DECIZIE Nr. 61 din 26 februarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin.
(3) si (4) din Legea bugetului de stat pe anul 1995 nr. 22/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 269 din 23 aprilie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 alin. (3) si (4) din Legea bugetului de stat pe anul 1995
nr. 22/1995, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Lira" -
S.R.L. din Bistrita in Dosarul nr. 4.740/2001 al Curtii de Apel Cluj - Sectia
comerciala si contencios administrativ.
La apelul nominal raspund autorul exceptiei, reprezentat de avocat Augustin
Zegrean, si Ministerul Finantelor Publice, reprezentat de consilier juridic
Nicoleta Negut. Lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de citare a
fost legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei sustine ca prevederile art. 4 alin. (3)
si (4) din Legea nr. 22/1995 contravin dispozitiilor art. 41 alin. (2), art. 46
si art. 53 alin. (2) din Constitutie, intrucat instituie un regim preferential
pentru contribuabilii enumerati in acest text, cu excluderea nejustificata de
la scutirea platii impozitului pe profit a societatilor comerciale, proprietate
a persoanelor cu handicap, ca si a unitatilor mentionate in text, dar care au
un numar mai mic de 250 de salariati.
Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece Legea nr. 22/1995, avand caracter
temporar, si-a produs efectele, exceptia devenind inadmisibila.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata nu poate fi respinsa ca inadmisibila, in
conditiile in care rolul Curtii Constitutionale este de a solutiona raportul
juridic dedus judecatii, grefat pe legea temporara criticata ca fiind
neconstitutionala. Intrucat textul de lege isi pastreaza efectele juridice pe
perioada in care este in vigoare, decizia Curtii isi va produce efectele pe
aceasta perioada. Pe fond reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei, ca neintemeiata, apreciind ca prevederile legale
criticate sunt constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 septembrie 2001, Curtea de Apel Cluj - Sectia
comerciala si contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (3) si (4) din
Legea bugetului de stat pe anul 1995 nr. 22/1995, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Lira" - S.R.L. din Bistrita intr-un dosar avand ca obiect
litigiul dintre aceasta si Ministerul Finantelor Publice, Directia generala a
finantelor publice Bistrita si Garda Financiara Bistrita privind modul in care
s-a stabilit in sarcina autorului exceptiei impozitul pe profit.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (2) si ale art. 53
alin. (2) din Constitutie, deoarece instituie un regim preferential pentru
contribuabilii enumerati in acest text, cu excluderea nejustificata de la
scutirea de impozitul pe profit a societatilor comerciale, proprietate a
persoanelor cu handicap, cat si a unitatilor nominalizate in art. 4 alin. (4)
din Legea nr. 22/1995, care au un numar mai mic de 250 de salariati.
Reglementarea creeaza in felul acesta o inegalitate intre contribuabili, in
functie de calitatea titularilor dreptului de proprietate a unitatilor
producatoare de profit, contravenindu-se principiului constitutional consacrat
la art. 41 alin. (2), conform caruia proprietatea privata este ocrotita in mod
egal de lege, indiferent de proprietar. Textul criticat incalca, totodata,
prevederile art. 46 din Constitutie, referitoare la protectia persoanelor cu
handicap, precum si dispozitiile art. 53 alin. (2) din Legea fundamentala,
referitoare la asezarea justa a sarcinilor fiscale.
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca "prevederile legale criticate sunt in
concordanta cu dispozitiile constitutionale invocate in sustinerea
exceptiei".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor legale criticate este neintemeiata. In
motivarea acestui punct de vedere se arata ca dispozitiile art. 4 alin. (3) si
(4) din Legea nr. 22/1995 nu contravin prevederilor art. 41 alin. (2) si ale
art. 46 din Constitutie, deoarece intre categoriile de contribuabili prevazute
in textul legal criticat si societatile comerciale proprietate a persoanelor cu
handicap exista o deosebire esentiala care impune un regim fiscal diferit.
Astfel, "ceea ce deosebeste o societate comerciala de asociatiile si
organizatiile reglementate in art. 4 alin. (3) din legea mentionata este obtinerea
de profit, scop principal urmarit de orice societate comerciala, distinct de
cel urmarit de organizatiile si asociatiile persoanelor cu handicap, si anume
protejarea acestei categorii. In lumina acestei distinctii, apare ca legala
neincluderea acestor societati, doar prin faptul ca sunt proprietatea unei
persoane cu handicap, in cadrul asociatiilor si organizatiilor ce se bucura din
partea legii de scutirea de plata impozitului pe profit". In acelasi punct
de vedere se apreciaza ca nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 53 alin. (2)
din Constitutie - prin conditia impusa contribuabililor scutiti de plata
impozitului pe profit de a avea minimum 250 de salariati -, deoarece in acest
caz intentia legiuitorului "a fost dictata de motive obiective, si anume:
in cazul in care nu suntem in prezenta asociatiilor si organizatiilor avand ca
scop principal protectia persoanelor cu handicap, societatile care angajeaza
persoane cu handicap trebuie, intr-un fel, sa prezinte o garantie ca ceea ce se
urmareste efectiv este protejarea persoanelor cu handicap, iar nu facilitati
vizand reducerea impozitului pe profit. Ca urmare, numai aceste societati vor
beneficia de reducerea impozitului pe profit, fapt care nu incalca prevederile
art. 53 alin. (2) din Constitutie, referitor la asezarea justa a sarcinilor
fiscale".
Guvernul arata ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila,
deoarece "Legea nr. 22/1995 prin care s-a aprobat bugetul de stat pe anul
1995, avand un caracter temporar, si-a produs efectele, astfel incat nu se
poate considera ca aceasta mai este in vigoare in continuare".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
4 alin. (3) si (4) din Legea bugetului de stat pe anul 1995 nr. 22 din 21
martie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 53 din
22 martie 1995, care au urmatorul cuprins:
- Art. 4. alin. (3) si (4): "(3) Organizatiile de nevazatori si de
invalizi, asociatiile persoanelor handicapate si unitatile economice ale
acestora, precum si asociatiile de binefacere se scutesc de plata impozitului
pe profit.
(4) Contribuabilii, altii decat cei mentionati in alineatul precedent, cu
numar de peste 250 de salariati, care au creat locuri de munca protejate,
special organizate, si care angajeaza cel putin 3% persoane care, potrivit
legii, sunt considerate handicapate sub aspectul capacitatii lor fizice si
intelectuale, beneficiaza de reducerea impozitului pe profit, proportional cu
ponderea persoanelor respective in totalul salariatilor angajati."
Autorul exceptiei considera ca aceste prevederi legale contravin
dispozitiilor constitutionale ale art. 41 alin. (2), art. 46 si ale art. 53
alin. (2).
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este inadmisibila. Potrivit alin. (2) al art. 137 din Legea nr. 22/1995,
bugetul de stat se elaboreaza anual. Astfel, rezulta ca principiul anualitatii
bugetului de stat este de natura constitutionala. Acest principiu se aplica
atat actului legislativ denumit buget, cat si componentelor sale, care,
subsumandu-se intregului, adica bugetului in ansamblul lui, nu pot fi separate
de el. In consecinta, Legea bugetului de stat pe anul 1995 nr. 22 din 21 martie
1995 fiind temporara, dispozitiile privind scutirile de plata impozitului pe
profit pentru contribuabilii mentionati in textul de lege criticat nu pot fi
altfel decat tot temporare, astfel cum rezulta din principiul anualitatii
bugetului de stat. In acest sens este si jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Astfel, prin Decizia nr. 36/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 75 din 11 aprilie 1996, s-a retinut ca alocatiile pentru
efectuarea cheltuielilor, stabilindu-se numai prin buget, sunt supuse
principiului anualitatii si, ca o consecinta, este neconstitutionala stabilirea
prin lege a unei alocatii bugetare cu caracter permanent. Potrivit art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, "Curtea Constitutionala
decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea
cauzei".
Deoarece in speta sesizarea s-a facut prin Incheierea din data de 19
septembrie 2001, ulterior abrogarii Legii nr. 55/1995, Curtea constata, in
temeiul art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, ca exceptia este
inadmisibila, urmand sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi pentru solutia de respingere a exceptiei, ca fiind inadmisibila,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 alin. (3) si (4) din Legea bugetului de stat pe anul 1995
nr. 22/1995, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Lira" -
S.R.L. din Bistrita in Dosarul nr. 4.740/2001 al Curtii de Apel Cluj - Sectia
comerciala si contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 februarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
OPINIE SEPARATA
De acord cu solutia de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate,
opinez ca aceasta trebuia respinsa ca neintemeiata, iar nu ca inadmisibila.
Considerentele sunt urmatoarele:
1. Potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate in
fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei.
Pe de alta parte, in conformitate cu art. 144 lit. c) din Constitutie,
Curtea Constitutionala hotaraste asupra exceptiilor ridicate in fata
instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea legilor si a
ordonantelor.
Textul Constitutiei nu face distinctie intre legile aflate in vigoare si
cele care si-au incetat aplicarea. Pentru ca o dispozitie dintr-o lege sa fie
declarata neconstitutionala este suficient ca raporturile juridice stabilite pe
baza acesteia sa formeze obiectul unui litigiu aflat in curs de solutionare la
instanta de judecata.
In cazul cand notiunea de <<in vigoare>> din legea organica a
Curtii Constitutionale este inteleasa in sensul ca dispozitia legala criticata
prin exceptia de neconstitutionalitate trebuie sa fie in vigoare la data
judecarii exceptiei de catre Curte, inseamna a se admite ca o parte intr-un
proces judiciar in curs de judecata isi poate intemeia pretentiile pe o
dispozitie legala vadit contrara Constitutiei, dispozitie a carei
constitutionalitate nu mai poate fi examinata insa, deoarece intre timp legea
atacata a fost abrogata sau - in cazul legilor cu caracter temporar - si-a incetat
aplicarea. Tot astfel, adoptarea sensului mentionat al notiunii de <<in
vigoare>> implica admiterea situatiei ca un justitiabil sa isi vada
iremediabil incalcate drepturile sale, printr-o dispozitie legala contrara
Legii fundamentale, cu justificarea ca dispozitia neconstitutionala a avut
caracter temporar sau ca, desi si-a produs efectele daunatoare, a fost abrogata
intre timp, eventual in cursul procesului ori chiar dupa sesizarea Curtii
Constitutionale, dar nu inainte ca aceasta sa judece exceptia de
neconstitutionalitate.
O asemenea solutie este cu totul inacceptabila pentru ca neaga suprematia
Constitutiei, lasand sa-si produca efectele o lege contrara acesteia, iar prin
aceasta tulbura legitimitatea raporturilor juridice - a caror prima ratiune se
gaseste in Legea fundamentala a tarii -, precum si increderea cetatenilor in
normele consacrate prin Constitutie. O asemenea solutie este, de asemenea,
inacceptabila, pentru ca deschide cale imixtiunii legislativului in activitatea
de judecata a instantelor judecatoresti, prin abrogarea, chiar in cursul
judecatii, a unor dispozitii de lege neconstitutionale, fara sa inlature si
efectele produse de acestea.
S-ar putea rationa ca, intr-o asemenea situatie, judecatorul care ar avea
de judecat un proces in care va trebui sa aleaga intre aplicarea Constitutiei
si aplicarea unei legi neconstitutionale - temporara sau abrogata, intre timp -
va fi obligat sa aplice direct Legea fundamentala si sa ignore dispozitia
legala contrara acesteia.
Aceasta solutie, singura prin care s-ar mai putea salvgarda suprematia
Constitutiei si, in acelasi timp, drepturile cetatenilor intemeiate pe
Constitutie, prezinta insa inconvenientul de a recunoaste in favoarea
instantelor judiciare competenta de a examina - chiar si numai in limitele
aratate - constitutionalitatea legilor, contravenind astfel prevederilor art. 1
alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, conform carora Curtea Constitutionala este unica
autoritate de jurisdictie constitutionala in Romania.
Pentru aceste considerente, in divergenta cu opinia majoritara, opinez ca
in competenta Curtii Constitutionale intra si controlul legilor temporare sau
abrogate, in masura in care de acestea depinde solutionarea unui litigiu in
curs de judecata la instantele judecatoresti si ca, in consecinta, exceptia de
neconstitutionalitate ridicata in cauza de fata trebuia sa fie examinata in
fond.
2. Exceptia de neconstitutionalitate judecata in cauza de fata este
neintemeiata pentru motivele expuse in punctul de vedere al presedintelui
Camerei Deputatilor.
In plus, adaug ca intre indatoririle fundamentale ale cetatenilor se numara
si aceea prevazuta la art. 53 alin. (1) din Constitutie, de a contribui la cheltuielile
publice, prin impozite si taxe.
Scutirea totala sau partiala de impozit constituie o exceptie de la regula
enuntata mai sus, iar dreptul statului de a acorda scutiri de impozit si
conditiile in care acorda scutirile nu sunt limitate prin vreun text al Legii
fundamentale.
In cauza exista deosebiri evidente intre situatia contribuabililor carora
li se acorda, prin art. 4 alin. (3) si (4) din Legea nr. 22 din 21 martie 1995,
reduceri si scutiri de impozit si situatia autorului exceptiei. In cazul
contribuabililor enumerati in textul de lege facilitatile fiscale constituie
expresia indeplinirii de catre stat a obligatiei prevazute la art. 46 din
Constitutie de a proteja persoanele cu handicap. In cazul autorului exceptiei,
facilitatea fiscala reclamata nu ar avea aceeasi finalitate si exceptarea de la
plata impozitului pe profit a unei societati comerciale proprietatea acestuia.
Neprevederea de catre legiuitor si a facilitatii reclamate de autorul exceptiei
de neconstitutionalitate nu contravine art. 41 alin. (2), art. 46 si art. 53
alin. (2) din Constitutia Romaniei, invocate de acesta.
Opinez, in consecinta, ca exceptia trebuia sa fie respinsa ca neintemeiata.
Judecator,
Nicolae Cochinescu