Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 647 din 28 iunie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin. (1 2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Directia Nationala Anticoruptie

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 569 din 20 august 2007



Ioan Vida                               - preşedinte

Nicolae Cochinescu              -judecător

Aspazia Cojocaru                  -judecător

Kozsokar Gabor                    -judecător

Petre Ninosu                          -judecător

Ion Predescu                         -judecător

Şerban Viorel Stănoiu           -judecător

Iuliana Nedelcu                      - procuror

Marieta Safta                         - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 alin. (12) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie, excepţie ridicată de Gilio Giuzepe Roza în Dosarul nr. 9.102/1/2006 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia penală.

La apelul nominal se constată prezenţa autorului excepţiei, asistat de avocat Mihai Irimia, şi a părţii Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin consilier juridic Oana Scrobotă. Lipsesc celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Avand cuvantul, avocatul autorului excepţiei solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate aşa cum a fost formulată. Susţine, în esenţă, că textul de lege criticat înfrange principiul legalităţii procesului penal întrucat permite organului de urmărire penală să îşi stabilească în mod aleatoriu şi subiectiv competenţa, în funcţie de fluctuaţia cursului de schimb leu-euro şi de propria alegere a momentului din cadrul urmăririi penale la care să se raporteze determinarea echivalentului în euro al pagubei materiale produse. Se arată în acest sens că, în cauză, Direcţia Naţională Anticorupţie şi-a stabilit propria competenţă de efectuare a urmăririi penale, prin determinarea pretinsului prejudiciu în raport de cursul de schimb valutar leu-euro de la momentul începerii urmăririi penale. In concluzie, arată că nu trebuie permise interpretări ale textelor de lege ce pot afecta persoane aflate în cursul urmăririi penale.

Reprezentantul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, invocand şijurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie. Depune concluzii scrise în acest sens.

Ministerul Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca nefondată. Arată că textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate, ci exprimă opţiunea legiuitorului cu privire la criteriile instituite pentru identificarea competenţei organelor de urmărire penală. Fluctuaţia cursului de schimb leu-euro în diverse momente din cursul urmăririi penale este nerelevantă, întrucat prejudiciul penal se apreciază la momentul săvarşirii faptei, astfel încat cursul de schimb la care se stabileşte valoarea acestuia este cel de la data săvarşirii faptei. Critica în sensul că, în practică, se procedează altfel nu intră în competenţa Curţii Constituţionale.

CURTEA,

avand în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele: Prin Incheierea din 15 februarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 9.102/1/2006, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 alin. (12) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie, invocată de Gilio Giuzepe Roza în dosarul menţionat.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că art. 13 alin. (12) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 este neconstituţional în măsura în care este înţeles şi aplicat în sensul că Direcţia Naţională Anticorupţie îşi poate stabili competenţa materială de efectuare a urmăririi penale cu privire la o infracţiune de evaziune fiscală, prin determinarea cuantumului prejudiciului în raport de cursul de schimb leu-euro la momentul efectuării urmăririi penale. In opinia autorului excepţiei, această interpretare contravine principiului legalităţii procesului penal, echivaland cu acceptarea posibilităţii ca organul de urmărire penală să aibă dreptul de a-şi stabili competenţa în mod aleatoriu şi subiectiv, în funcţie de fluctuaţia cursului de schimb leu-euro şi de propria alegere a momentului din cadrul urmăririi penale la care să se raporteze determinarea echivalentului în euro al pagubei materiale ce determină competenţa. Totodată, se arată că textul criticat este neconstituţional, întrucat foloseşte moneda euro pentru exprimarea valorii prejudiciului ce determină competenţa materială de efectuare a urmăririi penale, contrar prevederilor constituţionale care stabilesc faptul că moneda naţională este leul. Se conchide în sensul că, în cauză, „urmărirea penală efectuată de Direcţia Naţională Anticorupţie şi trimiterea în judecată a inculpaţilor [...] s-a realizat prin înfrangerea dispoziţiilor art. 126 alin. (2), art. 131 alin. (2), art. 132 alin. (1) şi art. 137 alin. (2) din Constituţia Romaniei".

Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia penală apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată că prevederile criticate sunt norme speciale de competenţă materială prin care se delimitează cu precizie competenţa Direcţiei Naţionale Anticorupţie în raport de valoarea pagubei produse prin infracţiune, calculată tot în monedă naţională, astfel că nu se aduce atingere normelor constituţionale invocate.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In opinia Guvernului, calcularea valorii prejudiciului produs prin infracţiune în funcţie de cursul leu-euro nu este de natură să încalce dispoziţiile constituţionale invocate, ci oferă doar o modalitate eficientă de calcul al valorii pagubei efectiv produse, în funcţie de realităţile economice.

Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată întrucat prevederile legale criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

CURTEA,

examinand încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 13 alin. (12) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Textul de lege criticat are următorul cuprins:

- Art. 13 alin. (12): „Direcţia Naţională Anticorupţie este competentă să efectueze urmărirea penală, dacă s-a cauzat o pagubă materială mai mare decat echivalentul în lei a 1.000.000 euro, în cazul infracţiunilor prevăzute la art. 215 alin. 1, 2, 3 şi 5, art. 246, 247, 248 şi 2481 din Codul penal, al infracţiunilor prevăzute la art. 175, 177 şi 178-181 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale."

Autorul excepţiei consideră că dispoziţiile criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 126 alin. (2) potrivit cărora competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura de judecată sunt prevăzute numai de lege, ale art. 131 alin. (2) potrivit cărora Ministerul Public îşi exercită atribuţiile prin procurori constituiţi în parchete, în condiţiile legii, ale art. 132 alin. (1) referitoare la principiul legalităţii, al imparţialităţii şi al controlului ierarhic care guvernează activitatea procurorilor şi ale art. 137 alin. (2) referitoare la moneda naţională.

Examinand excepţia de neconstituţionalitate ridicată, se constată că aceasta este neîntemeiată pentru considerentele ce vor fi expuse în cele ce urmează:

Astfel, reglementarea, prin textul de lege criticat, drept criteriu pentru stabilirea competenţei Direcţiei Naţionale Anticorupţie de a efectua urmărirea penală, a valorii pagubei cauzate prin infracţiunea săvarşită, dă expresie cerinţei restrangerii competenţei organismului specializat în combaterea corupţiei la cazurile de mare corupţie, definite prin calitatea făptuitorului şi prin valoarea prejudiciilor. Necesitatea realizării acestei cerinţe este de altfel subliniată chiar în cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 134 din 29 septembrie 2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 889 din 7 octombrie 2005, care a introdus textul de lege criticat în prezenta cauză. Contrar susţinerilor autorului excepţiei, reglementarea unui astfel de criteriu nu are drept consecinţă stabilirea aleatorie sau subiectivă a competenţei Direcţiei Naţionale Anticorupţie, ci, dimpotrivă, crearea posibilităţii ca această competenţă să poată fi riguros determinată. Aşa fiind, textul de lege criticat nu aduce nicio atingere principiului legalităţii, al imparţialităţii şi al controlului ierarhic care guvernează activitatea procurorilor şi nici prevederilor constituţionale potrivit cărora competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura de judecată sunt prevăzute numai de lege.

Faptul că în reglementarea criteriului valorii materiale a pagubei cauzate se face trimitere la moneda euro vizează acelaşi obiectiv, respectiv asigurarea rigurozităţii şi a continuităţii în soluţionarea cauzelor penale, avand în vedere fluctuaţiile monedei naţionale, şi nu încalcă prevederile constituţionale potrivit cărora moneda naţională a Romaniei este leul. De altfel, textul de lege criticat foloseşte sintagma „echivalentul în lei a 1.000.000 euro" în deplină concordanţă cu prevederile art. 137 alin. (2) din Legea fundamentală.

In ceea ce priveşte critica potrivit căreia urmărirea penală efectuată de Direcţia Naţională Anticorupţie şi trimiterea în judecată a inculpaţilor s-a realizat prin înfrangerea dispoziţiilor art. 126 alin. (2), art. 131 alin. (2), art. 132 alin. (1) şi ale art.'137 alin. (2) din Constituţie, aceasta nu intră în competenţa Curţii Constituţionale, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată. Tot astfel, excedează competenţei Curţii Constituţionale cenzurarea eventualei interpretări a textului de lege ce face obiectul excepţiei, în sensul că Direcţia Naţională Anticorupţie îşi poate stabili competenţa materială de efectuare a urmăririi penale cu privire la o infracţiune de evaziune fiscală, prin determinarea cuantumului prejudiciului în raport de cursul de schimb euro-leu la momentul efectuării urmăririi penale. Competenţa de a stabili dacă, în prezenta cauză, prejudiciul a fost corect stabilit, inclusiv sub aspectul momentului la care a fost calculat acesta, revine instanţelor de judecată.

Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1)şi (6) din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 alin. (12) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie, excepţie ridicată de Gilio Giuzepe Roza în Dosarul nr. 9.102/1/2006 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia penală.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 iunie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Marieta Safta


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 647/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 647 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 647/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu