DECIZIE Nr. 68
din 15 ianuarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (2) lit. h 1) din Legea nr.
393/2004 privind Statutul alesilor locali
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 112 din 25 februarie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu -
procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. hi) din Legea nr.
393/2004 privind Statutul aleşilor locali, excepţie ridicată de Samson Popescu
în Dosarul nr. 3.367/30/2008 al Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
Constituţionale acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune
concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, indicând, în
acest sens, jurisprudenţa Curţii în materie, respectiv Decizia nr. 915/2007.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 9 iulie 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 3.367/30/2008, Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004
privind Statutul aleşilor locali.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Samson Popescu într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect
soluţionarea unei acţiuni în anulare a unui act administrativ prin care s-a
dispus revocarea din funcţia de consilier local a autorului excepţiei.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. hi) din Legea nr.
393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 912 din 7 octombrie 2004,
astfel cum au fost completate prin art. I pct. 3 din
Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind
Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iunie 2006. Textul legal
criticat are următorul cuprins:
-Art. 9 alin. (2): „Calitatea
de consilier local sau de consilier judeţean încetează de drept, înainte de
expirarea duratei normale a mandatului, în următoarele cazuri: (...)
h1)
pierderea calităţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei
minorităţilor naţionale pe a cărei listă a fost ales."
Autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor art.
53 din Constituţie, privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor
libertăţi.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile art. 9 alin. (2) lit. h1)
din Legea nr. 393/2004
privind Statutul aleşilor locali încalcă „prevederile art. 53 din Constituţie,
întrucât instituirea unui caz de încetare a mandatului unui consilier local sau
judeţean înainte de expirarea duratei normale a acestuia aduce o atingere gravă
dreptului de exercitare a mandatului, fără ca această restrângere să derive din
necesitatea protejării unuia din interesele generale enumerate în textul constituţional
invocat". In opinia sa, textul legal criticat ar trebui să se aplice numai
consilierilor aleşi pentru mandatul 2008-2012, şi nu retroactiv, având în
vedere că atât Legea nr. 393/2004, cât'şi Legea nr. 249/2006 au fost adoptate
ulterior alegerilor locale din mai 2004. Mai mult, prin Decizia nr. 61/2007,
Curtea Constituţională a admis excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. II alin.
(1)şi (3) din Legea nr. 249/2006, „de aici rezultând că şi prevederile art. 9
alin. (2) lit. h1)
din Legea nr. 393/2004 sunt neconstituţionale".
Tribunalul Timiş -
Secţia comercială şi de contencios administrativ apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali sunt
constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că aceasta s-a mai pronunţat în numeroase rânduri
asupra conformităţii dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. hi) din Legea nr.
393/2004 privind Statutul aleşilor locali faţă de normele Constituţiei,
implicit cele ale art. 53. De exemplu, prin Decizia nr. 915 din 18 octombrie
2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 773 din 14 noiembrie 2007, şi prin
Decizia nr. 1.167 din 11 decembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 4 din
3 ianuarie 2008, Curtea, pentru argumentele acolo reţinute, a respins excepţia
de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
Intrucât în prezenta cauză nu au intervenit elemente
noi, de natură să modifice jurisprudenţa în materie a Curţii, soluţia şi
considerentele deciziilor menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în acest
dosar.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul
aleşilor locali, excepţie ridicată de Samson Popescu în Dosarul nr.
3.367/30/2008 al Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de contencios
administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 ianuarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi