DECIZIE Nr.
656 din 28 iunie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (5), art. 180 1 alin (3)
din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale si ale art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din
fostul sistem al asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 587 din 27 august 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Kozsokar Gabor
-judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Şerban Viorel Stănoiu -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 alin. (5), ale art. 1801 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 şi
ale art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, excepţie
ridicată de Ovidiu Marinescu
Constantin în Dosarul nr. 37.295/3/2006 al Curţii de
Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de
muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, lipsind
cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Autorul excepţiei solicită admiterea excepţiei,
deoarece, în baza dispoziţiilor legale criticate, Legea nr. 19/2000 se aplică
retroactiv. Se creează, astfel, o discriminare între categoriile de pensionari,
întrucat punctajul echivalent,
la data intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000, este recunoscut,
discriminatoriu, doar pentru o categorie de pensionari.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată, arătand că efectele Legii nr. 19/2000 se produc
pentru viitor, iar dispoziţiile legale criticate nu sunt discriminatorii.
CURTEA,
avand în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 7 martie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 37.295/3/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă
şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 180 alin. (5), ale art. 1801 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 şi ale art. 6
alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, excepţie
ridicată de Ovidiu Marinescu Constantin în cauza ce are ca obiect judecarea
contestaţiei la decizia de pensionare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile legale criticate au
caracter retroactiv, pentru că permit modificarea punctajului echivalat pentru
pensiile stabilite anterior intrării în vigoare a legii şi prevăd calcularea şi
plata pensiei după o lege care nu exista la data pensionării. Totodată, susţine
că aceleaşi prevederi legale sunt discriminatorii, prin faptul că recunosc
punctajul echivalat la data intrării în vigoare a legii numai pentru o anumită
categorie de pensionari.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi
pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, întrucat nu încalcă principiul
neretroactivităţii legii şi al egalităţii în drepturi.
In conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Apreciază că art. 180 alin. (5) şi art. 1801 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 nu contravin art. 16 alin. (1) din Constituţie, avand în vedere situaţiile deosebite în care
se află diferitele categorii de pensionari. In acest sens, este menţionată
jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, deoarece efectele lor se
produc numai pentru viitor şi se aplică în mod uniform tuturor persoanelor
aflate în situaţii identice.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile autorului excepţiei şi ale
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 180 alin. (5) şi ale art. 1801 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie
2000, modificate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 338/2002, publicate în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, respectiv nr. 446 din 25 iunie 2002,
precum şi ale art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005
privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem
al asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 119 din 7 februarie
2005, aprobată şi modificată prin Legea nr. 78/2005, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
301 din 11 aprilie 2005. Aceste dispoziţii legale sunt:
- Art. 180:,,[...]
(5) Punctajul mediu anual şi punctajul mediu estimat
se pot corecta corespunzător recorelării prevăzute la art. 168 alin.
(3)-(5)."
- Art. 1801:,,/... ]
(3) In situaţiile reglementate la alin. (1) şi (2)
se păstrează în plată drepturile stabilite în baza legislaţiei anterioare
intrării în vigoare a prezentei legi."
- Art. 6: „[...]
(2) In situaţia în care cuantumul pensiei aferent
noului punctaj determinat este mai mic decat cel cuvenit sau aflat în plată, se menţine cuantumul cuvenit sau
aflat în plată pană la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevăzute de
Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, se va obţine un
cuantum al pensiei mai mare decat acesta."
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale
criticate contravin prevederilor art. 15 alin. (2) şi ale art. 16 alin. (1) din
Constituţie, referitoare la neretroactivitatea legii, respectiv la egalitatea
în drepturi a cetăţenilor.
Examinand excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:
Legea nr. 19/2000 a prevăzut recalcularea pensiilor
stabilite anterior în scopul eliminării diferenţelor inechitabile între
cuantumul pensiilor stabilite pe baza legislaţiei anterioare şi cel rezultat
după noua metodologie de calcul. Iniţial s-a prevăzut estimarea punctajului
pensionarilor existenţi prin raportarea cuantumului pensiilor anterior
stabilite la valoarea unui punct de pensie, stabilită la data intrării în
vigoare a Legii nr. 19/2000, iar ulterior, în cadrul operaţiunii de
recalculare, s-a prevăzut determinarea punctajului conform noii reglementări
legale.
Intre punctajul estimat şi cel determinat prin calcul
au putut apărea diferenţe, influenţand şi cuantumul pensiei acordate, dar atat
Legea nr. 19/2000, cat şi Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 au prevăzut că, în toate cazurile, se menţine în plată
cuantumul mai avantajos, neputandu-se diminua cuantumul cuvenit sau aflat în plată, acesta putandu-se menţine pană la data la care, prin aplicarea
formulei de calcul prevăzute de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi
completările ulterioare, se va obţine un cuantum al pensiei mai mare decat acesta.
Operaţiunea de recalculare a pensiilor a vizat, în mod
necesar, trecutul, pentru că stagiile de cotizare au fost anterior realizate,
dar a produs efecte numai pentru viitor, fără a aduce atingere principiului
neretroactivităţii legii prevăzut de art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Curtea reţine că este neîntemeiată şi critica de
neconstituţionalitate prin invocarea art. 16 alin. (1) din Constituţie. Art.
1801 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 se referă la magistraţii pensionari ale
căror drepturi de pensie au fost stabilite pe baza unei
legi speciale. Potrivit art. 47 alin. (2) din
Constituţie, criteriile şi condiţiile acordării pensiei şi altor drepturi de
asigurări sociale se stabilesc prin lege. Legiuitorul este în drept ca
pentru anumite categorii socioprofesionale, în
considerarea situaţiei lor deosebite, să stabilească
reguli diferite, fără ca prin
aceasta să instituie privilegii sau discriminări. In acest sens este şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale. Potrivit
considerentelor expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4)
din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 180 alin. (5), art. 1801 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
şi alte drepturi de asigurări sociale şi ale art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul
public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie
ridicată de Ovidiu Marinescu Constantin în Dosarul nr. 37.295/3/2006 al Curţii
de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de
muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data 28 iunie 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta