DECIZIE Nr. 620 din 17 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin.
(2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si
fundatii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1121 din 13 decembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la asociatii si fundatii, exceptie ridicata de Asociatia Casa de Ajutor
Reciproc "Aurora-Ava" din Timisoara, reprezentata legal de Constantin
Onciu, in Dosarul nr. 6.620/C/2004 al Tribunalului Timis - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila, aratand in acest sens ca, la o
data ulterioara sesizarii Curtii Constitutionale cu solutionarea prezentei
exceptii de neconstitutionalitate, textul de lege criticat a suferit modificari
legislative, actuala redactare a acestuia avand un continut juridic diferit de
cel vizat de autor in motivarea exceptiei ridicate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 6.620/C/2004,
Tribunalul Timis - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (2) lit. d) din Ordonanta
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 37/2003. Exceptia de neconstitutionalitate a fost invocata
de Asociatia Casa de Ajutor Reciproc "Aurora-Ava" din Timisoara,
reprezentata legal de Constantin Onciu, intr-o cauza avand ca obiect
solutionarea unui recurs impotriva incheierii de respingere a cererii de
inscriere a asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 7 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la asociatii si fundatii, astfel cum au fost modificate prin art. I
pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 37/2003, sunt contrare art. 20, 40 si 53
din Constitutie, precum si art. 20 din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului, art. 22 din Pactul international cu privire la drepturile civile si
politice si art. 11 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
Autorul exceptiei sustine ca, in fapt, instanta de fond a respins cererea
sa de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor a persoanei juridice
Asociatia Casa de Ajutor Reciproc "Aurora-Ava", infiintata potrivit
Legii nr. 122/1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale
salariatilor si al uniunilor acestora, pe temeiul neindeplinirii conditiei
prevazute la art. 7 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000. In
continuare prezinta demersurile intreprinse pentru a identifica ministerul sau
organul de specialitate al administratiei publice centrale care, potrivit
textului de lege criticat, are competenta sa emita avizul necesar la inscrierea
unei asociatii sau fundatii. Autoritatile publice carora li s-a solicitat
sprijinul in vederea emiterii acestui aviz si-au declinat competenta, astfel
ca, in lipsa identificarii organului competent, inscrierea s-a dovedit a fi,
practic, imposibil de realizat.
Plecand de la situatia de fapt a cauzei, se arata ca, "prin aplicarea
sa practica, textul legal incriminat constituie un obstacol in calea
recunoasterii asociatiei ca persoana juridica", iar aceasta interpretare
este in masura sa aduca atingere dreptului constitutional la asociere,
consfintit de art. 40 din Legea fundamentala. "Imprejurarea in care
asociatia nu poate obtine eliberarea unui aviz consultativ necesar
inregistrarii oficiale ca persoana juridica, datorita faptului ca autoritatile
statului isi declina competenta si nu se considera obligate a asigura petentei
informarea necesara pentru a obtine satisfactie, echivaleaza cu o ingerinta in
exercitarea dreptului fundamental la asociere" si, implicit, cu o
incalcare a art. 53 din Constitutie, precum si a art. 20 din aceasta, datorita
contrarietatii si fata de prevederile art. 22 din Pactul international cu
privire la drepturile civile si politice si ale art. 11 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Se arata ca, in jurisprudenta sa, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a
statuat in mod constant ca "un obstacol de fapt poate incalca dispozitiile
Conventiei la fel ca un obstacol juridic, iar intrucat Conventia urmareste sa
protejeze drepturi concrete si efective, trebuie verificat daca situatia
reclamata nu echivaleaza cu o incalcare in fapt a Conventiei".
In plus, se fac mentiuni cu privire la jurisprudenta Curtii Constitutionale
in materie, prin care a fost constatata constitutionalitatea dispozitiilor de
lege criticate si in prezenta cauza, insa se apreciaza ca, date fiind
circumstantele specifice spetei, se impun reconsiderarea acesteia si declararea
lor "ca inaplicabile pe temei de neconformitate cu Legea
fundamentala".
Tribunalul Timis - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece "cerinta avizului
ministerului sau organului de specialitate al administratiei publice centrale,
prevazuta de art. 7 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000, nu
anuleaza si nu restrictioneaza exercitiul drepturilor civile individuale sau de
grup reglementate prin tratate internationale sau prin Constitutie". Mai
mult, "imprejurarea ca, in speta, mai multe ministere au refuzat emiterea
avizului cerut de textul de lege criticat nu conduce la concluzia ca acesta ar
fi neconstitutional, intrucat neconstitutionalitatea unei ordonante nu este
determinata sau provocata de pozitia, la un moment dat, a unui organ
administrativ central".
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctul
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
legale criticate este neintemeiata.
In acest sens arata ca prin instituirea, de art. I pct. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 37/2003, a conditiei avizului ministerului sau al organului de
specialitate al administratiei publice centrale in a carui sfera de competenta
isi va desfasura activitatea asociatia sau fundatia s-a urmarit suplimentarea
garantiilor in ceea ce priveste concordanta scopului si obiectivelor
viitoarelor asociatii si fundatii cu prevederile constitutionale in general si
cu legea, ordinea publica si bunele moravuri, in special. Astfel, nu se poate
vorbi de o restrangere a libertatii de asociere, in conditiile in care aceasta
nu presupune lipsa oricarui control sau a oricaror conditii pentru infiintarea
unor organisme neguvernamentale si avandu-se in vedere ca asociatiile si
fundatiile nu pot desfasura orice tip de activitati.
Mai mult, avizul cerut de lit. d) a alin. (2) al art. 7 din ordonanta
"nu reprezinta o autorizatie administrativa prealabila, ci este un aviz
consultativ, pe care instanta competenta il apreciaza ca orice alte documente
pe care le considera relevante in vederea solutionarii cererii de acordare a
personalitatii juridice". De altfel, conditia avizului ministerului sau
organului de specialitate exista si pana la intrarea in vigoare a Ordonantei
Guvernului nr. 26/2000, fiind reglementata de art. 3 lit. a) din Legea nr.
21/1924 pentru persoanele juridice.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000
este inadmisibila.
In acest sens se precizeaza ca Ordonanta Guvernului nr. 37/2003, care a
introdus, la art. I pct. 5, dispozitiile legale criticate, a fost respinsa prin
Legea nr. 213/2005. Totodata, Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 a fost
modificata prin Legea nr. 246/2005, care a reglementat, astfel, "intr-o
forma si un continut cu totul diferite, problema documentelor care insotesc
cererea de inscriere a asociatiei in Registrul asociatiilor si
fundatiilor". Prin urmare, dispozitiile art. 7 alin. (2) lit. d) au un nou
continut, in mod substantial diferit de cel criticat si cuprins in Ordonanta
Guvernului nr. 37/2003, astfel ca nu se poate considera ca aceste prevederi au
fost preluate, in principiu, in noua reglementare. In atare conditii, exceptia
de neconstitutionalitate este inadmisibila, in temeiul dispozitiilor art. 29
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, potrivit
incheierii de sesizare a instantei de judecata si notelor scrise ale autorului,
"dispozitiile art. 7 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr.
26/2000, astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 37/2003". Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la
asociatii si fundatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 39 din 31 ianuarie 2000, a fost modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 37/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 62 din 1 februarie 2003. Prin art. I pct. 5 din aceasta a fost introdusa,
la art. 7 alin. (2), dupa lit. c), o noua litera, lit. d), cu urmatorul
cuprins: "(2) Cererea de inscriere va fi insotita de urmatoarele
documente: (...) d) avizul ministerului sau organului de specialitate al
administratiei publice centrale in a carui sfera de competenta isi desfasoara
activitatea." Curtea constata ca, la o data ulterioara sesizarii sale cu
solutionarea prezentei exceptii de neconstitutionalitate, Ordonanta Guvernului
nr. 37/2003 a fost respinsa prin Legea nr. 213/2005, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 597 din 11 iulie 2005, si, totodata,
abrogata prin prevederile art. III din Legea nr. 246/2005 pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 656 din 25 iulie 2005. Prin
art. I pct. 5 din Legea nr. 246/2005, art. 7 a fost modificat si completat,
astfel ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, in
realitate, dispozitiile art. 7 alin. (2) lit. d) din aceasta lege, al caror
continut este, in prezent, urmatorul: "(2) Cererea de inscriere va fi
insotita de urmatoarele documente: (...) d) dovada disponibilitatii denumirii
eliberata de Ministerul Justitiei sau, dupa caz, refuzul motivat al eliberarii
acesteia."
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate se invoca
incalcarea urmatoarelor dispozitii din Constitutie: art. 20 - referitor la
interpretarea si aplicarea dispozitiilor constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor
Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte, precum
si la prioritatea acestora fata de legile interne nefavorabile, art. 40 alin.
(1), potrivit caruia "Cetatenii se pot asocia liber in partide politice,
in sindicate, in patronate si in alte forme de asociere", si art. 53 -
referitor la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati. De
asemenea, autorul exceptiei invoca incalcarea art. 20 din Declaratia Universala
a Drepturilor Omului, a art. 22 din Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice, precum si a art. 11 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, referitoare la
libertatea de intrunire si dreptul de asociere.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale
criticate, cu raportare la prevederile constitutionale si internationale
invocate, Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
In urma modificarilor intervenite, solutia legislativa a textului de lege
criticat, in redactarea de la data sesizarii Curtii Constitutionale prin
Incheierea din data de 13 iunie 2005, a fost schimbata. Astfel, daca in
redactarea anterioara modificarii textul de lege criticat se referea la avizul
ministerului sau organului de specialitate al administratiei publice centrale
in a carui sfera de competenta isi desfasoara activitatea asociatia a carei
inscriere se solicita, in actuala redactare a art. 7 alin. (2) lit. d) aceasta
cerinta nu se mai regaseste, fiind inlocuita cu "dovada disponibilitatii
denumirii eliberata de Ministerul Justitiei sau, dupa caz, refuzul motivat al
eliberarii acesteia".
Or, prin Decizia nr. III din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, Plenul Curtii
Constitutionale a decis ca "in cazul in care, dupa invocarea unei exceptii
de neconstitutionalitate in fata instantelor judecatoresti, prevederea legala
supusa controlului a fost modificata, Curtea Constitutionala se pronunta asupra
constitutionalitatii prevederii legale, in noua sa redactare, numai daca
solutia legislativa din legea sau ordonanta modificata este, in principiu,
aceeasi cu cea dinaintea modificarii. In caz contrar Curtea ar depasi limitele
sesizarii".
Asa fiind, intrucat in cauza solutia legislativa de principiu, continuta de
dispozitiile de lege vizate de autorul exceptiei in critica sa, nu a fost
preluata in noua reglementare, aceasta avand un continut complet diferit de cea
anterioara, Curtea Constitutionala constata ca exceptia a devenit inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la asociatii si fundatii, exceptie ridicata de Asociatia Casa de Ajutor
Reciproc "Aurora-Ava" din Timisoara, reprezentata legal de Constantin
Onciu, in Dosarul nr. 6.620/C/2004 al Tribunalului Timis - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Nita