Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 682 din 15 decembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. 2 lit. c) fraza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare

ACT EMIS DE:        CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:    MONITORUL OFICIAL  NR. 114 din  7 februarie 2006



 

     Ioan Vida              - presedinte
     Nicolae Cochinescu     - judecator
     Aspazia Cojocaru       - judecator
     Constantin Doldur      - judecator
     Acsinte Gaspar         - judecator
     Kozsokar Gabor         - judecator
     Petre Ninosu           - judecator
     Ion Predescu           - judecator
     Ion Tiuca              - procuror
     Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent

     Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor "art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 94/2004, aprobata cu modificari de Legea nr. 507/2004", exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Rom Ital Com" - S.R.L. din Resita in Dosarul nr. 2.856/C/2005 al Tribunalului Caras-Severin - Sectia civila.
     La apelul nominal raspunde, pentru autorul exceptiei, consilier juridic Ioan Vasile Ghiocel, cu delegatie depusa la dosar, lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
     Reprezentantul autorului solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, pentru motivele formulate in notele scrise depuse la dosarul cauzei.
     Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca nefondata.

     CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
     Prin Incheierea din 23 septembrie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 2.856/C/2005, Tribunalul Caras-Severin - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor "art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 94/2004, aprobata cu modificari de Legea nr. 507/2004". Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Societatea Comerciala "Rom Ital Com" - S.R.L. din Resita intr-o cauza avand ca obiect solutionarea recursului civil declarat de Garda Financiara - Sectia Caras-Severin impotriva sentintei Judecatoriei Resita prin care s-a hotarat inlocuirea sanctiunii amenzii cu cea a avertismentului.
     In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 incalca prevederile art. 44 alin. (2) teza intai, art. 45, art. 53 si ale art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
     In esenta, se arata ca prin Legea nr. 507/2004, care modifica dispozitiile ordonantei criticate, se instituie "un al treilea plafon si o noua piedica in operatiunile de plati in numerar intre agentii economici". Restrictia priveste doar platile fragmentate catre furnizorii de bunuri si servicii, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 50.000.000 lei, nu si platile unor taxe sau impozite catre stat, ceea ce creeaza o discriminare ce favorizeaza societatile bancare, prin incasarea comisioanelor aferente fiecarei operatiuni in parte. Nu mai putin, restrictia impusa incalca dreptul de a dispune liber asupra proprietatii private si de a hotari in ce mod agentii economici inteleg sa-si achite obligatiile catre terti. Mai mult, aceasta nu se justifica prin interes national, nu respecta libertatea comertului, consacrata de art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, si nici principiul proportionalitatii, prevazut de art. 53 din aceasta.
     Tribunalul Caras-Severin - Sectia civila apreciaza ca dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale, deoarece modificarile introduse prin Legea nr. 507/2004 se adauga celorlalte restrictii existente in cuprinsul dispozitiilor art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 si reprezinta masuri prin care se disciplineaza, din punct de vedere contabil, activitatea agentilor economici, fara a se incalca libertatea comertului.
     Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
     Avocatul Poporului considera ca dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale, intrucat textul de lege criticat nu se refera la restrangerea exercitiului sau la suprimarea unor drepturi, ci stabileste masuri justificate de interese de ordin general, acesta fiind atributul suveran al legiuitorului.
     Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

     CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
     Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
     Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, potrivit incheierii de sesizare si notelor scrise ale autorului exceptiei, dispozitiile art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 24 din 31 ianuarie 1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 131/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264 din 28 octombrie 1996. Ordonanta a fost modificata si completata succesiv, iar in actuala redactare cuprinsa in pct. 11 al articolului unic din Legea nr. 507/2004 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 94/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.080 din 19 noiembrie 2004, art. 5 alin. (2) lit. c) din ordonanta prevede: "2. Prin exceptie de la prevederile alineatului precedent, persoanele juridice pot efectua plati in numerar in urmatoarele cazuri: (...)
     c) plati catre persoane juridice in limita unui plafon zilnic maxim de 100.000.000 lei, platile catre o singura persoana juridica fiind admise in limita unui plafon zilnic in suma de 50.000.000 lei. Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 50.000.000 lei. Se admit plati catre o singura persoana juridica in limita unui plafon zilnic in numerar in suma de 100.000.000 lei, in cazul platilor catre retelele de magazine de tipul Cash&Carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare. Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre astfel de magazine, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 100.000.000 lei."
     Art. 5 alin. 1, la care textul de lege criticat face trimitere, dispune: "Pentru intarirea disciplinei financiare si evitarea evaziunii fiscale, operatiunile de incasari si plati intre persoanele juridice se vor efectua numai prin instrumente de plata fara numerar."
     Din motivare rezulta ca autorul exceptiei are in vedere doar art. 5 alin. (2) lit. c) fraza a doua din ordonanta, astfel ca prin prezenta decizie Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte numai cu privire la aceste dispozitii.
     Textele din Constitutie invocate ca fiind incalcate sunt: art. 44 alin. (2) teza intai, referitor la garantarea si ocrotirea proprietatii private in mod egal de lege, indiferent de titular; art. 45, privind libertatea economica; art. 53, referitor la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, si art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a), privind principiile liberei initiative si al concurentei, specifice economiei Romaniei ca economie de piata, respectiv obligatia statului de a asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.
     Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile de lege criticate, cu raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
     Masura interzicerii platilor fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 50.000.000 lei, prevazuta de art. 5 alin. 2 lit. c) fraza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, completeaza cadrul masurilor instituite cu titlu de exceptie de la regula potrivit careia operatiunile de incasari si plati intre persoane juridice se efectueaza numai prin instrumente de plata fara numerar. Aceasta masura este justificata de interese de ordin general privind intarirea disciplinei financiar-valutare si evitarea evaziunii fiscale si este firesc ca, pentru respectarea ei, legiuitorul sa instituie interdictia efectuarii de plati fragmentate pentru facturi cu o valoare mai mare de 50.000.000 lei.
     Agentii economici trebuie sa se integreze cadrului constitutional creat in concordanta cu interesul public la care statul este obligat sa vegheze. Or, in temeiul art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, legiuitorul, in contextul general al politicii economice, are drept exclusiv de reglementare a unor masuri specifice pentru protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara, asa cum sunt si cele prevazute de art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, astfel ca nu se poate retine incalcarea normelor si principiilor fundamentale referitoare la protectia proprietatii private, a concurentei loiale si a liberei initiative sau a celor privind libertatea economica.
     In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a art. 5 alin. 2 lit. c), prin raportare la art. 53 din Constitutie, Curtea observa ca acesta nu se refera la restrangerea exercitiului sau suprimarea unor drepturi, ci stabileste limita unui anumit plafon pentru efectuarea platilor in numerar intre persoanele juridice, ceea ce este de competenta exclusiva a organului legiuitor.

     Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

     CURTEA CONSTITUTIONALA
     In numele legii
     DECIDE:

     Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. 2 lit. c) fraza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Rom Ital Com" - S.R.L. din Resita in Dosarul nr. 2.856/C/2005 al Tribunalului Caras-Severin - Sectia civila.
     Definitiva si general obligatorie.
     Pronuntata in sedinta publica din data de 15 decembrie 2005.

     PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
     prof. univ. dr. IOAN VIDA

     Magistrat-asistent,
     Claudia Margareta Nita

    


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 682/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 682 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 682/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu