Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 66 din 24 februarie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. 1 si ale art. 9 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 235 din 17 martie 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Dana Titian           - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Consiliul General al Municipiului Bucuresti in Dosarul nr. 7.375 CA/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de munca.
    La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin consilier juridic Marius Brumusescu, lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita. Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr. 508D/2003, nr. 509D/2003, nr. 510D/2003, nr. 511D/2003 si nr. 512D/2003 avand ca obiect exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. 1 si ale art. 9 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, exceptii ridicate de acelasi autor in dosarele nr. 7.719 CA/2003, nr. 3.547 CA/2003, nr. 3.548 CA/2003, nr. 3.549 CA/2003 si nr. 3.550 CA/2003 ale aceleiasi instante. Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate, prin consilier juridic, si reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu conexarea dosarelor. Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr. 508D/2003, nr. 509D/2003, nr. 510D/2003, nr. 511D/2003 si nr. 512D/2003 la Dosarul nr. 507D/2003.
    Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, in sustinerea careia reitereaza motivele invocate cu prilejul ridicarii acesteia. Depune note scrise.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata, intrucat dispozitiile de lege criticate nu contravin normelor constitutionale invocate ca fiind incalcate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 18 septembrie 2003, pronuntate in dosarele nr. 7.375 CA/2003 si nr. 7.719 CA/2003, si prin incheierile din 17 septembrie 2003, pronuntate in dosarele nr. 3.547 CA/2003, nr. 3.548 CA/2003, nr. 3.549 CA/2003 si nr. 3.550 CA/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. 1 si ale art. 9 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Consiliul General al Municipiului Bucuresti in cauze avand ca obiect cereri formulate de municipiul Bucuresti, prin primarul general, privind anularea unor hotarari ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
    In motivarile exceptiilor de neconstitutionalitate avand un continut identic se arata ca, potrivit textelor de lege criticate, in litigiile de contencios administrativ reclamant este "orice persoana fizica sau juridica (romana sau straina) de drept privat si nicidecum o persoana juridica de drept public". Se sustine ca, atunci cand in asemenea litigii reclamant este o persoana de drept public, inclusiv municipiul Bucuresti, care are aceasta calitate potrivit art. 19 din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, dispozitiile art. 1 alin. 1, coroborate cu cele ale art. 9 alin. 1 din Legea nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare, devin neconstitutionale in raport cu prevederile art. 48 alin. (1), art. 37 alin. (1) si ale art. 122 alin. (4) din Constitutie. Din continutul acestor prevederi constitutionale rezulta ca hotararile Consiliului General al Municipiului Bucuresti pot fi atacate in justitie de "cetatenii capitalei Romaniei, persoane fizice sau cetatenii municipiului Bucuresti, asociati in persoane juridice private". Astfel, se ajunge "la situatia inacceptabila ca o unitate administrativ-teritoriala (municipiul Bucuresti), prin autoritatea sa executiva (primarul general), sa actioneze in judecata cealalta autoritate a sa, respectiv cea deliberativa (Consiliul General al Municipiului Bucuresti), deci in final sa se actioneze in judecata pe ea insasi".
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de munca apreciaza ca dispozitiile invocate nu intra in contradictie cu prevederile art. 48 alin. (1), art. 37 alin. (1) si ale art. 122 alin. (4) din Constitutie, iar critica de neconstitutionalitate este neintemeiata. In esenta, se arata ca interpretarea autorului exceptiei, potrivit careia persoanele juridice care pot ataca in justitie un act administrativ au in vedere doar persoanele juridice de drept privat, este o interpretare restrictiva si chiar de natura a incalca principiul constitutional al egalitatii in fata legii, precum si principiul liberului acces la justitie. Se considera ca "este de neconceput ca, in lipsa unei prevederi constitutionale exprese, ceea ce se permite unei persoane fizice private sa se refuze unei colectivitati" sau ca "nici un subiect de drept public sa nu-si poata apara in justitie drepturile subiective incalcate de un act administrativ nelegal".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. 1 si ale art. 9 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare, este neintemeiata. In acest sens, arata ca art. 48 alin. (1), devenit art. 52 alin. (1) din Constitutie, invocat ca fiind incalcat, "face referire la <<orice persoana vatamata>> intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim de a se adresa instantei de contencios administrativ, iar legea criticata preia aceasta dispozitie". Totodata, arata ca sfera persoanelor care pot ataca un act administrativ, precum si aprecierea asupra calitatii procesuale active a primarului constituie exclusiv o problema de aplicare si interpretare a dispozitiilor legale, iar nu una de constitutionalitate. In sfarsit, din dispozitiile Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, coroborate cu art. 123 alin. (5) din Constitutie, republicata, rezulta ca primarul actioneaza in justitie in numele unitatii administrativ-teritoriale, dar numai in raporturile cu tertii, nu si cu alte organe ale administratiei publice locale. In acest sens, mentioneaza Decizia Curtii Supreme de Justitie nr. 4/2003.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 1 alin. 1 si ale art. 9 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si completarile ulterioare, care au urmatorul continut:
    - Art. 1 alin. 1: "Orice persoana fizica sau juridica, daca se considera vatamata in drepturile sale, recunoscute de lege, printr-un act administrativ sau prin refuzul nejustificat al unei autoritati administrative de a-i rezolva cererea referitoare la un drept recunoscut de lege, se poate adresa instantei judecatoresti competente, pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins si repararea pagubei ce i-a fost cauzata."
    - Art. 9 alin. 1: "In cazuri bine justificate si pentru a se preveni producerea unei pagube iminente, reclamantul poate cere tribunalului sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ pana la solutionarea actiunii."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate prevederile mentionate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 37 alin. (1), art. 48 alin. (1) si ale art. 122 alin. (4). Potrivit Constitutiei republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si renumerotarea textelor, art. 37 alin. (1) a devenit art. 40 alin. (1), art. 48 alin. (1) a devenit art. 52 alin. (1) si art. 122 alin. (4) a devenit art. 123 alin. (5):
    - Art. 40 alin. (1): "Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in sindicate, in patronate si in alte forme de asociere."
    - Art. 52 alin. (1): "Persoana vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si repararea pagubei."
    - Art. 123 alin. (5): "Prefectul poate ataca, in fata instantei de contencios administrativ, un act al consiliului judetean, al celui local sau al primarului, in cazul in care considera actul ilegal. Actul atacat este suspendat de drept."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
    Textele de lege criticate prevad ca orice persoana fizica sau juridica vatamata de o autoritate publica intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim poate obtine recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si repararea pagubei. Totodata acestea pot cere instantei, in cazuri bine justificate, sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ pana la solutionarea actiunii.
    Cu privire la aceste dispozitii de lege, autorul exceptiei sustine, in esenta, ca ele devin neconstitutionale prin raportare la art. 40 alin. (1), art. 52 alin. (1) si art. 123 alin. (5) din Constitutie, republicata, atunci cand "reclamant intr-un litigiu de contencios administrativ este persoana juridica de drept public", in speta municipiul Bucuresti.
    Analizand aceste sustineri, Curtea constata ca prin formula "persoana vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de o autoritate publica" din continutul alin. (1) al art. 52 din Constitutie, republicata, legiuitorul constituant a inteles cetatenii, strainii si apatrizii, priviti individual sau in calitate de subiecte colective de drept privat ori de drept public, care actioneaza in calitatea lor de persoane juridice. De altfel, acest inteles rezulta si din plasarea dispozitiilor art. 52 din Constitutie in titlul II cap. II "Drepturile si libertatile fundamentale", care, de regula, ii privesc pe cetateni. Atunci cand de aceste drepturi si libertati beneficiaza si cetatenii straini si apatrizii, subiectul de drept este desemnat de legiuitorul constituant prin termenul "persoana". Din categoria persoanelor nu sunt excluse subiectele colective de drept, in masura in care constituie organizatii ale persoanelor fizice. Aceeasi concluzie se impune si in virtutea art. 34 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, referitoare la "Cererile individuale", potrivit carora "orice persoana fizica, orice organizatie neguvernamentala sau de orice grup de particulari care se pretinde victima a unei incalcari de catre una dintre inaltele parti contractante a drepturilor recunoscute in conventie sau in protocoalele sale" se poate adresa Curtii Europene a Drepturilor Omului.
    Asadar, autoritatile publice intra sub incidenta prevederilor art. 52 din Constitutie, republicata, numai in cazurile in care, conform alin. (2) al acestui articol, prin lege se prevede in mod expres aceasta.
    Fata de cele aratate, Curtea Constitutionala urmeaza sa respinga sustinerile referitoare la incalcarea art. 52 din Constitutie, republicata, precum si, pentru aceleasi considerente, criticile privind contrarietatea dintre textele de lege criticate si dreptul de asociere al cetatenilor, consacrat prin prevederile constitutionale ale art. 40.
    In legatura cu incalcarea prin textele de lege criticate a prevederilor constitutionale ale art. 123 alin. (5), republicata, Curtea constata ca, potrivit acestora, numai prefectul, iar nu si primarul, are calitatea de a ataca in justitie actele ilegale ale consiliului local. In temeiul art. 67 din Legea nr. 215/2001, precum si in sensul celor statuate de Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 356 din 10 decembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 136 din 3 martie 2003, "primarul este abilitat sa reprezinte in justitie unitatea administrativ-teritoriala, dar aceasta dispozitie vizeaza numai raporturile colectivitatii locale cu tertii, nu si pe cele cu consiliul local, care este organ al unitatii administrativ-teritoriale, ca si primarul, si are aceeasi legitimitate cu acesta".
    Asa fiind, Curtea urmeaza sa respinga si aceste sustineri de neconstitutionalitate ca neintemeiate.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. 1 si ale art. 9 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Consiliul General al Municipiului Bucuresti in dosarele nr. 7.375 CA/2003, nr. 7.719 CA/2003, nr. 3.547 CA/2003, nr. 3.548 CA/2003, nr. 3.549 CA/2003 si nr. 3.550 CA/2003 ale Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de munca.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 24 februarie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat-asistent sef,
                              Gabriela Dragomirescu

    Intrucat doamna Gabriela Dragomirescu se afla in strainatate, fiind plecata in interes de serviciu, in locul sau semneaza, in temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de procedura civila,

                              Prim magistrat asistent,
                              Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 66/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 66 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 66/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu