Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 597 din  8 noiembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 alin. (2) si art. 188 lit. d) din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1120 din 12 decembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Marinela Minca        - procuror
    Marieta Safta         - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 alin. (2) si art. 188 lit. d) din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie penala, exceptie ridicata de Danut-Remus Toc in Dosarul nr. 4.394/P/2005 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia penala.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibila, aratand ca, in realitate, autorul acesteia solicita extinderea dispozitiilor legale criticate si la alte situatii care nu sunt prevazute in textul art. 115 alin. (2) din Legea nr. 302/2004.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 6 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 4.394/P/2005, Curtea de Apel Timisoara - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 alin. (2) si art. 188 lit. d) din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie penala, exceptie ridicata de Danut-Remus Toc in dosarul mentionat.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca, desi in cuprinsul Codului penal se fac referiri la recunoasterea efectelor hotararilor straine, nu mai exista posibilitatea ca statul roman sau cetatenii romani sa mai faca uz de recunoasterea efectelor acestor hotarari, cata vreme, potrivit art. 115 din Legea nr. 302/2004, aceasta se poate realiza doar la cererea statului de condamnare, ca urmare a abrogarii prevederilor art. 519 - 521 din Codul de procedura penala, care reglementau procedura recunoasterii hotararilor straine. In acest mod "accesul liber la justitie este blocat cetatenilor romani care ar justifica un interes procesual pentru recunoasterea hotararilor straine in vederea deducerii perioadei de detentie executate in strainatate". Astfel, "in timp ce un cetatean condamnat de doua instante romane pentru infractiuni concurente poate cere contopirea pedepselor si deducerea din pedeapsa rezultanta a detentiei executate, un altul condamnat de o instanta romana si de una straina nu are nici o cale procesuala pentru a formula o asemenea cerere, ceea ce creeaza o stare de inegalitate de tratament, acesta din urma executand doua pedepse".
    Curtea de Apel Timisoara - Sectia penala apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate "este intemeiata in masura in care art. 115 alin. (2) si art. 188 lit. d) din Legea nr. 302/2004 il priveaza pe condamnatul definitiv printr-o hotarare penala straina de dreptul de a formula cerere de recunoastere si executare a unei astfel de hotarari definitive in tara al carei cetatean este". Se arata ca textele de lege criticate "incalca principiile constitutionale privind accesul liber la justitie, egalitatea in drepturi si dreptul de petitionare, precum si principiul suprematiei normelor constitutionale, reglementate in art. 21, 16 si 51 din Constitutie".
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca procedura instituita prin dispozitiile art. 115 alin. (2) din Legea nr. 302/2004 "este excesiva si depinde de un element aleatoriu, neexistand o garantie ca orice autoritate straina competenta, la solicitarea condamnatului, va initia procedurile prevazute de lege in vederea recunoasterii hotararii penale straine". Ca urmare, Guvernul apreciaza ca prevederile art. 115 alin. (2) din Legea nr. 302/2004 sunt neconstitutionale numai in masura in care opresc persoana condamnata de a ajunge in fata instantelor judecatoresti pentru exercitarea dreptului sau, potrivit art. 21 din Constitutie.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 alin. (2) si art. 188 lit. d) din Legea nr. 302/2004 in raport de prevederile art. 16 din Constitutie, se arata ca nu poate fi retinuta, intrucat textele de lege criticate se aplica tuturor persoanelor aflate in ipoteza normei juridice, fara a institui privilegii sau discriminari pe considerente arbitrare. Cu privire la critica in raport de art. 21 din Constitutie, se mentioneaza ca prevederile legale ce fac obiectul exceptiei nu ingradesc dreptul partilor interesate de a se adresa justitiei pentru apararea drepturilor, libertatilor si intereselor lor legitime.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 115 alin. (2) si art. 188 lit. d) din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie penala, avand urmatorul cuprins:
    - Art. 115 alin. (2): "In vederea executarii pe teritoriul Romaniei a unei hotarari penale straine, autoritatile competente ale statului de condamnare formuleaza o cerere de recunoastere si executare.";
    - Art. 188 lit. d): "Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
    [...] d) art. 519 - 521 din Codul de procedura penala."
    Aceste prevederi legale incalca, in opinia autorului exceptiei, dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 16 privind egalitatea in fata legii, precum si pe cele ale art. 21 privind accesul liber la justitie. De asemenea, instanta de judecata considera ca textele criticate incalca dreptul de petitionare, reglementat de art. 51 din Constitutie.
    Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata in cadrul unui litigiu avand ca obiect apelul declarat impotriva Sentintei penale nr. 304/PI/1 aprilie 2005, pronuntata de Tribunalul Timis - Sectia penala in Dosarul nr. 692/2005, prin care s-a respins ca neintemeiata cererea de contopire a pedepselor cu inchisoarea, pronuntate prin Sentinta penala nr. 824/P din 26 noiembrie 2001 a Tribunalului Timis si Sentinta din 8 iulie 2003 a Tribunalului Regensburg din Germania. Pentru a pronunta hotararea apelata, instanta de fond a retinut ca, in conformitate cu art. 115 alin. (2) din Legea nr. 302/2004, pentru a proceda la solutionarea cererii condamnatului era necesar ca autoritatile competente din Germania sa solicite recunoasterea hotararii pronuntate in strainatate, nefiind posibila recunoasterea acestei hotarari pe cale incidentala. In cadrul apelului promovat impotriva acestei hotarari, condamnatul a formulat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 alin. (2) si art. 188 lit. d) din Legea nr. 302/2004, sustinand, in esenta, ca, desi in cuprinsul Codului penal se fac referiri la recunoasterea efectelor hotararilor straine, nu mai exista posibilitatea ca statul roman sau cetatenii romani sa mai faca uz de recunoasterea efectelor acestor hotarari, cata vreme, potrivit art. 115 din Legea nr. 302/2004, aceasta se poate realiza doar la cererea statului de condamnare, ca urmare a abrogarii prevederilor art. 519 - 521 din Codul de procedura penala, care reglementau procedura recunoasterii hotararilor straine. In acest mod - se arata - este incalcat accesul liber la justitie al cetatenilor romani care ar justifica un interes procesual pentru recunoasterea hotararilor straine in vederea deducerii perioadei de detentie executate in strainatate, precum si dispozitiile constitutionale privind egalitatea in fata legii.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate astfel cum a fost formulata, Curtea constata, mai intai, ca Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie penala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 594 din 1 iulie 2004, a fost adoptata pentru a facilita aplicarea instrumentelor internationale ratificate de Romania in domeniul asistentei judiciare internationale in materie penala, adoptate sub egida Organizatiei Natiunilor Unite si a Consiliului Europei, asimilarea normelor europene in materia cooperarii judiciare impunandu-se ca o premisa obligatorie pentru finalizarea negocierilor in cadrul procesului de integrare a Romaniei in spatiul de libertate, securitate si justitie al Uniunii Europene.
    In titlul V, intitulat "Recunoasterea si executarea hotararilor penale", Legea nr. 302/2004 reglementeaza, in acord cu Conventia europeana privind valoarea internationala a hotararilor represive, adoptata la Haga la 28 mai 1970 si ratificata de Romania prin Ordonanta Guvernului nr. 90 din 30 august 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 421 din 31 august 1999, aprobata prin Legea nr. 35 din 12 aprilie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 17 aprilie 2000, procedurile prin care se solicita recunoasterea si executarea in strainatate a hotararilor penale pronuntate de instantele romane, precum si procedurile de recunoastere si executare in Romania a hotararilor penale straine, ca mijloc prin care hotararile penale straine produc, atunci cand este cazul, efecte juridice pe teritoriul Romaniei.
    In acest sens, in concordanta cu art. 3 din Conventia europeana privind valoarea internationala a hotararilor represive, potrivit caruia "In cazurile si in conditiile prevazute in prezenta conventie fiecare stat contractant are competenta sa procedeze la executarea unei sanctiuni pronuntate intr-unul din celelalte state contractante si care este executorie in acel stat.
    Aceasta competenta nu poate fi exercitata decat ca urmare a unei cereri de executare, prezentata de celalalt stat contractant", art. 115 alin. (2) din noua reglementare, text ce face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, stabileste ca, in vederea executarii pe teritoriul Romaniei a unei hotarari penale straine ramase definitive, autoritatile competente ale statului de condamnare formuleaza o cerere de recunoastere si executare. Aceasta cerere se transmite Ministerului Justitiei, insotita de o copie autentica a hotararii si, dupa caz, de o declaratie prin care condamnatul isi exprima consimtamantul, precum si de o informare asupra duratei arestului preventiv sau a partii de pedeapsa executate pana la data prezentarii cererii [art. 119 alin. (1) si (2) din lege]. Prin directia de specialitate, Ministerul Justitiei efectueaza controlul de regularitate internationala a cererii, dupa care, dupa caz, o transmite procurorului general competent, in vederea sesizarii instantei competente, ori o restituie, motivat [art. 119 alin. (3) din lege]. Autoritatile judiciare romane competente sunt curtea de apel in circumscriptia careia, dupa caz, domiciliaza, isi are resedinta sau a fost identificat condamnatul si, respectiv, parchetul de pe langa aceasta (art. 120 din lege).
    Ca urmare, nu poate fi retinuta sustinerea autorului exceptiei in sensul ca nu mai exista posibilitatea ca statul roman sau cetatenii romani sa mai faca uz de recunoasterea efectelor hotararilor penale straine. Recunoasterea acestor hotarari se realizeaza, asa cum s-a aratat, ca urmare a parcurgerii procedurii imperativ stabilite de lege, prin care statul roman isi insuseste hotararea penala straina si ii acorda, in virtutea propriei sale suveranitati, eficienta pe teritoriul sau.
    In realitate, ceea ce se solicita in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate este extinderea dispozitiilor legale criticate si la alte situatii neprevazute in textul art. 115 alin. (2) din Legea nr. 302/2004, in sensul adaugarii in cuprinsul acestuia si a posibilitatii condamnatului de a se adresa instantei competente cu o cerere privind recunoasterea hotararii pronuntate in strainatate impotriva sa. In acest sens, Curtea Constitutionala a retinut in mod constant ca acceptarea unei asemenea critici ar echivala cu transformarea instantei de contencios constitutional intr-un legislator pozitiv, ceea ce ar contraveni art. 61 din Constitutie, potrivit caruia "Parlamentul este [...] unica autoritate legiuitoare a tarii". De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, "Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".
    Cat priveste art. 188 lit. d) din acelasi act normativ, care a abrogat prevederile din Codul de procedura penala cuprinse in art. 519 - 521 (referitoare la recunoasterea hotararilor penale sau a altor acte juridice straine), Curtea constata ca solutionarea cauzei aflate pe rolul instantei judecatoresti nu depinde de acesta. Introducerea acestui text de lege a fost determinata de ratiuni de tehnica legislativa, intrucat Legea nr. 302/2004 stabileste o procedura de recunoastere si executare a hotararilor penale straine diferita de cea consacrata anterior de art. 519 - 521 din Codul de procedura penala, iar potrivit art. 62 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 777 din 25 august 2004, prevederile cuprinse intr-un act normativ, contrare unei noi reglementari de acelasi nivel, trebuie abrogate. Astfel fiind, devin aplicabile dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, conform carora Curtea Constitutionala decide numai cu privire la prevederile de lege care au legatura cu solutionarea cauzei, precum si dispozitiile alin. (6) al aceluiasi articol, potrivit carora, daca sunt incalcate dispozitiile alin. (1), exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa ca fiind inadmisibila.

    Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 alin. (2) si art. 188 lit. d) din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie penala, exceptie ridicata de Danut-Remus Toc in Dosarul nr. 4.394/P/2005 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia penala.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 8 noiembrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Marieta Safta

                                            


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 597/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 597 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 597/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu