DECIZIE Nr. 580 din 3 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
(1), ale art. 4 alin. (2) si (4) si ale art. 8 alin. (2) si (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1111 din 8 decembrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. (2) si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Mol Romania Petroleum Products" - S.R.L. Cluj-Napoca in Dosarul nr.
2.906/2005 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
La apelul nominal raspunde Societatea Comerciala "Nido Trans" -
S.R.L. Pantelimon, prin administrator, lipseste autorul exceptiei, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 643D/2005, avand ca
obiect exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), ale art.
4 alin. (2) si (4) si ale art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Contransimex-B" - S.A. Ploiesti in Dosarul nr. 5.785/2005 al
Judecatoriei Ploiesti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate
ridicate in dosarele de mai sus este partial identic, pune in discutie, din
oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Societatii Comerciale "Nido Trans" - S.R.L.
Pantelimon lasa la aprecierea Curtii problema conexarii dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, pentru o mai buna
administrare a justitiei, dispune conexarea Dosarului nr. 643D/2005 la Dosarul
nr. 639D/2005, care este primul inregistrat.
Cauza se afla in stare de judecata.
Reprezentantul Societatii Comerciale "Nido Trans" - S.R.L.
Pantelimon solicita admiterea exceptiei si depune note scrise in acest sens.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca solutiile pronuntate in procedura somatiei
de plata nu afecteaza fondul cauzei. Totodata, se arata ca dispozitiile legale
criticate nu incalca nici prevederile art. 21 din Constitutie, intrucat calea
de atac impotriva ordonantei privind somatia de plata se solutioneaza de un alt
complet de judecata fata de cel ce a judecat in prima instanta.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 21 iulie 2005 si 7 iunie 2005, pronuntate in dosarele
nr. 2.906/2005 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala si nr.
5.785/2005 al Judecatoriei Ploiesti, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (2) si (5) din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Mol Romania Petroleum Products" -
S.R.L. Cluj-Napoca, precum si cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1), ale art. 4 alin. (2) si (4) si ale art. 8 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Contransimex-B" - S.A.
Ploiesti.
Exceptia de neconstitutionalitate invocata de Societatea Comerciala
"Mol Romania Petroleum Products" - S.R.L. Cluj-Napoca a fost ridicata
intr-o cauza avand ca obiect solutionarea recursului declarat de autorul
exceptiei impotriva unei sentinte prin care a fost respinsa cererea de anulare
formulata de acesta impotriva unei hotarari prin care a fost admisa o cerere
privind emiterea unei somatii de plata, iar cea invocata de Societatea
Comerciala "Contransimex-B" - S.A. Ploiesti, intr-o cauza avand ca
obiect solutionarea cererii de anulare formulate de autorul exceptiei impotriva
unei hotarari prin care a fost admisa o cerere privind emiterea unei somatii de
plata.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, Societatea Comerciala
"Mol Romania Petroleum Products" - S.R.L. Cluj-Napoca sustine, in
esenta, ca prevederile art. 8 alin. (2) si (5) din Ordonanta Guvernului nr.
5/2001, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 195/2004, contravin
dispozitiilor constitutionale ale art. 21 alin. (3) si ale art. 129. Totodata,
se considera ca sunt incalcate si prevederile art. 6 paragraful 1 teza intai
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, precum si cele ale art. 14 pct. 1 teza intai din Pactul
international privind drepturile civile si politice.
Autorul exceptiei apreciaza ca dispozitiile legale criticate
"ingradesc nelegitim dreptul partilor la un proces echitabil si la o
judecata impartiala, precum si dreptul de a obtine un control judiciar real,
obiectiv si efectiv, intrucat cererea in anulare se solutioneaza intotdeauna de
catre aceeasi instanta care a solutionat cererea de emitere a ordonantei
somatiei de plata". In acest sens se sustine ca "o judecata de catre
o instanta impartiala [...] reclama ca efectuarea oricarui control judiciar sa
se realizeze de catre alte instante, de regula superioare celei care a dat o
dezlegare atat in materie necontencioasa, cat si in materie contencioasa".
In consecinta, autorul exceptiei apreciaza ca "examinarea propriilor
solutii de catre aceeasi instanta si pronuntarea in prima instanta (pe fond) a
unei hotarari irevocabile nu permite, in mod obiectiv, repararea greselilor
realizate cu ocazia primei dezlegari".
Totodata, se sustine ca "lipsirea partilor de posibilitatea de a
formula o cale de atac efectiva impotriva unei hotarari judecatoresti
propriu-zise, prin care se rezolva pentru prima data fondul cauzei cu
autoritate de lucru judecat (hotararea judecatoreasca de solutionare a cererii
in anulare), face posibila dobandirea (si pastrarea) caracterului irevocabil si
executoriu al unei hotarari cu privire la care nu s-a exercitat, in realitate,
nici un control", ceea ce este de natura a incalca prevederile
constitutionale ale art. 129, precum si pe cele ale art. 6 paragraful 1 teza
intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale. Astfel, in optica autorului exceptiei, "aspectele de fond ce
sunt transate printr-o hotarare judecatoreasca doar in etapa actiunii in
anulare nu pot fi indreptate prin nici o cale de atac si nici in cadrul contestatiei
la executare".
Societatea Comerciala "Contransimex-B" - S.A. Ploiesti sustine ca
prevederile art. 1 alin. (1) si ale art. 4 alin. (2) si (4) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 1 alin.
(3), ale art. 20 alin. (2), ale art. 21, ale art. 44 si ale art. 53 alin. (2),
intrucat "dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 permit instantei
de judecata sa solutioneze o cauza fara a-si exercita obligatia de aflare a
adevarului, doar pe baza sustinerilor subiective ale creditoarei, fara ca
debitoarea sa poata administra probe in aparare, potrivit Codului de procedura
civila". Autorul exceptiei sustine ca "posibilitatea solutionarii
cererii creditorului numai pe baza actelor depuse si a explicatiilor date de parti
impiedica exercitarea dreptului la aparare si realizarea unui proces
echitabil". De asemenea, se arata ca "emiterea unui titlu executoriu
in urma unui proces sumar si pentru sume cu aproximatie stabilite, precum si
executarea unui asemenea titlu incalca reglementarea constitutionala a
dreptului de proprietate".
Totodata, autorul exceptiei sustine ca art. 8 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 contravine art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1), art. 20
alin. (2), art. 21, art. 53 alin. (2), ale art. 126 alin. (2) din Constitutie,
precum si art. 6 paragraful 1 teza intai din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Se arata ca incalcarea art.
126 alin. (2) din Constitutie consta in faptul ca "dispozitiile legale
criticate cuprind norme procedurale contrare celor prevazute de Codul de
procedura civila si de legea de organizare judiciara". De asemenea,
autorul exceptiei considera ca, "desi actiunea in anularea ordonantei cu
somatia de plata constituie o cale de atac, totusi ea urmeaza a fi judecata
[...] de un complet format dintr-un singur judecator", ceea ce
"ingradeste, in mod indirect, accesul la justitie [si] creeaza o
diferentiere anticonstitutionala fata de justitiabilii care beneficiaza la acelasi
nivel jurisdictional de judecata [de un] complet format din doi
judecatori".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala si Judecatoria Ploiesti
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata.
In argumentarea acestei opinii, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a
comerciala arata ca, "pentru a asigura eficienta acestui mijloc procesual
[procedura somatiei de plata] de obtinere a unui titlu executoriu, legiuitorul
a stabilit o singura cale de atac, de retractare, in acord cu intentia de
recuperare a creantei, intr-un mod rapid si eficient". Instanta apreciaza
ca debitorului i se asigura dreptul la un proces echitabil prin posibilitatea
acestuia "de a depune intampinare, de a declansa calea de atac a cererii
in anulare".
Totodata, se apreciaza ca "imprejurarea ca aceeasi instanta care a
solutionat cererea de emitere a ordonantei trebuie sa solutioneze si cererea de
anulare nu anuleaza dreptul la un proces echitabil si la o judecata de o
instanta impartiala, atat timp cat toate instantele judecatoresti sunt
impartiale, indiferent daca sunt instante superioare sau de fond".
Instanta sustine ca textele legale criticate nu incalca prevederile art.
129 din Constitutie, intrucat "cererea in anulare este o cale de atac
efectiva, [iar] imprejurarea ca instanta, analizand sustinerile partilor, nu a
admis cererea in anulare nu poate echivala cu incalcarea dreptului la un proces
echitabil".
In argumentarea opiniei sale, Judecatoria Ploiesti apreciaza ca prevederile
art. 1 alin. (1) si ale art. 4 alin. (2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr.
5/2001 "vizeaza solutionarea cererii avand ca obiect somatia de
plata" si, intrucat instanta a fost investita cu solutionarea cererii de
anulare a unei ordonante privind somatia de plata, opineaza ca aceste texte
legale "nu au incidenta in cauza".
Cu privire la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, instanta apreciaza ca aceasta este
neintemeiata, intrucat acestea "nu impiedica cu nimic partile sa-si faca
toate apararile [...] in cadrul judecatii in fata instantei care judeca cererea
in anulare, introdusa potrivit art. 8 din ordonanta". Se mai arata ca,
"in aceasta faza, debitorul poate folosi in apararea sa toate mijloacele
legale de proba, nefiind limitat la inscrisuri". Totodata instanta
apreciaza ca procedura somatiei de plata nu aduce atingere dreptului la un
proces echitabil si la solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil, "ci,
dimpotriva, [...] urmareste asigurarea celeritatii procedurii, avand in vedere
urgenta impusa de natura cauzelor care fac obiectul dispozitiilor legale
criticate".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere, Guvernul arata ca reglementarile
legale criticate sunt "proprii unei proceduri speciale, derogatorii de la
dreptul comun, adoptata de legiuitorul ordinar in temeiul dreptului sau de
optiune, consacrat de prevederile constitutionale [ale art. 126 alin. (2)], in
scopul de a asigura executarea rapida a creantelor certe, lichide si
exigibile". Totodata se apreciaza ca solutionarea cererii de emitere a
ordonantei de somatie de plata, precum si a cererii in anulare a ordonantei de
catre aceeasi instanta nu este de natura a incalca accesul liber la justitie,
avand in vedere ca legiuitorul este liber sa adopte reguli speciale de
procedura, iar accesul liber la justitie nu inseamna accesul, in toate
cazurile, la toate structurile judecatoresti.
Guvernul sustine ca, in cadrul procedurii somatiei de plata, "ambele
parti beneficiaza de un tratament juridic egal, avand asigurate modalitati
echilibrate de exercitare a drepturilor lor procesuale, corespunzatoare unei
proceduri speciale, a carei adoptare este recunoscuta in mod expres
legiuitorului ordinar prin prevederile art. 126 alin. (2) si ale art. 129 din
Constitutie".
In sprijinul celor expuse mai sus, Guvernul invoca jurisprudenta Curtii
Constitutionale, mentionand deciziile nr. 447 din 26 octombrie 2004, nr. 505
din 16 noiembrie 2004, nr. 44 din 13 ianuarie 2005 si nr. 222 din 24 februarie
2005.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere, se arata ca textul
de lege criticat "nu ingradeste dreptul persoanelor interesate de a se
adresa instantei judecatoresti [...] si [nici] dreptul de a starui in
continuarea procesului judiciar declansat, pana la solutionarea definitiva a
acestuia printr-o hotarare judecatoreasca irevocabila". Avocatul Poporului
invoca cele statuate de Curtea Constitutionala prin deciziile nr. 365 din 30
septembrie 2003 si nr. 84 din 2 martie 2004.
Se mai arata, in punctul de vedere prezentat, ca dispozitiile criticate nu
contravin textului constitutional al art. 53, intrucat "masura suspendarii
actiunilor judiciare sau extrajudiciare are caracter exceptional si temporar si
nu pune in discutie dreptul subiectelor indreptatite sa actioneze in judecata
societatile comerciale respective". In acest sens, sunt invocate si
deciziile Curtii Constitutionale nr. 397 din 21 octombrie 2003, nr. 251 din 15
iunie 2004 si nr. 448 din 26 octombrie 2004.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, sustinerile si notele scrise depuse de partea prezenta,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
1 alin. (1), ale art. 4 alin. (2) si (4) si ale art. 8 alin. (2) si (5) din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 295/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Dispozitiile criticate ca fiind neconstitutionale au urmatorul cuprins:
- Art. 1 alin. (1): "Procedura somatiei de plata se desfasoara, la
cererea creditorului, in scopul realizarii de bunavoie sau prin executare
silita a creantelor certe, lichide si exigibile ce reprezinta obligatii de
plata a unor sume de bani, asumate prin contract constatat printr-un inscris
ori determinate potrivit unui statut, regulament sau altui inscris, insusit de
parti prin semnatura ori in alt mod admis de lege si care atesta drepturi si
obligatii privind executarea anumitor servicii, lucrari sau orice alte
prestatii.";
- Art. 4 alin. (2) si (4): "(2) In toate cazurile, pentru solutionarea
cererii, judecatorul dispune citarea partilor, potrivit dispozitiilor Codului
de procedura civila referitoare la pricinile urgente, pentru explicatii si
lamuriri, precum si pentru a starui in efectuarea platii sumei datorate de
debitor ori pentru intelegerea partilor asupra modalitatilor de plata."
[...]
(4) In citatie se va face mentiunea ca pana cel mai tarziu in ziua fixata
pentru infatisare debitorul poate sa depuna intampinare, precum si actele ce
pot contribui la solutionarea cererii.";
- Art. 8 alin. (2) si (5): "(2) Cererea in anulare se solutioneaza de
catre instanta competenta pentru judecarea fondului cauzei in prima instanta.
[...]
(5) Hotararea prin care a fost respinsa cererea in anulare este irevocabila."
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt cele ale art.
1 alin. (3), ale art. 16 alin. (1), ale art. 20 alin. (2), ale art. 21, art.
44, ale art. 53 alin. (2), ale art. 126 alin. (2) si ale art. 129. Curtea
retine ca, desi unul dintre autorii exceptiei invoca in sustinerea acesteia
intregul text al art. 21 si al art. 44 din Constitutie, in realitate, astfel
cum rezulta din motivarea exceptiei, acesta se refera numai la art. 21 alin.
(1) - (3) si la art. 44 alin. (1) si (2) teza intai. In consecinta,
dispozitiile constitutionale invocate in sustinerea exceptiei au urmatorul
cuprins:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si
idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 20 alin. (2): "Daca exista neconcordante intre pactele si
tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania
este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale, cu
exceptia cazului in care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai
favorabile.";
- Art. 21 alin. (1) - (3): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.";
- Art. 44 alin. (1) si (2) teza intai: "(1) Dreptul de proprietate,
precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele
acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular.";
- Art. 53 alin. (2): "Restrangerea poate fi dispusa numai daca este
necesara intr-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu
situatia care a determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara
a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 126 alin. (2): "Competenta instantelor judecatoresti si
procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege.";
- Art. 129: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii.";
Totodata in sustinerea exceptiei sunt invocate si prevederile art. 6
paragraful 1 teza intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, precum si ale art. 14 pct. 1 teza intai din Pactul
international privind drepturile civile si politice, care se refera la dreptul
la un proces echitabil.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
In esenta, autorii exceptiei apreciaza ca, in cadrul procedurii somatiei de
plata, solutionarea cererii in anulare de catre aceeasi instanta care a emis
ordonanta privind somatia de plata contravine prevederilor art. 21 alin. (3)
din Constitutie, respectiv celor ale art. 6 paragraful 1 teza intai din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si ale art.
14 pct. 1 teza intai din Pactul international privind drepturile civile si
politice ale omului. Se sustine ca lipsa unei cai de atac impotriva hotararii
prin care a fost respinsa cererea in anulare contravine prevederilor art. 129
din Constitutie, precum si celor ale art. 6 paragraful 1 teza intai din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Totodata se apreciaza ca "posibilitatea solutionarii cererii creditorului
numai pe baza actelor depuse si a explicatiilor date de parti impiedica
exercitarea dreptului la aparare si realizarea unui proces echitabil".
Curtea constata ca dispozitiile criticate au mai format obiect al
controlului de constitutionalitate.
Astfel, cu privire la dispozitiile art. 1 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001, Curtea, prin Decizia nr. 280 din 1 iulie 2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 565 din 6 august 2003, a
stabilit ca "Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 instituie o procedura
speciala, simplificata si accelerata pentru recuperarea creantelor al caror
caracter cert, lichid si exigibil rezulta din inscrisuri, singurele dovezi care
se administreaza in cadrul acestei proceduri, in afara de lamuririle si
explicatiile date de catre parti. Hotararile pronuntate in cadrul acestei
proceduri nu au autoritatea lucrului judecat asupra fondului litigiului".
Cu privire la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin.
(2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, Curtea constata, de asemenea,
ca prin Decizia sa nr. 434 din 18 noiembrie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 29 ianuarie 2004, a statuat ca
"Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 instituie o procedura speciala si
accelerata, derogatorie de la normele procedurii civile, pentru a asigura
recuperarea intr-un timp cat mai scurt a creantelor. Acest caracter special al
procedurii a determinat limitarea mijloacelor de proba, utilizabile in prima
faza, la inscrisuri, completate de explicatiile si lamuririle date de parti.
Potrivit art. 1 alin. (1) din ordonanta, aceasta procedura se aplica doar in
cazul <<creantelor certe, lichide si exigibile ce reprezinta obligatii de
plata a unor sume de bani, asumate prin contract constatat printr-un inscris
ori determinate potrivit unui statut, regulament sau altui inscris, insusit de
parti prin semnatura ori in alt mod admis de lege>>. Intrucat ordonanta
cu somatia de plata, ce urmeaza a fi emisa de judecator, se va referi doar la
obligatii de plata a unor sume de bani rezultate din inscrisuri insusite de
parti, este justificata cerinta ca dovada acestora sa se faca prin inscrisuri.
Celelalte aspecte ale raporturilor juridice dintre parti urmeaza a fi rezolvate
conform reglementarilor din dreptul comun. Limitarea este deopotriva valabila
pentru ambele parti, ele avand conditii identice pentru exercitarea dreptului
la aparare". In acest sens, sunt si deciziile Curtii Constitutionale nr.
348 din 18 septembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 847 din 27 noiembrie 2003, si nr. 447 din 26 octombrie 2004, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 5 ianuarie 2005.
Totodata prin Decizia nr. 280 din 1 iulie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 565 din 6 august 2003, Curtea a mai statuat
ca "mijloacele procedurale puse la indemana partilor difera tocmai
datorita caracterului special al procedurii, fara ca prin aceasta sa se instituie
vreo discriminare, fara ca una dintre parti sa fie privilegiata, iar cealalta
dezavantajata". Cu acelasi prilej Curtea a stabilit, din prisma acestor
considerente si avand in vedere garantiile procesuale de care se bucura
partile, ca nu sunt incalcate prevederile art. 6 paragraful 1 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
In ceea ce priveste critica referitoare la pretinsa incalcare a dreptului
de proprietate, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 317 din 19 noiembrie
2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 930 din 19
decembrie 2002, s-a retinut ca "executarea oricarei obligatii de a da
determina in mod direct diminuarea patrimoniului celui obligat sa dea. In toate
cazurile in care o asemenea obligatie se executa, chiar si in mod silit, pe
baza unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, prevazuta cu
formula executorie, atingerea adusa dreptului de proprietate, prin diminuarea
patrimoniului datornicului, se inscrie in limitele prevederilor
constitutionale. De altfel, investirea hotararii judecatoresti cu formula
executorie se poate face numai dupa epuizarea tuturor cailor ordinare de atac
ori dupa expirarea termenului pentru exercitarea acestora, ceea ce asigura
tuturor partilor un tratament egal si posibilitatea formularii unor aparari
adecvate. Chiar si dupa momentul dispunerii sau al inceperii executarii, partea
care se considera nedreptatita are dreptul sa introduca, in fata instantei de
executare, contestatie la executare".
Referitor la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, Curtea, prin Decizia nr. 447 din 26
octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12
din 5 ianuarie 2005, a stabilit ca "specificul domeniului supus
reglementarii a impus adoptarea unor solutii diferite fata de cele din dreptul
comun, una dintre acestea constituind-o consacrarea cererii in anulare, care
reprezinta evident o cale de atac impotriva ordonantei. Imprejurarea ca
legiuitorul a instituit o cale de atac cu o fizionomie juridica diferita de
aceea a cailor de atac de drept comun nu releva nici un aspect de
neconstitutionalitate, fiind in deplina concordanta cu prevederile art. 129 din
Constitutie. Legiuitorul ordinar este deplin indreptatit ca, in considerarea
anumitor particularitati, sa opteze pentru o cale de atac cu o identitate
proprie, alta decat cea de drept comun, o asemenea concluzie rezultand, de
altfel, si din redactarea adoptata de legiuitorul constitutional, potrivit
careia stabilirea regimului juridic al cailor de atac este de competenta
exclusiva a legiuitorului ordinar, care, potrivit atributiilor prevazute de
art. 126 alin. (3) din Constitutie, stabileste competenta si procedura de judecata,
evident cu conditia ca nici o norma de procedura sa nu contravina vreunei
dispozitii constitutionale".
Totodata Curtea, prin Decizia nr. 505 din 16 noiembrie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 44 din 13 ianuarie 2005, a statuat
ca "modul de reglementare a competentei instantelor in materia
solutionarii cererilor de emitere a ordonantelor care contin somatia de plata
catre creditor si in materia solutionarii cererilor in anulare a unor asemenea
ordonante face posibil ca aceeasi instanta, judecatoria, in materie civila, sau
tribunalul, in materie comerciala, sa fie competenta sa judece atat cererea,
cat si calea de atac formulata impotriva acesteia. O asemenea imprejurare nu
este insa de natura sa confere caracter neconstitutional textului de lege dedus
controlului, legiuitorul putand institui, in considerarea unor situatii
deosebite, reguli speciale de procedura, precum si modalitati particulare de
exercitare a drepturilor procedurale, astfel incat accesul liber la justitie nu
inseamna accesul, in toate cazurile, la toate structurile judecatoresti. [...]
Departe de a ingradi drepturi consacrate constitutional, reglementarea
legala dedusa controlului instantei de contencios constitutional constituie o
garantie a aplicarii principiului prevazut de art. 6 paragraful 1 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale privind
judecarea unei cauze in mod echitabil si intr-un termen rezonabil, in scopul
inlaturarii oricaror abuzuri din partea partilor, prin care s-ar tinde la
tergiversarea nejustificata a solutionarii unui proces".
Neexistand elemente noi de natura a determina schimbarea jurisprudentei
Curtii, considerentele si solutiile deciziilor mentionate isi pastreaza
valabilitatea si in prezenta cauza.
In legatura cu invocarea incalcarii art. 6 paragraful 1 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea mai
retine ca acest text nu prevede un dublu grad de jurisdictie, aceasta garantie
procedurala existand doar in materie penala, potrivit art. 2 din Protocolul nr.
7 la Conventie, in timp ce in celelalte domenii are aplicabilitate textul art.
13 din Conventie. Astfel, Curtea constata ca textul art. 13 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale presupune
doar existenta posibilitatii efective de a supune judecatii unei instante
nationale cazul violarii unui drept consacrat de Conventie (cauza Kudla
impotriva Poloniei, 2000) si, in consecinta, "nu impune un anumit numar al
gradelor de jurisdictie sau un anumit numar al cailor de atac" (Decizia
Curtii Constitutionale nr. 288 din 3 iulie 2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 560 din 5 august 2003).
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei, potrivit careia textul
art. 126 alin. (2) din Constitutie este incalcat, intrucat "dispozitiile
legale criticate cuprind norme procedurale contrare celor prevazute de Codul de
procedura civila si de legea de organizare judiciara", Curtea observa ca
art. 126 alin. (2) din Constitutie face trimitere in mod generic la
"lege", nefiind vizata o anumita lege pentru reglementarea procedurii
de judecata. De altfel, Curtea, prin Decizia nr. 280 din 1 iulie 2003, a
stabilit ca "toate reglementarile cuprinse in Ordonanta Guvernului nr.
5/2001 sunt norme de procedura, iar, potrivit dispozitiilor art. 125 alin. (3)
din Constitutie [devenit art. 126 alin. (2), dupa revizuirea si republicarea
acesteia], <<Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege>>".
Totodata, Curtea retine ca prevederile art. 1 alin. (3) si ale art. 53
alin. (2), invocate in sustinerea exceptiei, nu au incidenta in cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (2)
si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Mol Romania Petroleum
Products" - S.R.L. Cluj-Napoca in Dosarul nr. 2.906/2005 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala, precum si exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 1 alin. (1), ale art. 4 alin. (2) si (4) si ale art. 8
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de
plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Contransimex-B" -
S.A. Ploiesti in Dosarul nr. 5.785/2005 al Judecatoriei Ploiesti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly