DECIZIE Nr. 63 din 28 februarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 4
si ale art. 10 alin. 4 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si
spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 260 din 18 aprilie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. 4 si ale art. 10 alin. 4 din Legea nr. 85/1992
privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din
fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat,
republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "B.T.T." -
S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 1.227/2001 al Judecatoriei Mangalia.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 iulie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 1.227/2001,
Judecatoria Mangalia a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 4 si ale art. 10 alin. 4 din
Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"B.T.T." - S.A. din Bucuresti intr-un litigiu ce are ca obiect
obligarea acestei societati la vanzarea unor apartamente.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 7 alin. 4 si ale art. 10 alin. 4 din Legea nr. 85/1992,
republicata, care reglementeaza modul de calcul al pretului de vanzare pentru
locuintele ce intra sub incidenta legii si atribuirea in proprietate a
terenului aferent constructiei, sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (1) si
(3) si ale art. 135 alin. (6) din Constitutie, precum si ale art. 1 din primul
Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. Se sustine, in esenta, ca prin efectul prevederilor
art. 10 alin. 4 din Legea nr. 85/1992, republicata, terenurile ce sunt
proprietatea societatilor comerciale isi schimba regimul juridic si devin
proprietate de stat, fapt care, in opinia autorului exceptiei, ar reprezenta o
"expropriere", ceea ce este contrar prevederilor art. 41 alin. (3)
din Legea fundamentala. Se mai sustine ca "Legiuitorul a sustras de la
indexare fara nici o justificare rationala perioada de la 8 februarie 1990, data
intrarii in vigoare a Decretului-lege nr. 61/1990, si pana la 7 martie 1991,
data cand devine aplicabil salariul minim brut pe tara potrivit Hotararii
Guvernului nr. 133/1991, precum si perioada de la 8 martie 1992 pana la 29
iulie 1992". Aceasta modalitate de stabilire a pretului reprezinta o
amanare atat de importanta a momentului de plecare a indexarii si o diminuare
atat de mare a pretului indexat incat contravine prevederilor art. 1 din primul
Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale.
Judecatoria Mangalia, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 7 alin. 4 din Legea nr.
85/1992, republicata, "este inadmisibila si vadit nefondata",
intrucat Curtea s-a mai pronuntat cu privire la aceste dispozitii, statuand ca
ele sunt constitutionale. Cu privire la dispozitiile art. 10 alin. 4 instanta
arata ca ele reprezinta o modalitate concreta prin care se vor atribui aceste
terenuri persoanelor care au cumparat locuinte in conditiile Legii nr. 85/1992,
nicidecum o "expropriere". Daca s-ar interpreta altfel, sustine
instanta, atunci nu ar fi admisibila nici vanzarea locuintelor pe acelasi
considerent al exproprierii. Or, Curtea Constitutionala "a stabilit exact
contrariul si anume ca vanzarea acestora catre chiriasi nu este numai
admisibila, ci si obligatorie".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Se arata ca prin art. 7 din Legea nr. 85/1992, republicata, legiuitorul
stabileste o norma de justitie sociala, dand posibilitate chiriasilor sa
cumpere locuintele construite din fondurile unitatilor economice sau bugetare
de stat, altele decat locuintele de interventie, la construirea carora au
contribuit direct sau indirect. O asemenea masura este in concordanta cu
prevederile Constitutiei. Se mai arata ca obligatia de vanzare catre chiriasi,
prevazuta de dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992, republicata, este o
obligatie in rem, iar nu o obligatie in personam, in considerarea faptului ca
societatea comerciala era cu capital de stat, iar ulterior s-a privatizat.
Pentru astfel de ratiuni legiuitorul a stabilit si modul de calcul al pretului
de vanzare al acestor locuinte, in scopul de a crea un echilibru economic,
social si moral al drepturilor asupra acestor bunuri.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 10 alin. 4 se arata ca acestea nu
contravin textelor constitutionale invocate. Prin acest articol legiuitorul a
dorit transferul dreptului de proprietate asupra terenurilor aferente
constructiilor instrainate, o data cu acestea. In final se apreciaza ca in
lipsa acestui text proprietarii ar fi dobandit doar un drept de superficie
asupra acestor terenuri.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
7 alin. 4 si ale art. 10 alin. 4 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de
locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din
fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998, dispozitii care au
urmatorul cuprins:
- Art. 7 alin. 4: "Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la
alin. 1 si 2 la art. 1 alin. 1, pentru care nu s-au incheiat contracte de
vanzare-cumparare pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se vor face
in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi, completate cu
prevederile referitoare la coeficientii de uzura din Decretul nr. 93/1977, la
un pret indexat in functie de cresterea salariului minim brut pe tara la data
cumpararii, fata de cel existent la data intrarii in vigoare a Legii nr.
85/1992.";
- Art. 10 alin. 4: "Pentru persoanele care dobandesc locuintele in
conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi, atribuirea
terenului se face in conditiile art. 36 alin. 2 din Legea nr. 18/1991."
Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind infrante de
aceste dispozitii legale sunt cele ale art. 41 alin. (1), (2) si (3) si ale
art. 135 alin. (6), texte care au urmatorul continut:
- Art. 41 alin. (1), (2) si (3): "(1) Dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.";
- Art. 135 alin. (6): "Proprietatea privata este, in conditiile legii,
inviolabila."
De asemenea, se invoca incalcarea prevederilor art. 1 din primul Protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, prevederi cu urmatorul cuprins: "Orice persoana fizica sau
juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit
de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile
prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
Motivele de neconstitutionalitate invocate de autorul exceptiei privesc
atat modalitatea de stabilire si, implicit, cuantumul pretului de vanzare, cat
si atribuirea in proprietatea detinatorilor de locuinte, fosti chiriasi ai
acestora, dobandite prin cumparare de la unitatile economice sau bugetare de
stat, a terenurilor pe care se afla aceste constructii, considerandu-se ca
textul criticat nu respecta cerintele impuse de prevederile art. 1 din primul
Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
Asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992,
republicata, Curtea s-a mai pronuntat prin numeroase decizii, cum ar fi, de
exemplu: Decizia nr. 46 din 23 martie 1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 184 din 29 aprilie 1999; Decizia nr. 40 din 14 martie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 242 din 1 iunie
2000; Decizia nr. 128 din 4 iulie 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 447 din 11 septembrie 2000; Decizia nr. 137 din 11
iulie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 452 din 13
septembrie 2000.
Prin aceste decizii Curtea a statuat ca dispozitiile art. 7 din Legea nr.
85/1992, republicata, sunt constitutionale, retinand in esenta ca prin aceste
dispozitii se introduce o limitare legala a dreptului de proprietate, constand
in posibilitatea fiecarui chirias de a cumpara locuinta, limitare conforma cu
dispozitiile art. 41 din Constitutie si care da expresie totodata exigentei
cuprinse in art. 43 alin. (1) si in art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie,
cu privire la obligatia statului de a crea conditii necesare pentru cresterea
calitatii vietii si, mai ales, de a lua masuri de dezvoltare economica si de
protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent.
In acelasi timp s-a apreciat ca dispozitia criticata reprezinta "o
norma de justitie sociala, intrucat da posibilitatea chiriasilor sa cumpere
locuintele la construirea carora au contribuit direct sau indirect in vechiul
sistem statal-juridic". Pe aceasta baza s-a apreciat ca dispozitiile art.
7 din Legea nr. 85/1992, republicata, "sunt nu numai conforme literei si
spiritului art. 41 si 135 din Constitutie, ci si legitimate din punct de vedere
economic, social si moral".
Faptul ca in acest caz autorul exceptiei nu critica obligativitatea
instrainarii locuintelor, ci pretul de vanzare al acestora, nu priveste
constitutionalitatea textului criticat, fiind o problema de optiune
legislativa. Legiuitorul a inteles sa stabileasca pretul de vanzare intr-un
cuantum care sa permita chiriasilor sa isi poata exercita efectiv dreptul la
cumpararea locuintelor. De aceea nu poate fi retinuta nici incalcarea
prevederilor art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
In acest sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 324 din
27 noiembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
101 din 5 februarie 2002.
Avand in vedere ca nu au intervenit elemente noi de natura sa determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii, atat solutiile, cat si considerentele
cuprinse in deciziile anterioare isi pastreaza valabilitatea si in prezenta
cauza.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. 4
din Legea nr. 85/1992, republicata, Curtea constata ca acestea nu contravin
prevederilor constitutionale invocate. Acest text de lege face referire numai
la modalitatea concreta de atribuire a terenurilor pe care se gasesc locuintele
dobandite prin vanzare-cumparare in conditiile Legii nr. 85/1992. Deci acest
articol nu prevede o expropriere, ci o trecere a terenurilor in proprietatea
detinatorilor de locuinte, fosti chiriasi ai acestora, dobandite prin cumparare
de la unitatile economice sau bugetare de stat, atribuirea terenurilor
facandu-se integral sau proportional cu cota-parte din dreptul de proprietate
asupra constructiei respective.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 4
si ale art. 10 alin. 4 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si
spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "B.T.T." - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr.
1.227/2001 al Judecatoriei Mangalia.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 februarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu