DECIZIE Nr.
671 din 30 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 80-88 din Legea nr. 304/2004 privind
organizarea judiciara si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2002
privind Directia Nationala Anticoruptie
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 381 din 4 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Fabian Niculae -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 80-88 din Legea nr. 304/2004 privind
organizarea judiciară şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002
privind Direcţia Naţională Anticorupţie, excepţie ridicată de Ioan Pompei Horja
în Dosarul nr. 129/112/2008 al Tribunalului Bistriţa-Năsăud - Secţia penală.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 26 noiembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 129/112/2008, Tribunalul Bistriţa-Năsăud - Secţia penală a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 80-88 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară şi
ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională
Anticorupţie.
Excepţia a fost ridicată de Ioan Pompei Horja, inculpat
în dosarul menţionat.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile legale atacate contravin prevederilor
art. 1 alin. (3), art. 16, 53, 131 şi 132 din Constituţia României, deoarece
instituie organizarea şi funcţionarea Direcţiei Naţionale Anticorupţie ca un
parchet independent de celelalte autorităţi ale statului, format din procurori
care nu sunt numiţi de Preşedintele României şi nu se supun controlului
ierarhic.
Instanţa de judecată opinează
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 80-88 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară
şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia
Naţională Anticorupţie sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 80-88 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea
judiciară, republicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 827 din 13
septembrie 2005, dispoziţii referitoare la Direcţia Naţională Anticorupţie,
precum şi prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind
Direcţia Naţională Anticorupţie, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr.
244 din 11 aprilie 2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse controlului
instanţei de contencios constituţional prin raportare la aceleaşi dispoziţii
constituţionale şi la critici similare. Astfel, cu prilejul pronunţării
Deciziei nr. 1.049 din 9 octombrie 2008, publicată Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 767 din 14 noiembrie 2008, Curtea a respins ca neîntemeiată
excepţia de neconstituţionalitate.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, atât soluţia,
cât şi considerentele cuprinse în această decizie îşi păstrează valabilitatea
şi în cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 80-88 din Legea nr. 304/2004 privind
organizarea judiciară şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002
privind Direcţia Naţională Anticoruptie, excepţie ridicată de Ioan Pompei Horja
în Dosarul nr. 129/112/2008 al Tribunalului Bistriţa-Năsăud - Secţia penală.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae