DECIZIE Nr. 565 din 16 decembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si termica
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 76 din 24 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si termica,
exceptie ridicata, din oficiu, de Tribunalul Gorj - Sectia comerciala si de
contencios administrativ in Dosarul nr. 928/C/2004 al aceleiasi instante.
La apelul nominal raspunde partea Societatea Comerciala "Complexul
Energetic Rovinari" - S.A. din Rovinari, prin consilier juridic Virgil
Novac, cu delegatie depusa la dosar, lipsind Autoritatea Nationala de Reglementare
in domeniul Energiei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Magistratul-asistent informeaza ca Autoritatea Nationala de Reglementare in
domeniul Energiei a depus la dosarul cauzei note scrise prin care solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand, in
acest sens, ca, pe de o parte, ordonanta de urgenta criticata a fost abrogata
prin Legea energiei electrice nr. 318/2003, la o data anterioara sesizarii
Curtii Constitutionale, iar, pe de alta parte, la adoptarea actului normativ
atacat, au fost respectate prevederile art. 115 alin. (5) din Constitutie,
invocate de instanta de judecata in motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Cauza se afla in stare de judecata.
Acordandu-i-se cuvantul pe fond, reprezentantul Societatii Comerciale
"Complexul Energetic Rovinari" - S.A. reitereaza argumentele expuse
de instanta de judecata in incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale,
solicitand, in final, admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public, in temeiul art. 29 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, pune
concluzii de respingere a exceptiei ca inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 iulie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 928/C/2004,
Tribunalul Gorj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si termica. Exceptia
a fost ridicata, din oficiu, de instanta de judecata intr-un proces avand ca
obiect solutionarea recursului declarat de Autoritatea Nationala de Reglementare
in domeniul Energiei din Bucuresti impotriva unei sentinte civile prin care s-a
inlocuit sanctiunea amenzii contraventionale, dispusa impotriva Societatii
Comerciale "Complexul Energetic Rovinari" - S.A., cu sanctiunea
contraventionala a avertismentului.
In motivarea exceptiei Tribunalul Gorj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind
energia electrica si termica incalca prevederile art. 114 alin. (4) si (5) din
Constitutie, intrucat:
Domeniul energiei electrice si termice, pe care il reglementeaza ordonanta
criticata, "face obiectul unei legi organice" ce "nu poate fi
reglementat printr-o ordonanta de urgenta", intrucat Legea nr. 148/1998
abiliteaza Guvernul "sa emita ordonante in mai multe domenii, dar nu si in
cel al energiei". Considera ca "asigurarea cu combustibil si energie
este o necesitate permanenta, economia concurentiala in domeniul energetic nu
apare subit", astfel ca nota de argumentare din preambulul ordonantei criticate
nu justifica adoptarea sa in regim de urgenta.
Chiar "presupunand ca a existat un caz exceptional, in sensul art. 114
alin. (4) din Constitutie", instanta apreciaza ca ordonanta criticata
"trebuia, de urgenta, sa fie discutata in Parlament, aprobata sau respinsa
intr-un timp relativ scurt, pentru a i se justifica denumirea". Or, din
documentatia aflata la dosarul instantei de judecata si invocata de aceasta in
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate rezulta ca ordonanta de urgenta criticata
a fost, pentru o lunga perioada de timp, "fie trimisa pentru avize, fie pe
ordinea de zi" a fiecareia dintre cele doua Camere ale Parlamentului, fara
a fi insa respinsa sau aprobata.
In concluzie, se arata ca, "desi Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
63/1998 a fost emisa la data de 28 decembrie 1998" si a produs efecte
juridice timp de aproape 5 ani, "nici pana la aparitia Legii energiei
electrice nr. 318/2003 nu a fost aprobata sau respinsa", asa cum prevede
art. 114 alin. (5) din Constitutie.
Pentru a sublinia admisibilitatea exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate, instanta de judecata arata ca "de solutionarea acesteia depinde
solutionarea recursului", intrucat, in baza acestei ordonante, Societatea
Comerciala "Complexul Energetic Rovinari" - S.A. a fost sanctionat cu
o amenda contraventionala.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si institutiei Avocatul Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul a transmis punctul sau de vedere cu Adresa nr. 5/9.610/A.N. din
data de 3 noiembrie 2004, prin care considera ca, potrivit art. 29 alin. (1) si
(6) din Legea nr. 47/1992, exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila.
In acest sens, arata ca ordonanta criticata a fost abrogata prin dispozitiile
art. 66 din Legea nr. 318/2003 "si, in consecinta, prin Legea nr.
380/2003, aceasta ordonanta de urgenta a fost respinsa".
Avocatul Poporului a transmis punctul sau de vedere cu Adresa nr. 7.737 din
data de 18 octombrie 2004, prin care apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila. In ceea ce priveste critica de
neconstitutionalitate fata de prevederile art. 115 alin. (4) si (7) din
Constitutie, se constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998
privind energia electrica si termica a fost abrogata prin art. 66 alin. (2)
lit. a) din Legea energiei electrice nr. 318/2003, fiind astfel incidente
dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora Curtea
Constitutionala se pronunta numai asupra exceptiilor de neconstitutionalitate
care au ca obiect dispozitii legale in vigoare.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
partilor si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si termica,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 519 din 30 decembrie
1998, cu modificarile si completarile ulterioare. Aceasta ordonanta a fost
abrogata in mod expres prin art. 66 alin. (2) lit. a) din Legea energiei
electrice nr. 318/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 511 din 16 iulie 2003, si respinsa ulterior prin Legea nr. 380/2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 692 din 3 octombrie
2003.
In motivarea exceptiei ridicate, instanta invoca incalcarea art. 114 alin.
(4) si (5) din Constitutie, devenit art. 115 alin. (4), alin. (5) teza intai si
a doua si alin. (7), ca urmare a republicarii Constitutiei.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si
termica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 519 din 30
decembrie 1998, a fost abrogata in mod expres, anterior sesizarii instantei de
contencios constitutional, prin art. 66 alin. (2) lit. a) din Legea energiei
electrice nr. 318/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 511 din 16 iulie 2003, Or, potrivit dispozitiilor art. 29 alin. (1) si (6)
din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor de
neconstitutionalitate ce au ca obiect o lege sau ordonanta ori dispozitii
dintr-o lege sau ordonanta in vigoare. Prin urmare, exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
In ceea ce priveste opinia instantei de judecata, conform careia, chiar
abrogata fiind, ordonanta criticata are incidenta in solutionarea cauzei,
astfel ca exceptia de neconstitutionalitate nu ar fi inadmisibila, trebuie
precizat ca o asemenea observatie nu poate fi retinuta. Deciziile Curtii
Constitutionale isi produc efectele numai pentru viitor, astfel ca o decizie
pronuntata in solutionarea unei exceptii ce are ca obiect o norma juridica
abrogata, ar fi, practic, inutila. Pe de alta parte, cauzele de inadmisibilitate,
prevazute in art. 29 din Legea nr. 47/1992, nu trebuie intrunite in mod
cumulativ, astfel ca sublinierea incidentei actului normativ abrogat, in
solutionarea litigiului in cursul caruia s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate, nu poate sa conduca la inlaturarea cauzei de
inadmisibilitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si termica, exceptie
ridicata, din oficiu, de Tribunalul Gorj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ in Dosarul nr. 928/C/2004 al aceleiasi instante.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 decembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Claudia Margareta Nita