DECIZIE Nr. 588 din 8 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin.
(5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Departamentul
National Anticoruptie
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1102 din 7 decembrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 28 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/2002 privind Departamentul National Anticoruptie, exceptie ridicata de Gheorghe
Buzatu, Anisoara Neagoe, Petre Dorobantu si Rasvan Gabriel Serban in Dosarul
nr. 1.511/2005 al Tribunalului Mehedinti - Sectia civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public arata
ca autorii exceptiei critica enumerarea limitativa a categoriilor de magistrati
care primesc un spor de 40% din indemnizatia de incadrare bruta lunara.
Justificarea instituirii acestui spor, in conditiile in care nu exista
specializari pentru anumite categorii de magistrati, cum sunt judecatorii care
compun completele de judecata specializate in infractiunile de coruptie sau
procurorii care participa la judecarea acestor cauze, reprezinta o problema de
legiferare, iar nu una de constitutionalitate. In concluzie arata ca, potrivit
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, Curtea se pronunta numai asupra constitutionalitatii
actelor cu privire la care a fost sesizata, "fara a putea modifica sau
completa prevederile supuse controlului", punand concluzii de respingere a
exceptiei ca fiind inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.511/2005,
Tribunalul Mehedinti - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National
Anticoruptie. Exceptia a fost ridicata de Gheorghe Buzatu, Anisoara Neagoe,
Petre Dorobantu si Rasvan Gabriel Serban, cu ocazia solutionarii unei actiuni
civile ce are ca obiect drepturi salariale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin,
cu privire la incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, ca nu
exista in realitate complete specializate pentru judecarea cauzelor de
coruptie, marea majoritate a judecatorilor sectiilor penale ale tribunalelor si
curtilor de apel solutionand acest gen de cauze si, ca atare, nu se justifica
acordarea unor drepturi salariale sporite. Totodata aceste cauze nu necesita o
specializare anume fata de alte categorii de cauze, solutionate de alte sectii
ale acelorasi instante, si, de asemenea, nu presupun un grad de complexitate
sporit fata de acestea. Mai arata ca, "in plus, acest gen de cauze nu
supune judecatorul cauzei unor pericole mai mari decat cele la care este expus
procurorul care a instrumentat cauza, care poate fi din cadrul parchetelor de
pe langa tribunale sau curtile de apel, pentru ca unele cauze de coruptie sunt
de competenta acestor parchete, iar procurorul, spre deosebire de judecatorul
care instrumenteaza aceeasi cauza, doar in alta faza a procesului, nu
beneficiaza de aceste drepturi". In acest sens invoca Decizia Curtii
Constitutionale nr. 89/2003, prin care s-a statuat ca dispozitiile art. 8 din
Legea nr. 543/2002 sunt neconstitutionale, intrucat limiteaza aplicarea legii la
pedepse, masuri si sanctiuni aplicate prin hotarari judecatoresti ramase
definitive pana la data intrarii in vigoare a legii, excluzand pedepsele,
masurile si sanctiunile aplicate ulterior pentru fapte savarsite pana la
aceasta data. Totodata arata ca legiuitorul a acordat acest spor si in privinta
altor categorii de cauze, cum sunt cele privind combaterea criminalitatii
organizate si a terorismului, precum si tuturor judecatorilor Inaltei Curti de
Casatie si Justitie si procurorilor de la parchetul de pe langa aceasta
instanta.
In ceea ce priveste incalcarea prevederilor art. 124 alin. (3) din
Constitutie, autorii exceptiei sustin ca acordarea sporului de 40% numai
anumitor judecatori aduce atingere independentei judecatorului, intrucat
repartizarea judecatorilor pe sectii si desemnarea judecatorilor specializati
in cauze de coruptie se fac de presedintele instantei respective, iar "a
lasa la indemana conducerii instantei acordarea sau neacordarea unor drepturi
salariale atenteaza la independenta judecatorului, care are o componenta
importanta in independenta materiala".
Tribunalul Mehedinti - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata. In acest sens, arata ca acordarea
anumitor drepturi salariale numai anumitor judecatori aduce atingere
principiului independentei judecatorilor, principiu consacrat in art. 124 alin.
(3) din Constitutie, repartizarea judecatorilor in solutionarea cauzei fiind
atributul exclusiv al presedintelui instantei.
De asemenea, arata ca prin acordarea acestor drepturi se ajunge la
inechitati de proportie intre judecatori, deoarece exista cauze, cum ar fi
restituirea imobilelor nationalizate in temeiul unor legi speciale de
reparatie, cauzele avand ca obiect procedura reorganizarii judiciare, care sunt
cel putin la fel de complexe ca si cele pentru care se plateste acest spor.
Totodata se ajunge la situatia in care un judecator de la o instanta
inferioara, dar care intra intr-o astfel de cauza, sa obtina drepturi salariale
mai mari decat un judecator de la o instanta superioara, dar care nu intra in
astfel de cauze.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul arata ca, in urma modificarii Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 43/2002 prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2004, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 601/2004, alineatul (4) al articolului 28 a devenit
alineatul (5) al aceluiasi articol. In continuare, arata ca se impune
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece
dispozitia de lege criticata reflecta principiile conturate in ultima vreme
atat la nivel european, cat si la nivel international, si anume specializarea
organelor statului in combaterea anumitor fenomene, in special coruptia, dar si
criminalitatea organizata sau terorismul, pe de o parte, si alocarea de
mijloace financiare suficiente pentru indeplinirea, de catre autoritatile
competente, a sarcinilor existente, pe de alta parte. Aceste principii sunt
reflectate in legislatia romana prin reglementarile existente, referitoare la
procurorii specializati in combaterea coruptiei, a criminalitatii organizate si
a terorismului, a judecatorilor din completele specializate etc.
In ceea ce priveste invocarea de catre autorul exceptiei a dispozitiilor
art. 16 din Constitutie, arata ca principiul egalitatii in fata legii presupune
instituirea unui tratament egal pentru situatii care, in functie de scopul
urmarit, nu sunt diferite. Instituirea unor reguli speciale in considerarea
unor situatii deosebite, atata timp cat instituirea acestor reguli nu se face
in mod discriminatoriu, nu contravine principiului constitutional al egalitatii
in drepturi, or, dispozitiile de lege criticate nu instituie nici privilegii si
nici discriminari, in sensul art. 4 alin. (2) din Constitutie, ele aplicandu-se
in mod egal tuturor persoanelor specializate in lupta impotriva coruptiei, care
functioneaza in cadrul sistemului judiciar.
De asemenea, se arata ca nu poate fi retinuta nici critica potrivit careia
dispozitiile de lege criticate incalca prevederile art. 124 alin. (3) din
Constitutie, deoarece in prezent repartizarea cauzelor se realizeaza, in mod
aleatoriu, prin sistem informatic sau, in cazul in care acesta nu se poate
aplica, prin metode clare, menite a inlatura posibilitatea de subiectivism ce
ar fi putut s-o manifeste repartizarea de catre presedintele instantei a
dosarelor pe complete, inclusiv in cazul completelor specializate.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata
este neintemeiata. Astfel, dispozitiile legale criticate, prin care se
instituie un spor la indemnizatia de incadrare bruta lunara pentru personalul
prevazut de ipoteza normei legale, nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1)
din Constitutie, intrucat principiul egalitatii in drepturi nu presupune
uniformitate, astfel incat la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi
decat diferit. Stabilirea unui tratament juridic diferentiat in cazul
categoriilor de personal reprezinta o optiune a legiuitorului, justificata, in
cazul dispozitiilor legale criticate, de complexitatea activitatii desfasurate,
"precum si de necesitatea instituirii unor masuri imediate pentru
intarirea capacitatii Parchetului National Anticoruptie ca parchet specializat
in combaterea infractiunilor de coruptie".
In ceea ce priveste invocarea art. 124 alin. (3) din Constitutie, apreciaza
ca aceste dispozitii din Legea fundamentala nu au incidenta in cauza de fata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie dispozitiile art. 28 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 503/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 523 din 18 iulie 2002. Anterior sesizarii
Curtii, dispozitiile art. 28 alin. (4) au fost modificate prin prevederile art.
IV pct. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 27 aprilie 2004, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 601/2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.227 din 20 decembrie 2004. Asadar, Curtea
constata ca autorii exceptiei in mod gresit au invocat neconstitutionalitatea
art. 28 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002. In
realitate, exceptia priveste dispozitiile art. 28 alin. (5) din ordonanta de
urgenta. De asemenea, titlul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2004 a
fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 134 din 29 septembrie
2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 899 din 7
octombrie 2005. Noul titlu al ordonantei de urgenta este "Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Departamentul National Anticoruptie".
Textul de lege criticat are urmatorul continut:
- Art. 28 alin. (5): "Personalul prevazut la alin. (1), judecatorii
care compun completele de judecata specializate in infractiunile de coruptie -
potrivit art. 29 din Legea nr. 78/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare -, procurorii care participa la judecarea acestor cauze,
presedintele, vicepresedintele, presedintii de sectii si judecatorii Inaltei
Curti de Casatie si Justitie, procurorul general al Parchetului de pe langa
Inalta Curte de Casatie si Justitie, adjunctii sai si procurorii din Parchetul
de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie beneficiaza de un spor de 40%
la indemnizatia de incadrare bruta lunara. Personalul din Parchetul National
Anticoruptie prevazut la alin. (2) si (3) beneficiaza de un spor de 30% pentru
activitatea specializata de combatere a infractiunilor de coruptie pe care o
desfasoara."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) si ale art. 124
alin. (3) din Constitutie, care au urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 124 alin. (3): "Judecatorii sunt independenti si se supun numai
legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor de lege care
instituie un spor de 40% din indemnizatia de incadrare bruta lunara pentru
anumiti magistrati, Curtea constata ca autorii exceptiei critica enumerarea
limitativa a acestor categorii de magistrati, fiind nemultumiti de faptul ca
dispozitia legala in discutie nu prevede acordarea acestui spor tuturor
magistratilor. Potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, Curtea se pronunta numai
asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata,
"fara a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".
Ca atare, Curtea constata ca nu are competenta de a completa prevederea legala
potrivit careia sporul de 40% se aplica numai anumitor magistrati, ci intra in
competenta exclusiva a legiuitorului adoptarea unor prevederi legale care sa
instituie anumite discriminari pozitive. Justificarea instituirii acestui spor,
in conditiile in care nu exista specializari pentru anumite categorii de
magistrati, cum sunt judecatorii care compun completele de judecata
specializate in infractiunile de coruptie sau procurorii care participa la
judecarea acestor cauze, reprezinta o problema de legiferare, iar nu una de
constitutionalitate. In aceeasi ordine de idei, acordarea acestui spor si
judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie, precum si procurorilor de
la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie se inscrie in
aceeasi competenta de legiferare, Curtea Constitutionala neputandu-se erija
intr-un "legislator pozitiv".
In sensul celor expuse mai sus, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin
Decizia nr. 328 din 21 iunie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 690 din 1 august 2005, Decizia nr. 395 din 12 iulie 2005, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 771 din 24 august 2005, si prin
Decizia nr. 447 din 15 septembrie 2005, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 879 din 30 septembrie 2005.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si art.
147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 28 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/2002 privind Departamentul National Anticoruptie, exceptie ridicata de
Gheorghe Buzatu, Anisoara Neagoe, Petre Dorobantu si Rasvan Gabriel Serban in
Dosarul nr. 1.511/2005 al Tribunalului Mehedinti - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu