DECIZIE Nr. 639 din 28 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 58, art.
60 alin. (1) lit. b) si art. 61 alin. (2) din Legea nr. 168/1999 privind
solutionarea conflictelor de munca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1089 din 2 decembrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Legii nr. 168/1999 in ansamblu, dar in special art. 58, art. 60
alin. (1) lit. b) si art. 61 alin. (2) din lege, exceptie ridicata de Federatia
Educatiei Nationale din Bucuresti in Dosarul nr. 8.679/LM/2005 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari sociale, contencios
administrativ si fiscal.
La apelul nominal raspunde pentru autorul exceptiei domnul avocat J.
Friedmann-Nicolescu, cu delegatie la dosar, precum si: Ministerul Educatiei si
Cercetarii, prin domnii avocati Robert Rosu si Cornel Popa, cu delegatie depusa
la dosar; Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant, prin doamna consilier
juridic Liliana-Elena Glinta, cu delegatie depusa la dosar, Federatia
Sindicatelor din Invatamant "Spiru Haret", prin domnisoara consilier
juridic Ioana Bararu, cu delegatie depusa la dosar si Federatia Nationala
Sindicala "Alma Mater", prin domnul consilier juridic Marius Alexe,
cu delegatie depusa la dosar.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita Curtii sa constate lipsa de
procedura cu: institutia presedintiala reprezentata de Presedintele Romaniei,
Guvernul Romaniei, Ministerul Finantelor Publice si statul roman prin
Ministerul Finantelor Publice, parti care au fost introduse in cauza ca urmare
a cererii reconventionale si a cererii de chemare in garantie formulate de
Federatia Educatiei Nationale.
Reprezentantii Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant, Federatiei
Sindicatelor din Invatamant "Spiru Haret" si ai Federatiei Nationale
Sindicale "Alma Mater" solicita, de asemenea, sa se constate lipsa de
procedura cu institutiile mentionate.
Reprezentantul Ministerului Educatiei si Cercetarii si reprezentantul
Ministerului Public considera cauza in stare de judecata. Parti in litigiu sunt
sindicatele aflate in conflict de munca, citarea partilor chemate in judecata
prin cererea reconventionala si cererea de chemare in garantie se dispune, la
instanta de judecata, pentru ca prin aceasta sa se asigure principiul
contradictorialitatii.
Curtea, deliberand, respinge exceptia lipsei de procedura si constata, sub
acest aspect, cauza in stare de judecata.
Reprezentantul autorului exceptiei invoca conflictul de interese existent
intre Guvernul Romaniei si Federatia Educatiei Nationale, constand in aceea ca,
avand in vedere partile din prezenta cauza, primirea punctului de vedere al
acestei autoritati, exprimat in temeiul art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, are semnificatia ca
Guvernul este si sfatuitorul Curtii in legatura cu aceasta exceptie; or, in
virtutea principiului egalitatii de tratament si a cerintelor unui proces
echitabil, si punctul de vedere al autorului exceptiei trebuie tratat in
conditii de egalitate cu cel al Guvernului. Invoca, de asemenea, conflictul de
interese in judecarea prezentei cauze pentru trei dintre membrii Curtii
Constitutionale, ca urmare a numirii acestora in calitate de judecatori ai
Curtii de catre Presedintele Romaniei, de vreme ce institutia presedintiala
este parte in proces. Totodata, arata ca doi judecatori ai Curtii
Constitutionale aveau, la data dezbaterii si adoptarii legii, calitatea de
deputat si, respectiv, senator.
Cu privire la aceste sustineri, reprezentantul Ministerului Educatiei si
Cercetarii considera ca opinia exprimata in punctul de vedere al Guvernului
Romaniei nu este obligatorie pentru Curtea Constitutionala care pronunta
deciziile sale in numele legii, iar cat priveste sustinerea referitoare la
numirea de catre Presedintele Romaniei a trei membri ai Curtii, arata ca toti
magistratii sunt numiti de catre presedintele tarii.
Reprezentantii celorlalte parti lasa la aprecierea Curtii Constitutionale
solutionarea aspectelor referitoare la existenta unor conflicte de interese.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca Guvernul, alaturi de
celelalte autoritati mentionate de legea Curtii Constitutionale, isi exprima
punctul de vedere cu privire la exceptiile de neconstitutionalitate, fara ca
acesta sa fie obligatoriu pentru solutia pronuntata de Curte, iar sustinerea
referitoare la conflictul de interese din prezenta cauza constand in numirea
celor trei membri ai Curtii de catre Presedintele Romaniei, precum si la
calitatea de parlamentari a doi judecatori, este neintemeiata.
Curtea Constitutionala, deliberand, respinge exceptiile cu privire la
existenta unor conflicte de interese.
Avand cuvantul pe fond, reprezentantul autorului exceptiei de
neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia. Reiterand sustinerile
formulate cu prilejul ridicarii exceptiei in fata instantei de judecata, arata
ca art. 58, art. 60 alin. (1) lit. b) si art. 61 alin. (2) din Legea nr.
168/1999 incalca prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (3), art. 9 teza
finala, art. 20 alin. (1) si art. 43 alin. (1) din Constitutie, precum si pe
cele ale art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. Depune concluzii scrise.
Reprezentantul Ministerului Educatiei si Cercetarii solicita respingerea
exceptiei ca neintemeiata. Astfel, arata ca reglementarea dreptului la greva,
ca drept fundamental, precum si conditiile si limitele exercitarii acestui
drept, potrivit textelor de lege criticate, nu numai ca nu incalca prevederile
constitutionale invocate, ci este chiar in sensul acestora si au scopul de a
evita exercitarea dreptului in mod abuziv. Considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a art. 61 alin. (2) din Legea nr. 168/1999 este
inadmisibila, deoarece prin cererea formulata, Ministerul Educatiei si
Cercetarii a solicitat doar declararea grevei ca fiind ilegala, iar nu si plata
despagubirilor in conditiile prevazute de acest text. Depune note scrise.
Reprezentantii celorlalte parti prezente solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate pentru considerentele aratate de reprezentantul
Federatiei Educatiei Nationale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate. In acest sens arata ca textele de lege criticate sunt
in concordanta cu art. 43 din Constitutie, care consacra dreptul la greva, a
carui exercitare se realizeaza in limitele si conditiile prevazute de lege, in
speta de Legea nr. 168/1999. Considera ca invocarea incalcarii prevederilor
constitutionale ale art. 1 alin. (3), art. 9 teza finala si ale art. 20 alin.
(1), precum si a prevederilor art. 6 pct. 1, din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale este neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 noiembrie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
8.679/LM/2005, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari
sociale, contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 58, art. 60 alin. (1)
lit. b) si art. 61 alin. (2) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea
conflictelor de munca. Exceptia a fost ridicata de Federatia Educatiei
Nationale intr-o cauza avand ca obiect solutionarea cererii formulate de
Ministerul Educatiei si Cercetarii pentru incetarea grevei declansate de
federatiile sindicale reprezentative din invatamant, ca fiind ilegala.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca Legea nr.
168/1999, in ansamblu, dar in mod special art. 58, art. 60 alin. (1) lit. b) si
art. 61 alin. (2), "contrar dispozitiilor art. 43 alin. (1) din
Constitutia Romaniei" "neaga dreptul la greva". Chiar daca in
mod formal "legea se exprima in sensul existentei posibilitatii
declansarii unei greve" textele de lege criticate "se dovedesc a fi
doar aparent democratice, dar in realitate ele sunt proprii unui stat
totalitar" si "golesc de continut insusi dreptul la greva, astfel ca
apare in mod paradoxal incurajarea muncii fortate". Se incalca astfel
"principiile art. 1 alin. (3) din Constitutia Romaniei, referitoare la
traditiile democratice si idealurile Revolutiei din Decembrie 1989",
precum si prevederile constitutionale ale art. 9 teza finala si ale art. 20
alin. (1) cu raportare la art. 6 pct. 2 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari
sociale, contencios administrativ si fiscal apreciaza ca art. 58, art. 60 alin.
(1) lit. b) si art. 61 alin. (2) din Legea nr. 168/1999 sunt in concordanta cu
dispozitiile art. 1 alin. (3), art. 9, art. 20 si art. 43 alin. (1) din Constitutie,
"deoarece exercitarea dreptului la greva - ca drept fundamental al
salariatilor - trebuie facuta cu buna-credinta, potrivit scopului pentru care a
fost recunoscut". Incalcarea conditiilor si limitelor legale stabilite
pentru exercitarea acestui drept poate fi sanctionata, potrivit art. 21 si art.
43 alin. (2) din Constitutie, iar textele de lege criticate sunt chiar in
sensul acestor dispozitii constitutionale. De asemenea, si solicitarea adresata
de unitatea angajatoare instantei de judecata competente pentru pronuntarea
unei hotarari de incetare a grevei declarate nelegal si obligarea persoanelor
vinovate la plata unor despagubiri sunt in conformitate cu prevederile art. 21
alin. (1) si (2) din Constitutie, care consacra "dreptul oricarei persoane,
deci si al unitatii angajatoare ca persoana juridica, de a se adresa justitiei
pentru apararea drepturilor, libertatilor si intereselor sale legitime".
In cazul unitatii angajatoare, interesul legitim consta in functionarea
corespunzatoare a unitatii pentru indeplinirea obligatiilor asumate fata de
alte persoane fizice si juridice si rolul lor social.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens, in legatura cu prevederile art. 58 din Legea nr.
168/1999 arata ca "unitatea, in speta Ministerul Educatiei si Cercetarii,
constatand ca greva a fost declarata cu nerespectarea legii, are nu numai
dreptul, dar si obligatia sesizarii instantelor judecatoresti competente cu o
cerere prin care solicita incetarea grevei". Acest drept decurge din
atributiile ministerului care "trebuie sa administreze in cele mai bune
conditii activitatile din sfera sa de competenta si sa intervina in cazul in
care interesele sale legitime sunt amenintate, respectiv blocarea sistemului de
invatamant din Romania", si, mai mult, "constatand prejudiciile
provocate sistemului de invatamant printr-o greva nelegala are si obligatia de
a solicita instantei de judecata obligarea persoanelor vinovate la plata unor
despagubiri". In consecinta, considera ca Ministerul Educatiei si
Cercetarii "a actionat in temeiul art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutia
Romaniei". De asemenea, apreciaza ca art. 58 din lege este in perfecta
concordanta si cu prevederile constitutionale ale art. 43 alin. (1) si (2)
referitoare la dreptul la greva, precum si conditiile si limitele exercitarii
acestuia.
Cu privire la neconstitutionalitatea art. 60 alin. (1) lit. b) din legea
criticata, arata ca aceasta "nu este si nu are cum sa fie motivata"
de catre autorul exceptiei. Considera ca dispozitiile acestui text de lege,
care stabilesc competenta judecatoriei de a solutiona cererea de incetare a
grevei, sunt in conformitate cu art. 126 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia
"Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt
prevazute numai prin lege". Se mai arata ca sustinerea
neconstitutionalitatii art. 60 alin. (1) lit. b) "pune sub semnul
intrebarii insusi rolul autoritatii judecatoresti in Romania, de a infaptui
justitia, care este unica, impartiala si egala pentru toti".
Referitor la invocarea neconstitutionalitatii art. 61 alin. (2) din Legea
nr. 168/1999, care "nu este, de asemenea, dovedita", se arata ca in
situatia in care "dreptul la greva nu este exercitat cu buna-credinta, ci
abuziv, in detrimentul interesului general, cei raspunzatori trebuie trasi la
raspundere de unitatea prejudiciata prin declansarea grevei nelegale, iar
instanta de judecata, in mod firesc poate obliga persoanele vinovate de
declansarea grevei nelegale la plata unor despagubiri".
Pentru considerentele aratate, apreciaza ca art. 58, art. 60 alin. (1) lit.
b) si art. 61 alin. (2) din Legea nr. 168/1999 sunt in concordanta si cu art.
57 si art. 9 din Constitutie.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 58, art. 60 alin. (1)
lit. b) si art. 61 alin. (2) din Legea nr. 168/1999 sunt constitutionale.
Astfel, referitor la critica formulata prin raportare la art. 43 din
Constitutie, arata ca, intr-adevar, "salariatii au dreptul fundamental la
greva pentru apararea intereselor profesionale, economice si sociale, insa
acest drept nu poate fi exercitat in afara cadrului pe care legea il
stabileste". Or, in concordanta cu prevederile din Constitutie privind
conditiile si limitele exercitarii dreptului la greva, textele ce fac obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate dispun in legatura cu "consecintele
declansarii sau desfasurarii unei greve care nu respecta conditiile stabilite
de lege".
De altfel, apreciaza ca prevederile art. 43 din Constitutie sunt, ele
insele, in concordanta cu dispozitiile art. 8 pct. 1 lit. d) din Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, precum
si cu cele ale Cartei sociale europene, ratificata de Romania prin Legea nr.
74/1999, dispozitii din care rezulta ca "dreptul la greva poate fi supus
unor limitari si conditionari, deoarece in mod inevitabil, de regula,
exercitarea acestui drept afecteaza nu numai partile in conflict, ci si pe
altii, din domenii sau sectoare in care activitatea este paralizata ca urmare a
incetarii unor servicii". Se mentioneaza in acest sens Decizia Curtii
Constitutionale nr. 57 din 24 martie 1998.
Considera ca raportarea neconstitutionalitatii textelor de lege criticate
la art. 9 teza finala din Constitutie este neconcludenta, deoarece dispozitiile
acestui articol nu privesc dreptul la greva, ci rolul sindicatelor in
declansarea si concilierea conflictelor colective de munca.
Invocarea incalcarii art. 20 alin. (1) din Constitutie, raportat la art. 6
pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, nu poate fi retinuta, intrucat art. 58, art. 60 alin. (1) lit. b)
si art. 61 alin. (2) din legea criticata nu ingradesc dreptul partilor interesate
de a se adresa instantei de judecata, de a beneficia de toate garantiile care
conditioneaza dreptul la un proces echitabil intr-o societate democratica.
Stabilind competenta tribunalului de a se pronunta de urgenta asupra cererii
privind incetarea grevei, dispozitiile de lege considerate ca fiind
neconstitutionale "constituie o garantie a aplicarii principiului privind
judecarea unei cauze in mod echitabil si intr-un termen rezonabil de catre o
instanta independenta, impartiala si instituita prin lege".
Art. 58, art. 60 alin. (1) lit. b) si art. 61 alin. (2) din Legea nr.
168/1999 "nu contin norme contrare trasaturilor si valorilor supreme ale
statului roman" si, in consecinta, apreciaza ca acestea nu contravin art.
1 alin. (3) din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
partilor si ale reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
58, art. 60 alin. (1) lit. b) si art. 61 alin. (2) din Legea nr. 168/1999
privind solutionarea conflictelor de munca, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 582 din 29 noiembrie 1999, asa cum au fost modificate prin
art. VII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2000 pentru modificarea
si completarea Codului de procedura civila, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 479 din 2 octombrie 2000. Dispozitiile de lege
criticate prevad:
- Art. 58: "Daca unitatea apreciaza ca greva a fost declarata ori
continua cu nerespectarea legii, ea se poate adresa tribunalului in a carui
circumscriptie isi are sediul unitatea cu o cerere prin care se solicita
instantei incetarea grevei.";
- Art. 60: "(1) Tribunalul examineaza cererea prin care se solicita
incetarea grevei si pronunta de urgenta o hotarare prin care, dupa caz, [...]
b) admite cererea unitatii si dispune incetarea grevei ca fiind
ilegala.";
- Art. 61: "[...]
(2) In cazul in care dispune incetarea grevei ca fiind ilegala, instantele,
la cererea celor interesati, pot obliga persoanele vinovate de declansarea
grevei ilegale la plata unor despagubiri."
In opinia autorului exceptiei dispozitiile legale criticate sunt contrare art.
1 alin. (3), art. 9 teza finala, art. 20 alin. (1) si art. 43 alin. (1) din
Constitutie, precum si art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale. Textele constitutionale mentionate
prevad:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si
idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.";
- Art. 9: "Sindicatele, patronatele si asociatiile profesionale se
constituie si isi desfasoara activitatea potrivit statutelor lor, in conditiile
legii. Ele contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor
profesionale, economice si sociale ale membrilor lor.";
- Art. 20 alin. (1): "Dispozitiile constitutionale privind drepturile
si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.";
- Art. 43 alin. (1): "Salariatii au dreptul la greva pentru apararea
intereselor profesionale, economice si sociale."
Art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, invocat de asemenea ca fiind incalcat, prevede ca
"Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public
si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si
impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii
drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei
oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa. Hotararea trebuie
sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de sedinta poate fi
interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului sau a unei parti
a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al securitatii
nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele minorilor sau
protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in masura
considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in imprejurari
speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere intereselor
justitiei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
Autorul exceptiei porneste in sustinerile sale de la ideea ca intreaga lege
este nedemocratica si, in consecinta, neconstitutionala, dar nu motiveaza
aceasta in nici un mod. Enunta negarea dreptului la greva si incurajarea muncii
fortate, dar in concret nu critica nici una dintre dispozitiile legii prin care
sunt stabilite conditiile si limitele exercitarii dreptului la greva, ci doar
normele de procedura privind controlul in justitie al legalitatii declansarii
ori a continuarii grevei. Astfel, neaga implicit dreptul de acces liber la
justitie in aceasta materie si dreptul instantelor judecatoresti de a cerceta
incalcarea legii si de a dispune masuri in consecinta.
Art. 58, art. 60 alin. (1) lit. b) si art. 61 alin. (2) din Legea nr.
168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, astfel cum au fost
modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2000 pentru
modificarea si completarea Codului de procedura civila, dispun cu privire la:
posibilitatea ca unitatea (angajatorul) sa se adreseze instantei judecatoresti
competente pentru a pronunta incetarea grevei, atunci cand apreciaza ca aceasta
a fost declarata ori continua cu nerespectarea legii; pronuntarea de urgenta,
de catre tribunal, a unei hotarari de admitere a cererii unitatii, in sensul
incetarii grevei ca fiind ilegala; posibilitatea ca instanta de judecata sa
oblige persoanele vinovate de declansarea grevei ilegale la plata unor
despagubiri, la cererea celor interesati.
In esenta, autorul exceptiei sustine ca legea, in ansamblul sau, cat si
prevederile art. 58, art. 60 alin. (1) lit. b) si art. 61 alin. (2) din
aceasta, in special, sunt doar aparent democratice, "neaga dreptul la
greva", "sunt proprii unui stat totalitar", "golesc de
continut insusi dreptul la greva, astfel ca apare in mod paradoxal incurajarea
muncii fortate", si contravin traditiilor democratice si idealurilor
Revolutiei din decembrie 1989. Prin urmare, se invoca incalcarea art. 1 alin.
(3), art. 9 teza finala, art. 20 alin. (1) si art. 43 alin. (1) din
Constitutie, precum si art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, fara a arata, insa, in ce consta aceasta
incalcare.
Analizand sustinerile de neconstitutionalitate formulate, Curtea constata
ca acestea sunt neintemeiate si urmeaza a fi respinse.
Intr-adevar, art. 43 din Constitutie consacra in alin. (1) dreptul
salariatilor la greva pentru apararea intereselor lor profesionale, economice
si sociale, dar acest drept fundamental nu este un drept absolut, ci pentru
exercitarea sa alin. (2) al textului constitutional mentionat prevede ca
"Legea stabileste conditiile si limitele exercitarii acestui drept, precum
si garantiile necesare asigurarii serviciilor esentiale pentru societate".
Aceste prevederi referitoare la stabilirea prin lege a conditiilor si limitelor
exercitarii dreptului la greva sunt in concordanta cu prevederile art. 8 pct. 1
lit. d) din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si
culturale, potrivit carora: "1. Statele parti la prezentul Pact se
angajeaza sa asigure: [...]; d) dreptul la greva, exercitat in conformitate cu
legile fiecarei tari."
Declansarea si continuarea grevei intr-o unitate, si cu atat mai mult
intr-un intreg sector de activitate, pot aduce atingere drepturilor,
libertatilor si intereselor legitime ale multor terte persoane. Fara a nega
dreptul salariatilor la greva, trebuie retinut ca si acest drept poate fi
exercitat, in spiritul prevederilor art. 57 din Constitutie "cu
buna-credinta, fara sa incalce drepturile si libertatile celorlalti".
Principala premisa a exercitarii dreptului la greva in acest spirit este si
respectarea conditiilor si limitelor stabilite de lege. Greva poate leza in
primul rand interesele angajatorului, ale unitatii ori ale autoritatii publice
in ale carei atributii intra conducerea sau coordonarea sectorului de
activitate respectiv. Aceasta unitate sau autoritate are dreptul, potrivit
prevederilor art. 21 alin. (1) din Constitutie, sa se adreseze justitiei pentru
apararea drepturilor si a intereselor sale legitime. Intrucat, conform alin.
(2) al art. 21 din Constitutie, nici o lege nu poate ingradi accesul liber la
justitie, a fost necesar ca Legea nr. 168/1999, astfel cum a fost modificata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2000, sa stabileasca regulile de
procedura pentru exercitarea dreptului unitatii angajatoare de a cere instantei
judecatoresti incetarea grevei, apreciata ca fiind declansata ori continuata
ilegal, precum si regulile pentru solutionarea unor asemenea litigii.
Aprecierea daca angajatorul urmareste apararea unor drepturi si interesele
legitime ori nu, daca greva a fost declansata si continua cu respectarea ori cu
incalcarea reglementarilor legale in vigoare, nu reprezinta probleme de
constitutionalitate, ci intra in competenta instantei judecatoresti.
In situatia in care o greva a fost declansata ori continuata ilegal si prin
aceasta au fost cauzate prejudicii materiale altor persoane, nu este contrar
dispozitiilor si principiilor Constitutiei daca instanta judecatoreasca, la
cererea celor pagubiti, obliga la despagubiri persoanele vinovate de incalcarea
legii. Asadar, invocarea incalcarii prevederilor constitutionale ale art. 43
alin. (1) urmeaza a fi inlaturata.
Cat priveste sustinerile ca textele de lege criticate ingradesc exercitarea
si realizarea rolului sindicatelor care, potrivit art. 9 teza finala din
Constitutie, "contribuie la apararea drepturilor si promovarea intereselor
profesionale, economice si sociale ale membrilor lor", Curtea constata ca
nici acestea nu pot fi retinute. Aceasta deoarece, din cuprinsul textelor de
lege criticate nu rezulta ingradirea exercitiului acestui drept, dimpotriva, in
scopul apararii si promovarii drepturilor si intereselor membrilor lor,
sindicatele pot utiliza orice mijloace si actiuni legale, inclusiv organizarea
si conducerea unei greve.
In legatura cu invocarea incalcarii art. 20 alin. (1) din Constitutie, cu
raportare la art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale, privind "Dreptul la un proces
echitabil", Curtea constata ca acest drept este consacrat si de art. 21
alin. (3) din Constitutie. Exercitarea sa presupune dreptul partilor de a
utiliza toate mijloacele legale si de a beneficia de toate garantiile
procedurale pentru promovarea intereselor lor legitime. Or, dispozitiile de
lege criticate nu aduc atingere prevederilor constitutionale si conventionale
mentionate.
Autorul exceptiei mai invoca si incalcarea prevederilor art. 1 alin. (3)
din Constitutie, partea referitoare "[...] la traditiile democratice ale
poporului roman si idealurile Revolutiei din decembrie 1989", prin aceea
ca textele de lege ce fac obiectul controlului de constitutionalitate, precum
si Legea nr. 168/1999, in ansamblul sau, "golesc de continut insusi
dreptul la greva, astfel ca apare in mod paradoxal incurajarea muncii
fortate". Cu privire la aceste sustineri Curtea constata ca art. 1 alin.
(3) din Constitutie dispune ca "Romania este stat de drept, democratic si
social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor,
libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si
idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate". Asadar
acest text constitutional enunta elementele definitorii ale statului roman,
care reprezinta valori supreme in spiritul traditiilor poporului roman, carora
Legea nr. 168/1999 si dispozitiile criticate ale acesteia nu le sunt contrare.
De altfel, Curtea constata ca, in realitate, autorul exceptiei, atat in
ceea ce priveste legea in ansamblu, cat si cu privire la textele din aceasta
expres mentionate, nu formuleaza o motivare din care sa rezulte in ce anume
consta contrarietatea fata de prevederile constitutionale, ci doar invoca
incalcarea lor. Or, Curtea Constitutionala nu se poate substitui autorului exceptiei
in formularea unor motive de neconstitutionalitate, astfel ca, si pentru acest
considerent, exceptia urmeaza a fi respinsa ca neintemeiata.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca prevederile art. 58, art. 60 alin. (1) lit. b) si art. 61 alin.
(2) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca sunt
constitutionale si, in consecinta, respinge exceptia de neconstitutionalitate
ridicata de Federatia Educatiei Nationale in Dosarul nr. 8.679/LM/2005 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari sociale,
contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent sef,
Gabriela Dragomirescu