DECIZIE Nr. 61 din 20 aprilie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 222 din 20 mai 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si
completarea Codului de procedura civila, ridicata de Boboc Valeria in Dosarul
nr. 2.767/1998 al Tribunalului Vrancea.
La apelul nominal raspunde Sau Dorina in calitate de mandatar al lui Sau
Costica. Lipsesc celelalte parti: Boboc Valeria, Consiliul Local al Comunei
Vanatori si Comisia judeteana de aplicare a Legii nr. 18/1991 din cadrul
Prefecturii Judetului Vrancea. Procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul mandatarului Sau Dorina,
care solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
In cuvantul sau, reprezentantul Ministerului Public, aratand ca domeniile
rezervate legii organice sunt expres si limitativ reglementate in Constitutie,
intre care nu figureaza dispozitiile legale privind procedura civila, pune
concluzii de respingere a exceptiei invocate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 octombrie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 2.767/1998,
Tribunalul Vrancea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 privind
modificarea si completarea Codului de procedura civila, exceptie ridicata de
Boboc Valeria cu ocazia judecarii apelului declarat impotriva Sentintei civile
nr. 2.167 din 26 martie 1998, pronuntata de Judecatoria Focsani.
In motivarea exceptiei se sustine ca, potrivit art. 74 din Constitutia
Romaniei, nu se poate reglementa prin ordonanta a Guvernului in domeniul legii
organice, iar Codul de procedura civila fiind lege organica, modificarea sa nu
poate fi reglementata decat prin lege adoptata de Parlament.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca "exceptia
invocata este neintemeiata pentru argumentul de text constitutional prevazut la
art. 72 alin. (3) lit. a) - r), potrivit caruia prin legi organice se
reglementeaza domenii expres si limitativ enumerate si pentru care in
Constitutie se prevede adoptarea de legi organice", procedura civila de
solutionare a cauzelor nefiind insa prevazuta intre domeniile rezervate legii
organice. In continuare se arata ca "acolo unde legiuitorul a considerat
ca un domeniu de activitate trebuie reglementat prin lege organica, a
prevazut-o in mod expres, distinct de dispozitiile art. 72 din Constitutie,
respectiv ale art. 79 alin. (2), art. 116 alin. (3), art. 117 alin. (2)
etc."
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, invocand in acest sens
Decizia Curtii Constitutionale nr. 718 din 29 decembrie 1997. De asemenea,
arata ca "din examinarea continutului Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 se
poate constata ca aceasta nu a depasit limitele rezervate legii organice,
modificarile si completarile aduse Codului de procedura civila referindu-se
doar la reglementarea unor prevederi care dau expresie principiului celeritatii
...".
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia invocata este
neintemeiata, insusindu-si motivarea opiniei formulate de instanta de judecata.
De asemenea, arata ca "la art. 1 lit. t) din Legea nr. 221/1997 s-a
prevazut abilitarea Guvernului de a adopta prin ordonanta modificarea si
completarea dispozitiilor Codului de procedura civila. Aceasta lege a fost
declarata constitutionala prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 718 din 29
decembrie 1997, care totodata a statuat ca reglementarile relative la procedura
civila, in ansamblul lor, nu fac parte din domeniul legilor organice".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile atacate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate vizeaza intregul continut al Ordonantei
Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila, cu motivarea, in esenta, ca au fost incalcate prevederile art. 72 alin.
(3) si ale art. 114 alin. (1) din Constitutie, intrucat reglementarile Codului
de procedura civila apartin domeniului legii organice, astfel ca nu pot fi
modificate si completate printr-o ordonanta a Guvernului.
Curtea Constitutionala retine ca, potrivit sistemului Constitutiei din
1991, calificarea legilor ca fiind organice se face expres prin textele
constitutionale si nu pe cale de interpretare. Art. 72 alin. (3) din
Constitutie prevede majoritatea domeniilor care sunt supuse reglementarii prin
lege organica. Atat in acest text, cat si in celelalte articole ale
Constitutiei, in care se specifica necesitatea adoptarii de legi organice, nu se
prevede ca procedura civila este supusa reglementarii prin asemenea legi. Pe de
alta parte, potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, "Competenta si
procedura de judecata sunt stabilite de lege". In consecinta, art. 125
alin. (3) din Constitutie nu prevede domeniile procedurii de judecata si ale
competentei instantelor printre cele supuse reglementarii prin lege organica
si, ca atare, este neintemeiata sustinerea ca au fost incalcate dispozitiile
art. 114 alin. (1) din Constitutie, care exclud posibilitatea Guvernului de a
reglementa prin ordonanta, in baza unei legi de abilitare, in domeniul legilor
organice.
De altfel, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 718 din 29 decembrie
1997, prin care s-a solutionat, in conditiile art. 144 lit. a) din Constitutie,
obiectia de neconstitutionalitate referitoare la unele prevederi ale Legii nr.
221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, Curtea
Constitutionala a constatat ca "din cuprinsul prevederilor art. 72 alin.
(3) din Constitutie si al celorlalte dispozitii constitutionale nu rezulta ca
reglementarile relative la procedura civila, in ansamblul lor, fac parte din
domeniul legilor organice", retinand totodata ca in Constitutie sunt
reglementate expres si limitativ domeniile rezervate legilor organice, intre
care nu figureaza dispozitii legale privind procedura civila.
In sfarsit, din examinarea tuturor dispozitiilor ordonantei criticate nu
rezulta ca aceasta ar cuprinde norme referitoare la organizarea si functionarea
instantelor judecatoresti, care, potrivit art. 72 alin. (3) lit. h) din
Constitutie, apartin domeniului legii organice pentru care Guvernul nu poate
reglementa prin ordonanta, conform art. 114 alin. (1) din Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului
nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila,
ridicata de Boboc Valeria in Dosarul nr. 2.767/1998 al Tribunalului Vrancea.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 aprilie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman