DECIZIE Nr. 577 din 3 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin.
(1) din Legea nr. 570/2004 privind unele masuri pentru privatizarea
societatilor comerciale filiale de distributie si furnizare a energiei
electrice "Electrica Dobrogea" - S.A. si "Electrica Banat"
- S.A., precum si unele masuri pentru reglementarea activitatilor societatilor
comerciale din domeniul distributiei de energie electrica
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1099 din 6 decembrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 alin. (1) din Legea nr. 570/2004 privind unele masuri
pentru privatizarea societatilor comerciale filiale de distributie si furnizare
a energiei electrice "Electrica Dobrogea" - S.A. si "Electrica
Banat" - S.A., precum si unele masuri pentru reglementarea activitatilor
societatilor comerciale din domeniul distributiei de energie electrica,
exceptie ridicata de Municipiul Medgidia, prin primar, in Dosarul nr.
279/COM/2005 al Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
La apelul nominal raspunde consilier juridic Ramona Roman pentru autorul
exceptiei, lipsa fiind cealalta parte, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul autorului exceptiei
solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate pentru motivele invocate
in fata Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens, arata ca in realitate
critica autorului exceptiei vizeaza contradictia dintre art. 13 alin. (1) din
Legea nr. 570/2004 si art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 42/2003, iar nu
contrarietatea textului de lege supus controlului de constitutionalitate fata
de Legea fundamentala.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 279/COM/2005,
Tribunalul Constanta - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin. (1) din Legea
nr. 570/2004 privind unele masuri pentru privatizarea societatilor comerciale
filiale de distributie si furnizare a energiei electrice "Electrica
Dobrogea" - S.A. si "Electrica Banat" - S.A., precum si unele
masuri pentru reglementarea activitatilor societatilor comerciale din domeniul
distributiei de energie electrica, exceptie ridicata de Municipiul Medgidia,
prin primar, cu prilejul solutionarii unei actiuni in constatare a dreptului de
proprietate.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile legale criticate contravin dreptului de proprietate
protejat de art. 44 si art. 136 alin. (2) si (4) din Constitutie. In motivarea
acestei sustineri arata ca, potrivit dispozitiilor art. 3 alin. (1) - (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 42/2003, sistemele de iluminat public apartin
proprietatii publice a unitatilor administrativ-teritoriale. Or, art. 13 alin.
(1) din Legea nr. 570/2004, care prevede ca "bunurile aferente
infrastructurii tehnico-edilitare afectate activitatii de iluminat public,
inregistrate in patrimoniul societatilor comerciale filiale de distributie si
furnizare a energiei electrice, sunt proprietatea acestora", realizeaza,
in fapt, un transfer abuziv al dreptului de proprietate. In sprijinul acestor
sustineri invoca prevederile art. 21 lit. d) si f) din Ordonanta Guvernului nr.
42/2003, coroborate cu cele ale art. 30 alin. (2) lit. c) din acelasi act
normativ, prevederi care consacra dreptul autoritatilor publice locale de a
adopta hotarari sau de a emite dispozitii cu privire la gestionarea serviciului
public, precum si de a adopta hotarari de aprobare a Regulamentelor de
organizare si functionare a serviciilor de iluminat public. Aceasta dovedeste,
in opinia sa, faptul ca textul de lege criticat "nesocoteste dispozitiile
aflate in vigoare la aparitia sa, intrucat consiliile locale nu ar putea
dispune, prin adoptarea de hotarari, de bunuri ce nu i-ar apartine, anume
serviciul de iluminat public".
Tribunalul Constanta - Sectia comerciala apreciaza ca exceptia ridicata nu
este intemeiata. In acest sens, arata ca art. 3 din Ordonanta Guvernului nr.
42/2003 si art. 13 alin. (1) din Legea nr. 570/2004 reglementeaza distinct doua
categorii de bunuri aferente infrastructurii tehnice edilitare publice: unele
inscrise in patrimoniul societatilor comerciale, iar altele facand parte din
patrimoniul public al unitatilor administrativ-teritoriale. Astfel, aminteste
ca insusi art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 42/2003 prevede exceptii de la
norma pe care o instituie, iar textul de lege supus controlului de
constitutionalitate constituie o astfel de exceptie. In sprijinul acestei
concluzii considera ca sunt si prevederile alin. (2) al art. 13 din Legea nr.
570/2004, potrivit carora "bunurile aferente infrastructurii
tehnico-edilitare afectate activitatii de iluminat public, altele decat cele prevazute
la alin. (1), urmeaza regimul proprietatii stabilit la art. 3 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 42/2004". Asa fiind, cele doua texte legale
respecta atat garantarea proprietatii private a societatilor comerciale, cat si
a proprietatii publice a unitatilor administrativ-teritoriale.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca textul de lege criticat nu contravine prevederilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei. Astfel, coroborand prevederile
art. 13 din Legea nr. 570/2004 cu cele ale art. 3 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 42/2003, arata ca "bunurile aferente infrastructurii
tehnico-edilitare afectate activitatii de iluminat public constituie
proprietate publica a unitatilor administrativ-teritoriale, mai putin bunurile
care sunt exceptate potrivit legii, si anume cele care sunt inregistrate in
patrimoniul societatilor comerciale filiale de distributie si furnizare a
energiei electrice, care sunt proprietatea acestora".
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 13 alin. (1) din Legea
nr. 570/2004 sunt constitutionale. Astfel, raportandu-se la prevederile art. 44
din Constitutie, aminteste ca alin. (1) al acestui articol da legiuitorului
dreptul de a stabili continutul si limitele dreptului de proprietate. Acesta
poate stabili cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de
proprietate, in asa fel incat sa nu vina in coliziune cu interesele generale
sau cu interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept. Prin
urmare, legiuitorul va putea institui limitari rezonabile in valorificarea
acestui drept subiectiv. Art. 13 alin. (1) din Legea nr. 570/2004 nu a facut
decat sa dea expresie acestor imperative, in limitele stabilite de Legea
fundamentala. Cat priveste critica de neconstitutionalitate raportata la art.
136 alin. (2) si (4) din Constitutie, arata ca textul de lege criticat nu
contine norme contrare acestor dispozitii constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
13 alin. (1) din Legea nr. 570/2004 privind unele masuri pentru privatizarea
societatilor comerciale filiale de distributie si furnizare a energiei
electrice "Electrica Dobrogea" - S.A. si "Electrica Banat"
- S.A., precum si unele masuri pentru reglementarea activitatilor societatilor
comerciale din domeniul distributiei de energie electrica, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.198 din 15 decembrie 2004,
dispozitii potrivit carora: "Bunurile aferente infrastructurii
tehnico-edilitare afectate activitatii de iluminat public, inregistrate in
patrimoniul societatilor comerciale filiale de distributie si furnizare a
energiei electrice, sunt proprietatea acestora. Folosinta acestor bunuri de
catre un operator autorizat sa desfasoare serviciul de iluminat public la
nivelul unei unitati administrativ-teritoriale se va face prin delimitare
patrimonial-contabila, in scopul determinarii tarifelor stabilite prin
regulamentele Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice
de Gospodarie Comunala, in termenii si in conditiile negociate direct de catre
operatorul autorizat cu proprietarul acestor bunuri."
In opinia autorului exceptiei dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 44 si art. 136 alin. (2) si (4) din Constitutie, conform
carora:
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
- Art. 136 alin. (2) si (4): "(2) Proprietatea publica este garantata
si ocrotita prin lege si apartine statului sau unitatilor
administrativ-teritoriale. [...]
(4) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii
organice, ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor
publice sau pot fi concesionate ori inchiriate; de asemenea, ele pot fi date in
folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca esenta
criticilor formulate impotriva art. 13 alin. (1) din Legea nr. 570/2004
vizeaza, in fapt, existenta unui pretins "transfer abuziv" de bunuri
din proprietatea publica in proprietatea privata. Astfel, autorul exceptiei
considera ca acest text de lege dispune trecerea in proprietatea societatilor comerciale
a unor bunuri care, potrivit art. 3 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.
42/2003 privind organizarea si functionarea serviciilor de iluminat public,
aprobata prin Legea nr. 475/2003, apartin proprietatii publice a unitatilor
administrativ-teritoriale.
Analizand aceste sustineri, Curtea constata ca bunurile vizate de textul de
lege criticat nu intra in categoria celor nominalizate in art. 136 alin. (3)
din Constitutie, care "fac obiectul exclusiv al proprietatii
publice". Prin urmare, statul, prin autoritatea sa legiuitoare, poate
dispune in privinta incadrarii acestora in proprietatea publica sau privata a
statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, in privinta modificarii
regimului lor juridic, chiar si in privinta instrainarii lor. Asemenea acte
legislative de dispozitie nu contravin prevederilor constitutionale care
consacra principiul garantarii si ocrotirii proprietatii publice.
In situatia supusa controlului Curtii, legiuitorul, in limitele cadrului
constitutional, a prevazut in art. 3 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.
42/2003 ca sistemele de iluminat public apartin proprietatii publice a
unitatilor administrativ-teritoriale. In acelasi timp, prin cea de-a doua teza
a textului de lege amintit a precizat ca de la aceasta regula pot fi
instituite, prin lege, exceptii. Una dintre aceste exceptii o reprezinta chiar
dispozitiile art. 13 alin. (1) din Legea nr. 570/2004, care constituie obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate. Aceasta concluzie este confirmata si de
dispozitiile alin. (2) al aceluiasi articol, potrivit caruia "Bunurile
aferente infrastructurii tehnico-edilitare afectate activitatii de iluminat
public, altele decat cele prevazute la alin. (1), urmeaza regimul proprietatii
stabilit la art. 3 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 42/2003 privind
organizarea si functionarea serviciilor de iluminat public, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 475/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare".
Asa fiind, Curtea constata ca prevederile legale criticate nu aduc atingere
garantiilor constitutionale ale dreptului de proprietate publica consacrate in
art. 136 alin. (2) si (4).
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate raportata la art. 44
din Constitutie, Curtea observa ca aceste dispozitii constitutionale nu au
incidenta in cauza, intrucat punctul de vedere sustinut de autorul exceptiei
tinde la protejarea proprietatii publice, iar nu a celei private.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin.
(1) din Legea nr. 570/2004 privind unele masuri pentru privatizarea
societatilor comerciale filiale de distributie si furnizare a energiei
electrice "Electrica Dobrogea" - S.A. si "Electrica Banat"
- S.A., precum si unele masuri pentru reglementarea activitatilor societatilor
comerciale din domeniul distributiei de energie electrica, exceptie ridicata de
Municipiul Medgidia, prin primar, in Dosarul nr. 279/COM/2005 al Tribunalului
Constanta - Sectia comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea