în condiţiile art. 38, trebuie să se
refere la teritoriile tuturor acestor state, cu excepţia celor cu privire la
care persoana în cauză face dovada că are drept de intrare."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi, ale art. 25 referitoare la
dreptul la liberă circulaţie şi ale art. 53 referitoare la restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al
unor libertăţi.
Examinand excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile art. 38 lit. a) din
Legea nr. 248/2005 au mai făcut obiectul controlului de constituţionalitate.
Astfel, prin Decizia nr. 855 din 28 noiembrie 2006, publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 31 din 17 ianuarie 2007, şi Decizia nr. 901 din 5 decembrie
2006, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 49 din 23 ianuarie 2007, Curtea, respingand excepţia, a statuat că aceste dispoziţii sunt constituţionale.
In acest sens, în esenţă, s-a arătat că măsura dispusă prin art. 38 lit. a) din
Legea nr. 248/2005 se circumscrie situaţiilor expres şi limitativ prevăzute de
art. 53 din Constituţie, respectiv apărarea securităţii naţionale şi a ordinii
publice, avand în vedere că
problema controlului migraţiei ilegale din Romania spre statele europene prezintă interes atat pe plan intern, cat şi extern. Pentru aceste
considerente, a fost elaborată Legea nr. 248/2005, care asigură implementarea
atat a prevederilor
constituţionale, cat şi a unor
prevederi în materie din documente internaţionale privind drepturile omului.
Raţiunile care au stat la baza adoptării soluţiei anterioare îşi păstrează
valabilitatea şi în prezent, astfel încat aceasta se impune a fi menţinută.
In ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 52 din lege, Curtea constată că aceasta urmează a fi respinsă
ca fiind inadmisibilă. Art. 52 dispune cu privire la măsura restrangerii dreptului la liberă circulaţie,
instituită în condiţiile art. 38, anterior examinat, „pană la data aderării Romaniei la Uniunea Europeană". Or,
prin Legea nr. 157/2005, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 465 din 1 iunie 2005, Romania a ratificat Tratatul de aderare la Uniunea Europeană. Potrivit
art. 4 alin. (2) din tratat, acesta a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2007,
astfel că la data redactării prezentei decizii art. 52 din Legea nr. 248/2005
nu mai este aplicabil. Aşa
fiind, devin incidente prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
potrivit cărora Curtea Constituţională se pronunţă asupra dispoziţiilor din legi sau ordonanţe ale
Guvernului în vigoare.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 lit. a) din Legea nr. 248/2005
privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor romani în străinătate, excepţie ridicată de Ioana Gorovei în Dosarul
nr. 4.656/30/2006 al Tribunalului Timiş - Secţia civilă.
2. Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 248/2005 privind
regimul liberei circulaţii a cetăţenilor romani în străinătate, excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi
dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 septembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Mariţiu