DECIZIE Nr.
613 din 28 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h 1) din Legea nr.
393/2004 privind Statutul alesilor locali
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 437 din 26 iunie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h) din Legea nr.
393/2004 privind Statutul aleşilor locali, excepţie ridicată de Petre Carcalete
în Dosarul nr. 6.408/86/2007 al Tribunalului Suceava - Secţia comercială,
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
Constituţionale acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta
pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată, invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale în
materie, prin care instanţa de contencios constituţional a reţinut că
dispoziţiile legale criticate exprimă voinţa legiuitorului de stopare a migraţiei
politice, aceasta fiind de natură a afecta buna desfăşurare a activităţii
administraţiei publice locale. In plus, menţionează că prevederile art. 53 din
Legea fundamentală, invocate de autor în motivarea excepţiei, nu sunt incidente
în cauză.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 15 noiembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 6.408/86/2007, Tribunalul Suceava - Secţia comercială,
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. h) din Legea nr.
393/2004 privind Statutul aleşilor locali.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Petre Carcalete într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei acţiuni privind
anularea unei hotărâri prin care Consiliul Local Rădăuţi a constatat încetarea
de drept, înainte de expirarea duratei normale, a mandatului său de consilier
local.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că dispoziţiile legale criticate, prin aceea
că prevăd încetarea de drept, înainte de expirarea duratei normale, a
mandatului de consilier, pe motivul că acesta nu mai este membru al partidului
politic pe a cărui listă a candidat iniţial, restrâng în mod abuziv dreptul de
exercitare a mandatului pe perioada normală, fără ca această restrângere să fie
justificată în condiţiile stabilite de art. 53 din Constituţie.
Tribunalul Suceava - Secţia comercială, contencios
administrativ şi fiscal nu îşi exprimă opinia cu
privire la constituţionalitatea textului de lege criticat, apreciind doar că
acesta prezintă relevanţă pentru soluţionarea cauzei şi că nu există o decizie
a Curţii Constituţionale prin care să se fi constatat neconstituţionalitatea
acestuia.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, sens în care s-a pronunţat
şi Curtea Constituţională prin Decizia nr. 915/2007 şi altele. Mai mult, arată
că în cauză nu se pune problema neconstituţionalităţii dispoziţiilor legale
criticate, ci este vorba de o problemă strict de interpretare şi aplicare a
acestora de către instanţa de judecată competentă.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004
privind Statutul aleşilor locali sunt constituţionale, astfel cum a statuat
Curtea Constituţională în jurisprudenţa sa în materie, de exemplu deciziile nr.
1.167/2007, nr. 915/2007 sau nr. 779/2008.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. h1) din
Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 912 din 7 octombrie 2004, astfel cum au fost
completate prin art. I pct. 3 din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iunie 2006. Textul
legal criticat are următorul cuprins:
- Art.9 alin. (2): „Calitatea de consilier local sau
de consilier judeţean încetează de drept, înainte de expirarea duratei normale
a mandatului, în următoarele cazuri: (...) h1) pierderea calităţii
de membru al partidului politic sau al organizaţiei minorităţilor naţionale pe
a cărei listă a fost ales."
Autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor
constituţionale ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau
al unor libertăţi.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că s-a mai pronunţat în numeroase rânduri asupra conformităţii
dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004
privind Statutul aleşilor locali faţă de normele Legii fundamentale, inclusiv
cele ale art. 53, invocate în prezenta cauză. In acest sens sunt, de exemplu,
Decizia nr. 915 din 18 octombrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 773 din 14 noiembrie 2007, Decizia nr. 1.167 din 11
decembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din
3 ianuarie 2008, şi Decizia nr. 273 din 24 februarie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 243 din 13 aprilie 2009, ale căror
soluţii şi considerente se menţin şi în această cauză, în lipsa unor elemente
noi, de natură să determine modificarea jurisprudenţei în materie a Curţii
Constituţionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004
privind Statutul aleşilor locali, excepţie ridicată de Petre Carcalete în
Dosarul nr. 6.408/86/2007 al Tribunalului Suceava - Secţia comercială,
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi