DECIZIE Nr. 63 din 11 februarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37, 38 si
ale art. 98 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
si alte drepturi de asigurari sociale, modificata si completata prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, aprobata si modificata prin Legea nr.
338/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 207 din 31 martie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 37, 38 si ale art. 98 alin. (2) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001,
aprobata si modificata prin Legea nr. 338/2002, exceptie ridicata, prin avocat,
de Anca Jitaru in Dosarul nr. 480/M/2002 al Tribunalului Brasov - Sectia
civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, deoarece autoarea exceptiei
critica, de fapt, solutia legislativa cuprinsa in vechea formulare a legii,
care nu a fost preluata prin actul normativ modificator, Legea nr. 338/2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
480/M/2002, Tribunalul Brasov - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37, 38 si ale art. 98
alin. (2) din Legea nr. 19/2002, exceptie ridicata, prin avocat, de Anca Jitaru
intr-un litigiu de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale pentru conditionarea
acordarii indemnizatiei de maternitate si a indemnizatiei pentru cresterea
copilului de existenta unui stagiu de cotizare la asigurarile sociale de cel
putin 6 luni in decursul celor 12 luni anterioare datei la care se solicita
indemnizatia. Considera ca acordarea acestor indemnizatii numai in cazul
indeplinirii conditiei privind stagiul de cotizare impiedica realizarea
masurilor de protectie sociala a muncii, a dreptului la concediul de
maternitate platit, a masurilor de ocrotire speciala a copiilor, a protectiei
speciale a persoanelor handicapate, precum si respectarea Constitutiei si a
legilor, fiind contrara prevederilor art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (2), art.
45 alin. (2), art. 46 si 51 din Constitutie.
Tribunalul Brasov - Sectia civila apreciaza ca exceptia ridicata este
nefondata, "deoarece art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (2), art. 45 alin.
(2) si art. 46 din Constitutia Romaniei cuprind reglementari de principiu
referitoare la unele drepturi fundamentale ale cetatenilor romani, iar
conditiile concrete in care acestia pot beneficia de drepturile consfintite
prin Legea fundamentala pot fi reglementate prin alte acte normative".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate. Conditionarea acordarii indemnizatiei pentru
cresterea copilului de realizarea unui stagiu de cotizare de cel putin 6 luni
in ultimele 12 luni reflecta aplicarea in sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale a principiului contributivitatii. Intrucat, dupa
modificarea textelor de lege criticate, este inclusa deja in stagiul de
cotizare si perioada necontributiva, respectiv perioada in care persoana a
beneficiat de indemnizatie pentru maternitate si pentru ingrijirea copilului,
aceste dispozitii legale nu mai sunt contrare prevederilor art. 43 alin. (2) si
nici altor prevederi constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 37, 38 si ale art. 98
alin. (2) din Legea nr. 19/2000, dupa modificarea lor prin Legea nr. 338/2002,
nu contravin prevederilor constitutionale. Textul actual al art. 98 alin. (2)
recunoaste ca stagiu de cotizare si perioada necontributiva, disparand astfel
posibilitatea neconstitutionala a refuzului acordarii indemnizatiei de
maternitate, respectiv a celei pentru ingrijirea copilului in cazul in care
copilul se naste inainte de realizarea contributiei la asigurarile sociale timp
de cel putin 6 luni, dupa ce parintele a beneficiat de indemnizatie pentru
copilul anterior nascut. In acest sens, se invoca si Decizia Curtii
Constitutionale nr. 257/2002.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 37, 38 si ale art. 98
alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000. Textele criticate au fost modificate prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
161 din 30 martie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 338/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie
2002.
In motivarea exceptiei se face referire doar la dispozitiile art. 98 alin.
(2), intrucat acestea cer stagiul de cotizare pentru acordarea indemnizatiei de
maternitate si celei pentru ingrijirea copilului. Obiectul litigiului il
constituie pretentia de plata a acestor indemnizatii si pentru nasterea si
ingrijirea celui de-al doilea copil, nascut inainte de data pana la care mama,
dupa ce a beneficiat de indemnizatie pentru primul copil, sa fi avut
posibilitatea sa realizeze un stagiu de cotizare de cel putin 6 luni.
Solutionarea cauzei depinde de dispozitiile art. 98 alin. (2) si numai acestea
pot constitui obiectul exceptiei de neconstitutionalitate. In urma modificarii
lor prin Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, aceste
dispozitii au urmatoarea redactare:
"(2) Beneficiaza de drepturile prevazute la alin. (1) asiguratii care
in ultimele 12 luni anterioare producerii riscului au un stagiu de cotizare de
cel putin 6 luni, realizat in conditiile art. 37 si/sau in una sau mai multe
dintre situatiile prevazute la art. 38."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate sunt contrare
urmatoarelor norme constitutionale:
- Art. 38 alin. (2): "Salariatii au dreptul la protectia sociala a
muncii. Masurile de protectie privesc securitatea si igiena muncii, regimul de
munca al femeilor si al tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie,
repausul saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii
grele, precum si alte situatii specifice."
- Art. 43 alin. (2): "Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de
maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la
ajutor de somaj si la alte forme de asistenta sociala prevazute de lege."
- Art. 45 alin. (2): "Statul acorda alocatii de stat pentru copii si
ajutoare pentru ingrijirea copilului bolnav ori handicapat. Alte forme de
protectie sociala a copiilor si a tinerilor se stabilesc prin lege."
- Art. 46: "Persoanele handicapate se bucura de protectie speciala.
Statul asigura realizarea unei politici nationale de prevenire, de tratament,
de readaptare, de invatamant, de instruire si de integrare sociala a
handicapatilor, respectand drepturile si indatoririle ce revin parintilor si
tutorilor."
- Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, desi, in mod
formal, autorul acesteia a criticat textele legale in forma modificata prin
Legea nr. 338/2002, din motivarea exceptiei de neconstitutionalitate reiese
faptul ca acesta s-a referit la solutia legislativa anterioara modificarii.
Intr-adevar, inaintea adoptarii Legii nr. 338/2002, textul art. 98 alin.
(2) era susceptibil de a fi interpretat in sensul ca femeia care a beneficiat
de indemnizatie pentru ingrijirea copilului trebuie sa isi reia activitatea
dupa expirarea perioadei in care s-a acordat indemnizatia si sa realizeze un
stagiu de cotizare de cel putin 6 luni pentru a putea beneficia de indemnizatie
de maternitate si pentru ingrijirea copilului urmator, sens in care acest text
de lege contravenea prevederilor art. 43 alin. (2) din Constitutie. Actuala
redactare a textului exclude insa posibilitatea unei asemenea interpretari,
ceea ce face inexistent si motivul de neconstitutionalitate. Datorita faptului
ca legea considera ca stagiu de cotizare si perioada necontributiva, la
nasterea celui de-al doilea copil parintele are dreptul la indemnizatia de
maternitate si la cea pentru ingrijirea copilului chiar daca in perioada
anterioara nu a cotizat la asigurarile sociale, beneficiind de o indemnizatie
de aceeasi natura.
Curtea constata, asadar, ca dispozitiile art. 98 alin. (2) din Legea nr.
19/2000, in forma modificata prin Legea nr. 338/2002, nu incalca nici una
dintre prevederile constitutionale invocate. Textul de lege examinat prevede
acordarea unor drepturi din fondurile de asigurari sociale de stat. Or, pentru
ca o persoana sa poata beneficia de aceste drepturi este justificata cerinta ca
persoana respectiva sa indeplineasca toate conditiile prevazute de lege,
inclusiv cea referitoare la stagiul minim de cotizare sau la perioadele
asimilate acestuia, conform legii.
Curtea Constitutionala, fiind sesizata si anterior cu exceptii de
neconstitutionalitate avand obiect identic cu cel din prezenta cauza, pe baza
considerentelor mai inainte prezentate, a respins exceptiile ca devenite
inadmisibile, avand in vedere ca modificarea dispozitiilor legale criticate a
intervenit in perioada cuprinsa intre data ridicarii exceptiei de
neconstitutionalitate si data solutionarii acesteia (a se vedea Decizia nr. 217
din 11 iulie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
713 din 1 octombrie 2002 si Decizia nr. 257 din 24 septembrie 2002, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 756 din 16 octombrie 2002).
In prezenta cauza modificarea textului de lege criticat a intervenit
anterior datei ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate. Textul modificat
nemaicontinand dispozitiile considerate ca fiind neconstitutionale, potrivit
prevederilor art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, instanta
judecatoreasca trebuia sa respinga exceptia ca fiind inadmisibila, printr-o
incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala. Intrucat instanta
judecatoreasca nu s-a conformat acestor dispozitii legale, urmeaza ca exceptia
sa fie respinsa, ca fiind inadmisibila, de Curtea Constitutionala.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata.
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 37, 38 si ale art. 98 alin. (2) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001,
aprobata si modificata prin Legea nr. 338/2002, exceptie ridicata, prin avocat,
de Anca Jitaru in Dosarul nr. 480/M/2002 al Tribunalului Brasov - Sectia
civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. Nicolae Popa
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu